Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Bernheart
#61324
Avasin tälle oman ketjun, koska mielestäni ei sovi enää Aviapolis-teemaan. Jos ylläpito on eri mieltä, kuuluu tämä viesti toki sitten Aviapolis-ketjuun, joka lienee lähimpänä teemaa.
Finavia tiedotti tänään seuraavaa:

http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ ... sohjelman/
http://www.hs.fi/talous/Helsinki-Vantaa ... 1887825283


Finavia käynnistää Helsinki-Vantaan laajan kehittämisohjelman

Julkaistu 16.10.2013 klo 11:00 | Lehdistötiedote

Lentoasemista ja lennonvarmistuksesta vastaava Finavia Oyj käynnistää laajan kehittämisohjelman, jonka tarkoituksena on säilyttää Suomen hyvät lentoyhteydet ja parantaa Helsinki-Vantaan kilpailukykyä kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa. Lentoasema valmistautuu palvelemaan 20 miljoonaa matkustajaa 2020-luvun alkupuolella.

Vuosille 2014–2020 ajoittuva kehittämisohjelma kohdistuu pääasiassa lähtöselvitys- ja vaihtomatkustuskapasiteetin kasvattamiseen sekä liikennejärjestelyjen parantamiseen. Tavoitteena on varmistaa Helsinki-Vantaan vahva kilpailuasema Euroopan ja Aasian välisessä vaihtoliikenteessä.

– Lentomatkustajat odottavat sujuvuutta, nopeita vaihtoaikoja, hyviä palveluja ja elämyksellisyyttä. Nämä tekijät ratkaisevat lentoaseman menestymisen kovassa kilpailussa, ja niihin meidän pitää panostaa. Joka kolmas lentomatkustaja valitsee lentoreittinsä vaihtolentoaseman perusteella, sanoo Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.

Finavia on aiemmilla investoinneillaan turvannut Helsinki-Vantaan tien merkittäväksi vaihtokentäksi Aasian ja Euroopan välisillä reiteillä sekä mahdollistanut lentoaseman kapasiteetin 15 miljoonaan matkustajaan. Lentoliikenteen kasvu on kuitenkin ruuhkauttamassa lentoaseman tulevina vuosina.

– Ennusteiden mukaan Helsinki-Vantaalla on 20 miljoonaa matkustajaa 2020-luvun alkupuolella. Tämä tarkoittaa, että nykyiset tilat käyvät riittämättömiksi ja että Helsinki-Vantaan on kyettävä uusiutumaan ja kehittämään prosessejaan. Päälentoasemamme menestyminen johtavana vaihtokenttänä takaa suomalaisille kattavat lentoyhteydet myös tulevaisuudessa ja parantaa maamme kilpailukykyä merkittävästi, sanoo Savolainen.

900 miljoonan euron työt alkavat vuonna 2014

Helsinki-Vantaan kehittämisohjelma 2014–2020 on suuruudeltaan noin 900 miljoonaa euroa. Sen työllisyysvaikutus on arviolta 14 000 henkilötyövuotta. Kun lentoaseman matkustajamäärä nousee 20 miljoonaan matkustajaan seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, lentoasemalle syntyy lisäksi eri yrityksiin noin 5 000 pysyvää työpaikkaa.

- Lentoaseman kehittämisessä kaiken lähtökohtana on se, että teemme uudistuksia matkustajien odotusten pohjalta. Kapasiteettia kasvatetaan aitoon lentoliikenteen kysyntään pohjautuen, toteaa Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Ville Haapasaari Finaviasta.

Kehittämisohjelma käynnistyy terminaali 2:sta lähtöselvitysaulan parannustöillä. Samaan aikaan käynnistetään tarkempi suunnittelutyö, jolloin tehdään lopulliset päätökset laajennustöiden kohdistamisesta.

Kokonaan uuden infrastruktuurin rakentaminen käynnistyisi näillä näkymin vuonna 2015. Yhtenä vaihtoehtona Finavia tutkii mahdollisuutta rakentaa ns. satelliittiterminaali terminaali 2:n viereen. Yhtiö suunnittelee myös terminaali 2:n laajentamista nykyisten P1- ja P2-pysäköintitilojen alueelle.
Kehittämisohjelma saadaan käyntiin valtion myöntämän pääomituksen ansiosta, kun valtio sijoittaa Finaviaan 200 miljoonaa euroa. Sen ansiosta Finavian omavaraisuusaste ja mahdollisuudet ottaa velkaa paranevat.

– Pääomitus kohdistetaan Helsinki-Vantaan kehittämiseen, jotta voimme palauttaa valtion sijoituksen takaisin liiketoimintamme tuotoilla. Samalla pystymme hoitamaan keskeisten verkostolentoasemien korjausvelkaa nykyistä enemmän, Savolainen sanoo.
Kehittämisohjelman lisäksi Finavia toteuttaa Helsinki-Vantaalla, keskeisillä verkostolentoasemillaan sekä lennonvarmistuksessa noin sadan miljoonan euron arvoiset korjaus- ja ylläpitotyöt. Ne sisältävät muun muassa kiitoteiden päällystyksiä ja terminaalirakennusten ylläpitotöitä.

Mitä Helsinki-Vantaalla tapahtuu seuraavien vuosien aikana?

Lähtöselvitys- ja turvatarkastuskapasiteetin kehittäminen Terminaali 2:ssa

- Matkustajien turvatarkastuskapasiteetin lisäys

- Congress-alueen kehittäminen

- Lähtöselvitys- ja bag drop –automaatio

- Toteutus vuonna 2014

Vaihtoliikenteen kapasiteetin kehittäminen

- Lisää laajarunkokonepaikkoja Non-Schengen-liikenteelle

- Terminaalin kasvattaminen esimerkiksi satelliittiterminaalin avulla

- Voidaan toteuttaa asteittain kysynnän mukaan 2015–2020

Lähtevän ja saapuvan liikenteen kehittäminen Terminaalissa 2

- Terminaali 2:n laajennus edusta-alueelle ja pysäköintikapasiteetin kehittäminen

- Keskitetty lähtöselvitysalue, turvatarkastus ja matkatavaroiden luovutus

- Liikennejärjestelyiden kehittäminen

- Mahdollisuus kaupallisten palveluiden lisäämiseen

- Alustava aikataulu 2017–2019 riippuen toisten hankkeiden aikataulutuksesta

Vaikutukset lentoliikenteelle ja matkustajille

Finavia tekee kaikkensa, että Helsinki-Vantaan laajennustöistä syntyisi mahdollisimman vähän haittaa matkustajille. Uudistustöiden etenemisestä ja vaikutuksista tiedotetaan säännöllisesti muun muassa Finavian nettisivuilla.

Lentoaseman laajenemisella vuoden 2015 jälkeen ei tule olemaan vaikutusta nykyisiin lentomelualueisiin, sillä uudistusten ei odoteta vaikuttavan kiitoteiden käyttötapoihin.
Avatar
tekijänä Bernheart
#61334
Turun Sanomien uutisessa on myös upeat havainnekuvat uudesta terminaalista. Eräiden kehärataa vastustaneiden tahojen kritiikki siitä, että junaasema jää kauas terminaalista jää omaan arvoonsa, sillä juna-aseman sijainti suunniteltiin alunperinkin tuota P1-parkkitalon paikalle tulevaa laajennusta silmällä pitäen. Terminaalihan tulee suorastaan juna-aseman päälle. ;)

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/548205 ... ja+luvassa
Avatar
tekijänä zeizei
#61419
Erittäin mukava lukea, että Suomessa ollaan tämän suhteen näinkin kilpailukykyisiä:

Länsiväylä kirjoitti:– Helsinki-Vantaa on helppo kenttä matkustajalle, koska kävelymatkat ovat lyhyitä ja palvelut hyviä. Esimerkiksi Japan Airlines alkoi juuri lentää Suomen kautta sen sijaan, että he lentäisivät Heathrown kautta, koska vaihtoaika on huomattavasti lyhyempi täällä, kertoo Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.

Lentoyhtiöille Suomi on kiinnostava valinta rahan vuoksi.

– Olemme 40 prosenttia eurooppalaista keskiarvoa halvempi kenttä, sanoo Savolainen.

Suomalaiset hyötyvät vaihtomatkustajista paitsi työpaikkojen muodossa myös matkustajina.

– Meillä tuskin olisi näin hyviä lentoyhteyksiä ympäri maailmaa, jos vaihtolentoja ei olisi, Savolainen toteaa.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2606 ... uonna-2020
Avatar
tekijänä Klazu
#61428
Mielestäni Helsinki-Vantaan suurin plussa on tosiaan sen pienuudesta ja ruuhkattomuudesta johtuva helppous. Itse suosin aina mielummin tällaisia pienkenttiä kuin monen erillisterminaalin jättiläisiä. Heathrowlla vaihtaessa on aina niin monta epävarmuustekijää, lähtien jo ihan laskeutumisjonon pituudesta. Harmi vaan, että se on ollut se suorin reitti täältä Suomeen. Tosin nyt alkava Reykjavikin yhteis Icelandairilla on kyllä houkutteleva kokeiltava keväällä. Islannin kentän plussat ovat juuri samat kuin Helsinki-Vantaan.
tekijänä Purkki^
#61431
Klazu kirjoitti:Mielestäni Helsinki-Vantaan suurin plussa on tosiaan sen pienuudesta ja ruuhkattomuudesta johtuva helppous. Itse suosin aina mielummin tällaisia pienkenttiä kuin monen erillisterminaalin jättiläisiä. Heathrowlla vaihtaessa on aina niin monta epävarmuustekijää, lähtien jo ihan laskeutumisjonon pituudesta. Harmi vaan, että se on ollut se suorin reitti täältä Suomeen. Tosin nyt alkava Reykjavikin yhteis Icelandairilla on kyllä houkutteleva kokeiltava keväällä. Islannin kentän plussat ovat juuri samat kuin Helsinki-Vantaan.


Hki-Vantaa pyrkii 20 miljoonaan matkustajaan kun viime vuonna Heathrowlla kulki 70 miljoonaa... Ei nyt ihan verrannollisia ole nämä kentät. Ison kentän voi myös tehdä hyvin. Tänä vuonna parhaan lentokentän palkinnon voitti Singapore Changi Airport jonka kautta kulkee yli 50 miljoonaa matkustajaa.

World Airport Awards 2013: Hki-Vantaa
Luokassa 10-20 Million Passengers per Year: sijalla 4 (Koko maailma)
Luokassa Best Airport Staff - Europe: sijalla 4
Luokassa Best Airports in Europe: sijalla 6
Luokassa Best Airports in Northern Europe: sijalla 1
Luokassa The World's Top 100 Airports: sijalla 15

http://www.worldairportawards.com/
Viimeksi muokannut Purkki^, 18.10.13 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Klazu
#61439
Heathrow on toki aivan eri kokoluokan kenttä, mutta hyvä esimerkki siitä miten monimutkaiseksi kenttä menee kun erillisterminaaleja on monta ja niiden välillä saa sombailla bussilla/junalla/metrolla vaikka jatkolentäisi samalla lentoyhtiöllä. Loistavahan sielläkin on opastus paikkojen välillä, mutta nämä Helsinki-Vantaan ja Vancouverin kaltaiset yhden terminaalirakennuksen kentät ovat vain paljon miellyttävämpiä ja pärjäävät listauksissa erittäin hyvin.
tekijänä odo
#61510
Klazu kirjoitti:Heathrow on toki aivan eri kokoluokan kenttä, mutta hyvä esimerkki siitä miten monimutkaiseksi kenttä menee kun erillisterminaaleja on monta ja niiden välillä saa sombailla bussilla/junalla/metrolla vaikka jatkolentäisi samalla lentoyhtiöllä. Loistavahan sielläkin on opastus paikkojen välillä, mutta nämä Helsinki-Vantaan ja Vancouverin kaltaiset yhden terminaalirakennuksen kentät ovat vain paljon miellyttävämpiä ja pärjäävät listauksissa erittäin hyvin.

Suosittelen käymään Zürichissä niin pääsee hyvin tehdyn sateliittiterminaalikonseptin makuun. Tuo Helsinki-Vantaan laajennus ainakin tämän hetken havainnekuvien ja tietojen perusteella vaikuttaa hyvin samanlaiselle konseptille. Tuommoinen saman turvatarkastetun alueen sisällä oleva sateliittiterminaali ei ole lopulta kovin paha tai lisää vaihtoaikoja merkittävästi. Heathrown yms. isoin tappio tulee siinä kun pitää ravata terminaalista ulos ja sitten toiseen sen sijaan että olisi samalla alueella, oli se liikkuminen sitten kävellen tai APM:llä.
tekijänä Purkki^
#61511
Mediassa on siis pyörinyt tälläinen kuva laajennuksesta.

Kuva
Kuva: Finavia

En kyllä tiedä onko tämä kuinka vanha kuva. 900 miljoonalla luulis saavan jotain muutakin ja moni asia on varmasti vielä suunnittelupöydällä.
Avatar
tekijänä Klazu
#61512
Eikös tuosta laajennusprojektista ole ollut kaksi kuvaa, jossa toisessa näkyy erillisterminaali kiitoratojen välissä. En ole oikein selvillä mikä nykyisten terminaalien laajennus tässä kuvassa näkyvä rakennus olisi.

@odo: En ole Zürichin kentällä vaihtanut lentoa, mutta olen lentänyt tuonne kyseiseen sateelliittiterminaaliin ja siellä siirtyminen toimi tosiaan todella hyvin. Sikäläisestä automaattimetrosta jäi mieleen hauska "animaatio" tunnelin seinillä. :)
tekijänä odo
#61515
Purkki^ kirjoitti:Mediassa on siis pyörinyt tälläinen kuva laajennuksesta.

En kyllä tiedä onko tämä kuinka vanha kuva. 900 miljoonalla luulis saavan jotain muutakin ja moni asia on varmasti vielä suunnittelupöydällä.


Finavian Facebook sivuilla on enemmänkin kuvia: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 350&type=1 (näkyy kirjauttumattakin)

Kyllä tuosta 900 miljoonasta isoimman osan haukkaa tuo sateliittiprojekti eikä niinkään tuo parkkialueen päälle tunkeva lähtöaulan laajennus.

Klazu kirjoitti:Eikös tuosta laajennusprojektista ole ollut kaksi kuvaa, jossa toisessa näkyy erillisterminaali kiitoratojen välissä. En ole oikein selvillä mikä nykyisten terminaalien laajennus tässä kuvassa näkyvä rakennus olisi.

Ei tule kiitoteiden väliin itseasiassa vaan tuonne nykyisen tekniikan alueen suuntaan laajenee. Tuosta facebook -linkistä löytyvistä kuvista näkee miten se sateliittiterminaali asettuu suhteessa nykyiseen.

Se sateliittiterminaali kiitoteiden väliin olisi kyllä erittäin hieno sinänsä, mutta sitä kun alettais tehdä niin se olis äkkiä varmaan parin miljardin projekti - jotain mihin Finavialla vaan ei yksinkertaisesti ole varaa.
Avatar
tekijänä H.C.
#61516
Se kiitoratojen väliin tuleva laajennus tullee tarpeen mukaan myöhemmin joskus 2020-luvulla - ei kuulu tähän nyt suunnitteilla olevaan hankkeeseen. Näin jossain uutisessa mainittiin. On tosiaan vähän isompi hanke.
Avatar
tekijänä zeizei
#61525
Toivottavasti tulee myös "liukukäytävät", eli moving walkways. Nämä ovat niiiiin mukavia ja käteviä pitkillä matkoilla, joita on usein metrojen vaihtotunneleissa tai lentokentillä.
tekijänä hmikko
#61549
zeizei kirjoitti:Nämä ovat niiiiin mukavia ja käteviä pitkillä matkoilla, joita on usein metrojen vaihtotunneleissa tai lentokentillä.


Ainakin sylttytehdas on lähellä (liukuhihnat ovat maailmalla aika usein Koneen tekeleitä).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15