Tätä hanketta kannatan ehdottomasti, varmaankin eniten kaikista tämän hetkisistä hankkeista. Nuo matkustajamäärät lähijunilla keskustaan ovat kuitenkin todella merkittäviä, eikä nykyinen systeemi tunnu kovin tehokkaalta. Asemat Töölössä ja Hakaniemessä helpottaisi myös varmasti tuhansien ihmisten matkustamista.
Toisaalta tuo kaksi raidetta vähän ihmetyttää, riittääkö sen kapasiteetti varmasti jokaiselle lähijunalle. Ruuhka-aikaanhan junia kulkee minuutin parin välein. Entäs jos jokin juna pysähtyy tunneliin? Koko kaupunkiseudun junaliikenne pysähtyy. Ja mikä sovittaminen junissa onkaan? Junia tulee rantaradalta, martinlaakson radalta sekä pääradalta.
Tekniikka&Talous kirjoitti:VR haluaa lähijunat tunneliin
VR-Yhtymä haluaa potkaista Pisara-rataprojektin liikkeelle. Jos suunnitelmat toteutuvat, niin ensi vuosikymmenellä Helsingin lähiliikenteen junat kulkevat maan alla ja päärautatieasema rauhoittuu kaukoliikenteelle.
”Pisaraa on selvitetty pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmän osana”, sanoo VR-konsernin pääjohtaja Henri Kuitunen.
Näissä tarkasteluissa Pisara ei ole tähän asti noussut välittömästi toteutettavien hankkeiden kärkeen. Kuitusen mukaan VR kuitenkin katsoo, että Pisaran toteuttaminen tulisi ehdottomasti aloittaa viimeistään Kehäradan valmistuttua vuonna 2012.
Pisara-radasta on tehty teknisiä toteuttamisselvityksiä, ja rata on sisälletty Helsingin maanalaisen rakentamisen kaavoihin.
"Rakennustyö ja liikenteelle otto voidaan toteuttaa noin neljässä vuodessa"
”Tämän tapaisissa hankkeissa yksityiskohtaiseen suunnitteluun, hallinnolliseen käsittelyyn ja toteutuslupiin tarvitaan pari vuotta. Rakennustyö ja liikenteelle otto voidaan toteuttaa noin neljässä vuodessa”, Kuitunen arvioi.
Kuitunen arvioi hankkeen maksavan 400–450 miljoonaa euroa. Luku on tuntuvasti suurempi kuin edellisessä, kolmen vuoden takaisessa kustannusarviossa. Tuolloin hinnaksi arvioitiin 250 miljoonaa euroa, ja radan sanottiin maksavan itsensä takaisin alle 20 vuodessa.
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/ ... 210710.ece
1. Shanghai Tower 561/632m. 2. Shanghai WFC 474/492m. 3. Canton Tower 450m/600m 4. Guangzhou IFC 415m/439m 5. Hong Kong ICC 388m/486m 6. Jin Mao Tower 340m/420m 7. Shenzhen Shun Hing Square 298m/384m 8. Abeno Harukas 300m 9. Eiffel Tower 273m/324m