Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Krio
#88024
Kyllä ne ferrarit ja lambotkin pitää parkkeerata ulos eikä kansainvälisen aulaan.
Mutta jos tosissaan ollaan, niin aika peruskoulumaisen kapeat käytävät ja matalat katot.
Klazu tykkää tästä
tekijänä hmikko
#88028
Samalta sivulta: meinaaksi ne todella laittaa bussilla siirrettävien portaat ulos? En oo kyllä missään nähnyt tommosta viritelmää ennen.

Kuva
Avatar
tekijänä Klazu
#88037
Krio kirjoitti:Mutta jos tosissaan ollaan, niin aika peruskoulumaisen kapeat käytävät ja matalat katot.
Loistavasti tokaistu, sillä itsellenikin tulee useasta kuvasta mieleen peruskoulu tai 90-luvun kirjastot. Bunkkerimaista rakentamista monissa kuvissa.
tekijänä odo
#88057
hmikko kirjoitti:Samalta sivulta: meinaaksi ne todella laittaa bussilla siirrettävien portaat ulos? En oo kyllä missään nähnyt tommosta viritelmää ennen.

Kuva
Ei. Minun mielestä nuo oli piirustuksissa hätäpoistumiestiet terminaalista.
hmikko tykkää tästä
tekijänä odo
#88058
Kazaam kirjoitti: Joku viisaampi varmaan sanoisi, että pala palalta, jännäkakka tai jotain sellasta. Onneksi näillä porteilla on lähinnä kotimaan pienempiä koneita.
En tiedä viittaatko tässä matkustajasiltoihin, mutta niiden osalta tuonne ei ole kamalasti hyötyä tehdä kun tuolla on nk. potkuripuisto missä on vaan ATR:t yms. joissa on ovet takana. Tuo terminaali kuitenkin vähentää bussikuljetuksia ja siten mielestäni taas kerran on parannus.
Avatar
tekijänä Bernheart
#88085
Halpahallia syntyy taas ja juuri kun pääsin aiemmin sanomasta, että miksi rakentaa portteja, kun ihmiset voivat kävellä niin ennustukseni kävi toteen. Kotimaan terminaali 1993 piti sisällään portteja, jotka soveltuvat ATR-kalustolle. Miksi ei olisi voinut ylläpitää samaa standardia ja rakentaa samaa peltihallia kuin 1993 jokusen portin eteenpäin. Surullinen näytelmä ja hankinta-asiakirjatkin paljastavat, että kyse on tekeleestä. Noh, sinne sitten loskaan kävelemään pikkukengissä yön maakuntajatkolennolle kun on ensin istunut ensin lennon Helsinkiin.
Avatar
tekijänä hylje
#88088
Villi veikkaus ratkaisun valinnalle olisi se, että 'potkuripuiston' asiakaskunta mitoittaa investoinnin. Rahalla saa vaikka mitä, mutta tiettävästi Helsingin lentokenttää ei operoida hyväntekeväisyytenä.
tekijänä Kazaam
#88167
Finavia.fi 7.4.2017 kirjoitti:
Helsinki-Vantaan asiakaskokemukseen keskittyvä suunnittelukilpailu poiki luovia ideoita

Finavia järjesti alkuvuonna suunnittelukilpailun, jossa etsittiin uudenlaista lentoasemakokemusta. Erityisessä tarkastelussa oli Helsinki-Vantaalle rakentuvan länsisiiven keskusaukio. Aukion lopullinen ilme tulee olemaan yhdistelmä eri ehdotusten ideoita.

Osana Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa Finavia järjesti suunnittelukilpailun, jossa etsittiin uusia ideoita ja matkustajapolun kehittämismahdollisuuksia terminaalilaajennuksen aula- ja käytäväalueille.
--
Perinteisen arkkitehtisuunnittelun lisäksi Finavia pyysi työryhmiä kehittämään ideoita ja tarinoita, joiden myötä asiakkaalle syntyy koko lentoasemalla vietetyn ajan mittainen elämys ja oma ikimuistoisen matkatarina. Tarinoiden haluttiin ilmentävän Suomen pohjoisuutta ja sen mystiikkaa.

Metsän elementtejä, valoinstallaatioita ja aistikokemuksia

Viidestä mukaan kutsusta työryhmästä ensimmäiselle sijalle nostettiin Arkkitehdit Davidsson Tarkela ja Rune & Berg Design -työryhmän ehdotuksellaan Metsäaukio. Toiselle sijalle valittiin Parviainen Arkkitehdit ja Aivan -työryhmän HEL – portti pohjolaan, ja kolmanneksi ehdotus Senses, jonka tekijöinä olivat KVA Arkkitehdit, Kuudes Kerros Helsinki ja dSign Vertti Kivi & Co.

Keskeisiä tekijöitä ehdotusten arvioimisessa olivat ideoiden soveltuminen lentoaseman toimintaympäristöön sekä niiden kyky luoda helposti välittyviä elämyksiä suurille matkustajavirroille.
--
Metsäaukio perustuu yksinkertaiseen, koko aukiota kiertävään näyttöön, sisäkatosta riippuvaan valoinstallaatioon ja aukion pinnalla vaihtuviin metsäisiin elementteihin.
--
Ideatasoinen suunnittelukilpailu poiki useita lentoasemalle sovellettavissa olevia ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin. Finavian tavoitteena on yhdistellä eri ehdotuksista saatuja ideoita lentoaseman asiakaskokemuksen ja viihtyvyyden parantamiseksi.
Voittanut ehdotus:
Kuva
Kuva
Rune & Berg Design

Vaivaiset pikkukuvat toisista ehdotuksista.
Avatar
tekijänä jfo
#88181
Tulee vähän Oslon lentoasema mieleen. Sielläkin oli selvästi haettu luonnonläheistä tunnelmaa puisilla elementeillä, viherseinillä ja kaiuttimista tulevalla linnunlaululla. Eipä siinä, tervehdin tätä trendiä ilolla ja näkisin mielelläni samanlaista myös Helsinki-Vantaalla.
tekijänä odo
#88218
Bernheart kirjoitti:Halpahallia syntyy taas ja juuri kun pääsin aiemmin sanomasta, että miksi rakentaa portteja, kun ihmiset voivat kävellä niin ennustukseni kävi toteen. Kotimaan terminaali 1993 piti sisällään portteja, jotka soveltuvat ATR-kalustolle. Miksi ei olisi voinut ylläpitää samaa standardia ja rakentaa samaa peltihallia kuin 1993 jokusen portin eteenpäin. Surullinen näytelmä ja hankinta-asiakirjatkin paljastavat, että kyse on tekeleestä. Noh, sinne sitten loskaan kävelemään pikkukengissä yön maakuntajatkolennolle kun on ensin istunut ensin lennon Helsinkiin.
Eivät sovi nykymallin ATR:lle. Karairin ja sittemmin Finnairin ATR:t olivat erikoismallia missä oli ovi edessä. Kaikki nykymallin ATR:t toimitetaan versiona jossa matkustamon ovi on takana.
tekijänä Kazaam
#89183
Helsinki-Vantaalle odotetaan vuoden 2017 aikana jo yli 18 miljoona matkustajaa

Alkuvuoden kasvu on ylittänyt Finavian odotukset ja Helsinki-Vantaalle odotetaan jälleen uutta matkustajaennätystä täysin uudella miljoonaluvulla. Käynnissä olevat mittavat investoinnit kentän kapasiteetin kasvattamiseksi tulevat tarpeeseen.

"Vuosi 2017 on ylittänyt odotukset. Vuoden 2017 tammi-huhtikuussa matkustajamäärät ovat kasvaneet 7,5 prosenttia. Koko vuodelle odotetaan jo yli 18 miljoonaa matkustajaa ja mahdollisesti rikotaan jopa 18,5 miljoonan matkustajan raja. Kokovuoden kasvuarvio on jopa noin kuusi prosenttia", iloitsee Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Ville Haapasaari.
-----
Ensimmäinen suurempi laajennus eli lentoaseman eteläsiipi valmistuu kesällä ja se on määrä ottaa käyttöön 1. heinäkuuta.

Vielä alkuvaiheessa olevan suuremman terminaalin osan eli länsisiiven on määrä valmistua vuoden 2019 aikana.

[...]

Lentoposti.fi 30.5.2017
Avatar
tekijänä Bernheart
#89316
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005241139.html

Kerrankin HS:n otsikointi on kohdallaan: "Helsinki-Vantaan hermoja raastava ja ruuhkautuva lähtösumppu jyrätään – tilalle täysin uusi sisääntulorakennus"

https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen ... eat-kuvat/

https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen ... en-kanssa/
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19