Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Tekijänä pallo
#96110
hmikko kirjoitti: Juu, ei. "Metroasema Jätkäsaareen" ei ole mikään ehdotus. Metrolle pitäisi olla joku tolkullinen linjaus. Käytännössä se ei voi haarautua nykyisestä metroradasta keskustan alueella, koska kapasiteetista on jo tulossa pulaa muutenkin ja junia ei voi jakaa useammalla haaralle nykyiseltä yhteiseltä osuudelta. Tarvittaisiin kokonaan erillinen toinen metrolinja. SDP on nyt väläyttänyt Pisaran rahoittamista. Jos se etenee, niin perinteiset U-metron versiot saa varmasti unohtaa. Jäljelle jäävistä linjauksista Jätkän sisältävät ovat varsin poskettoman hintaisia.
Pasilan metron ulottaminen jätkänsaareen olisi mielestäni aika luonnollista, kuten näkee tämän keskustelun aiemmista kuvista. Pisara ei oikein auta jätkänsaaren liikenteeseen koska keskustasilmukka on rautatieaseman nurkilla. Ei vaikuta juurikaan rautatieasemasta etelään, eli sinne missä jätkänsaari sijaitsee. Kunnon U-metro vaikuttaisi.
Tekijänä hmikko
#96111
pallo kirjoitti:Pisara ei oikein auta jätkänsaaren liikenteeseen koska keskustasilmukka on rautatieaseman nurkilla.
Ei niin. Pointti oli, että se käytännössä estää U-metron rahoittamisen.

Uudessa yleiskaavassa on merkitty Jätkä/Hernesaari-Töölö-Pasila-Viikki -runkolinja tunnelina (visio vuodelle 2050). Jos Viikin suunnan ratikka etenee bulevardisoinnin myötä, niin en usko, että metroa tehdään lisäksi sinne.
Avatar
Tekijänä Tande
#98021
Kaiken ehdotetun (+lisää) täydennysrakentamisen voi kyllä toteuttaa ilman uutta lähijunapysäkkiäkin. Itse asiassa Helsingin kaavoittajat tuntuvat vähän unohtaneen, kuinka paljon potentiaalisia joutomaakenttiä, ryteiköitä ja vajaasti rakennettuja tontteja riittää ihan kantakaupungissa. Luonnollisesti eivät ihan yhtä helppoja toteuttaa, kuin neitseelliset metsät, pellot ja entiset satama-alueet, mutta "outside the box"-ajattelu on toivottavaa, kun etsitään potentiaalisia paikkoja lisärakentamiselle.
JamoL peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä hylje
#98022
Keskustan laajamittaisessa täydennysrakentamisessa tarvitaan erilaista ajattelutapaa. Erityisesti liikennejärjestelmät edellä ei voi mennä, kuten viime vuosikymmeninä tähän päivään asti on tehty. Koska ei sinne lisää liikennejärjestelmiä oikein mahdu. Ehkä ratikka tai kaksi.

Kaupunkia voidaan kuitenkin rakentaa koskematta liikennejärjestelmään lainkaan. Se ruuhkautuu vähän lisää, mutta mitä sitten? Ihmiset sopeutuvat.
Tekijänä pallo
#98024
Kyllähän tuohon aseman tosiaan voisi lätkäistä. Varsinkin kun toinen metrolinja tuntuu kituuttavan niin hitaasti eteenpäin. Ja se tiedetään mitä on ratikkaliikenne katuverkossa - ei jatkoon.
Tekijänä Sam33
#98122
Laitetaan tänne kun täällä on ennenkin keskusteltu Vantaan ratikasta. Toukokuussa on julkaistu hyvin tarkat kuvat ratikan reitistä ja liikennejärjestelyistä sen varrella. Löytyy tämän linkin takaa sivun oikeasta palkista.

Päätös hankkeen jatkosuunnittelusta tehdään syksyllä, hinta on ilmeisesti noussut melko runsaastikin (tästä oli uutinen ainakin Vantaan Sanomissa), mutta syksyllä nähdään sitten varmasti kuinka paljon.
Tekijänä hmikko
#98123
^ Jossain alkuvaiheessa julkisuuten lonkalta heitellyt kustannusarviot olivat suorastaa utopistisia, muistaakseni alle 150 milliä radan hinnaksi ym. Oli jo silloin selvää, että todellinen hinta on jotain ihan muuta. Alkuvaiheen kaavailuissa oli laskettu varsin huolettomasti olemassa olevien siltojen ja alikulkujen varaan. En jouda käymään noita kuvia läpi, mutta olettaisin, että siltatyömaita tulee.

Sikäli kyllä otollinen sauma arvioida kustannuksia, että maassa tällä hetkellä ihan oikeasti rakennetaan vastaavia raitiotiehankkeita, eli Tampereen raitiotietä ja Jokeria, joiden kustannukset ovat tiedossa. Uskoisin, että Vantaalle saadaa ihan realistiset numerot.
Avatar
Tekijänä Tande
#98127
Toivottavasti Vantaan päättäjillä riittää rohkeutta edetä hankkeen suhteen, eivätkä tyyliin jää odottelemaan Tampereen ratikan ja Raidejokerin tuomia kokemuksia... Ja yks kaks ollaan jo 2030-luvulla. Ei luonnollisestikaan edullinen hanke, mutta kaikin puolin kannatettava.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24