Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#89324
arkkinikkari kirjoitti:Lisää kuvia ALA:n omilta sivuilta: http://ala.fi/work/helsinki-airport-ter ... expansion/


Saapi nähdä, mihin muotoon tuo plaza ja terassit päätyvät, kun ehdotuksessa on Finavian mukaan hiomistarpeita. Näyttävät kyllä todella poikkeuksellisilta lentokenttien joukossa. En muista missään havainneeni terminaalin edustalla mitään oleskelutiloja ulkona. Sinänsä tietysti hieno idea, että terminaalin ovensuu voi olla muutakin kuin bussipysäkkiä betonikannen alla tms.
tekijänä Kazaam
#89326
Vähän ainakin näiden esitettyjen kuvien perusteella tuon aukion funktio tuntuu hieman omituiselta, kun liikennevälineet ovat ihan eri suunnissa ja kyseessä kuitenkin saapuvien taso. Noiden toimistorakennusten tulostakaan kun ei ole mitään varmuutta tässä vaiheessa. Parempi kuitenkin kuin pelkkä parkkipaikka.
Avatar
tekijänä JiiWee
#89330
Kyllähän tuo aukio portaineen pisti ensimmäisenä silmään.
Mitenköhän talvella mahtaisi toimia? Voi mennä monelta jalkaa ja kättä
poikki,kun yrittää liukastella noita portaita ylös tahi alas.
Muuten kyllä tykkään yleisilmeestä..
Avatar
tekijänä veka
#89340
Hyvät herrat, älkääs nyt nipotelko. Jos tämä tosiaan saadaan aikaan, Suomi on taas maailmankartalla. Meikäläiselläkin kaikkien aikojen terminaali on Saarisen TWA Kennedyn kentällä, joka paikallisten fanittajien ansiosta on vielä olemassa. Voi käydä niin, että tämä tyrkkää sen kakkoseksi.
jfo tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä zeizei
#89352
JiiWee kirjoitti:Kyllähän tuo aukio portaineen pisti ensimmäisenä silmään.
Mitenköhän talvella mahtaisi toimia? Voi mennä monelta jalkaa ja kättä
poikki,kun yrittää liukastella noita portaita ylös tahi alas.
Muuten kyllä tykkään yleisilmeestä..

Eiköhän ne ole lämmitetty.
Avatar
tekijänä veka
#89463
En ole mikään asiantuntija terminaalikysymyksissä, mutta sattuneesta syystä joutunut lentämään ja ravaamaan lentoasemilla aika paljon. Helsingin terminaaleissa minusta pahin ongelma (ajoittaisten ruuhkien lisäksi) on käytävien ja hallien ahtaus, kapeus ja mataluus. Nyt tämä tuntuu vain jatkuvan. Jopa yllä oleva ALA:n uusi puukattoinen upea terminaali näyttää ainakin noiden kuvien perusteella olevan edelleen matalaa sorttia. Miksi ihmeessä?
Klazu tykkäsi tästä
tekijänä Kazaam
#89465
Katsoin heti alkuun vähän samaa asiaa. Ellei perspektiivi sitten hämää kunnolla, niin onhan siinä melkoinen ero Oslon Gardermoenin uuden check in- ja saapumisaulan kanssa.

Kuva
Archdaily

Sitä helpotusta käytävien kapeuteen saadaan kuitenkin ihan hyvin sitten kun vanha lähtöselvitysalue muuttuu airside -alueeksi (elleivät tunge täyteen liikkeitä). Tuo ykkösterminaalin kapea pötkö sen sijaan on vähän haasteellisempi kohde, sinne kun ei vapaudu juurikaan lisää tilaa. Myöskin aiemmassa laajennuksessa toteutettu erittäin kapea silta non-schengen alueen porteille saavuttaessa oli kyllä kummallinen ratkaisu jo valmistumishetkellään.
tekijänä Kazaam
#89620
Finavia 21.6.2017 kirjoitti:
Ainutlaatuinen testitapahtuma lähestyy – kurkista videolla Helsinki-Vantaan uuden eteläsiiven työmaalle!

Uusi, upea eteläsiipi tuo lisätilaa ja uusia lähtöportteja Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Testimatkustajat koeponnistavat terminaalilaajennuksen toiminnot ennen käyttöönottoa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelman ensimmäinen terminaalilaajennus, upea eteläsiipi, otetaan käyttöön kesän aikana. Lentokenttä kasvaa yhden katon alla, joten sen vahvuudet, kuten lyhyet välimatkat ja helposti saavutettavat palvelut, säilyvät.

Ensimmäistä kertaa Helsinki-Vantaan historiassa Finavia järjestää osana eteläsiiven käyttöönottoa testitapahtuman. Siinä 200 vapaaehtoista testimatkustajaa pääsee tutustumaan terminaalilaajennukseen ennen muita ja testaamaan sen toimintoja.

Testitapahtumassa mahdollisesti paikannettavat ongelmakohdat korjataan ennen eteläsiiven käyttöönottoa. Sen jälkeen terminaalilaajennus on valmis avaamaan ovensa.

Kurkista videolla eteläsiiven työmaalle ja kuule Finavian ylläpitopäällikkö Pyry Pennasen kertomana, mistä testitapahtumassa on kyse!


tekijänä Kazaam
#89690
HNA Groupiin kuuluva Lucky Air hakee lupaa aloittaa lennot Helsinkiin ensi kesänä. Kyseessä olisi arvatenkin lähinnä charter -lennot. Samaan konserniin kuuluvan Beijing Capital Airlinesin piti aloittaa lennot jo viime vuonna, mutta niistä ei koskaan tullut mitään. Joten ehkä tällä kertaa on jotain konkretiaa takana.

CAAC on 23JUN17 says Lucky Air applied for Kunming - Chengdu - Helsinki from July 2018, 2 weekly A330/350

Airlineroute Twitter
Avatar
tekijänä Bernheart
#89829
Maanantain 10.7 lähtevien lentojen perusteella AY005 klo 14.10 New Yorkiin on ensimmäinen eteläsiivestä lähtevä lento. Porttia 53 (ex-portti 38) en laske, koska varsinaiset uudisosan portit ovat 54-55 (ex 39-40). Lentoaseman karttaan uudet porttinumerot oli päivitetty. Täytyy toivoa, että asematason bussiralli hiukan vähenisi, kun tämä kahden portin "jättilaajennus" aukeaa.
Kuva
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15