Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä odo
#89836
Itseasiassa siinä entisen portin 38 paikalla ei ole juuri nyt mitään. Uusi 53 kiinnittyy uudisosaan eikä vanhaan rakennelmaan. Kun porttia 38 väliakaisesti käytettiin ennen uudisosan avaamista oli portilta 38 väliaikainen kävelysilta tuonne nykyisen portin 53 rakennelmaan mistä varsinaiset matkustajasillat lähtevät. Totta toki kuitenkin, että porttien määrä nousi kahdella eli päästiin remonttia edeltäneeseen tilaan kun 35 ja 36 ovat kanssa poissa.

Satuin tuossa kesäkuussa lähtemään Tokioon niiltä 36A-M bussiporteilta(nykyään tosin nekin taitavat olla 50x) ja itseasiassa ne oli ihan kiva kokemus. Tykkäsin, että prioritypuolella oli oma odotuskarsina ja oma bussikyyti, ei ollut ollenkaan kurja kokemus se. Myöskin uudet bussit mitä etenevissä määrin Helsinki-Vantaalla on, ovat varsin ok. Tietty jos sataa kaatamalla tai on -30 niin kyllähän se matkustajasilta aina parempi on, mutta nykyinen bussiratkaisu ei enää ole kuitenkaan äärimmäisen karsea kuten aiemmin.
tekijänä Kazaam
#89841
odo kirjoitti:Itseasiassa siinä entisen portin 38 paikalla ei ole juuri nyt mitään. Uusi 53 kiinnittyy uudisosaan eikä vanhaan rakennelmaan. Kun porttia 38 väliakaisesti käytettiin ennen uudisosan avaamista oli portilta 38 väliaikainen kävelysilta tuonne nykyisen portin 53 rakennelmaan mistä varsinaiset matkustajasillat lähtevät. Totta toki kuitenkin, että porttien määrä nousi kahdella eli päästiin remonttia edeltäneeseen tilaan kun 35 ja 36 ovat kanssa poissa.
Näkyy hyvin tässä Vantaan kaupungin viime vuotisessa ilmakuvassa. Ennenhän siis portin 38 silta alkoi rakennuksen päädystä.

Kuitenkin satuin aiemmin lukemaan tällaisen lauseen:
Terminaalilaajennuksen lisäksi muutoksia tapahtui maanantaina myös asematasolla, sillä käyttöön otettiin eteläsiiven kaksi ThyssenKruppin valmistamaa kaksoismatkustajasiltapaikkaa S54 ja S55.

Lisäksi käytössä on ilman matkustajasiltoja paikat S52 ja S53.

Lentoposti.fi 10.7.2017
Eli kuinkakohan monta laajarunkoporttia siltoineen siellä nyt onkaan käytössä? Tuon yllä olevan lainauksen mukaanhan pitäisi olla kuusi eli vielä kaksi vajaa verraten tilanteeseen ennen laajennustöiden alkamista?
tekijänä odo
#89842
Luulisi, että S53 olisi käytössä joka on tämä vanha 38, tosin voi olla, että se tuon väliakaisjärjestelyn takia ei ole vielä valmis. Jo maaliskuussa kun siitä kuljin oli enemmän vaiheessa rakentaminen kuin eteläsiivessä yleensä. S52 on entinen 37 joten tämä on täysin mahdollista kyllä, että on poistettu käytöstä kun rakentaminen etenee.
Avatar
tekijänä Bernheart
#91022
T1:n halpis-aaltopeltihallilaajennus toteutuu. Ladon rakennustyöt alkavat jo 16.10 alkavalla viikolla. Erikoisuutena on, että loskan ja jäänpoistoaineen muodostamaan oranssiin hyhmään pääsee talvella ja kesällä vesisateeseen, koska koneille kävellään.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/helsin ... t_portilla
tekijänä Sam33
#91027
Bernheart kirjoitti:T1:n halpis-aaltopeltihallilaajennus toteutuu. Ladon rakennustyöt alkavat jo 16.10 alkavalla viikolla. Erikoisuutena on, että loskan ja jäänpoistoaineen muodostamaan oranssiin hyhmään pääsee talvella ja kesällä vesisateeseen, koska koneille kävellään.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/helsin ... t_portilla
Voisikohan olla, että kyseiset portit olisivat tarkoitettu lähinnä halpalentoyhtiöiden käyttöön? Mm. Ryanairin on pitkään huhuiltu olevan kiinnostunut myös Helsinki-Vantaasta, joten ehkä tällä on tarkoitus vastata heidän kysyntään, vaikka en uskokaan että tuostakaan mitenkään tasoton "aaltopeltihalli" on tulossa.

Muun muassa Berliinin uudella kentällä on vastaava alue nimenomaan halpalentoyhtiöille, jossa pitää kävellä koneeseen terminaalista. Jahka kentän saavat joskus auki.
Avatar
tekijänä Bernheart
#91690
Kioski saa jälleen uuden lipan..siis Finavia-kielellä "jättilaajennuksen", huikeat noin 50 x 50 metriä. Tästä varmaan seuraa viikkojen some-kampanja. Taas porataan, kaivetaan ja jyystetään vaneriseinän takana kuukausitolkulla.

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/n ... 017-024200

Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin 2 rajatarkastustiloja laajennetaan vuosina 2018-2019 yhteensä n. 2.400 m2:llä. Näiden lisätilojen rakentamisen ja liittymätöiden edellyttämät, landside -puolella toteutettavat maanrakennus- ja perustustyöt niihin liittyvine taloteknisine asennuksineen sisältyvät tähän urakkaan.
tekijänä odo
#92295
Miksi niin voimakas dissaus tuon laajennuksen koosta? Kuitenkin nykyiselläänkin tuo passintarkastus pelaa hyvinkin kohtuudella verrattuna moneen muuhun paikkaan ja jos tuon myötä saadaan ~tuplattua kapasiteetti niin missä ongelma? Mitä pitäisi tehdä enemmän?
Avatar
tekijänä Bernheart
#92296
Helsinki-Vantaalla harrastetaan salamitaktiikkaa, joka on johtanut siihen, että paikka on jatkuva rakennustyömaa. Olen aiemminkin sanonut, että opintomatka Müncheniin, Osloon tai Tukholmaan tekisi hyvää. Eteneminen kokonaisuus kerrallaan olisi fiksumpaa, arkkitehtonisesti mielekkäämpää ja myös todennäköisesti taloudellisesti kestävämpää.

Helsinki-Vantaa on hermoja raastava ruuhkasumppu, aivan kuten HS otsikoi. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005241139.html ja monille tälläkin palstalla tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että rakennuksen pitkä ja kapea malli, jota on pala palalta jatkettu, tulee aiheuttamaan enemmin tai myöhemmin infarktin. Uusi lähtöaulalaajennus tulisi käynnistää viipymättä ja samalla kokonaan uuden terminaalin suunnittelu.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Bernheart
#94666
Uusi yhteys Helsinki-Vantaan juna-asemalta terminaaliin 2 avautuu 2021 – Finavian haaveissa myös nopeampi lentorata

Uusi yhteys Helsinki-Vantaan juna-asemalta terminaaliin 2 avautuu 2021 – Finavian haaveissa myös nopeampi lentorata

Oletko koskaan lentoasemalle kiirehtiessäsi toivonut, että matka juna-asemalta terminaaliin olisi lyhyempi? Toiveesi toteutuu, sillä parin vuoden kuluttua junalta terminaaliin pääsee nykyistä ripeämmin.
Kesällä 2018 tulee kuluneeksi kolme vuotta siitä, kun lentoaseman juna-asema avattiin matkustajille. Siitä lähtien lentoasemalle on päässyt matkustamaan kehärataa pitkin.

Helsinki-Vantaan juna-asemalta on tällä hetkellä kaksi nousua maan pinnalle: toinen parkkialueelle ja toinen terminaalien 1 ja 2 väliselle yhdyskäytävälle. Kolmas yhteys avataan viimeistään, kun terminaali 2:n laajennus valmistuu 2021.

– Uusi yhteys lyhentää matkaa kakkosterminaaliin noin viidenneksellä nykyisestä, eli kävely nopeutuu joitakin minuutteja. Muutos yhdistää juna- ja lentomatkustamisen entistä paremmin, Finavian tekninen johtaja Henri Hansson kertoo.
Loput linkistä.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 19