”Töölön metro” näyttää entistä todennäköisemmältä
Värinää ”Töölön metro” –hankkeen eteenpäin nytkähtämiseksi on selvästi ilmassa. Reitti olisi siis Jätkäsaaresta Kampin ja Meilahden kautta Pasilaan ja sieltä edelleen asuntorakentamiseen suunnitellulle Malmin lentokentälle ja mahdollisesti toisena haarana Tuusulan väylää pitkin kohti Lentokenttää. ”Töölön metro” on lainausmerkeissä siksi, että todennäköisimmin se olisi pikaraitiolinja, joka olisi osin tunnelissa (esim. Pasilasta Jätkäsaareen).
Vastikään Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta Lauri Kangas toteaa Viira-radan olevan suunnittelijoiden pöydällä. Tämä olisi siis osa ”Töölön metroa”.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1466306411343
”Töölön metroa” vahvistaa ja sen toteutumistodennäköisyyttä kasvattaa vuosi vuodelta Malmin lentokentän kaavoitus asuntorakentamiseen (jota vääjäämättömästi viedään eteenpäin):
http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/malmin- ... kentaminen,
sekä Koskela-Viikki alueen suunnitelmat:
http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/viikki- ... toa/kartat.
Se mitä erityisesti ei pidä vähätellä on Pasilan kehittyminen ”Helsingin toiseksi keskustaksi”. Pasilasta kehittyy merkittävä asuin- ja työpaikkakeskittymä, ja se luo painetta ja yhä laajempia taustavoimia sille, että ”Töölön metro” nytkähtää eteenpäin. Kampin ja Pasilan asemilla sijaitsevat maanalaiset valmiiksi louhitut asematilat eivät vähennä metrohankkeen houkuttelevuutta:
http://www.hs.fi/kaupunki/a1423887860091.
Toivottavasti kaupungin ja YIT:n välinen vuokrasopimus Pasilan asemalle louhitusta metroasemasta ei estä aseman käyttöönottoa selväsi aiemmin arvioitua aikaisemmin.
Tallinna-ulottuvuus täytyy myös muistaa – yhteydet Jätkäsaaresta (Länsisatamasta) sekä kaukojunille että lentoasemalle ovat tärkeitä. Raitiovaunukapasiteetti on jo nyt lujilla, ja Jätkäsaaren kasvaessa sinne muuttavat asukkaat synnyttävät omalta osaltaan painetta saada raidekapasiteettia nimenomaan Länsisatamaan. Sataman ja lentokentän yhteyksiä mietitään muuten mm. FinEstLink-projektissa:
http://finestlink.fi/projektit/.
Pääkaupunkiseudun MAL-sopimuksessa viitataan alkuvuoteen 2017, jolloin arviot Pisararadan toteutuksen aikataulusta ja rahoituksesta tehdään:
http://www.ym.fi/fi-FI/Maankaytto_ja_ra ... sopimukset.
Mikäli valtio toteaa, kuten itse arvelen, ettei sillä ole tällä hetkellä edellytyksiä rahoittaa Pisaraa, ja hanke siirtyy hamaan tulevaisuuteen, aukeaa silloin sauma lähteä viemään ”Töölön metroa” eteenpäin voimallisemmin.
Y.t. Metrolli