Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä jusa-masa
#72225
Tai seuraava laajennus arvatenkin lähtee tämän nyt etelään laajennettavan siiven päästä länteen kuten nyt rakennettava toinen non-shengen siipi eli kokonaisuudesta muodostuu u-kirjain eikä mitään mottia pääse syntymään. Tämän jälkeen on seuraava mahdollisuus tehdä se satelliittii vielä lännempään. Ihan hyviltä ja johdonmukaisilta omaan silmään noi näyttävät ja loogisilta. Tiedän noilla maailman isoilla kentillä vaihdelleena ihmisenä, että satelliitit on yksi iso kiro sana ja sekamelska. Mieluiten yksi kapea ja helppokulkuinen käytävä kuten helsinki on.
Avatar
tekijänä Clepe
#72227
jusa-masa kirjoitti:Tai seuraava laajennus arvatenkin lähtee tämän nyt etelään laajennettavan siiven päästä länteen kuten nyt rakennettava toinen non-shengen siipi eli kokonaisuudesta muodostuu u-kirjain eikä mitään mottia pääse syntymään. Tämän jälkeen on seuraava mahdollisuus tehdä se satelliittii vielä lännempään. Ihan hyviltä ja johdonmukaisilta omaan silmään noi näyttävät ja loogisilta. Tiedän noilla maailman isoilla kentillä vaihdelleena ihmisenä, että satelliitit on yksi iso kiro sana ja sekamelska. Mieluiten yksi kapea ja helppokulkuinen käytävä kuten helsinki on.
Voihan sen toki noinkin tehdä, jos haluaa maksimoida kävelymatkat. Kuitenkin tälläsessä hubissa tärkeää on että vaihdot voidaan tehdä mahdollisimman sujuviksi ja nopeiksi, eikä siihen mielestäni kuulu kahden kilometrin pakollinen jalkapatikointi Helsingin kokoisella kentällä. Esimerkiksi Schipholissa kävelymatkat ovat aina alle 1,8 kilometriä vaikka lähtöportteja on yli kaksinkertainen määrä verrattuna Helsinki-Vantaan laajennusten jälkeiseen määrään. Tietenkin satelliitit voivat huonosti toteutettuna olla sekavia, mutta sekavampaa on ensin toteuttaa nykyiset suunnitelmat ja vasta sen jälkeen tehdä satelliittiterminaali.
Avatar
tekijänä Klazu
#72229
Pakko kyllä itsekin sanoa, että Helsingin kätevyys vaihtokenttänä heikkenee nopeasti etäisyyksien kasvaessa. Tähän saakka ongelma on ollut lähinnä kotimaan ja ulkomaan lentojen välillä siirryttäessä, mutta siinäkin on auttanut että Finnairin lennot harvoin lähtevät alle tunnin sisään toisistaan. Amerikassahan on aivan normaalia että vaihtoyhteydet myydään yleensä 45-60 minuutin vaihdolla suurkentilläkin, mikä onnistuu kyllä hyvin kaiken mennessä nappiin, mutta ei siedä paljoa häiriötilanteita.

Kiintoisaa on myös miten Helsinki-Vantaalla ei ole yhtään kävelyä nopeuttavaa liukuhihnaa. Itselleni oli uusi kokemus Torontossa (YYZ) viimeeksi konetta vaihtaessa melkein 300 metrin mittainen high-speed walkway joka kulkee eri nopeutta päissä kuin keskellä. Keskellä vauhti on melkoinen vielä itse kävellessä ja pitkä suora tulikin hujautettua noin puolessatoista minuutissa.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=U9k1K5M2Mkw[/video]

Näin suurissa laajennuksissa suurin uhka on kuitenkin Helsinki-Vantaan täydellinen riippuvuus Finnairista ja sen kohtalosta. Jos Finnairille kävisi jotain, olisi kentällä 80% liikaa kapasiteettia ja se olisi Suomen suorien yhteyksien loppu. En usko että mikään suuri lentoyhtiö tekisi Helsinki-Vantaasta uutta sillanpääasemaansa, kun todella harva lentoyhtiö lentää edes tänään Helsinkiin muuta kuin muutaman yhteyslennon. Joku Norwegianin kaltainen yhtiö voisi toki lisätä lentoja, mutta kyseessä olisi silti suuresta nettotappiosta.

Myös täkäläisellä Vancouverin kansainvälisellä lentokentällä (YVR) on täysin samanlainen maantieteellinen etu Pohjois-Amerikan länsirannikon ja Aasian risteyksessä. Kuitenkin erona Helsinki-Vantaaseen, YVR ei ole kovin riippuvainen Air Canadasta, vaikka kenttä onkin AC:n kakkoskenttä. Tänne nimittäin lentää suurin osa Aasian suurista lentoyhtiöistä suoraan laajarunkokoneillaan ja kenttää käytetään välilaskupaikkana esimerkiksi Hong Kongin tai Manilan ja New yorkin välillä. Vielä kun meneillään olevat neuvottelut viisumivapaudesta toteutuvat, on ennustettavissa että jo nyt voimakas kasvukäyrä sen kuin vain jyrkkenee. Todennäköistä on myös että Vancouverin kautta avautuu tuolloin suorin yhteys Kiinan ja Etelä-Amerikan länsirannikon välillä, tuoden paljon uusia kiintoisia suoria yhteyksiä. :)
tekijänä odo
#72478
Finavia on ilmoittanut tänä kesänä uudistavansa myös yhden Helsinki-Vantaan kiitoteistä.

http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ ... kiitotien/

Finavia remontoi Helsinki-Vantaan pääkiitotien

Toukokuussa käynnistyvä kiitotie 1:n peruskorjaus supistaa lentoaseman kiitotiekapasiteettia kolmeksi kuukaudeksi, mutta ei vaikuta merkittävästi kesän liikennevolyymeihin. Suurinvestointi on osa Finavian mittavaa investointiohjelmaa, jolla kehitetään Suomen lentoasemaverkoston kilpailukykyä.

Kiitotie 04R-22L, tutummin kiitotie 1, on Helsinki-Vantaan ensimmäinen kiitotie. Se otettiin käyttöön lentoaseman avajaisten yhteydessä vuonna 1952. Helsinki-Vantaalla on vuorokaudessa keskimäärin 550 operaatiota eli nousua tai laskua, joten kiitotie on kansainvälisestikin mitattuna vilkkaassa käytössä.

Kolme kuukautta kestävän peruskorjauksen aikana lentoasemalla on käytössä kaksi kiitotietä normaalin kolmen sijaan. Tämä supistaa saapuvan iltapäiväliikenteen kapasiteettia noin 30 prosentilla.

- Olemme suunnitelleet kesän aikatauluja ja ratkaisuja mahdollisiin muutoksiin yhdessä lentoyhtiöiden kanssa viime syksystä lähtien. Takana on lukuisia analyysejä siitä, miten saamme lentoliikenteen toimimaan mahdollisimman sujuvasti myös remontin aikana, Finavian apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola kertoo.

Peruskorjaus ei vaikuta merkittävästi kesän liikennevolyymeihin. Mannertenvälinen laajarunkoliikenne ja Euroopan suurimmat volyymireitit operoidaan korjaustöiden aikana normaalisti.

Mahdolliset aikataulumuutokset koskevat pääosin matkustajamääriltään pienimpiä reittejä.

Työt käynnissä toukokuusta elokuuhun
Peruskorjaus käynnistyy toukokuun alussa. Remontin kesto on noin 12 viikkoa ja sen arvioidaan valmistuvan elokuun 2015 alussa.

- Peruskorjaus ei tarkoita vain sitä, että kiitotien asfaltti uusitaan. Yli kolmen kilometrin pituisen kiitotien alla on valtava määrä esimerkiksi sähkö- ja telekaapeleita, jotka on otettava huomioon. Pelkästään valaisimia on remontoitavalla alueella lähes 2000, ja kaapelointitöitä on tulossa noin 30 kilometrin edestä, Noronen-Juhola kertoo.

Remontin syy, turvallisen lentoliikenteen takaaminen, tukee Finavian perustehtävää.

- Kaiken toimintamme ytimessä on ilmailun ensiluokkainen turvallisuus. Kiitotiehen kohdistuu valtava kuormitus, ja siksi sen rakenteiden on oltava aivan toista luokkaa kuin esimerkiksi moottoriteiden, Noronen-Juhola sanoo.

Finavia kunnostaa myös muiden lentoasemiensa kiitoteitä. Kesällä 2014 remontoitiin Ivalon lentoaseman kiitotie. Kesällä 2015 vuorossa ovat Vaasan ja Kittilän kiitoteiden kunnostustyöt.

Muutoksia lentomelun suuntautumiseen
Lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuunnat poikkeavat peruskorjauksen aikana normaalista. Tämä tuo muutoksia kesän ajan lentokonemelun suuntautumiseen.

Lentomelu lisääntyy remontin aikana erityisesti Pohjois-Helsingin alueella sekä Keravan suunnassa, erityisesti Keravan keskustan alueella. Lentomelu vähenee touko-kesäkuussa Nurmijärven suunnassa.

Finavia tiedottaa kiitotien peruskorjauksen etenemisestä ja sen mahdollisista vaikutuksista verkkosivuillaan.

Helsinki-Vantaan laajennus käynnissä
Finavia on käynnistänyt Helsinki-Vantaalla yli 900 miljoonan euron kehitysohjelman. Investoinnin tarkoituksena on kasvattaa lentoaseman vaihtoliikennekapasiteettia ja valmistaa lentoasemaa palvelemaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuonna 2020.

Tänä vuonna lentoasemalla käynnissä on pääosin laajennukseen valmistelevia töitä. Varsinainen terminaalilaajennus alkaa arviolta vuoden 2016 aikana.

Finavian toteuttamat lentoasemainvestoinnit synnyttivät vuonna 2014 yhteensä 287 henkilötyövuotta 93 prosentin kotimaisuusasteella.
tekijänä jusa-masa
#72497
Onkohan tossa kiitotieremontissa mahdollisesti tarkoitus vahvistaa rakenne myös airbussin isoimman kunnolla kestäväksi vai kestääköhän nykyiselläänkin sen moitteitta? Onko kellään tietoa?
Avatar
tekijänä Urbaani
#72498
jusa-masa kirjoitti:Onkohan tossa kiitotieremontissa mahdollisesti tarkoitus vahvistaa rakenne myös airbussin isoimman kunnolla kestäväksi vai kestääköhän nykyiselläänkin sen moitteitta? Onko kellään tietoa?
Onhan A380 vieraillut Suomessa, mutta en tiedä vaadittaisiinko säännölliselle liikenteelle eri kestävyydet.
tekijänä Kazaam
#72501
Nykyisellään tosiaan kiitotiet, tai pikemminkin niiden rullaustiet sopivat Helsinki-Vantaalla kai melko välttävästi A380 kokoluokan koneille. En sitten tiedä, tehdäänkö niille jotain tässä remontissa, mutta asian kunnolla parantamiseksi muutoksia tulisi kuitenkin tehdä toisellakin kiitotiellä. Suurempi ongelma kuitenkin lienee se, ettei Helsinki-Vantaan terminaaleissa ymmärtääkseni ole matkustajasiltoja, jotka olisivat tarpeeksi pitkiä tai mahdollistaisivat A380-koneen yläkerran, eli ykkösluokan boardaamisen. Suurin ongelma taas taitaa yksinkertaisesti olla se, että Helsinki-Vantaa on kuitenkin aika pieni kenttä ja matkustajamäärät pieniä. Eihän A380:llä ole Arlandalla tai Gardermoenillakaan reittilentoja. Ainut realistinen reitti lienisi Aasiaan, mutta tällä hetkellä siihen suuntaan lentävät Finnair eikä Japan Airlines ole noin suuria koneita tilannut.
Avatar
tekijänä Klazu
#72504
Tuo Lufthansan A380:n vierailu Helsinki-Vantaalla oli vain osa heidän mainoskampanjaa, jossa kone vieraili monissa maissa. A380 on sen kokoluokan kone, ettei sellainen tule koskaan lentämään Helsinki-Vantaalle ja tuskin edes tänne Vancouveriin. Sillä saavutetaan hyötyä vain suurten maailman hubien välillä lennettäessä ja esimerkiksi ykkösluokan tuotteelle pitää olla kysyntää, mitä Helsingin kautta lentävillä ole.

Eihän Finnairilla ole edes olemassa koko ykkösluokkaa ja A350 tulee olemaan heidän suurin koneensa. Muut lentoyhtiöt taas eivät juuri lennä Helsinkiin suurilla koneilla, vaan lennot ovat vain pientä Euroopan syöttöliikennettä. Japan Airlinesin Dreamliner on pieni poikkeus, mutta sekään ei ole mikään järin valtava lentokone.

Ainoa syy miksi Helsinki-Vantaan kiitoratojen on syytä olla valmiina A380:lle on valmius hätälaskeutumisille. Suomen ilmatilan kautta lentää monen lentoyhtiön A380:iä, joten on mahdollista että tekninen rikko pakottaa jonkun lennon joskus laskeutumaan Helsinkiin.
tekijänä tissot
#72507
Klazu kirjoitti: Eihän Finnairilla ole edes olemassa koko ykkösluokkaa ja A350 tulee olemaan heidän suurin koneensa. Muut lentoyhtiöt taas eivät juuri lennä Helsinkiin suurilla koneilla, vaan lennot ovat vain pientä Euroopan syöttöliikennettä. Japan Airlinesin Dreamliner on pieni poikkeus, mutta sekään ei ole mikään järin valtava lentokone.
A350-900 on hitusen suurempi kuin Japan Airlinesin 787-9.

Mutta yleensäkään kiitotien remontilla ei ole mitään tekemistä A380:n kanssa. Tuolloin kun A380 laskeutui HeVantantaalle niin pystyivät valitsemaan minkä tahansa pääkiitoteistä tuuliolosuhteiden mukaan.
Tuo 04R-22L on vanhin HeVantaan kiitoteistä ja nämä työt liittyvät ennen kaikkea ajoitettuun kunnostukseen. Samalla uusitaan valaistukset ja kaapelointia kiitoradan alapuolella.
tekijänä odo
#72513
Spekulaatio A380:n kestävyydestä on hieman turhaa koska ensinnäkin nykyinen rakennelmakin sen kestäisi ihan hyvin. Toisekseen kiitotiekuormittavuuden kannalta A380 ei ole edes erikoisen paha kone, koska massastaan huolimatta koneessa on pyöräparejakin jakamassa kuormitusta huomattavasti. Finnairinkin aiemmin käyttämä ja nykyään rahtilentoja lentävä MD-11 on paljon kuormittavampi. Itseasiassa A380:lla pystyisi suorituskyvyn ja kiitotien kestävyyden puolesta operoimaan suurelta osalta Suomen maakuntakenttiäkin. Isoin rajoittava tekijä on melkeimpä rullausteiden leveydet.

Kiitoteiden uusiminen on osa normaalia lentoaseman kunnostusprosessia ja tuon joutuu tekemään isommilla kentillä vähintään kerran vuosikymmeneen.
Avatar
tekijänä Bernheart
#72629
Vantaan rakennuslupajaosto käsittelee tiistaina 3.3.2015 paria mielenkiintoista hanketta. Finnair Cargo on ilmeisesti muuttamassa ja lähelle Vantaan Energian varavoimalaa, Aviapoliksen aseman tuntumaan nousee uusi rahtikeskus. Entinen ilmeisesti menee purkuun ja tavallaan ymmärrän sen, sillä terminaali 1:n luonnollinen laajenemissuunta on siellä.

Tässä asiakirja ja tässä esittelykuvat

Ohessa likimääräinen sijainti Google Mapsissa.
tekijänä odo
#75153
Muutamia havaintoja:

-Nykyisen non-schengen terminaalin edusta näyttäis laajentuvan kanssa
-Ihmiskiihdyttimiä, yay. Ei ehkä enää mene niin juoksemiseksi vaihdot
-Lasiset matkustajasillat ja ainakin non-schengen päässä missä laajarunkokoneet operoi, tuplana per paikka mikä tietysti nopeuttaa matkustajien liikuttelua koneeseen ja pois

Näin äkkiseltään suunta näyttää hyvälle kentän käyttäjän perspektiivistä.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19