Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä MindW
#102954
veka kirjoitti: 27.09.21 18:08 Ei kai päätöstä ole tehty vain tämän kuvan perusteella?
Ei tietenkään, mutta Vantaa ei ilmeisesti julkaise rakennuslupien piirustuskoosteita Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan lupajaoston tapaan. Tässä kuitenkin Vantaan karttapalvelusta kaivettu rakennuslupateksti:
Luvan LP-092-2019-07787 tiedot

Lentokenttäalueelle sijoittuva kongressihotelli (Airport center hotel = APC).
• Kerrosluku: 12 + kellar
• Louhinnan tarve: n. 8300m3
• Rakennuksen kantavana runkona ovat kantavat TB-seinät, TB-pilarit, liittopilarit, palkit ja ontelolaattatasot.
• Kantavat rakenteet ovat paloluokkaa R90 ja osastoivat rakenteet EI60
• Rakennus varustetaan automaattisella sammutuslaitteistoilla, automaattisella paloilmoittimella, savunpoistolla (kellari-2.krs + 3.krs IV-konehuoneet koneellinen / 3.-12.krs painovoimainen) ja palokunnan kuivanousuilla.

Kaavatiedot
• Lentokentällä sijaitseva ohjeellinen terminaalitoimintojen alue.
• kohdalla sijaitsee maanalaiselle rautatieasemalle varattu alueen osa.

Rakennusoikeuden käyttö
• kokonaiskerrosala on 37 822 kem²
• rakennusoikeudellinen kerrosala on 31 571 kem²Pohjaratkaisu• kerroksissa 3.-11. on majoitushuoneita (Yht. 719kpl).
• 0. kerroksessa (kellari) on kokoustiloja, teknisiä tiloja, väestönsuojat ja kokoustiloja palveleva keittiö.
• 1. kerroksessa on kokoustiloja, hotellin aula, ravintola ja sitä palveleva keittiö aputiloineen sekä lastauspiha, jätehuolto, varasto ja teknisiä tiloja
• 1. kerroksessa on yhdyskäytävä, joka kulkee rakennuksen läpi Taivastien sisäänkäynnistä kehäradan asemarakennukseen
• 2. kerroksessa on kokoustiloja, hotellin aula, ravintola ja sitä palveleva keittiö, baari ja toimistotiloja.
• 4. kerroksessa on kuntosali, spa ja sisäpiha
• 12. kerroksessa on ravintola ja sitä palveleva keittiö, baari ja kattoterassi.
• IV-konehuoneet sijaitsevat 0.kerroksessa (kellari), 3.kerroksessa ja 11. kerroksessa

Julkisivut
• Rakennuksen kahden alimman kerroksen julkisivut koostuvat lasijulkisivuista ja valkobetonielementeistä.
• Hotellihuonekerrosten 3. - 10./11. julkisivut toteutetaan sandwich-betonielementeistä. Julkisivu verhoillaan pystysuuntaisilla lasievillä. Hotellihuoneiden ikkunat toteutetaan MSE-ikkunoin.
• Rakennuksen ylimpien kerrosten ravintolatilojen julkisivut ja 11.krs IV-konehuoneen sisäpihan puoli toteutetaan sisäänkäyntikerrosten tavoin keveinä, osittain silkkipainettuina / taustamaalattuina järjestelmälasiseininä johtuen lentoesterajapinnan rajoittamista nostokorkeuksista. 11.krs IV-konehuoneen kadun puoleiset julkisivut verhoillaan majoituskerrosten tavoin pystysuuntaisilla lasievillä.
• Sisäpihan julkisivut toteutetaan valkoisista sandwich-betonielementeistä.
• Lentokenttäalueen melu on huomioitu kohteen julkisivujen ja ikkunoiden dB-arvoissa.

Pysäköintiratkaisu
• Asemakaava ei sisällä autopaikkavaatimusta
• Henkilökunnan autopaikat sijoittuvat lentokenttäalueen julkisiin pysäköintilaitoksiin.
• Asemakaava ei edellytä polkupyöräpaikkoja.
• Henkilökunnan polkupyöräpaikat sijoittuvat lentokenttäalueella sijaitseville polkupyörille varatuille pysäköintialueille

Väestönsuojaratkaisu
• Rakennuksen väestönsuojatilat 740 henkilölle sijaitsevat rakennuksen kellarissa viidessä S1-luokan väestönsuojassa.
• Rauhan aikana suojissa sijaitsevat sosiaalitilat sekä varastotilaa.

Piha-alueet ja ulkotilat
• Rakennus täyttää annetun rakennuspaikan kokonaan, eikä pihaa ole.
• Rakennuksen 4.kerroksen tasolla sijaitsee sisäpiha.
• Hulevesien viivytys on hoidettu lentokenttäalueella keskitetysti.

Esteettömyys
• Kaikkiin tiloihin on hissiyhteys ja esteetön pääsy
• Jokaisessa majoituskerroksessa on esteettömiä huoneita, yhteensä 39 kpl (5,4% huoneiden kokonaismäärästä)

Liittymät ympäristöön
• Rakennuksesta on 1.kerroksen tasolla sisäyhteys kehäradan asemarakennukseen ja sitä kautta T2-terminaalin laajennukseen.
• 2.kerroksen tasolla hotelli liittyy T2-terminaalin laajennukseen ulkoyhteyden kautta.
• Rakennuksesta on poistumis- ja huolto-ovia Parkkikujalle ja poistumistieovia rakennuksen koillispuolelle suunnitellulle aukiolle.
• Palokunnan sammutusreitti ja poistumistiereittejä on Parkkikujan ja rakennuksen koillispuolelle suunnitellun aukion kautta.
• Rakennuksen huoltopiha avautuu Parkkikujan päähän.

Laajempi hankekuvaus lupaliitteenä.
Summattuna: julkisivut on betonisandwichelementtejä, joiden edessä pystysuuntaisia lasisäleitä. Rakennuksen sisäpihalla lasisäleitä ei ole.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102959
MindW kirjoitti: 28.09.21 10:10 Summattuna: julkisivut on betonisandwichelementtejä, joiden edessä pystysuuntaisia lasisäleitä. Rakennuksen sisäpihalla lasisäleitä ei ole.
Kiitos tiedoista, pystysuuntaisia lasisäleitä. Ehkä asiantuntijat osaavat tästä päätellä, miltä hotelli tulee näyttämään. Mutta ei kai ole liikaa pyydetty, että edes yksi kuva kertoisi, miltä se siis näyttää päivänvalossa.
tekijänä töntsö
#102963
SkyscraperCityssä oli postaus tästä samaisesta hotellista, sekä linkki artikkeliin https://news.cision.com/skanska/r/skans ... m,c3421691

Linkin takaa saa avattua 4000x4000 kuvan päivänvalossa. Tuo kuvioitu lasisysteemi voinee näyttää ihan mielenkiintoiselta https://news.cision.com/skanska/i/image ... s,c2959475


Sikäli hassua tämä Talon ja SSC:n jakautuminen, kun molempiin tuntuu tulevan hieman eri juttuja, tai sitten samoja juttuja mutta eri lähtein. Asia tietty ratkeaa käymällä lueskelemassa molempia foorumeja :D
Avatar
tekijänä MindW
#102969
Jones kirjoitti: 28.09.21 23:44 Havainnekuvat löytyvät Vantaan rakennuslupajaoston 15.9.2020 pidetyn kokouksen pöytäkirjan liitteistä.
Kiitos tästä. Pitääpä tutustua Vantaan päätöksentekoon ja sivuihin tarkemmin.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18