Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Tekijänä hmikko
#98521
HS: Kämpin ostanut norjalaismiljardööri rakennuttaa nyt Suomen suurimman hotellin Helsinki-Vantaalle: ”Olemme todella rakastuneet Suomeen ja Helsinkiin”

Suomen suurin hotellikokonaisuus rakennetaan Helsinki-Vantaan lentoaseman yhteyteen. Hotelliin kaavaillaan 13:a kerrosta ja jopa yli 700:aa huonetta.

Hotelli on tarkoitus avata vuonna 2023 ja sen rakennusbudjetti on yli 120 miljoonaa euroa.
Kuva
Avatar
Tekijänä Eeros
#98522
Klazu kirjoitti: 09.02.19 22:26 Vaikka ajatus Suomen luonnon markkinoinnista lentokentällä onkin aivan oikean suuntainen, niin onhan tuo toteutus jälleen todella köyhä. Rakentakaa sinne nyt ihan oikea ja elävä metsä muutaman videotaulun ja kolkkojen puuhallien lisäksi. Muualla maailmassa (esimerkiksi täällä Vancouverissa) löytyy lentokentiltä solisevia puroja, vesiputouksia, kulttuuritaidetta sekä erilaisia biomeja.

Singaporen lentokentän tuleva laajennus puolestaan kertoo mikä tämän päivän huipputaso ja Helsinki-Vantaa jää siitä kyllä auttamattomasti jälkeen.
_________________________
_________________________
_________________________

Sinähän voit nyt - aikuisten keskustellessa - työntää Singaporet ja Vancouverit....
Pitääkö joka paikkaan tunkea niitä? Infantiilinen pakkomielle ja rasittavaa muille.
___

Mutta suurimman lentokenttämme kehitys on myönteistä.
Krio peukuttivat tätä
Tekijänä odo
#98542
Täällä oli aiemmin puhetta tuosta "vain" 2500 neliön laajennuksesta rajatarkastuksen tiloihin.

Olen nyt kulkenut tuosta rajatarkastuksesta läpi reilut 10 kertaa viimeisen parin kuukauden aikana ja seuraavia havaintoja:

Vaikka 2500 neliötä voi olla neliönä vain 50x50 metriä niin juuri tuossa kipupisteessä tuolla tilalla on ollut valtava merkitys. Saapuvien puolella on nyt rajatarkastuksen tiskejä paljon enemmän ja ihmiset mahtuu jonottamaan(jos pääsee jonon puolelle menemään). Lisäksi automaattisia passintarkastuspisteitä on enemmän, joskin uusien laitteiden käyttöliittymän ohjeistus on vähän puutteellinen. Sitten kun osaa käyttää sitä niin ne on kyllä nopeita, mutta ensikertalainen jää miettimään ihan liikaa miten se toimii. Parhemmilla ohjeistuksilla korjautunee tuokin isoilta osin.

Isoimmat kipupisteet tällä hetkellä on kentällä selkeästi ruuhkassa tuo terminaalin leveys porttien 16-27 väliseltä matkalta, mutta kunhan tuon edustaterminaalin saavat valmiiksi ja nykyiset lähtöselvitystilat muuttuvat osaksi puhdasta puolta niin tämäkin pitäisi helpottaa monesta kohtaa.

Lisäksi kasvaneesta koostaan huolimatta ja vaikka ei ole vanhalla puolen liukukäytäviä niin silti tuolla kyllä aika nopeaa vaihtaa konetta. Olen nyt useamman kerran saapunut portille 12 tai 13 ja jatko Lontooseen ollut sitten portilta 53. Vaikka olen hidas kävelijä niin siitä kun kone pysähtyy portille, siihen kun olen päässyt portin 50 kohdille (Finnairin lounge) on mennyt hyvinkin tarkalleen 20min. Ja tuossa on kuitenkin välissä se passintarkastuskin.

Summa summarum; näin 100+ kertaa vuodessa tuon kentän läpi kulkiessa se on edelleen varsin toimiva lentokenttä(vertailukohtia on kertynyt tässä kohtaa jonkin verran jo) ja kipupisteet on enemmänkin hienosäätöä kaipaavia asioita kuin, että siellä olisi fundementaalisesti jotain rikki. Ja kun nämä nykyään rakenteilla olevat osaat saadaan valmiiksi niin uskoisin, että lähinnä paranee vaan.
veka peukuttivat tätä
Tekijänä Arska
#98545
Pitkälti samat havainnot Odon kanssa. Mutta ihan pikkukentästä ei enää uusimpien laajennusten jälkeen voi puhua. Tuolta porteilta 12-13 tulee vielä jonkin verran matkaa kotimaan porteille 5-7 (joista nykyisin lähtee ainakin osa (Jyväskylän, Kuopion ja Kajaanin lennoista) noilta porteilta non-schengen alueen valmistumassa olevaan laajennukseen kertyy kävelymatkaa jo noin 1,2-1,4km. Mutta tuon uuden lähtöaulan myötä matka varmaan hieman lyhenee ja sujuvoituu joten sitä odotellessa.
Avatar
Tekijänä apollonkatu
#98546
Joo porteilta 50+ kävellessä vauvan kanssa T1 alkupäähän mistä bussi parkkikselle lähtee on kyllä aika urheilua. Yksi keino voisi olla U-muotoisen lentoaseman halkaiseva maanalainen liukukäytävä.
Avatar
Tekijänä Bernheart
#99311
Lentoasemalla tapahtuu taas.

Norjalaisen miljardöörin hotelliketju haluaa laajentua myös Tampereelle – rakentaa ensin Helsinki-Vantaalle Suomen kaikkien aikojen suurimman hotelliprojektin (Aamulehti 3.1.2020)
Comfort Hotel Helsinki Airportin lisäksi hotellikompleksiin tulee täyden palvelun Clarion-hotelli. Yhteensä hotellikompleksiin tulee 718 huoneen lisäksi ravintoloita, neuvottelutiloja, ­kuntosali ja baareja.

Hotellihankkeen taustayhtiöllä on entuudestaan Helsinki-Vantaan lentokenttäalueella Clarion Hotel Helsinki Airport- ja GLO Hotel Airport -hotellit. Kun uusi hotellikompleksi valmistuu, yhtiöllä on lentokentän alueella neljä hotellia, joissa on yhteensä 1 045 huonetta.
Loput linkistä.

Helsinki-Vantaan uuden tuloaulan rakennustyöt etenevät aikataulussa – ikonisen maamerkin runkoa valetaan jo
(Finavian tiedote 2.1.2020)
– Terminaalin edustalla on ensin tehty isoja purkutöitä, jotta lentoaseman uutta sisäänkäyntiä sekä lähtö- ja tuloaulaa päästään rakentamaan, kertoo laajennus- ja muutosprosessista vastaava projektipäällikkö Tuomo Lindstedt Finavialta.

Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat täydellisen muodonmuutoksen jälkeen Schengen-lentojen porttialueeksi.

Uuden pysäköintirakennuksen runko pian valmis
– Olemme purkaneet kuluvan vuoden aikana vanhan P1/P2-pysäköintirakennuksen sekä aikaisemmat matkustajien saattajille tarkoitetut autorampit, Lindstedt kertoo.

Purkutöiden edetessä aloitettiin myös uuden P2-pysäköintirakennuksen maankaivuu- ja louhintatyöt ja perustusten rakentaminen. Uusi 1 800 parkkipaikan rakennus saadaan käyttöön viimeistään syksyllä 2020.
Loput linkistä.

Tässä vielä ALA-arkkitehtien sivu uudesta terminaalista.
Tekijänä hmikko
#99312
Bernheart kirjoitti: 03.01.20 10:08
ikonisen
Sana on näköjään menettänyt merkityksensä lopullisesti. Ikoni muodostuu jos on muodostuakseen. Vielä työmaamonttuvaiheessa oleva rakennelma ei sitä missään tapauksessa ole. Helsingin todennäköisesti ainoa vähänkään laajemmin kansainvälisesti tunnistettava ikoni on Suurkirkko, keskellä vakiopostikorttinäkymää Eteläsatamasta.
Klazu peukuttivat tätä
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16