Klazu kirjoitti:Toivottavasti eivät nyt oikeasti pura niitä laituriovia
Ovia kannetaan pois paraikaa. Ne ovat Siemensin omaisuutta, jota HKL ei tietysti ostanut, kun systeemi ei toimi.
Klazu kirjoitti:Miten ihmeessä metron automatisointi voi olla niin vaikeaa Helsingissä? Meillä kaikki kolme (kohta neljä) linjaa ovat ajelleet täysin automaattisesti jo 80-luvulta saakka ja ilman minkäänlaisia laituriovia. Ei ole rakettitiedettä.
Jälleen kerran, ei ole rakettitiedettä ei. Vanhoihin juniin voi vaihtaa vaikka kaikki sähköosat, jolloin ne varmasti saadaan toimimaan valitussa ohjaussysteemissä. Kyse on vaan rahasta. Helsingin vanhoilla junilla ei ole käyttöikää jäljellä niin paljoa, että kannattaisi tehdä määräänsä kalliimpi remppa. Siemens tarjosi semmoista, mitä ei pystynyt toimittamaan, ja HKL omasta puolestaan osti tarinan ilmeisesti poliittisista syistä, vaikka alusta asti käytännön tason tekijät tiesivät, että homma ei tule onnistumaan annetuin reunaehdoin.
Se, että Vancouverin SkyTrain-linjoilla ei ole laituriovia, osaltaan helpottaa automaattiohjausta, kun junan ei tarvitse osua asemalla niin tarkasti kohdilleen, ja edelleen, riittävän tarkkuuden virittämisessä vanhaan systeemiin jälkikäteen voi syntyä samoja ongelmia kuin Helsingissä, jos joku saa päähänsä laituriovet ostaa. Laituriovet asetettiin Helsingissä kuljettajattomuuden ehdoksi, mikä oli tietysti poliittinen valinta, jolla kai pyrittiin pitämään onnettomuustilastot ja matkustajien mielikuva turvallisuudesta kauniina. Laituriovet estävät pienen määrän onnettomuuksia ja itsemurhia, mutta hyöty suhteessa kustannuksiin on suht marginaalinen verrattuna vaikka siihen, että samat miljoonat panostettaisiin kumipyöräliikenteen turvallisuuteen.