Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä pallo
#94732
Kokeilen kuvien postausta ja linkitystä. Miten olisi pisaran sijasta tällainen metro?

Kuva

+ Helpottaisi ruuhkautuvaa Jätkänsaarta/Hernesaarta erittäin paljon
+ toisi nopean joukkoliikenneyhteyden Töölön käytävään
+ metrotasoinen yhteys myös etelä-helsinkiin, esim kaivopuisto lähiseutuineen
+ Meilahden yhteydet paranisivat ratkaisevasti
+ Pasila metroverkkoon -> painetta pois päärautatieasemalta
+ Sompasaaren tulevaan sumppuun helpotusta
+ Kalasatama-Pasila yhteys paranisi huomattavasti
+ korvaisi suuren määrän ratikoita ja nopeuttaisi matka-aikoja
+ Mahdollistaisi metrolinjojen jatkamisen mm. ruskeasuon ja munkkiniemen, sekä arabian suuntaan
+ linkittäisi useat työpaikka-alueet yhteydellä toisiinsa. Esim. Meilahti, Pasila, Kalasatama, Jätkänsaari, Töölö

- Töölön yhteys ei menisi ihan keskustasta vaan Ruoholahden kautta
- yhteydet kehämäisiä, eli esimerkiksi eteläniemeltä ei suoraa yhteyttä keskustaan
- ei ratkaise kaukaisempien kaupunginosien liikenneongelmia, vaan käytännössä vain helpottaa liikkumista tukkoisella keskikaupungilla
- maksaa paljon
Lurkkeri, apollonkatu, veka tykkäsi tästä
tekijänä Lurkkeri
#94734
Mielenkiintoinen ajatusleikki. Kalasatama-Pasila yhteys on tosin kai jo sovittu tehtäväksi ratikalla, ja mahdollisen Töölön metrolinjan luonteva linjaus menisi Kampin kautta. Tässä on hyvää eteläisen Helsingin ja Meilahden huomioiminen. Tähän asti metroa on rakennettu sillä periaatteella, että se ratkaisee lähöiden suunnasta tulevan liikenteen, mikä on tärkeä asia, mutta olisi hienoa, jos satsattaisiin myös kantakaupungin liikenteen sujuvoittamiseen.
tekijänä hmikko
#94739
pallo kirjoitti:- yhteydet kehämäisiä, eli esimerkiksi eteläniemeltä ei suoraa yhteyttä keskustaan


Tuo juuri on kehien ongelma - matkustajien tarkoitus on päästä perille, ei kiertää kehää. Tämmöisillä keskustarinkuloilla on minimikoko, jonka kohdalla suoran reitin käveleminen maan pinnalla on nopeampaa kuin metrolla kiertäminen. Helsingissä Töölönlahti on semmoinen este, että se toimii tässä laskuopissa kehälinjan eduksi, ja muutenkin tuo piirtämäsi rinkula lienee selvästi tarpeeksi suuri, mutta tuottaa silti kiertelyä.

- maksaa paljon


No juu, tunnelimetrossa maksaa erityisesti asemat. Länsimetron ykkösvaiheessa tuli 8 asemaa ja meni 1,2 miljardia. Sillä kertoimella nuo piirtämäsi 12 asemaa tekisi 1,8 mrd. Tunnelia vähemmän, mutta rakentamisolosuhteet keskustassa hankalammat.
sekovene, Clepe tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Tande
#94740
pallo kirjoitti:- yhteydet kehämäisiä, eli esimerkiksi eteläniemeltä ei suoraa yhteyttä keskustaan



Tämähän ei sinänsä olisi suuri ongelma, mikäli raitiovaunulla edelleen pääsisi (mielellään oikeasti verkostoa myös nopeuttaen) keskustassa kulkemaan. Nykyiselläänkin Helsingin raitiovaunu on yllättävän näppärä (toki itse mieluummin kävelen) lyhyillä yhteyksillä ydinkeskustan alueella, mutta matkatessa vaikka Arabiaan on spora tuskallisen hidas.

Esittämäsi linja olisi kuitenkin ehdoton parannus nykytilanteeseen ja toisi useita tiiviisti asuttuja alueita raskasraiteen yhteyteen. Erityisesti diggaan miten niin Pasila, Kalasatama, kuin Jätkäsaarikin tulisi hyvin hoidetuksi samalla lenkillä. Ruoholahden merkitys tulisi nousemaan merkittävästi. Toivottavasti tämä tarkoittaisi, että Itämerentorni saisi paljon seuraa. (Mitä sinne onkin jo tulossa! ;) )
tekijänä Pyöröovi
#94744
Mainio, herättelevä esitys. Etenkin tärkeänä pitäisin länteen piirtämääsi kaarta, sillä yhteys Pasilasta Töölön kautta jonnekin Jätkäsaaren tienoille olisi saatava ennemmin tai myöhemmin metron tai pikaraitiovaunun muodossa. Uudet raitiovaunulinjaukset vain pahensivat Töölön asemaa, kun taas Meilahti on jo pitkään janonnut luotettavaa ratayhteyttä. En näkisikään ehdotustasi kilpailijana Pisaralle, joka vastaisi nykytilannetta paremmin lähijunien tarpeisiin samalla yhdistäen tehokkaasti kantakaupungin eri osia toisiinsa. Molemmat olisivat hyödyllisiä omilla tavoillaan.

Sinänsä Talossa on ollut aika suosittua suunnitella linjoja nimenomaan Helsinginniemelle, jolta löytyy jo valmiiksi paljon raiteita. Itä- ja Koillis-Helsinki ovat kuitenkin mielestäni huomattavasti suuremman muutoksen tarpeessa, jos niihin todella aiotaan iskeä kantakaupunkimaista rakennetta, enkä usko nykymetron ja muutaman pikaraitiovaunulinjauksen aivan riittävän. Pidemmän päälle voi olla, että Helsingin kannattaa sijoittaa lähijunan itäiseen pääteasemaan Vuosaaren tienoille pitääkseen pääkaupungin yhteydet tasapainossa. Joka tapauksessa julkisessa keskustelussa vallitsee paikoin liian suuri luottamus pikaratikoiden loputtomiin hyötyihin. Suurkaupunki tarvitsee myös astetta tehokkaampia vaihtoehtoja.
tekijänä xoop
#94745
pallo kirjoitti:- maksaa paljon


Tämä. Hintaansa nähden metrohassuttelut ovat olleet ja tulevat jatkossakin olemaan aivan älyttömiä ratkaisuja Helsingin/seudun liikenne"ongelmiin".
tekijänä sekovene
#94747
Tuo ympyrän itäpuolisko on kyllä aika turha. Nihti ja Sompasaari rakennetaan suhteellisen tehokkaasti, mutta alueiden pienuudesta johtuen asukkaita tulee yhteensä vain noin 6000, joka ei oikein perustele metroasemaa. Lisäksi välille Nihti-Kalasatama-Pasila tulee tosiaan ratikka Vallilanlaakson läpi (matka-aika noin 13 minuuttia) ja vastaavasti välillä Nihti-Keskusta matka-aika ratikalla tulee olemaan noin 10 minuuttia. Ottaen huomioon tasonvaihdot, metro ei noin lyhyillä matkoilla tuo oleellista nopeutusta. Väliasemiakin ratikalla on enemmän, joten kävelymatkat matkakohteeseen jäävät lyhyemmiksi kuin metrolla. Pasilasta keskustaan taas pääsee junalla noin 5 minuutissa. Rautatieasemalta viimeinen kilometri matkakohteeseen vie ratikalla tai kävellen sen 10-15 minuuttia, joten ei tuo Kruununhaan asemakaan kovin monia matkoja nopeuttaisi. Joku Pasila-Kauppatori tai Pasila-Katajanokka olisi hiukan nykyistä nopeampi. Meilahdesta ja Taka-Töölöstä 4/10/14/18 alkavat olla nopeampia Katajanokalle ja Etelä-Helsinkiin kuin tuo Pasilan/Jätkäsaaren kautta kiertävä metro tasonvaihtoineen. Ainakaan hyöty ei olisi niin suuri, että siitä kannattaisi satoja miljoonia maksaa. Äkkiseltään katsottuna suurin nopeutus tulisi matkoille Hernesaaresta ja Jätkäsaaresta Katajanokalle, mutta se nyt on aika merkityksetön yhteysväli.

Ullanlinna ja Kaivopuisto ovat pussinperiä, joihon ei ole tulossa lisärakentamista tällä vuosisadalla. Metro olisi varmasti parannus noiden alueiden julkisiin yhteyksiin, mutta asukaspohja on lopulta melko pieni, joten vaikea nähdä perusteita tuollaiselle 200 miljoonan investoinnille. Ja kun asemia olisi tosiaan vain yksi, kävelymatkat ja tasonvaihdot söisivät jälleen metron hyötyjä. Jos matka olisi vaikka Norssilta Pasilaan, niin nopeampaa olisi kävellä reilu kilometri rautatieasemalle ja mennä junalla kuin kävellä 600-700 metriä etelään (jos asema olisi piirustuksen mukaisesti Tehtaankadun tienoilla) ja mennä metrolla...

Ympyrän länsipuolisko onkin sitten käytännössä Töölön metro, jonka etsikkoaika taisi kuitenkin mennä jo. Jos sen olisi kytkenyt Hernesaaren, Jätkäsaaren ja Keski-Pasilan projekteihin ja jatkanut Pasilasta Viikkiin tai Malmin lentokentälle, olisi kaupunki ehkä päässyt plussalle tonttimaan arvonnousun muodossa. Eli kun pallon ympyrämetrosta karsii selvästi kannattamattomat osat pois, jäljelle jää käytännössä Töölön metro Jätkäsaaresta Pasilan kautta pohjoiseen näin:
Kuva

Yllä oleva metrolinja olisi todennäköisesti halvempi rakentaa ja hyödyttäisi useampia kuin tuo ympyrälinja. Ympyrässä olisi vielä se hintava ongelma, että varikot yms. pitäisi rakentaa johonkin, mikä kantakaupungissa tarkoittaisi käytännössä maan alle. Hankalaa olisi. Jos rata jatkuisi Pasilasta pohjoiseen, se voisi nousta maan pinnalle Lahdenväylän tienoilla, jolloin varikonkin saisi luultavasti maan päälle. Lisäksi rata voisi oikeastaan mennä Ruoholahden sijaan Kampista, ja kas, jokseenkin tällaiselle linjaukselle (asemien paikat viitteellisiä) onkin varaus yleiskaava 2016:ssa:
Kuva
apollonkatu, veka, Clepe tykkäsi tästä
tekijänä Sam33
#94748
Tuo Pasilan metron yleiskaavan linjaus lienee kyllä paras vaihtoehto, etenkin kun Kalasataman raitioteistä on jo tehty päätökset. Tuo ratkaisisi sekä Meilahden ja Kumpulan kampuksen heikot yhteydet Pasilaan sekä toisi helpotusta Länsisataman ruuhkiin etenkin laivojen saapumisen aikoihin. Jos valtio saa rahat kasaan lentorataan, niin metroa voisi jatkaa juuri Viikin suuntaan.
tekijänä pallo
#94749
Töölön kaistale Pasila-Meilahti-Töölö-Jätkänsaari on tosiaan se pahin ongelmakohta tällä hetkellä. Uskon, että siihen on pakko rakentaa jonkinlainen metro tai monorail, koska maantieteestä johtuen ylikansoitetut tiet ovat täynnä.
apollonkatu tykkäsi tästä
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23