Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Toni
#1189
Talossa on nyt viime aikoina ollut vähän turhankin hiljaista, joten Hesaria lainatakseni:

HKL ostaa 70-luvun saksalaisratikoita
Julkaistu 6.4. 21:38

HELSINKI. Helsingin kaupungin liikennelaitos ostaa Saksasta neljästä kuuteen käytettyä, yli kolmekymmentä vuotta vanhaa raitiovaunua. Niillä paikataan oikuttelevien matalalattiaraitiovaunujen Helsingin raitioliikenteeseen jättämiä aukkoja. Vaunukaupan kokonaiskustannukset ovat vaunujen määrästä riippuen noin 200 000–300 000 euroa.

Helsingin joukkoliikennelautakunta pohtii torstaina, voidaanko väliaikaisratikoista myydä mainostilaa ja kattaa saaduilla tuloilla osa vaunujen hankintakustannuksista. Alan harrastajien keskuudessa Mannheim-tyyppinä tunnetut vaunut ovat valmistuneet vuosina 1970–1971.

Koipussista poimitut vaunut pyritään saamaan liikenteeseen viimeistään elokuuhun yleisurheilun MM-kisoihin mennessä.

Kuva


Tänne vaan lisää pohdiskelua, kuvia, uutisia ja keskustelua aiheeseen liittyen. Täysin turhana kommenttina täytyy sanoa, että pidän noiden saksalaisratikoiden muotoilusta. Muistuttavat kivasti niitä muutamaa Hesassa vielä käytössä olevaa 50-lukulaista ratikkaa.
tekijänä late-
#1190
Suomen raitiotieseuran sivuilta löytyy kuvalinkki. Samassa kuvassa näkyy myös saksalaistyyppinen raitiovaunukävelykatu, jossa ratikkakiskoja ei ole korkeussuunnassa erotettu.

Lisäksi eilen perjantaina 8.4.2005 Variotram 207 (edit: numero oli väärä) lähti Saksaan isompaan remonttiin. Ymmärtääkseni teleihin on tulossa isompia muutoksia. Tämä remontti on enemmän tai vähemmän viimeinen toivo saada Variot toimimaan luotettavasti. Käytännössä tulokset näkee vasta ensi talvena, koska kesällä Variot saadaan vielä pysymään koossa, mutta talvella kuppi yleensä menee nurin.
Viimeksi muokannut late-, 09.04.05 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Darkmage7280
#1191
Eikö Pohjois-Euroopassa valmisteta metro-/raitiovaunuja ollenkaan? Meinaan vaan, lopputulos on aina sama: makaronimaan vaunut, tai mistä nyt tulevatkaan, eivät kestä muita kuin Välimeren ilmoja ja hyytyvät matkan varrelle...
Ei muuten, mutta kun tuo Pendolinon pelleily haittasi kerran minunkin matkantekoa... :evil:
tekijänä Toni
#1193
Kyllä ne italialaiset junat toimii ihan hyvin kunhan ei vain ole liian kylmä, ei sada paljon tai satu olemaan lämmintä. :)


Hesarissa oli parisen kuukautta sitten juttua HKL:n probleemasta. Kuulemma yksikään uudemmista raitiovaunutyypeistä ei oikein sovi kylmään ilmastoon.
tekijänä late-
#1194
Darkmage7280 kirjoitti:Eikö Pohjois-Euroopassa valmisteta metro-/raitiovaunuja ollenkaan?


Ei enää aikoihin.

Darkmage7280 kirjoitti:Meinaan vaan, lopputulos on aina sama: makaronimaan vaunut, tai mistä nyt tulevatkaan, eivät kestä muita kuin Välimeren ilmoja ja hyytyvät matkan varrelle...


Tai sitten lopputulos on se, että ongelmaiset vaunut saavat enemmän julkisuutta kuin ongelmattomat. Espanjalais-italialainen paikallisjuna Sm4 on toiminut erittäin hyvin ja on talvella valtavasti luotettavasti kuin kotimaassa tehdyt Sm1 ja Sm2. Sveitsistä kotoisin oleva Sr2 -veturi toimii sekin kuin unelma. Samoin Saksassa tehdyt uudet metrovaunut.

Ongelmayksilöitä ovat olleet Variotramit, jotka on suunniteltu Saksassa ja koottu Otanmäellä Suomessa ja italiailaiset Pendolinot.
tekijänä Jape
#1195
Oberleutnant kirjoitti:Täysin turhana kommenttina täytyy sanoa, että pidän noiden saksalaisratikoiden muotoilusta. Muistuttavat kivasti niitä muutamaa Hesassa vielä käytössä olevaa 50-lukulaista ratikkaa.


Aivan samaa mieltä, erittäin leppoisan näköisiä härpäkkeitä. :)

Viime talvesta lähtienhän Helsingissä on ollut yksi saksalaishärpäke ''Ludde'', joka on Helsingin tämän hetken spårista ehdoton suosikkini. Pitäisi joskus yrittää istua Ludden kyydissä muutama pysäkkiväli.

Arvatkaa, harmittiko kerran, kun olin huvikseni vain haahuilemassa Eirassa Agrikolan kirkon tuntumassa ja ajattelin jo lähteä ratikan kyydissä kohti keskustaa. Ja siinähän on pysäkki jossa on ratikka pysähtyneenä - eikä mikä tahansa ratikka vaan juurikin Ludde. Olin alle kymmenen metrin päässä kun kuski ilkeyttään päätti pistää ratikan liikkeelle. Yritin vielä nopeasti kaivaa kameraa esille ja juosta jo kaukana kiitävän ratikan perään, mutta kunnon kuvaa en saanut vaikka kuinka suumailinkin.

Tässä vielä tuo mainitsemani Ludde:
Kuva

Mitä muuten tulee Helsingin ratikkaliikenteeseen, niin linja 2 lakkautettiin jokin aika sitten, mikä lienee viimeisiä nauloja 50's klassikoiden arkkuun.

Kuva
#19772
Helsingin historian suurin rataurakka valmistui aikataulussaan ja kaikki sujui hyvin.
http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Artikk ... taulussaan
Upeat remonttikuvat onnistuneesta remontista täältä: http://www.raitio.org/news/uutis08/mansku.htm :smt026

Sen avulla mahdollistetaan liikenne Kampin kautta (3T/3B) ja Jätkäsaaren raideliikenneratkaisu, koska Jätkän ratikat tulevat kulkemaan Simonkatua pitkin.Jätkän raideratkaisut näkyvät tässä linkissä: http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/b5d26 ... OD=AJPERES

Helsingin joukkoliikennelautakunta päätti 20.6.2007 valita vaihtoehdot 2 ja 2-S jatkokehitykseen mukaan.http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/54ea6 ... OD=AJPERES
Äänestyksessä vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 5-3.Esittelijän esittämä 1-S oli kuolleena syntynyt linjurimiehen ajatus ja onneksi hävisi maailmankartalta... :smt006
Linjurimiehen raideliikenne näyttää muuten tältä: http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=949
tai tältä, kaupungin keskusta toimii parkkipaikkana linjureille: http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=951

Turussa puhaltavat erilaiset tuulet,
kaupunginjohtaja Pukkinen totesi Turun Sanomissa 20.2.2006 seuraavaa:
http://www.turunsanomat.fi/veturi/?ts=1 ... :0:0:0:0:0


Joukkoliikenteen rooli on Pukkisesta lähinnä hoitaa työpaikkaliikennettä. Kauppoihin keskustaan tullaan jollain muulla välineellä.

- Olisihan se hyvää työnantajapolitiikkaa, Pukkinen kuittaa hankkeen, jossa pyritään saamaan Turun kaupunki maksamaan työntekijöilleen työsuhdematkalipun. Kaupunginhallitus käsittelee asiaa tänään.

Seudullinen pikaraitiotie saa Pukkiselta vain katseen silmälasien yli. Kommenttia ei heru.


Aika entinen ei koskaan enää palaa... :smt020
http://www.raitio.org/ratikat/turku/alb ... 55fmp.html

P.S Tässä vielä anonyymiä tamperelaista argumentointia:
http://palvelut.tampere.fi/osallistu/ke ... aihe_id=12 :smt016
Avatar
tekijänä zeizei
#19774
Kuva tuolta projektilinkistä, otettu 7.7:

Kuva

Tuossahan oli ennen kivetys! Jääkö tuohon nyt asfalttipinta? Voi harmi. :I
tekijänä late-
#19839
zeizei kirjoitti:Tuossahan oli ennen kivetys! Jääkö tuohon nyt asfalttipinta? Voi harmi. :I


Pääosin samat materiaalit siinä säilytetään kuin ennenkin eli jalkakäytävät ja uusi bussipysäkki kivetään ja ajorata on suojatiestä (kivetty) asemalle päin asvaltoitu.
tekijänä sikuri
#20394
Hyvä juttu tuo uusi linja! Aika keskeneräistä näytti olevan vielä reitin varrella, kun koeajoin sen. Porthaninkadulla ja Flemarilla kadun kiveystyöt oli ainakin vielä täydessä tohinassa samaan aikaan kun spårat jo kolistelivat katuja pitkin.

Jännä nähdä boostaako linja sen yhteyteen sijoittuvien alueiden kehitystä. Tällä hetkellä vaikuttaa ainakin Flemarin ja Aleksis Kiven kadun kulmat olevan jonkinlaisessa käymistilassa. Alueella on vastakohtia vieretysten, kun on aika huonokuntaista vanhaa rakennuskantaa (esim. Porvoonkadun commieblockit, jotka tosin taidettiin juuri remontoida) ja leipäjonoa ja toisaalta uutta asumista ja pankkien headquarterseja vieretysten. Jännä siis nähdä mihin suuntaan alue kehittyy, vai pysyykö se samanlaisena monimuotoisena paikkana.
#20417
Pidäm itse Sörkka-Kallio-suuntaa hiomattomana timanttina, kahdestakin syystä.
Alue on "kantakaupunkimaista", vaikka keskustaan (Rtori) on useita kilometrejä. Tällaista ei muissa kaupungeissa Suomessa ole, vaan muualla lähiöt alkavat tuolta tasalta tai paikalla on pusikkoa. Toisekseen alue on muuttunut ja muuttuu koko ajan parempaan suuntaan, konepaja muuttuu kulttuurikeskukseksi ja alue rakentuu. Samoin Primula lähtee ja tehdas puretaan, paikalle tulee taloja. Tämän lisäksi tietysti Kalasataman suunta kehittyy valtavastí. Näen itse alueen todella kehityskelpoisena, joka vähitellen muuttuu viihtyisämmäksi, mutta säilyttää boheemiutensa. Linja 9 boostaa tätä urbanisoitumista.
tekijänä sikuri
#20418
Olen samaa mieltä, että vanhojen teollisuus- ja satama-alueiden uudelleenkäyttö tuo ihan uudet mahdollisuudet itäisen kantakaupungin kehitykselle. Oli mielestäni loistava idea sijoittaa Kalasatamaan kovan rahan asumista ja Jätkäsaareen enemmän sosiaalista asuntotuotantoa, jotta kantakaupungin sosiaalinen rakenne tasapainottuisi. Tämä strategia jatkaa erinomaisesti sosiaalisen sekoittamisen perinteitä.

Pasilasta konepajan kautta Kalastamaan sijaitseekin varsin kehityskelpoinen akseli, jota voisi mielestäni liikennöidä raitiovaunulinja tai vaikka metro. Metro helpottaisi idän ja Pasilan välisiä yhteyksiä, eikä olisi edes pitkä pätkä rakennettavana.

Myös Kalasatamasta pohjoiseen ja etelään rantaa pitkin on kehittymässä jonkin sortin tiede- ja taideakseli. Sillekin akselille sopisi raitiovaunu paremmin kuin hyvin, jolloin olisi edellytykset kantakaupunkimaisen rakenteen melko suurellekin laajenemiselle. Raitiovaunu voisi Kalasataman eteläkärjestä jollain ilveellä (Tervasaaren kautta on ainakin ollut suunnitelmia, sillan täytyisi tällöin olla nostettavaa tai käännettävää mallia, sillä hiiltä aiotaan kuljetettaa Hanasaaren voimalaan jatkossakin laivoilla) jatkaa Kruununhakaan ja Liisankatua keskustaan. Tällöin reitti olisi mahdollisimman suora ja rantavyöhyke olisi hyvin lähellä sijaitseva jatkumo kantakaupungille. Uhkana mielestäni on, että alue jää liiaksi kantakaupungin laidalle.
Avatar
tekijänä zeizei
#20499
Tekniikka ja talouden uutisessa silmä osui boldattuun kohtaan. Alkaako näiden uusien lähijunien toimitus jo 2kk päästä? 8) Ja toivottavasti tulevat Espoon liikenteeseen! Nykyyän kun vanhat junat menevät Espooseen ja uudet päärataa pitkin.

Tekniikka&Talous kirjoitti:Suomalaiskokemukset ratkaisivat Norjan junakaupan

Suomalaistilaus osoittautui ratkaisevaksi tekijäksi, kun Norjan valtionrautatiet päätti tiistaina tilata 50 uutta junaa sveitsiläiseltä Stadlerilta.

Stadlerin lehdistöpäällikkö Tim Buchele vakuuttaa norjalaisen Tekniske Ukeblad-lehden nettisivuilla, että norjalaisilla ovat tehneet oikean ratkaisun.

"Osaamme tehdä junia ankariin talviloloihin. Aloitamme Helsingin paikallisjunien toimitukset lokakuussa ja olemme parin vuoden ajan tässä yhteydessä kehitelleet ratkaisuja talvioloihin", Buchele sanoo TU.no:lle.

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article119883.ece
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24