Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#59456
Tuli vastaan tämmöinen aika vaikuttava video erään brittiläisen risteyksen uusimisesta (15 min):

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... vzDDMzq7d0

(Brittienglannissa 'pavement' on siis jalkakäytävä, ei päällyste niin kuin ameriikassa.)

En tiedä, onko termille shared space kunnollista suomennosta. Sanoja käytetään siis tarkoittamaan ainakin semmoista katujen ja risteysten suunnittelua, jossa ei nojata liikennemerkkeihin, -valoihin ja liikennemuotojen karsinointiin erilleen toisistaan, vaan pyritään ympäristön suunnittelemisella ja rakentamistavalla ohjaamaan liikkujat toimimaan halutulla tavalla eli jakamaan tila sujuvasti ikään kuin vaiston varassa.
#59460
Kyllähän se on aika paljon parempi ratkaisu suunnitella katutila sellaiseksi että liikenteen nopeus on turvallinen ja sujuva, kuin rakentaa leveä, suora, suljettu moottoritie ja sitten yrittää hidastaa liikenne järkeväksi töyssyillä ja kameravalvonnalla. Ehdottomasti pitäisi Suomeenkin saada vähintään kokeiluasteelle tuollaista settiä, vaikka Esplanadille.

Suomalaisessa lainsäädännössä on "pihakatu", joka vastaa aika lailla shared spacea. Pihakadulla on toki kiinteä nopeusrajoitus 20km/h, mutta se nyt on tuollaisessa soljuvassa kaupunkiliikenteessä jo ihan kohtuullinen.
tekijänä sekovene
#59478
Turhan moni jalankulkija Suomessa tuntee jonkinlaista pelonsekaista kunnioitusta peltilehmiä kohtaan, joten tiedä sitten toimisiko shared space. Anti-social traffic engineering -termille thumbs up.
tekijänä Arska
#59567
Kiitokset linkistä!

Jyväskylään saatiin loppukesästä ensimmäiset pyörätaskut ja pari kadunpätkää ydinkeskustassa muuttui pihakaduksi, eli pientä yritys on, mutta jotain tuon tyyppistä kokeilua toivoisi tännekin.

Kilpisenkadun ja Kauppakadun risteys voisi hyvin olla testikohde jossa pintamateriaaleilla saataisiin rauhallisuutta ja turvallisuutta lisättyä.
tekijänä drc
#60016
Näyttää hienolta ratkaisulta, ja videon mukaan ongelmat ovatkin takana.
Videolta katsottuna tuo jopa näyttäisi vetävän autojakin nopeammin. Ja ennenkaikkea jalankulkijat säästävät aikaa. Olisi kuitenkin kiinnostavaa kuulla asiasta vähän neutraalimmalta lähteeltä.
Kuinka hyvin tuo sitten käytännössä toimii ja näkyykö se tilastoissa?
tekijänä Joggeri
#61678
hmikko kirjoitti:Tuli vastaan tämmöinen aika vaikuttava video erään brittiläisen risteyksen uusimisesta (15 min):

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... vzDDMzq7d0

(Brittienglannissa 'pavement' on siis jalkakäytävä, ei päällyste niin kuin ameriikassa.)

Aika hieno järjestely! Tulee suomessa mieleen lähinnä alueet, joissa kävelykatu ylittää autotien ja siten jalankulkijat ovat "etuajo-oikeutettuja". Tuo näyttäisi olevan toimivampi järjestelmä, sillä mainitsemieni kävelykatujen kohdalla jalankulkijoiden pissa nousee usein vähän hattuun ja eivät aina vain ylitä katua päästääkseen odottavan auton kulkemaan, vaan ikään kuin kostavat autojen ylivaltaa kaupunkitilassa kulkemalla pitkin poikin auton edessä tekemättä varsinaisesti tilaa lainkaan. Lisäksi jos tällaisessa kohdassa näyttää siltä, että autolla ajaessa ehtisi helposti ohi ennen kuin jalankulkija tulee, niin kyllä se jalankulkija ottaa muutaman juoksuaskeleen, että ehtisi pysäyttää auton, vaikkei auton takana olisi muita autoja tulossakaan... Tuollaisessa shared space tilassa joutuu "neuvottelemaan" katutilasta, joka vaikuttaisi olevan oikein toimiva ratkaisu. Hienoa että ovat ottaneet myös vain yhden kaistan suuntaansa käyttöön, sillä vaikuttaa ettei liikennevalo-ohjattuna liikenne sujunut usealla kaistalla ainakaan nopeammin.

Tällaisia kokeiluja myös Suomeen! Hyvä ensikohde voisi tosiaan olla vaikka arkkinikkarin mainitsema Esplanadi. Tosin en oikein tiedä kannattaako Esplanadia muuttaa yksikaistaiseksi suuntaansa, mutta jos muutetaan, niin kyllä autot varmaan muitakin reittejä alueen ohi löytää, mikäli liikenne hidastuisi. Ja ainoa syy miksi voisi tällä järjestelyllä hidastua, olisi edelleen melko pakolliset liikennevalot esim. Mannerheimintien kohdalla, joka sumputtaa liikennettä ainakin kyseisessä kohdassa. :smt017
tekijänä bitterfly
#61680
^ Eiköhän kyse ole kulttuurissa kun kaikkien liikenteessä kanssakulkevien päässä pissi hölskyy. On meinaan huomattu, että tuolla ei ole yhtää kulkumuotoa ilman asenneongelmaa. Joidenkin asenneongelma vain on vaarallisempi kuin toisten.

Turun liikenteessä jotkut autolijat yrittävät usein pelotella kävelijät pysymään poissa suojatieltä, sitten on pyöräilijöitä joilla ei tunnu olevan lainkaan sääntöjä tai aivan itsekeksityt omat säännöt, kävelijät taas eivät ota usein huomioon mitään fysiikan lakeja tai muutenkaan huomioi muuta liikennettä, suojatielle hypätään täysin yllättäin hetken mielijohteesta.

Ei vain osata ottaa muita huomioon ja kunnioitus muita kohtaa on täällä päin tosi heikkoa. Se mainos, jossa autoilijat hokevat "minä minä minä" on todella totta, mutta se sopii hyvin myös muihin tienkäyttäjiin.
#61707
bitterfly kirjoitti:Turun liikenteessä jotkut autolijat yrittävät usein pelotella kävelijät pysymään poissa suojatieltä, sitten on pyöräilijöitä joilla ei tunnu olevan lainkaan sääntöjä tai aivan itsekeksityt omat säännöt, kävelijät taas eivät ota usein huomioon mitään fysiikan lakeja tai muutenkaan huomioi muuta liikennettä, suojatielle hypätään täysin yllättäin hetken mielijohteesta.

Ei vain osata ottaa muita huomioon ja kunnioitus muita kohtaa on täällä päin tosi heikkoa. Se mainos, jossa autoilijat hokevat "minä minä minä" on todella totta, mutta se sopii hyvin myös muihin tienkäyttäjiin.


Mä väittäisin, että tää on nimenomaan oire kaikkialla eriytetyistä kaistoista. On selvä, että pyörät eivät kuulu moottoritielle eivätkä autot pääradalle, mutta keskustassa, jossa nopeuksien ei tarvitse olla huimia, on hyvä että ihmiset saavat jakaa tilaa keskenään. Se opettaa myös kunnioittamaan muita liikkujia. Nykyinen kaiken eriyttävä liikennesuunnittelu luo myös kaikkialle sellaisen sääntöviidakon, ettei sitä muista hullukaan. Shared space-alueella liikkuminen perustuu ihmisten väliseen kommunikaatioon ja kunnioitukseen eikä siihen, että oletetaan ihmisten noudattavan sääntöjä, joita ei noudateta.
tekijänä bitterfly
#61710
^ Totta.. Suomessa on niin paljon erikseen jaeuttua liikennettä, johtuen ehkä siitä että lähiövyöhyke on lähes pelkästään vain sitä, ja siksi ihmiset eivät enää välttämättä tule mietineeksi juurikaan sääntöjä muina kuin sääntöinä, vaikka taustalla on aina aikomus tehdä liikenteestä turvallista.
#61711
Voi siinä olla taustalla jonkinlainen insinöörikulttuurikin, jossa ihmiset nähdään haittatekijöinä joka pitää minimoida, sen sijaan että luotettaisiin järjenkäyttöön. Lainsäädäntö ja määräykset nähdään ratkaisuna mihin tahansa, vaikka ne usein ovat yhtä paljon osa ongelmaa.

Sitten on vielä syyllisten etsiminen, jossa jokaiselle tapahtumalle on pakko löytää syyllinen jota kurmottaa sen sijaan että hyväksyttäisiin että väärässä saattoi olla useampikin taho. Inhimillisiä virheitä pyritään estämään viimeiseen asti, kunnes jokainen virhe voidaan tulkita lain rikkomiseksi ja tuomita. Onneksi ei sentään olla ihan vielä usalaisessa lakimieskulttuurissa, mutta sinne päin ollaan pahasti menossa.
tekijänä hmikko
#67995
Linkin päässä on erään pyöräilijän pitkähkö ja runsaasti kuvitettu blogiteksti ketjun ensimmäisessä viestissä mainitusta Poyntonin liikenneympyrähässäkästä, joka ilmeisesti sai valmistuttuaan runsaasti julkisuutta. Tämä pyöräilijä kävi tarkistamassa että kuinkas sitten kävikään pari vuotta myöhemmin. Ilmeisesti muuten hyvin suunnitellussa risteysalueessa ei ole mitenkään yritettykään varautua pyöräilijöihin, jolloin pyörällä täytyy ajaa joko autojen tai jalankulkijoiden joukossa. Autojen seassa ajamisen ei ehkä pitäisi olla ongelma, kun ideana on, että autot ajavat shared spacessa hiljaa ja varovasti. Käytännössä autoliikennettä, mukaan lukien paljon raskaita rekkoja, on luemma tuossa risteyksessä päiväsaikaan niin tiuha ja katkeamaton jono, että pyörällä ei sekaan juuri kukaan yritä, ja kadun ylittäminen jalankin voi olla vaikeaa. Shared-space -liikenneympyröissä ylenmääräinen autoliikenne ei juutu, vaan vetää tasaisen hitaasti. Tällöin muodostuu joka suuntaan hitaasti mutta varmasti liikkuvia jonoja, jotka saattavat paradoksaalisesti olla jopa pahempia esteitä jalankululle ja pyöräilylle kuin kokonaan jumittava valoristeys, jossa seisovien autojen välistä pystyy kävelemään. Vika ei sinänsä ole risteyksen suunnittelussa, vaan siinä, että koko systeemi on alimittainen autoliikenteen määrään nähden. Kiveyksetkin ovat näemmä paikoin notkahtaneet rekkojen alla. Blogitekstin lopussa on maininta, että uusi ohitustie on tekeillä, minkä pitäisi helpottaa mainostetun risteysalueen toimintaa.

http://aseasyasridingabike.wordpress.co ... 6/poynton/
tekijänä hmikko
#83421
Sattui silmiin tämmöinen timelapse-video Amsterdamin Centraal Stationilta. Ei taitaisi onnistua suomalaisessa pyöräilykulttuurissa, vielä. Tosin tuossa liikenne on niin tiuhaa, että vaikka joku haluaisikin kaahailla, niin se estyy jo paljon ennen shared space -risteysaluetta.

https://vimeo.com/156530125
tekijänä hmikko
#96047
Kalasataman shared space -kokeilu Leonkadulla näyttää menneen reisille:

Hesari: Kalasatamaan rakennettiin katu, joka on tasa-arvoinen kaikille – uusi liikenne­järjestely aiheutti palaute­ryöpyn

Jutussa epäillään, että helsinkiläiset eivät vaan ole tottuneet ja siksi ei toimi, mutta kuvien perusteella (jutussa ja muualla) laittaisin tämän tapauksen suunnittelijoiden kontolle. Tuo paikka on ihan liian suora laakee aakee. Yhtäkkiä pätkä leveää suoraa katua on kivetty 'shared spaceksi'. Tietenkin se näyttää auton ratista käsin siltä, että katu jatkuu normivauhtia, ja silloin jalankulkijat eivät uskaltaudu ollenkaan. Sanoisin, että tuo olisi pitänyt kaventaa selvästi ja ehkä korottaa koko alue, vaikka vauhtitöyssyt ovatkin vähän kerettiläisyyttä shared space -ideassa.
Avatar
tekijänä Ukilainen
#96048
Miten tämä shared space eroaa pihakadusta? Mielestäni Turun tuomiokirkon ympärillä pihakatu ainakin toimii hyvin, eikä tule tunnetta että autot olisivat heti jyräämässä päälle. Taitaa kyllä nopeudetkin nupukivetyksen takia jäädä alle 20 km/h.
tekijänä hmikko
#96051
Ukilainen kirjoitti:Miten tämä shared space eroaa pihakadusta?


Ei käytännössä mitenkään. Pihakatu on Suomen laissa oleva termi, 'shared space' ulkomailla käytetty laajempi käsite. Pihakadulla on laissa 20 km/h rajoitus, ulkomaisessa shared spacessa ei välttämättä ole erikseen mitään rajoitusta, vaan rakennetun ympäristön pitäisi itsessään pitää vauhdit kurissa. Suomessa lainsäätäjä ei liene aikanaan erikseen ajatellut shared spacen kaltaista järjestelyä vilkkaamissa paikoissa - 'pihakatu' on nimenä vähän väärä tuon Kalasataman pätkän ja Turun tuomiokirkon kaltaisille paikoille, jotka ovat juurikin läpikulkupaikkoja eivätkä pihaa.

Ukilainen kirjoitti: Mielestäni Turun tuomiokirkon ympärillä pihakatu ainakin toimii hyvin, eikä tule tunnetta että autot olisivat heti jyräämässä päälle. Taitaa kyllä nopeudetkin nupukivetyksen takia jäädä alle 20 km/h.


Toimii, koska autojen läpiajon entinen pääreitti Uudenmaankadulta on katkaistu kokonaan. Jäljelle on jäänyt vain huoltoajoa Piispankadun suuntaan, ja sillekin on reitti katua pitkin Tuomiokirkon takana. Tuo Kalasatama on juurikin eri tapaus tässä suhteessa, eli suoraan läpi kulkevaan katuun on ilmeisesti vain tehty keskelle saman levyinen kivetty pätkä ja toivottu, että se sillä muuttuu shared spaceksi.