Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Tekijänä pallo
#98409
hmikko kirjoitti: 02.09.19 16:33
pallo kirjoitti: 02.09.19 16:23 Eikö jo jätettäisi nämä hidasraitiotiet historiaan ja aleta rakentamaan uusia metrolinjoja?
Anteeks nyt vaan, mutta eikö jo jätettäisi tämmöiset pölkkypäiset kommentit historiaan?

Helsingin kaupungilla ja HSL:llä on suht selvät suunnitelmat raideliikenteen kehittämisestä lähitulevaisuudessa. Uusia metrolinjoja ei Länsimetron kakkosvaiheen jälkeen ole piirustuslaudalla, eikä niitä sinne ole kovin vakavasti kukaan esittämässä. Seuraava raskasraidetunneli on mitä ilmeisimmin Pisara, jos siihen jostain löytyy rahat. Ja rahaa siihen menee sen verran, että metroa tuskin on Pisaran aikana tulossa budjetteihin. Uutta raitiotietä on jo päätettynä yli 35 km (Jokeri + Laajasalo), ja bulevardit tulossa päälle. Bulevardisoinnin ideaan kuuluu raitiotiet olennaisena osana. Niitä ei varmasti olla jättämässä pois, ellei sitten koko bulevardisointia yhtäkkiä peruta. Samoin Malmia suunnitellaan raitiotien varaan. Helsingin raitiotieverkko on siis jo tehdyillä päätöksillä tuplaantumassa pituudeltaan, ja luultavasti kasvamassa vielä tuntuvasti enemmänkin lähitulevaisuuden päätöksillä. Koettakaa kestää.
Ei tämä mitään häiriköintiä ole vaan kehityksen suunnasta huolissaan olevan kansalaisen kommentti. Raskasraide on kallista joo, ja soveltuu hyvin suuritiheyksisille alueille, joiden läpi menee runkolinja. Juuri kuten Töölö-Meilahdessa ja vaikkapa Kallio-Vallilassa. Helsingin niemi on kapea kangas joka valitettavasti luo täällä jo useaan kertaan märehdityn kapasiteettiongelman, koska veden yli ei vain voi matkustaa autolla mistä vaan. Katso vaikka viimeistä edellisen viestini linkki jätkänsaaresta. Hidasratikka sopii hyvin alueelle, joka on jossain määrin tiheää, mutta hajonnut laajalle ja kaipaa siksi laajempaa verkostoa. Tällainen on tilanne ehkä jostain Haagasta ja Käpylästä pohjoiseen uudemmissa kaupunginosissa jonne ratikkaa kannattaneekin pykätä. Jostain syystä ongelmaa ei kuitenkaan haluta tunnustaa, eikä ratkaista, vaikka meilahden ratikoiden matelu ja mannerheimintien ruuhkat ovat kaikille silmänsä auki pitäville täysi tosiasia.
Tekijänä hmikko
#98410
^ Rinnakkaisen radan rakentamisen idea on juurikin panna vauhtia Mannerheimintien ratikoihin, kun niiden reitti pitenee Vihdintien bulevardille, ja toisaalta lisätä kapasiteettia tämän suunnan liikenteelle. Tuon suunnan kysyntä pystytään kyllä kapasiteetin puolesta hoitamaan kahdella raitiotieraideparilla, varsinkin jos ratikkayksiköitä pidennetään nykyisistä melkoisen lyhyistä. Käsittääkseni bulevardien pikaratikoista (huono termi) on tarkoitus tulla pidempiä, kuten myös Laajasalon ratikoista.

Jos nyt taasen jauhetaan kierros Helsingin metrohistoriaa, niin lienen samaa mieltä kanssasi siitä, että alun perin suunnitelluista kahdesta linjasta olisi pitänyt toteuttaa U-metro, ei rantametro. Tiivis kaupunki on U-metron varrella, rantametron rata tehtiin aikanaan Puotilaan aivan pellolle. Itäkeskusta ollaan nyt viimein tiivistelemässä, 50 vuotta jälkijunassa. Mutta kun nyt on niin, että U-metrosta ei toteutunut kuin Martinlaakson rata, ja sen jälkeen Kehärata ja Pisara ovat sekoittaneet ajopuuteorian lopullisesti, niin on melko turhaa nettifoorumeilla haikailla Töölön metron perään. Jos U halutaan takaisin suunnitelmiin, niin ensin pitäisi tappaa Pisara ihan aikuisten oikeasti kuoliaaksi. En millään usko, että molempia tulisi missään tilanteessa. Siis Töölöön kaksi vierekkäistä raskasraideparia maksimaalisen kalliisiin tunneleihin.

Jos olet kansalaisena huolissasi kehityksen suunnasta, niin toivottavasti kommentoit kaupungin palautekanavilla ja viestit valtuutetuille. Tai lähdet politiikkaan itse. "Eikö aleta rakentaa metroa" -kommentit Talossa, ikään kuin täällä joku olisi jotain rakentamassa, näyttäytyvät rasittavana mölinänä, anteeksi vaan.
Tekijänä pallo
#98411
Lienetkö itse sitten ratikkanostalgikko vai miksi kommenttini niin ärsyttävät? Eiköhän jokunen päättäjä tätäkin foorumia silmäile välillä. Kommentoin myös kyllä kaupungin kyselyitä netissä ja kerron poliitikoille torilla mielipiteeni. Joskaan näitä insinöörinogelmia ei pitäisi poliitikkojen päätettäväksi laittaa.

Toki toinen vierekkäinen linja helpottaa ruuhkaa ratikoilla. Ongelma on vain siinä, että samalla se heikentää Topeliuksenkadun muuta liikennettä ja aiheuttaa siten lisää ruuhkapuuroa Töölön alueelle ja hidastaa sillä tavalla ratikoita. Ratikat ja autot kun kilpailevat samasta resurssista - katutilasta. Näin siis jopa Mannerheimintien ruuhka lisääntyy ja sekin reitti hidastuu entisestään. IMO tunneli sinne tarvitaan tavalla tai toisella välittämään raideliikennettä esteettä pohjoiseen. Jos ei nyt niin muutaman kymmenen vuoden päästä koska Jätkän- ja Hernesaaren ja muiden uusien kaupunginosien väistämättä mukanaan tuoma automäärä katuverkossa tulee sumputtamaan kaikki katutason radat. Tai no ehkä RV:n aikanaan esittämä rantamoottoritie-visio voidaan kaivaa naftaliinista.

Pisaraa pidän itse täysin turhana ja jopa liikenteen heikentäjänä rengastopologian vuoksi, U-metro olisi mielestäni paras ratkaisu ja onhan nytkin siis Töölön metro - luojan kiitos - suunnitelmissa.
Avatar
Tekijänä veka
#98412
Hesarin juttu mainitsee Munkkiniemessä jo syntyneen älämölöä, kun sieltä pääsisi suoraan vain tuolle Topeliuksenkadun-Fredan linjalle, joka vie Eiraan. Ei siis enää Mannerheimintielle ja jopa Aleksille jne. Vielä reilusti suurempi palvelutason lasku tapahtuisi kuitenkin eteläisissä kaupunginosissa (Punavuori, Eira, Ullanlinna, Kaivopuisto), joissa asuu paljon väkeä. Tehtaankadulla ei kulkisi enää ratikkaa ollenkaan, ja kaikki kolme etelään yltävää linjaa ohjataan samaan paikkaan eli Runeberginkadulle jne. Asukkaiden lisäksi kärsisivät näiden alueiden kauppiaat ja yrittäjät, kun pohjoisesta tulevien asiakkaiden pääsy alueelle vaikeutuu.

Kaikki tämä vain siksi, että saataisiin Mannerheimintielle tilaa sille Vihdintien ratikalle. Se on kaiken kukkuraksi niin iso ja kankea kapine, ettei vissiin mahdu menemään Diana-puistoa etelämmäksi. Joutuu kysymään, onko tässä enää mitään järkeä. Olisiko fiksumpi ratkaisu ohjata Vihdintien ratikka vaikkapa Fredalle Kamppiin (päätepysäkki siihen) tai Pasilaan, josta pääsisi vaihtamaan ratikkaan ja metroon tai junaan.

Kartasta puuttuvat poikittaiset ratikkalinjat: Hernesaaaren 6 sekä Jätkäsaaren 7, 8 ja 9. Kun ne lisätään karttaan, selviävät suuret voittajat. Niitä ovat varsinkin Hakaniemi, Kallio ja Sörkkä. Ratikkayhteyksiä on vaikka muille jakaa. Ja lisää lienee tulossa, kun idän ja pohjoisen suunnille kaavaillut pikaratikat saadaan mukaan. Maan alla on käytettävissä metro, ja kaiken kukkuraksi vaaditaan jo omaa juna-asemaa Eläintarhan kohdalle.
Tekijänä Etika
#98414
veka kirjoitti:Hesarin juttu mainitsee Munkkiniemessä jo syntyneen älämölöä, kun sieltä pääsisi suoraan vain tuolle Topeliuksenkadun-Fredan linjalle, joka vie Eiraan. Ei siis enää Mannerheimintielle ja jopa Aleksille jne. Vielä reilusti suurempi palvelutason lasku tapahtuisi kuitenkin eteläisissä kaupunginosissa (Punavuori, Eira, Ullanlinna, Kaivopuisto), joissa asuu paljon väkeä. Tehtaankadulla ei kulkisi enää ratikkaa ollenkaan, ja kaikki kolme etelään yltävää linjaa ohjataan samaan paikkaan eli Runeberginkadulle jne. Asukkaiden lisäksi kärsisivät näiden alueiden kauppiaat ja yrittäjät, kun pohjoisesta tulevien asiakkaiden pääsy alueelle vaikeutuu.
Tässä täytyy nyt olla joku perustavaa laatua oleva väärinkäsitys muutoksesta. Tuo kartta esittää vain muuttuvat linjat, eivät kaikki linjat. Kolmosen on tarkoitus jatkaa etelässä Olympiaterminaalilta Tehtaankahdun kautta Mannerheimintielle ja Rautatieasemalle. Eli Tehtaankadulla kulkisi ratikka ja etelästä pääsisi yhä muualla keskustaan suoraan ratikalla
Pyöröovi peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä veka
#98417
Tosi hyvä, jos näin on. Ite olen tosiaan jäänyt siihen käsitykseen, että tuosta puuttuvat vain Hakaniemeen menevät linjat. Sinnehän se kolmonenkin tietysti menee, mutta pääse sillä sentään Bulevardille, Erottajalle, asemalle ja itäiseen kantakaupunkiin sekä muuallekin vaihtamalla. Menetystä olisi vain suora yhteys Mannerheimintielle. Paha sekin. Kiitos korjauksesta.
Tekijänä bonk
#98419
Nelosen ja ykkösen tulevat eteläiset päättärit voisi vaihtaa päittäin(nelonen kirurgille, ykkönen uudelle päättärille eiraan). Silloin nelosella pääsisi manskulle ja stokkalle. Silloin pääsisi myös skattalle vain yhdellä vaihdolla ehdotetun kahden vaihdon sijaan. Tuntuu siltä, että nelosen päättärin vaihto ja reitti topeliuksen kadulle on laitettu tahallaan, kun on tiedetty munkkalaisten vastustus tulee olemaan kovaa. Nyt siirto topeliuksenkadun nielläään paremmin, kun jatkosuunnittelussa reitti siirretään kulkemaan manskua pitkin stokkan kohdalla. Ehkä olen vainoharhainen.

Munkassa asuu paljon vanhoja politikkoja ja helsingin entisiä päättäjiä. Tulee liikennesuunnittelijoille paljon isokenkäisten palautetta ja reitti tullaan muuttamaan, siitä olen varma.
Avatar
Tekijänä veka
#98422
bonk kirjoitti: 04.09.19 10:48 Munkassa asuu paljon vanhoja politikkoja ja helsingin entisiä päättäjiä. Tulee liikennesuunnittelijoille paljon isokenkäisten palautetta.
Samaa vikaa on noissa mainituissa eteläisissä kaupunginosissa. Monelle tosin taitaa riittää, että Stockmannille pääsee suoraan, ja sehän näyttäisi säilyvän. Mutta Mannerheimintien menetys tulee olemaan paha rasti.

Tuo läntinen ratikkareitti (joka korvannee 14 ja 18 bussilinjat) Fredalta Topeliuksenkadulle jne. on minustakin loistava parannus elämään. Nuo bussit ovat olleet parhaat yhteydet mm. Meilahden sairaaloihin, ja mukulakivisillä kaduilla ja muutenkin tuon reitin töyssyissä ja käänteissä rymistely bussissa ei tosiaan ole herkkua, jos selkään sattuu tai päävärkki ei oikein kestä tärinää. Kehnokuntoisten on ollut pakko mennä taksilla, kun bussia ei voi käyttää. Ratikka tulee tänne tarpeeseen. Kun keskustassa asuvien terveysasema siirtyy Kamppiin Fredan varrelle, sinnekin pääsee pehmeästi kulkevalla ratikalla uutta linjaa pitkin hyvin.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25