Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Purkki^
#82366
Helsinki-Vantaan 400 miljoonan euron laajennuksen peruskivi muurattiin

Kuva
PES-Arkkitehdit

Helsinki-Vantaan lentoaseman kaikkien aikojen suurimman laajennuksen peruskivi muurattiin maanantaina 25. huhtikuuta. Tammikuussa käynnistyneiden laajennustöiden kustannusarvio on noin 400 miljoonaa euroa.
Helsinki-Vantaan palvelutason nostamiseen tähtäävän Finavian kehitysohjelman arvo on kaiken kaikkiaan noin 900 miljoonaa euroa.

Terminaalin laajennusosan on suunnitellut kansainvälistä tunnustusta saanut suomalainen arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit. Sama yritys on suunnitellut myös muun muassa Helsinki-Vantaan vuosina 1996 ja 1999 valmistuneet laajennukset.

”Suunnittelun kautta halutaan tuoda esille suomalaista osaamista ja arkkitehtuuri-ilmettä. Runsas lasin ja puun käyttö tuovat matkustajatiloihin valoisuutta ja luonnonläheisyyttä”, pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen kertoo.

Laadukkaalla arkkitehtuurilla halutaan jättää matkustajien mieleen positiivinen ja muista maailman kentistä erottuva muistijälki, joka saa matkustajan lentämään yhä uudelleen Helsingin kautta.

Helsinki-Vantaan työmaalla ahertaa tällä hetkellä noin 350 rakentajaa. Tämän lisäksi kehitysohjelma työllistää moninkertaisen määrän ihmisiä muun muassa rakennus- ja sisustusmateriaaleja ja -tarvikkeita valmistavissa tehtaissa ja työpajoissa ympäri Suomen. Kaikkiaan rakennusaikainen työllisyysvaikutus on 14 000 henkilötyövuotta.

Hankkeen pääurakoitsijoina toimivat kokeneet suomalaiset rakennusyhtiöt Destia ja Lemminkäinen.

Laajentamisen myötä Helsinki-Vantaan terminaalin pinta-ala kasvaa 45 prosenttia, matkatavaran käsittelykapasiteetti nousee noin 50 prosenttia ja laajarunkokoneiden siltapaikat tuplaantuvat.

Seuraavat vaiheet:

- Ensimmäiseksi, jo noin 1 ½ kuukauden kuluttua, kesäkuussa 2016 käyttöön saadaan hieman lisää kapasiteettia. Tuolloin non-Schengen-alueelle avataan uutta odotustilaa sekä lisää linjoja rajatarkastukseen ja vaihtomatkustajien turvatarkastukseen.

- Vuoden päästä kesällä 2017 terminaaliin avataan uusi eteläsiipi, ensimmäiset uudet laajarunkokonepaikat sekä uudistunutta asematason infrastruktuuria.
Tämän jälkeen työt etenevät länsisiiven rakentamisella. Myös Euroopan- ja kotimaanlentojen palvelutasoa on tarkoitus nostaa.

- Suunnittelupöydällä on myös nykyisen kakkosterminaalin laajentaminen terminaalin edustalla sijaitsevalle joukkoliikenne- ja pysäköintialueelle. Näin lähtöselvitys, turvatarkastus ja matkatavaroiden luovutus voitaisiin keskittää yhteen lähtö- ja tuloaulaan.
http://www.rakennuslehti.fi/2016/04/hel ... uurattiin/
Avatar
tekijänä RV
#82814
Mites ne "ihmisliukuhihnat", tulevatko ne vain T kolmoseen vai kaikkialle? Tarkoittaako tuossa artikkelissa mainittu infrastruktuuri niitä? Olisivat nimittäin hyvin toivottu parannus.
tekijänä Sam33
#83555
Helsinki-Vantaan uusi rahtiterminaali näyttää jo aika valmiilta ulkoapäin, käyttöönotto kuitenkin vasta ensi vuoden puolella. Viereen rakentunut joukko uusia halleja kentän kunnossapidolle, jotka joutuivat muuttamaan matkustajaterminaalin tieltä.

Kuva

Myös matkustajaterminaalin rakentamisessa on pidetty vauhtia, ulkomuoto alkaa hahmottua. Itse en siitä kuvaa napannut, mutta Twitteristä löytyi tämmöinen.

Kuva
Kuvan lähde

Muuten Aviapoliksen alueella näytti aika samalta kuin ennen, Aviapoliksen keskuksen paikalla on vain valtava monttu joka odottaa rakentamista, toivottavasti suunnitelma pitää ja rakentaminen aloitetaan ensi vuoden alussa. Tietääkö kukaan mikä on Rajavartiolaitoksen uuden tukikohdan tilanne? Viimeiset uutiset aiheesta on vuoden vaihteesta, joten mietin onkohan rakentaminen vieläkään päässyt käyntiin.
Avatar
tekijänä Bernheart
#84516
https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/n ... 016-021879
http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ ... tamiseksi/
Suunnittelukilpailu Helsinki-Vantaan kehittämiseksi
Finavia valmistelee suunnittelukilpailua, joka tähtää Helsinki-Vantaan terminaali 2:n ja joukkoliikenteen palvelujen kehittämiseksi kustannustehokkaasti ja samalla huomioiden ensiluokkainen, maailman parhaimmistoon kuuluva matkustajakokemus.

Suunnittelukilpailun tavoitteena olisi parantaa palvelutasoa laajentamalla terminaali 2:ta nykyiselle pysäköinti- ja joukkoliikennealueelle, jolloin saataisiin uutta terminaalitilaa lähtöselvitys-, turvatarkastus- ja matkatavaroiden luovutustoiminnan käyttöön. Näin nykyisen kahden terminaalin sijasta lähtö- ja tulopalvelut voitaisiin keskittää yhteen terminaaliin.

Samalla halutaan linkittää eri liikennemuodot nykyistä paremmin lentoaseman ja lentoliikenteen kanssa sekä parantaa pysäköinti- ja joukkoliikennejärjestelyjä.

Helsinki-Vantaa on jo nyt paitsi merkittävä eurooppalainen lentoliikenteen solmukohta myös merkittävä bussi- ja junaliikenteen keskittymä. Lentoaseman kautta kuljetaan myös maa- ja meriteitse Venäjälle, Tallinnaan, Baltiaan ja Pohjoismaihin.
tekijänä Kazaam
#84533
Hyvä, että pääsee tuon niin sanotun kolmannen vaiheen suunnittelukin jo näin pian käyntiin. En osannut odottaa kuulevani vielä tässä vaiheessa asiasta mitään.

Lentoasema julkaisi vastikään Youtubessa videon ensimmäisen uuden matkustajasillan asennustöistä, ja samassa klipissä näkyy pieni pätkä uutta laajennustakin:
tekijänä Kazaam
#84950
Finnair lisää lentoja Tokioon ja Hongkongiin kesällä 2017 - lisävuoroilla A350 XWB


Finnair jatkaa Aasian liikenteensä kasvattamista ja lisää kesällä 2017 lentoja Tokioon ja Hongkongiin. Lisävuorot lennetään uusilla Airbus A350-900 -koneilla. Finnair lentää Tokioon ja Hongkongiin päivittäin vuoden ympäri.

"Aasian ja Euroopan välinen liikenne kasvaa ja lisäämme nyt lentoja kahteen suosittuun kohteeseen", sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.

“Nämä lisävuorot Tokioon ja Hongkongiin lennetään uusilla A350-koneillamme, jotka ovat olleet käytössämme vuoden."

Finnair lentää Tokion Naritan kentälle 5.6.-27.10.2017 neljä lisävuoroa viikossa. Lisävuorot, jotka lennetään A350-900 -koneella. Lennot operoidaan osana Finnairin, Japan Airlinesin, British Airwaysin ja Iberian SJB (Siberian Joint Business) -yhteishanketta.

Yhdessä Japan Airlinesin kanssa Finnair tarjoaa yhteensä 18 lentoa viikossa Helsingistä Tokion Naritan kentälle. Finnair lentää Japanissa myös Osakaan, Nagoyaan ja Fukuokaan ja tarjoaa näin kesällä 2017 yhteensä 35 lentoa viikossa Helsingistä Japaniin.

Hongkongin reitille Finnair lisää kolme viikkovuoroa 6.6.-28.10.2017. Lisävuorojen myötä Finnair lentää Hongkongiin yhteensä 10 kertaa viikossa. Päivittäiset lennot lähtevät sekä Helsingistä että Hongkongista puolenyön aikaan, kun taas lisävuorot lähtevät Helsingistä iltapäivällä ja Hongkongista aamulla. Finnair operoi Hongkongin reittiä A350-koneella.

Finnair lentää kesällä 2017 myös Hongkongin lähelle Guangzhouhun neljä lentoa viikossa A330-koneella. Guangzhoun reitti avattiin kesällä 2016.

Lentoposti.fi: Finnair lisää lentoja Tokioon ja Hongkongiin kesällä 2017 - lisävuoroilla A350 XWB
Seuraavat vuodet ainakin lupaavat melkoista bussirallia kun moni matkustajasilta on laajennusprojektin takia poissa käytöstä, mutta mitenköhän mahtaa riittää enää valmistumisen jälkeenkään 16 laajarunkokoneille tarkoitettua porttia? Ilmeisesti uusi bussiterminaali rakennettiin ihan aktiivista käyttöä ajatellen. :smt017
tekijänä Kazaam
#84954
Finavian laskelmien mukaan Helsinki on ollut suurin markkina, mihin hiekkayhtiöt eivät ole operoineet. Tämä epäkohta korjattiin tänään, kun Qatar Airways aloitti lennot Helsingin ja Dohan välillä juhlallisesti A350-laajarunkokoneella. Normaalisti päivittäiset lennot lennetään kapearunkoisella A320-koneella.
Kuva
Suora reitti Dohaan aukesi! Qatar Airwaysin näyttävä saapuminen Pohjolan parhaalle lentoasemalle

Qatar Airways aloitti suorat lennot Helsingin ja Dohan välillä maanantaina 10. lokakuuta. Uuden päivittäisen reitin ansiosta Helsinki-Vantaan rooli Pohjois-Euroopan parhaana lentoasemana vahvistuu ja lentoyhteyksien valikoima Suomesta maailmalle kasvaa. Reittiavausten ja kehitysohjelmansa avulla Finavia tähyää uusia matkustajaennätyksiä myös tänä vuonna.

[...]

https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen ... oasemalle/
Vertailun vuoksi:

Emirates and Qatar Airways seats to Scandinavia: 2007-2015
Kuva
Source: CAPA - Centre for Aviation and OAG

Qatar Airways
- avasi Tukholma-Doha reitin vuonna 2007 Airbus A319-koneella. Vuonna 2009 koneeksi vaihtui A330, nykyisin väliä operoidaan 787-8 Dreamlinereillä kymmenen tai enemmän lähtöä viikossa.
- Kööpenhamina-Doha avattiin 2010, A319 -> A330 -> 787-8 Dreamliner
- Oslo-Doha reitti aukesi 2011, A330 -> 787-8 Dreamliner

Emirates
- Kööpenhamina-Dubai avattiin vuonna 2011 A330:lla, operoitu pian vuoden verran 615-paikkaisella A380-koneella
- Tukholma-Dubai 2013, koneena 777
- Oslo-Dubai, 2014, koneena 777

Etihad on toistaiseksi ainoa ME3 lentoyhtiö, joka ei lennä Pohjoismaihin.

Laajarungon tuloon Helsinkiin on paha uskoa, sillä Doha ei kuitenkaan ole mikään Dubai, joten reitti on lähes täysin transit-liikenteen varassa. Toki olisin mielelläni väärässäkin. Lisäksi tässä on aika suuri tuulipukufiltteri, omituisen kuuloinen yhtiö ja vaihto oudon kuuloisessa maassa. :)

No oli miten oli, olen ihan tyytyväinen ensimmäisen viiden tähden lentoyhtiön saapumisesta Helsinki Airportille, vaikkei kuusi tuntia A320-koneessa välttämättä mitään hunajaa ole, ellei lennä businessluokassa.
tissot, veka tykkää tästä
tekijänä Etika
#84960
Kuusi tuntia A320:ssa on itse asiassa samalla tasolla kuin kuusi tuntia 787:ssa, jos ei istu business-luokassa. JAL:ia lukuunottamatta kaikki Dreamlineria operoivat yhtiöt ovat päätyneet economyssä 9-rinnan istuinvaihtoehtoon, kun Boeing tarkoitti sen alun perin olevan 8-rinnan ja tuo tiheämpi vaihtoehto oli tarkoitettu lähinnä charter-yhtiöiden sardiinipurkkivaihtoehdoksi. Tuloksena lähes kaikissa 787:ssa on selkeästi kapeampi economy-luokan istuin (17 tuumaa tai alle) kuin muissa pitkän matkan koneissa (joissa se on tyypillisesti 18 tuumaa). Jopa A320:ssa on 17-18,2 tuuman istuinleveys riippuen operoivasta yhtiöstä.
Avatar
tekijänä Klazu
#84981
Etika kirjoitti:Kuusi tuntia A320:ssa on itse asiassa samalla tasolla kuin kuusi tuntia 787:ssa, jos ei istu business-luokassa. JAL:ia lukuunottamatta kaikki Dreamlineria operoivat yhtiöt ovat päätyneet economyssä 9-rinnan istuinvaihtoehtoon, kun Boeing tarkoitti sen alun perin olevan 8-rinnan.
Olet ihan oikeilla jäljillä, mutta pitkiä lentoja paljon lentäneenä voin sanoisin, että normaali- ja laajarunkokoneen välillä on suuri ero matkustajamukavuudessa. Jalkatila sekä penkkien leveys on tosiaan kaventunut hyvin samoihin lukemiin kaikissa uusissa istuinkonfiguraatioissa, mutta laajarunkokoneissa on kabiinissa silti eri tavalla tilaa sekä käytävä- ja saniteettitiloja. Myös viihdejärjestelmät ovat eri tasolla sekä usein myös lennolla tarjoiltava ruoka (tosin tämä ei aina riipu konetyypistä vaan lentoyhtiöstä).

Parhaita koneita ovat toki vanhemmalla istuinkonfiguraatiolla (vielä tällä hetkellä) varustetut hieman vanhemmat koneet, kuten 767:t, mutta nämä käyvät yhä harvinaisemmaksi. Dreamlinerin ja A350:in etuja ovat myös hiljaisuus verrattuna vanhempiin koneisiin sekä kosteampi ilma, joka ei ole vain mainospuhetta vaan oikeasti piristävä ominaisuus.

Uuden Dohan reitin yhteyteen sanoisin, että siinä piilee suuri vaara Finnairille sekä Helsinki-Vantaalle. Hiekkalentoyhtiöt ovat epäreilulla kilpailuasetelmalla (huomattavasti halvemmat hinnat huonompien työlakien, valtiontukien sekä pilkkahintaisen polttoaineen vuoksi) härskisti syöneet monien lentoyhtiöiden kannattavuutta Euroopan ja Aasian/Afrikan/Oseaanian välillä. Open Skies -sopimukset mahdollistavat näiden lentoyhtiöiden lennättää kohdemaihinsa ylisuuria koneita, joilla voidaan kannibalisoida monien perinteisten lentoyhtiöiden markkinaosuuksia. Kannattaa katsoa mitä nämä lentoyhtiöt ovat tehneet useille kansallisille lentoyhtiöille esimerkiksi Euroopan ja Australian välisellä legendaarisella kengurureitillä.

Qatarin tulo on suuri uhka Finnairille, sillä halvat hinnat houkuttavat monet harkitsemaan vain pari tuntia pidempää lentoa Lähi-Idän kautta Aasiaan. Onneksi vielä Qatar pitää Suomen markkinaa auttamattomasti liian pienenä ja pieni kone Helsingin reitillä ei muodosta vielä suurta riskiä, mutta Finnairia huomattavasti halvemmat hinnat ja parempi palvelu tulevat ehdottomasti houkuttelemaan monia matkustajia. Lähi-Itä on hyvin kätevä reitti Euroopasta Aasiaan.

Silti mukava että Qatar Airways tuo Helsinkiin viiden tähden tasoa Finnairiin tottuneille suomalaisille sekä halpoja hintoja.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 19