Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä töntsö
#73553
RV kirjoitti:Meinaan, että liikenteen on oltava täysin esteetöntä matkan nopeuttamiseksi ja mukavoittamiseksi.

Esteettömyyteen ja mukavuuteen toki myös liittyy asemien saavutettavuus. Siirtyminen asemalle tai pois sieltä myös osaltaan pidentää matka-aikaa. Harvemmin pysähtyvään maanalaiseen on hitaampaa ja hankalampaa mennä kuin lähempänä pysähtyvälle katujunalle
tekijänä sekovene
#73555
RV kirjoitti:
Meinaan, että liikenteen on oltava täysin esteetöntä matkan nopeuttamiseksi ja mukavoittamiseksi.
Oletan, ettet puhu pyörätuoleista, joten kerropas nyt ihan konkreettisesti mitä tämä "esteettömyys" sinusta tarkoittaa? Pitäisikö esim. Otaniemessä rata viedä maan alle, vai riittääkö omat kaistat? Tuo ympäripyöreä sössötys on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Avatar
tekijänä Klazu
#75179
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305963629795

Olisikohan se nyt vihdoinkin automatisointifiaskon loppu? :roll:

Lyhyet laiturit Espoossa tulevat olemaan kyllä suuri kiroilun aihe ensi vuosikymmenellä. Noh, samanlaisia virheitä tehdään kustannuspaineissa myös muualla. Täällä meillä olympialaisten aikaan rakennettu Canada Line keskustan ja lentokentän/Richmondin välillä on osoittautunut niin suosituksi vain viisi vuotta valmistumisensa jälkeen että kustannussyistä muita linjoja lyhyempinä rakennettuja asemalaitureita joudutaan ensi vuosikymmenellä pidentämään todennäköisesti tuplahinnalla. Täällä onneksi täysautomaatio mahdollistaa sitä ennen metrojunien tuntuvan lisäämisen ja vuorovälin kutistamisen aina 80 sekuntiin asti, mutta väestönkasvu on niin voimakasta ettei se tule riittämään. Väestö myös painottuu juuri asemien ympärille, jonne nousee paraikaa kymmeniä asuintorneja.
tekijänä hmikko
#84504
HKL ilmeisesti tunnustaa ääneen sen, mitä on epäilty, eli että moniongelmaiset Variotram-ratikat poistetaan ennen Valmetin vanhoja (mutta lisäpalalla jatkettuja ja useampaan kertaan peruskorjattuja) nivelvaunuja. Variotramit on siis hankittu 1998-2004 ja ne ovat ensimmäisen sukupolven matalalattiavaunuja, jollaisten kanssa on ollut ongelmia siellä sun täällä pitkin maailmaa. Variotramien hankintaa ei koskaan viety päätökseen, vaan tehtiin lopulta sopimus, jolla valmistaja velvoitettiin pitämään tietty määrä vaunuja ajokunnossa. Sopimus on nyt katkolla, ja HKL valmistelee uusien vaunujen hankintaa. Ilmeisesti haluavat 20 Transtechin vaunua jo tilattujen 40:n lisäksi optiolla. Villi veikkaukseni on, että uutta Variotram-sopimusta ei synny ja Variot pääsevät alaikäisinä romuksi tai maailmalle jonnekin, missä on todella helppo viivasuora rata, jota vaunut saattaisivat kestää. Helsinki näyttäis tässä pääsevän jonkun verran helpommalla kuin moni muu kaupunki, jotka ovat ostaneet ensimmäisen sukupolven ongelmavaunuja omaksi (mm. Oslo ja Göteborg), vaikka tietty suht paljon tuskaa ja rahanmenoa Variot ovat HKL:lle aiheuttaneet.

Muotoilun kannalta sikäli harmi, että Variot ovat tyylikkään näköisiä ja mielestäni siinä suhteessa onnistuneempia kuin Transtechin uudet vaunut. Eivät vaan pysy koossa ja lisäbonuksena syövät kiskoja ennätysvauhtia.

HKL valmistelee raitiovaunujen lisähankintaa (hel.fi)
veka, Pyöröovi tykkää tästä
#84519
”Töölön metro” näyttää entistä todennäköisemmältä

Värinää ”Töölön metro” –hankkeen eteenpäin nytkähtämiseksi on selvästi ilmassa. Reitti olisi siis Jätkäsaaresta Kampin ja Meilahden kautta Pasilaan ja sieltä edelleen asuntorakentamiseen suunnitellulle Malmin lentokentälle ja mahdollisesti toisena haarana Tuusulan väylää pitkin kohti Lentokenttää. ”Töölön metro” on lainausmerkeissä siksi, että todennäköisimmin se olisi pikaraitiolinja, joka olisi osin tunnelissa (esim. Pasilasta Jätkäsaareen).
Vastikään Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta Lauri Kangas toteaa Viira-radan olevan suunnittelijoiden pöydällä. Tämä olisi siis osa ”Töölön metroa”.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1466306411343

”Töölön metroa” vahvistaa ja sen toteutumistodennäköisyyttä kasvattaa vuosi vuodelta Malmin lentokentän kaavoitus asuntorakentamiseen (jota vääjäämättömästi viedään eteenpäin):

http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/malmin- ... kentaminen,

sekä Koskela-Viikki alueen suunnitelmat:

http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/viikki- ... toa/kartat.

Se mitä erityisesti ei pidä vähätellä on Pasilan kehittyminen ”Helsingin toiseksi keskustaksi”. Pasilasta kehittyy merkittävä asuin- ja työpaikkakeskittymä, ja se luo painetta ja yhä laajempia taustavoimia sille, että ”Töölön metro” nytkähtää eteenpäin. Kampin ja Pasilan asemilla sijaitsevat maanalaiset valmiiksi louhitut asematilat eivät vähennä metrohankkeen houkuttelevuutta:

http://www.hs.fi/kaupunki/a1423887860091.

Toivottavasti kaupungin ja YIT:n välinen vuokrasopimus Pasilan asemalle louhitusta metroasemasta ei estä aseman käyttöönottoa selväsi aiemmin arvioitua aikaisemmin.

Tallinna-ulottuvuus täytyy myös muistaa – yhteydet Jätkäsaaresta (Länsisatamasta) sekä kaukojunille että lentoasemalle ovat tärkeitä. Raitiovaunukapasiteetti on jo nyt lujilla, ja Jätkäsaaren kasvaessa sinne muuttavat asukkaat synnyttävät omalta osaltaan painetta saada raidekapasiteettia nimenomaan Länsisatamaan. Sataman ja lentokentän yhteyksiä mietitään muuten mm. FinEstLink-projektissa:

http://finestlink.fi/projektit/.

Pääkaupunkiseudun MAL-sopimuksessa viitataan alkuvuoteen 2017, jolloin arviot Pisararadan toteutuksen aikataulusta ja rahoituksesta tehdään:

http://www.ym.fi/fi-FI/Maankaytto_ja_ra ... sopimukset.

Mikäli valtio toteaa, kuten itse arvelen, ettei sillä ole tällä hetkellä edellytyksiä rahoittaa Pisaraa, ja hanke siirtyy hamaan tulevaisuuteen, aukeaa silloin sauma lähteä viemään ”Töölön metroa” eteenpäin voimallisemmin.

Y.t. Metrolli
tekijänä xoop
#84526
Eiköhän nämä metrohassuttelut ole taas nähty. Ratikkakiskot Topeliukselle, niin siinä on "Töölön metroa" riittämiin, ja maksaa miljard(eja)in vähemmän kuin huumoritunnelit.
Avatar
tekijänä RV
#84528
Töölön metro kuulostaa hyvältä - siinä ainakin todellinen pikaratikka.

Tietty pääosin täällä on ääriraitiovaunuosastoa lähes yhtä paljon kuin KSV:llä, joka tuon mukaan siis purkaa äskeittäin valmistuneen Kivikon liittymän?! Kehä I:n yli bulevardihankkeet eivät kellään poliitikolla enää uppoa vaikka kuinka se äärilaita kinuaa.

Keltavihreiden vieminen Pakilaan jne on ridiculous aivan yhtä myös. Ainoa järkeväksi osoittautuva vaihtoehto on Viikkiin Kustaa Vaasan tietä menevä vaihtoehto ennen Pasilanväylän liittymää Maaherrantietä Tiedepuistoon ja siitä Siilitielle, on sen verran ruuhkainen bussiosuus ja luulisin ratikasta saavan irti (jos Helsinki ikinä maksaisi niitä eikä kinuaisi pikkusummia valtiolta) enemmän nopeutta ja joustoa.
Avatar
tekijänä Urbaani
#84529
Töölön metro olisi kannattanut rakentaa jo vuosikymmeniä sitten. Hyödyt ovat kiistattomat ja tulevat vain kasvamaan Pasilan kasvun myötä. Ja jos Pisara jää tältä erää rakentamatta, niin ei ole mitään syytä, miksei tunnelinporausta aloitettasisi välittömästi. ^^Topeliuksenkadun ratikkakiskot eivät poista raskasraiteen tarvetta!

Toinen yhteys, mikä pitäisi välittömästi laittaa kuntoon on väli Pasila-Kalasatama. Onhan tuonne ollut suunnitteilla raitiotietä (millä aikataululla?), mutta on suorastaan häpeäksi Helsingille, että kaupungin merkittävimmtä tulevaisuuden keskittymät ovat edelleen sekavien bussilinjojen varassa. Itsekin valitsen mieluummin apostolinkyydin, kun alan tutkimaan sinistä spagettia linjakartalta. Saati sitten japanilaiset, venäläiset, ja kiinalaiset turistit ja business-matkailijat...
tekijänä sekovene
#84539
"Töölön metro" olisi huomattavasti realistisempi hanke, jos Hernesaari rakennettaisiin Urban Helsingin tiiviin vaihtoehdon mukaisesti. Muutenkin kyseisen metrolinjan rakentaminen kannattaisi ajoittaa yhteen Hernesaaren (ja Keski-Pasilan) rakentamisen kanssa, jotta kaupunki nettoaisi maan arvonnoususta mahdollisimman paljon itselleen. Se juna taisi kuitenkin mennä jo, joten eiköhän koko "Töölön metron" voi unohtaa.
tekijänä Sam33
#84540
Tande kirjoitti:Toinen yhteys, mikä pitäisi välittömästi laittaa kuntoon on väli Pasila-Kalasatama. Onhan tuonne ollut suunnitteilla raitiotietä (millä aikataululla?), mutta on suorastaan häpeäksi Helsingille, että kaupungin merkittävimmtä tulevaisuuden keskittymät ovat edelleen sekavien bussilinjojen varassa.
Onhan nykyinen suora yhteys olemassa bussilla 58, mutta homma selkeytynee varmasti vielä ensi vuonna, kun uusi runkolinja 500 aloittaa. Havainnekuvien mukaan pysäkit tulee suoraan Redin sisälle itäväylälle eli samaan tasoon metron kanssa, joten yhteys on varmasti toimiva. Itse säästäisin vielä lisää ja päättäisin koko 500 reitin Kalasatamaan Herttoniemen sijasta, sillä loppumatka on yhteistä metron kanssa. Mutta ehkä tässä on ajateltu Herttoniemessä uuteen bussiin vaihtavia. Raitiovaunuliikenteestä näiden välille ei taida ideoita konkreettisempaa olla.

Runkolinja 500:
Kuva
tekijänä jakezu1
#84547
sekovene kirjoitti:"Töölön metro" olisi huomattavasti realistisempi hanke, jos Hernesaari rakennettaisiin Urban Helsingin tiiviin vaihtoehdon mukaisesti. Muutenkin kyseisen metrolinjan rakentaminen kannattaisi ajoittaa yhteen Hernesaaren (ja Keski-Pasilan) rakentamisen kanssa, jotta kaupunki nettoaisi maan arvonnoususta mahdollisimman paljon itselleen. Se juna taisi kuitenkin mennä jo, joten eiköhän koko "Töölön metron" voi unohtaa.
Pitäisi rakentaa Suomen Manhattan Hernesaareen. Tornitalorykelmä. Se olisi kaupunkikuvallisesti hienoa sekä metron vetäisi sieltä muualle.Ja joka tornille eri suunnittelija.
Avatar
tekijänä Urbaani
#84550
Ihme juttu kyllä, että Helsinki on kaavoittamassa Hernesaarta todella väljästi. Kyseessä on tietty liikenteellisesti haastava niemi, mutta tätähän on Helsingin koko kantakaupunki. Asuntopula ei ratkea rakentamalla kantakaupunkiakin edelleen auttamattoman lähiömäisesti.

Hernesaaresta olisi mahdollista tehdä vaikka 20 000 asukkaan elämää sykkivä urbaani keskittymä, viihdepalveluineen ja rantabulevardeineen, mutta nykysuunnitelmien perusteella alueesta on tulossa yksi nukkumalähiö muiden joukkoon.
tekijänä hmikko
#84551
Hernesaari on kyllä faktisesti hankalampi sumppu kuin esim. Jätkäsaari, koko Vironniemestä puhumattakaan. Koko paikka tulee käytännössä olemaan yhden kadun päässä, ellei telakka poistu.

Edit: Lautakunnan kertaalleen hyväksymä uusi yleiskaava on huomenna kaupunginhallituksen käsiteltävänä. Yksi kaavan liitteistä on Raideliikenteen verkkoselvitys, jossa on eritelty kolme vaihtoehtoa verkon rakentamisessa. Yleiskaava siis mahdollistaa ja rajoittaa kaavoittamista; se ei sisällä päätöstä minkään vaihtoehdon valitsemisesta tai rakentamisen aikataulusta. Nimellisesti kaava tähtää vuoteen 2050. Ks. PDF, siinä on pitempi selvitys kustakin vaihtoehdosta ja paljon muuta:

http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2015-02.pdf
Ve1 Maanpäällinen verkko

Täysin maanpäällisiin pikaraitioteihin perustuva vaihtoehto. Raskas raideliikenne on tässä vaihtoehdossa kuten Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma HLJ 2015-luonnoksessa, minkä lisäksi ei toteuteta enempää uusia maanalaisia raideliikenteen yhteyksiä.

Ve2 Lisää metroa

Erillisen Töölön metron sisältävä vaihtoehto. Raskasta raideliikennettä on tässä vaihtoehdossa HLJ 2015-luonnosta enemmän, kun Helsingin toinen metrolinja rakennetaan Töölön metrolinjavaraukseen pohjautuen.

Ve3 Hybridivaihtoehto

Töölön metron pikaraitiotienä sisältävä vaihtoehto. Tässä vaihtoehdossa osa maanpäällisen pikaraitiotiejärjestelmän linjoista viedään tunneliin maan alla Töölön metrolinjavarausta hyödyntäen.
Selvitys päätyy suosittamaan vaihtoehtoa 1 kustannustehokkaimpana ja sanoo, että se edellyttää runko-osuuksien parantamista riittävän nopeuden takia. Suosituksen mukaan pinnalla kulkevaa verkkoa voidaan täydentää tunneliosuuksilla hybridivaihtoehdon tapaan, jos tunneleille jätetään varaus maanalaiseen kaavaan. Aika valaistuneelta minusta näyttää lause "Maan alle jätettävien kaavallisten varausten hyötyjä ja kustannuksia on syytä arvioida jatkosuunnittelussa." Noita kun on tähän asti piirrelty ikään kuin ne olisivat ilmaisia (esim. Keskustatunnelin varaus on sulkenut pois yhtä sun toista muuta maankäyttöä).
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 26