Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Tekijänä Heikki K
#97187
Liioittelin vähän tuota ajojohtimien asennusta. 9-tien ylittävällä pitkällä sillalla ja siitä molempiin suuntiin on vielä asentamatta. Siinähän on vielä Korkinmäestä pohjoiseen Vihiojan yli menevä silta valamattakin.
Avatar
Tekijänä 16valve
#97270
Muutama kuva raitiotievarikolta Hervannasta/ Ruskosta.

Kuva Hervannan suunnalta. Rakennusten julkisivussa käytetty runsaasti lasipintaa.
Kuva

Takaa Ruskon suunnalta. Vasemmalla etualalla raitsikkatalli, johon tulee kuusi raideparia vierekkäin.
Kuva

Vasemmalla toimisto-osa, oikealla korjaamo-osa
Kuva

Kuvaa sisälle korjaamon ovelta.
Kuva
hmikko, hamppari, Heikki K ja 2 muut peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä henkka
#98256
Kiskot ovat nyt yhteinäiset varikon portilta Hervannan valtaväylän ja Rieväkadun risteykseen. Senkin jälkeen isoimmat puutteet ovat muutamat hitsaamattomat saumat ennen Tullinaukion työmaata.

Hermiankadullekin on tulossa nurmirataa ja mullatkin ovat jo maassa siemenineen.

Kuva

Hermiankadun ja Hervannan valtaväylän risteyksessä on ensimmäinen raitiovaunuille tarkoitettu liikennevalo.

Kuva

Etelä-Hervannan raitiotiepysäkki

Kuva

Sammonaukion vaihde

Kuva

Itsenäisyydenkatu

Kuva

Pyynikintori

Kuva

Keskustori

Kuva

Hämeensillan valumuottia rakennetaan.

Kuva

Koskipuiston raitiotiepysäkki.

Kuva

Lähes valmis Hämeenkadun itäpää. Hämeenkadun jalkakäytävien ja pyörätieden rakentaminen jatkuu vuoteen 2022.

Kuva

Itsenäisyydenkadun mutka Rautatienkadulta Asematunneliin.

Kuva
TurkuCubed, hellakoukku, Kupe ja 9 muut peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä henkka
#98476
Muistelin että Itsenäisyydenkadulle ja Pirkankadulle olisi tulossa väriasfaltti mutta Itsenäisyydenkadulla on ainakin tämän värinen:

Kuva

Koska Itsenäisyydenkadun väli Asematunnelista Attilan pysäkille on kiskoitettu(?), kiskot kulkevat mielestäni hitsaamattomia saumoja lukuunottamatta Koskipuistosta varikolle asti.

Kuva

Tähän asti siis:

Kuva

Toistaalta kiskot ovat yhtenäiset Keskustorilta Pyynikintorille Mariankadun risteystä lukuunottamatta.

Kuva

Teiskontie

Kuva

Hämeensilta

Kuva
Tlahti, Kantti, TurkuCubed ja 7 muut peukuttivat tätä
Tekijänä Heikki K
#98650
henkka kirjoitti: 12.09.19 16:56 Muistelin että Itsenäisyydenkadulle ja Pirkankadulle olisi tulossa väriasfaltti mutta Itsenäisyydenkadulla on ainakin tämän värinen:

Kuva
Tämä saattaa liittyä siihen, että kaupunki teki äskettäin uuden linjauksen pyöräteiden ajoratamerkinnöistä, pyörälyn ja kävelyn erottelutavoista ja sen sellaisesta (http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... at(108276)). Siinä suositellaan, että punainen väri varataan pyöräteille, eikä sitä pitäisi käyttää muualla liikenneympäristössä.
Tekijänä Heikki K
#98651
Kiskot ulottuvat minunkin käsittääkseni varikolta Koskipuistoon asti. Nyt niillä on ollut liikennettäkin, kun kaupunkiin on tuotu kiskojentukemiskone, joka on ajellut muutaman päivän työskentelemässä sepelirataosuuksilla. Tämänpäiväisen tiedotteen mukaan seuraavana olisi vuorossa Vieritie, minne on ajettava Sammonaukion kautta. Siitä keskustaa kohti ei liene vielä tarvetta ajaa tällä tai muullakaan kiskokulkineella. [edit: minua valistettiin toisaalla, että Teiskontiellä olisi vielä katkos. Jos näin on niin sitten kone vietäneen lavetilla. En ole tarkistanut.]

Ohessa kuva kanjonin sillalta:
KuvaIMG_0199 by Heikki, on Flickr

Sekä videopätkä Hallilan pysäkiltä: https://photos.app.goo.gl/F2jiLeUusVZMwW1T9
Viimeksi muokannut Heikki K, 10.10.19 23:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
henkka, hmikko, 16valve peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä 16valve
#98653
Oikomiskoneesta löytyy juttua myös viime viikon Moro-lehdestä. Kyseisessä linkissä myös video laitteen tuonnista varikolle.

https://www.aamulehti.fi/a/245d1910-fe9 ... 6537886088
Moro kirjoitti:40 tonnia kääntyi käsin ja kiskojen säätäminen alkaa – Katso miten raidekone laskeutui itse ratikan raiteille Hervannassa

Oikaisukone asettaa raitiotien sepelille perustetut raiteet tismalleen oikeaan kohtaan

Kuva
Raiteen tukemiskone tuli Ruotsista maanantaina iltakymmeneltä. Laite painaa noin 40 tonnia, mutta se siirtyi itsenäisesti rekan lavetilta Tampereen raitiotien kiskoille Hervannan varikon edustalla. Moro kertoi viikko sitten lukijan havainnosta, jonka mukaan ratikkaraiteet ovat mutkilla ja pompuilla. Havainto oli oikea, nyt alkaa raiteiden viimeistely sepeliosuuksilla.
Ruotsalaiskoneessa on Tampereen raitiotiekiskojen kanssa sama raideleveys. Se oikoo kiskoja Hervannan ja Kalevan välillä noin kolmen viikon ajan lokakuussa. Laite tiivistää sepelikerrosta ja asettaa raiteen etukäteen tehdyn mittauksen perusteella oikeaan asemaan. Toistaiseksi sepelille perustetut raiteet ovat pienillä mutkilla ja pompuilla.
Kantti peukuttivat tätä
  • 1
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80