Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä veka
#88773
Nuo YITn-Triplan lausujat tietysti puffaavat omia ratkaisujaan, joissa kaupalliset näkökohdat ja projektin menestyminen taloudellisesti ovat etusijalla. Mutta uskon itsekin tähän näkemykseen: " Esimerkiksi Mall of Triplassa kyse on paljon laajemmasta käsitteestä kuin kauppakeskuksesta. Siitä on tulossa pikemminkin kaupunki kaupungin sisään, keskus, joka tuo eloa kaupunkiin. Shoppailumahdollisuuksia on toki tulossa, ja runsaasti, mutta myös toimistotiloja, asuntoja, monipuolisia palveluja ja elämyksiä sekä Suomen suurin ravintolakokonaisuus. Myös tiloja, joissa voi olla ilman kuluttamisen pakkoa. Aalto korostaa tunnelman ja viihtyisyyden merkitystä. Modernissa kaupunkikeskustassa on mukava oleilla ja vaikka hemmotella itseään."

Voittava yhdistelmä on juna- tai metroasema, valtava kauppakeskus oleilu- ja viihdetiloineen ynnä sikermä tornitaloja. Toimii jo Matinkylässä ja varmaaan saadaan toimimaan myös Kalasatamassa ja Pasilassa. Sitä en ymmärrä ollenkaan, miksi kauppakeskuksen ulkopuolella olevat kadunvarret ja muut tilat jätetään vain palvelemaan kauppiksen kukoistusta. Hyvällä suunnittelulla nekin voisivat olla viihtyisiä ja houkuttelevia. YyIiTeetä yms. tämä ei varmaan kiinnosta yhtään, mutta kaupunkia homman ylimpänä vartijana pitäisi kiinnostaa. Esim. Pasilan rendereissä en ole nähnyt yhtään kuppilaa, terassia tms. ulkona. Kaikki ovat vissiin siellä sisällä. Köyhää.
tekijänä hmikko
#88775
veka kirjoitti: Hyvällä suunnittelulla nekin voisivat olla viihtyisiä ja houkuttelevia.


Onko tämmöisestä osaamisesta näyttöä Suomessa oikein missään? Ennen Jätkäsaarta ja Kalasatamaa urbaanein kokonaan uusi paikka Helsingissä ja vissiin koko maassa lieni Ruoholahti, jonka pääkatu on kilometrin suora, jossa on kivijalkaliike siellä ja toinen täällä. Ja se umpinainen kauppakeskus.
Avatar
tekijänä veka
#88776
Joo, ei siis ole. Eikä ole yritystäkään, ei edes näköpiirissä. Ketään ei kiinnosta. Samaan aikaan kuitenkin haaveillaan kukoistavista bulevardeista kivijalkaputiikkeineen yms. Tai jostain Teollisuuskadun muuttamisesta uuden ajan Esplanadiksi Kalasataman ja Pasilan välillä. Just joo.

Onneksi sentään nuo uudet jättikauppakeskukset ovat saavutettavissa ilman autoa erinomaisesti ja oikeastaan paremmin muilla tavoin kuin autolla. Helsingissä pellonlaitojen pahimmat ideaparkit sun muut on osattu torjua kohtalaisen hyvin. Paljon pinta-alaa vievät liiketilat (huonekaluliikkeet, autokaupat yms.) ovat kehien ym. varsilla, mutta ihmisiä ei sentään ole pakotettu sinne päivittäisiä tarpeitaan hoitelemaan.
tekijänä hmikko
#88777
veka kirjoitti:Samaan aikaan kuitenkin haaveillaan kukoistavista bulevardeista kivijalkaputiikkeineen yms. Tai jostain Teollisuuskadun muuttamisesta uuden ajan Esplanadiksi Kalasataman ja Pasilan välillä. Just joo.


Itse pitäisin Helsingin sisääntuloväylien bulevardisointia jonkun verran eri kysymyksenä. Ilmiselvästi bulevardit eivät voi olla koko matkaltaan mitään Aleksanterinkatua vastaavaa ostoskatua, semmoiselle ei ole kysyntää. Jos päästäisiin Ruoholahden Itämerenkadun kaltaiseen tilaan, tai siihen, mitä nyt on muodostumassa Mannerheimintielle Ruskeasuon kohdalla (ml. Haaganpuro), niin pitäisin kohtuullisen hyvänä saavutuksena ja ihan mahdollisena saavuttaa. Ongelma vaan tuntuu olevan ne oikeasti pääostoskaduksi / kävelykaduksi tarkoitetut keskeiset paikat, joiden todella pitäisi olla jotain Aleksin kaltaista. Semmoisia ei osata enää tehdä. Eikä ilmeisesti tuommoista edellä linkatun Huddingen kaltaista lähiökeskustakaan.

Teollisuuskadussa haasteena on tietysti, että se on jo kertaalleen rakennettu, ja nykyiset rakennukset ja liikennekäyttö eivät varmaan vaihdu tai muutu ihan noin vaan. Esplanadisointi on kylläkin sen verran matkaa tulevaisuudessa, että vois toivoa osaamisen parantuvan tässä välissä.
tekijänä Pyöröovi
#88778
Kazaam kirjoitti:
Toisaalta suomalaiset kaupungit ovat harvaan asuttuja. Monipuolinen palveluvalikoima voi syntyä kävelyetäisyydellä, kun asukastiheydessä päästää tasolle 15 000 asukasta neliökilometriä kohti. Tähän päästään Suomessa Helsingin Kalliossa ja Punavuoressa.

”Kauppakeskukset korvaavat rakenteen ongelmia synnyttämällä riittäviä asiavirtoja, jolloin myös monet kansainväliset brändit kiinnostuvat paikasta.”

Tässä ollaan sitten ongelman ytimessä. Kauppakeskuksia perustellaan rakenteellisella vialla, vaikka megakompleksit juuri harventavat asutusta.
tekijänä jfo
#88784
Hieman asiaan liittyen, Business Insiderissä oli juttu Yhdysvaltojen kauppakeskusten näivettymisestä online-kaupankäynnin ja toisaalta kauppakeskusten ylitarjonnan takia. Mielenkiintoisia visioita näiden tyhjien liiketilojen uusiokäytöstä, sillä ihan hyviä kiinteistöjähän ne ovat vaikkei liikkeitä olisikaan. Tälläkin foorumilla oli muistaakseni mainittu tuo Rhode Islandin Providence Arcaden muuntaminen miniasunnoiksi.

Ihmiset myös arvostanevat meidän ilmastossamme sitä, että syys- ja talvikuukausina on paikka, jossa on lämmin ja ei tarvitse tarpoa loskassa. Etenkin keskeisillä paikoilla sijaitsevien kauppakeskusten osalta on siis hankala uskoa, että ne jäisivät missään vaiheessa täysin tyhjilleen - joskin kiinteistön omistajan voittomarginaali saattaa kärsiä, jos vuokralaisiksi ei saa kovaa vuokraa maksavia liikkeitä.
tekijänä Kazaam
#89272
Iltasanomissa oli lehden tyyliin hyvin "asiantunteva" kirjoitus Suomen rakennusprojekteista.

IS-raportti: Suomen kaupungit mullistuvat – Tuleeko Helsinkiin Pohjolan Manhattan?

Kalasatamasta halutaan miniatyyriversio maailman suurkaupungeista: keskellä vauras tornitalokeskittymä ja kauppakeskus, ympärillä matalammin rakennettu lähiömäinen asuinalue ja metroaseman molemmin puolin Suvilahdessa ja Teurastamossa katutaiteen rikastama kulttuurikortteli.

Kaikki eivät usko näin idylliseen lopputulemaan. Uhkakuvissa kauppakeskus ketjuliikkeineen tappaa elävän kaupunkikuvan ja romuttaa pienyrittäjien menestymismahdollisuudet kivijaloissa.

Juhani Katkon mielestä kauppakeskus ja sen ympäristö tarjoavat niin laajan kirjon virikkeitä, että erilaiset ihmiset saavat eri puolilta kaupunginosaa vastauksen tarpeisiinsa.

– Suvilahti kehkeytyy omaan suuntaansa, Redin pohjois- ja eteläpuolelle tulee asuntoja ja Keskon pääkonttori, lähelle tulee virastoja ja lukuisia muita työpaikkoja. Kalasatamaan tulee hyvin erilaisia kaupunkiin kuuluvia toimintoja. Tämä on erittäin hyvä kaupunkirakenteellinen kokonaisuus.


Pisti jokseenkin tuo boldattu kohta silmiin. :)
tekijänä hmikko
#92747
Juttu Hesarin maksumuurin takana: Helsinki on kohta yhtä kauppakeskusta ja siitä pitäisi puhua rehellisesti, sanoo tutkija – ”Ei täysin onnellista”, myöntää pormestari Vapaavuori kaupungin muutoksesta

En pääse tuota nyt juuri lukemaan, mutta kumminkin kertonee asiasta jotain että Hesari ja pormestarikin viimein puhuvat asiasta suht selvin sanoin. Redi ja Tripla menivät Hesarissa jokseenkin kritiikittä silloin kun kaavaratkaisuja tehtiin.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#92748
Ehkä eniten Vapaavuoren lausunnossa särähtää korvaan seuraava lause:

HS kirjoitti:”Onko Kalasatamassa ja Keski-Pasilassa kyse kantakaupungin laajenemisesta vai uusista aluekeskuksista. Vastaan, että niistä ei ole tulossa kantakaupunkimaisia ja siksi tämä on ollut luontevin ratkaisu”, Vapaavuori sanoo.


Eli Kalasatamasta ei ole tulossa kantakapunkimaista, ja siksi ostari on hyvä. Tosin ainoa syy miksi Kalasatamasta ei ole tulossa kantakaupunkimaista on juuri se massiivinen megaostari, joka imee kaikki mahdollisuudet elävän, kantakaupunkimaisen kaupungin synnyltä. Rakenteensa puolesta Kalasatama on selvää kantakaupunkia.
hmikko, Clepe, Samppa tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#92750
^ Nimenomaan. Sijaintinsa puolesta nuo molemmat paikat ovat kiinni vanhassa kantakaupungissa, ja niistä tulee tai olisi tullut kaupunkimaisia jos niin tehdään. Toki päätöksistä on nyt aikaa kymmenen vuotta, eli sikäli eivät ole Vapaavuoren syytä tai ansiota. Ja mä luulen, että Triplan ympäristöstä tulee huonompi kuin Kalasatamasta tässä suhteessa, johtuen Veturitien ratkaisusta ja eritasosokkeloista. Kalasatamassa moottoritie on sillalla ja katutaso jalakuljettavaa ja aikanaan työmaiden poistuttua varmaan helposti hahmotettavaakin.

Ite jäin miettimään Jätkäsaaren kaupallista keskusta tässä yhteydessä. Se on lykkääntynyt monta vuotta alkuperäisistä kaavailuista. Mikä mahtaa maksaa? Täällä Talossa on epäilty, että joku haluaa sinnekin kauppakeskuksen, ja kun semmoista ei ole kaavoitettu, niin ei tapahdu mitään.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#92751
Jätkäsaaren asemakaavassahan on tällä hetkellä kauppakeskuksen kohdalla valkoinen aukko, josta on olemassa vain osallistumis- ja arviointisuunnitelma vuodelta 2011. Jotenkin luulen että tontti on kaikessa hiljaisuudessa luvattu jollekulle, ja nyt vain odotetaan suunnitelmia ennen kuin tehdään niihin sopiva kaava.

Kyllähän sinne ainakin jonkinlainen kauppakeskus on tulossa.
tekijänä shameinyou
#92766
Sijainnin puolesta joo, mutta kyllähän Pasilassa ja Kalasatamassa oli molemmissa aika isot ongelmat mitkä teki perinteisen kantakaupungin jatkamisesta vaikeaa. Kalasatamassa maanpäälliset motari+metro ja Pasilassa asema+rata+korkeuserot. Näiden haittavaikutus on tosi iso, ja olisi vaatinut aika dramaattisia infra-ratkaisuja että niistä oltaisiin päästy järkevällä tavalla eroon.

Nythän noi megaostarit ikään kuin toimii linkkinä/verhona kaupunkirakenteen ja näiden infrahirviöiden välillä. Eihän se tietenkään mitään ideaalia kaupunkia ole, mutta menettelee jotenkuten. Jätkäsaaressahan ei ole tällaista tarvetta piilottaa mitään, joten pakko uskoa (toivoa?) että tämä keskustakortteli tulee koostumaan ihan vain maatason liiketilasta.
Avatar
tekijänä Clepe
#92776
Mun on vaikea kuvitella että kukaan rakentaisi mitään megaostaria Jätkäsaareen. Paikka on pussinperä täysi pussinperä, ei ole joukkoliikenteen runkoyhteyksiä eikä sinne helpolla houkutella autoilevia parempia asiakkaita. Voi olla että kukaan ei ole kiinnostunut alueesta kun ei ole tarpeeksi asiakaspohjaa suhteessa tarjontaan. Jätkässä on kuitenkin Ruoholahden ja muun kantakaupungin palvelut varsin lähellä ja alueelle on myös syntynyt palveluita kivijalkaan sitä mukaa kun alue on kasvanut.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10