Pakko kyllä itsekin sanoa, että Helsingin kätevyys vaihtokenttänä heikkenee nopeasti etäisyyksien kasvaessa. Tähän saakka ongelma on ollut lähinnä kotimaan ja ulkomaan lentojen välillä siirryttäessä, mutta siinäkin on auttanut että Finnairin lennot harvoin lähtevät alle tunnin sisään toisistaan. Amerikassahan on aivan normaalia että vaihtoyhteydet myydään yleensä 45-60 minuutin vaihdolla suurkentilläkin, mikä onnistuu kyllä hyvin kaiken mennessä nappiin, mutta ei siedä paljoa häiriötilanteita.
Kiintoisaa on myös miten Helsinki-Vantaalla ei ole yhtään kävelyä nopeuttavaa liukuhihnaa. Itselleni oli uusi kokemus Torontossa (YYZ) viimeeksi konetta vaihtaessa melkein 300 metrin mittainen
high-speed walkway joka kulkee eri nopeutta päissä kuin keskellä. Keskellä vauhti on melkoinen vielä itse kävellessä ja pitkä suora tulikin hujautettua noin puolessatoista minuutissa.
[video]
https://www.youtube.com/watch?v=U9k1K5M2Mkw[/video]
Näin suurissa laajennuksissa suurin uhka on kuitenkin Helsinki-Vantaan täydellinen riippuvuus Finnairista ja sen kohtalosta. Jos Finnairille kävisi jotain, olisi kentällä 80% liikaa kapasiteettia ja se olisi Suomen suorien yhteyksien loppu. En usko että mikään suuri lentoyhtiö tekisi Helsinki-Vantaasta uutta sillanpääasemaansa, kun todella harva lentoyhtiö lentää edes tänään Helsinkiin muuta kuin muutaman yhteyslennon. Joku Norwegianin kaltainen yhtiö voisi toki lisätä lentoja, mutta kyseessä olisi silti suuresta nettotappiosta.
Myös täkäläisellä Vancouverin kansainvälisellä lentokentällä (YVR) on täysin samanlainen maantieteellinen etu Pohjois-Amerikan länsirannikon ja Aasian risteyksessä. Kuitenkin erona Helsinki-Vantaaseen, YVR ei ole kovin riippuvainen Air Canadasta, vaikka kenttä onkin AC:n kakkoskenttä. Tänne nimittäin lentää suurin osa Aasian suurista lentoyhtiöistä suoraan laajarunkokoneillaan ja kenttää käytetään välilaskupaikkana esimerkiksi Hong Kongin tai Manilan ja New yorkin välillä. Vielä kun meneillään olevat neuvottelut viisumivapaudesta toteutuvat, on ennustettavissa että jo nyt voimakas kasvukäyrä sen kuin vain jyrkkenee. Todennäköistä on myös että Vancouverin kautta avautuu tuolloin suorin yhteys Kiinan ja Etelä-Amerikan länsirannikon välillä, tuoden paljon uusia kiintoisia suoria yhteyksiä.