[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
Krio kirjoitti:Mutta jos tosissaan ollaan, niin aika peruskoulumaisen kapeat käytävät ja matalat katot.Loistavasti tokaistu, sillä itsellenikin tulee useasta kuvasta mieleen peruskoulu tai 90-luvun kirjastot. Bunkkerimaista rakentamista monissa kuvissa.
Kazaam kirjoitti: Joku viisaampi varmaan sanoisi, että pala palalta, jännäkakka tai jotain sellasta. Onneksi näillä porteilla on lähinnä kotimaan pienempiä koneita.En tiedä viittaatko tässä matkustajasiltoihin, mutta niiden osalta tuonne ei ole kamalasti hyötyä tehdä kun tuolla on nk. potkuripuisto missä on vaan ATR:t yms. joissa on ovet takana. Tuo terminaali kuitenkin vähentää bussikuljetuksia ja siten mielestäni taas kerran on parannus.
Finavia.fi 7.4.2017 kirjoitti:Voittanut ehdotus:
Helsinki-Vantaan asiakaskokemukseen keskittyvä suunnittelukilpailu poiki luovia ideoita
Finavia järjesti alkuvuonna suunnittelukilpailun, jossa etsittiin uudenlaista lentoasemakokemusta. Erityisessä tarkastelussa oli Helsinki-Vantaalle rakentuvan länsisiiven keskusaukio. Aukion lopullinen ilme tulee olemaan yhdistelmä eri ehdotusten ideoita.
Osana Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa Finavia järjesti suunnittelukilpailun, jossa etsittiin uusia ideoita ja matkustajapolun kehittämismahdollisuuksia terminaalilaajennuksen aula- ja käytäväalueille.
--
Perinteisen arkkitehtisuunnittelun lisäksi Finavia pyysi työryhmiä kehittämään ideoita ja tarinoita, joiden myötä asiakkaalle syntyy koko lentoasemalla vietetyn ajan mittainen elämys ja oma ikimuistoisen matkatarina. Tarinoiden haluttiin ilmentävän Suomen pohjoisuutta ja sen mystiikkaa.
Metsän elementtejä, valoinstallaatioita ja aistikokemuksia
Viidestä mukaan kutsusta työryhmästä ensimmäiselle sijalle nostettiin Arkkitehdit Davidsson Tarkela ja Rune & Berg Design -työryhmän ehdotuksellaan Metsäaukio. Toiselle sijalle valittiin Parviainen Arkkitehdit ja Aivan -työryhmän HEL – portti pohjolaan, ja kolmanneksi ehdotus Senses, jonka tekijöinä olivat KVA Arkkitehdit, Kuudes Kerros Helsinki ja dSign Vertti Kivi & Co.
Keskeisiä tekijöitä ehdotusten arvioimisessa olivat ideoiden soveltuminen lentoaseman toimintaympäristöön sekä niiden kyky luoda helposti välittyviä elämyksiä suurille matkustajavirroille.
--
Metsäaukio perustuu yksinkertaiseen, koko aukiota kiertävään näyttöön, sisäkatosta riippuvaan valoinstallaatioon ja aukion pinnalla vaihtuviin metsäisiin elementteihin.
--
Ideatasoinen suunnittelukilpailu poiki useita lentoasemalle sovellettavissa olevia ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin. Finavian tavoitteena on yhdistellä eri ehdotuksista saatuja ideoita lentoaseman asiakaskokemuksen ja viihtyvyyden parantamiseksi.
Bernheart kirjoitti:Halpahallia syntyy taas ja juuri kun pääsin aiemmin sanomasta, että miksi rakentaa portteja, kun ihmiset voivat kävellä niin ennustukseni kävi toteen. Kotimaan terminaali 1993 piti sisällään portteja, jotka soveltuvat ATR-kalustolle. Miksi ei olisi voinut ylläpitää samaa standardia ja rakentaa samaa peltihallia kuin 1993 jokusen portin eteenpäin. Surullinen näytelmä ja hankinta-asiakirjatkin paljastavat, että kyse on tekeleestä. Noh, sinne sitten loskaan kävelemään pikkukengissä yön maakuntajatkolennolle kun on ensin istunut ensin lennon Helsinkiin.Eivät sovi nykymallin ATR:lle. Karairin ja sittemmin Finnairin ATR:t olivat erikoismallia missä oli ovi edessä. Kaikki nykymallin ATR:t toimitetaan versiona jossa matkustamon ovi on takana.
Helsinki-Vantaalle odotetaan vuoden 2017 aikana jo yli 18 miljoona matkustajaa
Alkuvuoden kasvu on ylittänyt Finavian odotukset ja Helsinki-Vantaalle odotetaan jälleen uutta matkustajaennätystä täysin uudella miljoonaluvulla. Käynnissä olevat mittavat investoinnit kentän kapasiteetin kasvattamiseksi tulevat tarpeeseen.
"Vuosi 2017 on ylittänyt odotukset. Vuoden 2017 tammi-huhtikuussa matkustajamäärät ovat kasvaneet 7,5 prosenttia. Koko vuodelle odotetaan jo yli 18 miljoonaa matkustajaa ja mahdollisesti rikotaan jopa 18,5 miljoonan matkustajan raja. Kokovuoden kasvuarvio on jopa noin kuusi prosenttia", iloitsee Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Ville Haapasaari.
-----
Ensimmäinen suurempi laajennus eli lentoaseman eteläsiipi valmistuu kesällä ja se on määrä ottaa käyttöön 1. heinäkuuta.
Vielä alkuvaiheessa olevan suuremman terminaalin osan eli länsisiiven on määrä valmistua vuoden 2019 aikana.
[...]
Lentoposti.fi 30.5.2017