Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#92629
Tiedotteen mukaan Espoon kaupunkipyörät tulevat täysin samaan systeemiin Helsingin kanssa. Systeemin laajuus ensi kaudella 2200 pyörää ja 220 asemaa, mikä on jo iso systeemi vertailukelpoisiin kaupunkeihinkin nähden. Tuohon harkitaan vielä 35 aseman laajennusta Leppävaaraan. Kauden aloitusta on tarkoitus aikaistaa kuukaudella.

Kaupunkipyörillä pääsee kulkemaan kahden kaupungin väliä (hel.fi)

Kaupunkipyöräpalvelusta saadut tulot jaetaan kauden jälkeen HKL:n ja Espoon kesken samassa suhteessa kuin kaupungeissa on tehty matkoja. Kaudella 2017 HKL sai kaupunkipyöräpalvelusta tuloja noin 1,2 miljoonaa euroa, joka teki palvelusta itsekannattavan eli palvelun tulot ja menot olivat lähes yhtä suuret.


Jokohan tuohon loppuis kitinä nettikommenteissa, että kaupunki kustantaa persaukisille polkupyörät... Toki kannattavuus Espoossa jää nähtäväksi. Käyttäjiä harvemmassa, mutta toisaalta enemmän matkoja, jotka ovat käveltäviksi turhan pitkiä.
sekovene tykkäsi tästä
#92640
Eli subventioprosentti ei ollutkaan 20-40, vaan lähempänä nollaa. Olisihan tuon toki voinut arvatakin, kun kantakaupungissa on paljon noita 1-2 kilometrin siirtymiä, joissa pyörä on bussia, metroa ja ratikkaa kätevämpi. Ulkoiskustannuksista en viitsi alkaa puhua, mutta varmaan nekin ovat suhteessa pienemmät kuin useimmilla vaihtoehtoisilla liikkumistavoilla. Tai sitten eivät.

Pakollisena kritiikkinä, että se tyhmin prosentti käyttäjistä voisi vielä oppia pysymään poissa jalkakäytäviltä, niin hyvä tulee.

sekovene kirjoitti:
veka kirjoitti:Kaiken innostuksen keskellä on vähemmälle huomiolle jäänyt ikävämpi tosiseikka. Kyllähän tämäkin maksaa, ja koko projektin lasku on monta miljoonaa. Maksumiehinä toimivat pyöräilemättömät ja omilla fillareilla kulkevat Helsingin veronmaksajat.


Noiden pyörien subventioaste on huomattavasti pienempi kuin HSL-alueen joukkoliikenteen yleensä. Jos puolet menoista katetaan lipputuloilla ja lopuista iso osa mainostuloilla, jää subventioasteeksi ehkä jotain 20-40 %.
#92645
sekovene kirjoitti: Ulkoiskustannuksista en viitsi alkaa puhua, mutta varmaan nekin ovat suhteessa pienemmät kuin useimmilla vaihtoehtoisilla liikkumistavoilla.


Pyöräilyn ulkoisvaikutuksia on arvioitu maailmalla reilusti plusmerkkisiksi terveyshyötyjen kautta. Ja mä luulen, että kaupunkipyörät lisäävät pyöräilyä muutenkin - osa käyttäjistä hankkii oman ja alkaa ajaa enemmän, ja järjestelmä tekee osaltaa pyöräilyä näkyvämmäksi ja hyväksyttävämmäksi. Suomessa toki ei ole koskaan ollutkaan semmoista stigmaa kuin joissain paikoissa,
#95855
Kaskenkadulle rakennetaan helposti havaittavat punaiset pyöräkaistat. Osittain jo rakennettu

Turussa Kaskenkadulle rakennetaan uusia pyöräkaistoja välille Itäinen Rantakatu – Kupittaankatu. Pyöräilijöiden turvallisuutta pyritään parantamaan rakentamalla ympäristöstä selkeästi erottuvat punaiset kivisirotepinnoitteiset pyöräkaistat. Uudet ajojärjestelyt valmistuvat lokakuun loppuun mennessä.

KuvaKaskenkadun pyöräkaistojen rakentaminen Itäisen Rantakadun ja Kupittaankadun välille on aloitettu. Pyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseksi pyöräkaistat rakennetaan punaisesta kivisirotepinnoitteesta, jotta pyöräyhteys erottuu ympäristöstään mahdollisimman hyvin. Punaiset pyöräkaistat rakennetaan molempiin ajosuuntiin autoliikenteen kaistojen ja pysäköintipaikkojen väliin.

Kaskenkadun uuden tilanjaon seurauksena kaistajärjestelyt muuttuvat, minkä vuoksi ajoradan maalaukset uusitaan. Pyöräyhteyden rakentamisen yhteydessä myös pysäköintipaikkoja täytyy muuttaa, mikä tulee hieman vaikuttamaan pysäköintipaikkojen määrään Kaskenkadulla.

Rakennustyöt ovat alkaneet pyöräkaistojen pinnoittamisella. Koko työmaan ajan Kaskenkadulla on pääosin molempiin suuntiin yksi autokaista käytössä ja linja-autoliikenne kulkee normaalisti. Pyöräkaistat valmistuvat lokakuun loppuun mennessä.

https://www.turku.fi/uutinen/2018-10-10 ... orakaistat

Hyvää meininkiä!
hmikko, Heikki K tykkäsi tästä
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8