Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä sekovene
#91931
pallo kirjoitti:Näen jonkinlaisen junatunnelin tulevaisuudessa tarpeellisena ja jopa väistämättömänä kehityksenä, mikäli kaupunkisuunnittelu ei täysin irtaudu tosielämän ongelmista. Oma suosikkini ratkaisuksi on U-metro, joka koukkaisi etelästä kantakaupungin alareunoilta kattaen muutakin kuin päärautatieaseman, Töölön ja Hakaniemen, jotka Pisara kattaisi.



Mä en nyt oikein hahmottanut, mitä reittiä tämä sinun U-metrosi oikein kulkisi. Kutkuttaisi melkein nähdä karttapiirros.

Jos Helsinkiin olisi haluttu lisää metroa, niin pari vuotta sitten olisi ollut tuhannen taalan paikka sitoa uusi metrohanke (Jätkäsaari-Hernesaari-Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Arabia-Malmin lentokenttä [jos rakennetaan]) Jätkäsaaren, Hernesaaren, Keski-Pasilan ja Malmin lentokentän aluerakentamishankkeisiin. Noihin tulee yhteensä noin 60 000 asukasta ja enemmänkin olisi helposti mahtunut. Tuo olisi myös linjauksena ihan fiksu ja helpottaisi muutamia kantakaupungin ongelmallisia poikittaisyhteyksiä (esim. mainittu Meilahti-Pasila).

Metrofaneja mahtanee nyt harmittaa, kun tuo juna meni ja toista samanlaista mahdollisuutta ei ole näköpiirissä? (Valmiiksi rakennetuille alueillehan metroa ei kannata rakentaa, koska metrot ovat niin helvetin kalliita, että kaupungin pitää saada jotain takaisin kasvaneina tontinluovutustuloina, jotta hommassa olisi edes vähän järkeä).

veka kirjoitti:Aikamoista niukan tilan tuhlaamista.


En ole yllättynyt, että sinun logiikallasi niukka tila pitää käyttää joko autojen liikuttamiseen tai autojen seisottamiseen, muuten se on tuhlausta. Tällä hetkellähän Topeliuksenkadun niukka tila on allokoitu asukaspysäköintiin, josta maksetaan jopa huimat 20 euroa kuukaudessa. Tosin jos tila on oikeasti niukkaa, niin luulisi, että noista tunnuksista perittäisiin muutakin kuin nimellistä maksua?

Sinänsä kaupunki voisi puolestani rahoittaa korvaavien asukasparkkihallien rakentamista Töölöön ja muualle kantakaupunkiin 20-50 miljoonalla eurolla, jos sillä tavalla saataisiin enimmät kadunvarsipaikat pois ratikkaväylien varrelta. Tuo olisi toki aika iso subventio, mutta maksaisi itsensä takaisin jonkin ajan kuluessa.
tekijänä hmikko
#91932
sekovene kirjoitti:Homma meni pieleen siinä vaiheessa, kun Jätkäsaarta 2000-luvun alussa suunniteltiin eikä Helsingillä ollut ainuttakaan raitiosuunnittelijaa. Lopulta radat päätyi piirtämään joku random-arkkitehti ilman mitään osaamista ja lopputulos oli tämä: https://i.imgur.com/Jcaes8T.jpg


Tuo kyseenomainen pätkä valmistui 2012, enkä usko, että tuon työpiirustukset oli siinä vaiheessa kymmenen vuotta vanhat.

Virallinen meriselitys tuon osalta vissiin liittyi siihen, että jalakulkijoille haluttiin riittävän leveät suojatien saarekkeet keskelle katua, ja sen takia ratiotiet linjattiin minne sattuu. Mutkia isompi ongelma on ilmeisesti se, että kiskot ovat liian lähellä ratikkakaistan reunaa, jolloin rekan ja ratikan peilien yms. on mahdollista kolahtaa yhteen. Ts. ratikoiden omasta kaistasta ei saada sitä hyötyä mitä pitäisi ja raiteiden välissä keskellä on turhaa tyhjää. Ja syynä se, että jalankulku on priorisoitu raitioliikenteen edelle, mitä nyt ei voi pitää ihan vääränä periaatteena, mutta käytännön tasolla tuohon olis parempiakin ratkaisuja.
tekijänä sekovene
#91933
hmikko kirjoitti:Tuo kyseenomainen pätkä valmistui 2012, enkä usko, että tuon työpiirustukset oli siinä vaiheessa kymmenen vuotta vanhat.

Virallinen meriselitys tuon osalta vissiin liittyi siihen, että jalakulkijoille haluttiin riittävän leveät suojatien saarekkeet keskelle katua, ja sen takia ratiotiet linjattiin minne sattuu. Mutkia isompi ongelma on ilmeisesti se, että kiskot ovat liian lähellä ratikkakaistan reunaa, jolloin rekan ja ratikan peilien yms. on mahdollista kolahtaa yhteen. Ts. ratikoiden omasta kaistasta ei saada sitä hyötyä mitä pitäisi ja raiteiden välissä keskellä on turhaa tyhjää. Ja syynä se, että jalankulku on priorisoitu raitioliikenteen edelle, mitä nyt ei voi pitää ihan vääränä periaatteena, mutta käytännön tasolla tuohon olis parempiakin ratkaisuja.


No mitä nyt tarkoittaa 2000-luvun alku. Tyynenmerenkadun linjaus ja ratikkareitti on lyöty lukkoon jo osayleiskaavassa joskus vuoden 2004 paikkeilla. Mutkat tulivat matkaan viimeistään siinä vaiheessa. Kadun poikkileikkaus ja liian kapeat kaistat lienee toki piirretty vuosina 2009-2010. Anteeksiantamaton virhe sekin, mutta ei vaikuta matkantekoon kuin poikkeustapauksissa, kun taas shikaanit hidastavat ajoa ihan kaikkina kellonaikoina ja muusta liikenteestä riippumatta.
Avatar
tekijänä Clepe
#91935
Jätkäsaareen suunniteltiin ilmeisesti alunperin raitiotiet sekakaistoille. Muutenkin periaate oli se että katualueille määriteltiin jokin tietty leveys ennen kuin oli mietitty kadun poikkileikkausta, eli ennen kuin oli päätetty mitä sinne kadulle halutaan. Tämä on noin muuten ihan hyvä periaate, mutta ratikan kannalta se johtaa samaan kuin kantakaupungin vanhimmat osat, eli mitään pikarataa siitä ei tule. Jätkäsaaren katuverkon olisi myös varsin helposti voinut suunnitella niin että koko aluetta palveltaisiin kahdella raitiotielinjalla eikä kolmella mihin tämä toteutunut ratkaisu johti.
tekijänä JamoL
#91938
> Jätkäsaari

Varmasti olisi voinut tehdä paremminkin, mutta mieleen tulee vanha Radio Jerevan-vitsi kommunismin ja kapitalismin erosta - Kommunismi toimii teoriassa mutta ei käytännössä, kapitalismin kohdalla asia on päin vastoin.

Spora kulkee tosielämässä ihan sutjakkaa vauhtia Ruoholahden villoilta Jätkäsaaren perälle asti. Vertaaminen vanhoihin osuuksiin on mielestäni vähän liioittelua.
Avatar
tekijänä MindW
#92000
Länsisatamankadun poikkileikkaus Saukonpaaden kaavaselostuksessa. Sylttytehtaana KSV/liikennesuunnitteluosasto, päiväys 22.1.04. Ei ihme, että tehtyjen raitioteiden taso on matala, jos suunnittelu on ollut tätä tasoa. Linkki kaavaselostukseen.
Kuva
Tähän vertailuna Articin leveys 2,4m, jossa ei ole mukana mitään huojumisvaraa yms. Kadun keskiellä olevan 2-raiteisen raitiovaunukaistan nykyinen suositusleveys on 6,4m ja siinä on tasoero ajorataan.
veka tykkäsi tästä
tekijänä avuba
#94338
Berliinissä käytyä katselin, että S-Bahnit kulkevat siellä vierekkäin rautatieliikenteen kanssa, ja aloin pohtimaan voisiko pääkaupunkiseudulla yhdistää lähiliikenteen ratoja metron kanssa. Jos tulevaisuudessa Lentorata Helsinki-Vantaan Lentoaseman kautta päätetään rakentaa kaukojunille, vapautuisi nykyiseltä pääradalta ilmeisesti kapasiteettia lähiliikenteelle.

Voisiko tälläin esimerkiksi Itä-Helsingistä metrorataa jatkaa maan pinnalla Myllypurosta Malmin lentokentän kautta Malmille pääradalle, josta lähijunaliikenteen raiteet voisi muuttaa metroradaksi Helsinkiin päin. Pasilan jälkeen metro sukeltaisi tunneliin ja rata jatkuisi Kamppiin jo rakennettun metroaseman kautta Jätkäsaareen tai tekisi silmukan itään päin, jolloin muodostuisi silmukan muotoinen metrorata.

Nykyiset lähijunat (K, I ja P) voisi kulkea pääradan entisiä kaukojunien raiteita pitkin, eivätkä ne pysähtyisi Malmin ja Pasilan välisillä väliasemilla, jolloin matka-aika noilla junilla lyhenisi.

Kuva
veka tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#94341
Jälleen kerran: metroradan haarassa yhteisen osuuden vuoroväli täytyy jakaa haaroille, ellei matkustajia pakoteta vaihtamaan ja ajeta haaraa erillisenä linjana. Tuossa kuvassa yhteinen osuus Kamppi-Itäkeskus, kun se nykyisellään on Matinkylä-Itäkeskus. Länsimetron junista siis pitäisi laittaa osa ajamaan tuota kieppiä. Uutisista voi lukea, että Länsimetron vuorovälin kanssa on vaikeuksia nykyiselläänkin - tosin lähinnä sen takia, että junien kääntäminen Matinkylässä on raidejärjestelyistä johtuen niin hidasta, että sinne ei voida ajaa täydellä vuorotiheydellä (nyk. joka toinen juna kääntyy Tapiolassa).

Siis laitetaanko tuossa espoolaiset vaihtamaan Kampissa kuten entivanhaan vai miten?

Lisäksi kehän mallinen reitti koplaa häiriöt yhteen kehän varrella, mikä on koettu kantapään kautta nykyiselläkin Kehäradalla. Esittämäsi kaltaisia metrosilmukoita on piirretty täällä ja varsinkin Joukkoliikennefoorumilla runsaasti ennenkin, ja esitetty niitä liikennöitäväksi niin, että juna ajaisi esim. reitillä Matinkylä-Vuosaari ja matkan varrella yhden kierroksen kehää. Se käytännössä koplaa häiriöt koko systeemin laajuudelta yhteen, eli esim. raiteilla toikkaroiva henkilö Malmilla viivästyttää koko systeemiä.

Kamppiin jo rakennettun metroaseman kautta Jätkäsaareen


Ja jälleen kerran: siellä on pätkä luolaa, ei "jo rakennettua metroasemaa". Luola ei vastanne nykyisiä turvavaatimuksia poistumisteineen ja kaikki aseman rakenteet puuttuvat. Luolan louhimisessa valmiiksi oli ideana se, että louhiminen jälkikäteen Kampin toimivan metroaseman alla on selvästi kalliimpaa.
avuba, Clepe tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#94415
Suomen Kuvalehti kirjoittaa Raide-Jokerin liikennöinin mahdollisesta kilpailuttamisesta, joka saattaisi johtaa jopa HKL:n yhtiöittämiseen ja myymiseen. HSL pyrkii tietysti saamaan liikennöinin mahdollisimman halvalla ja virittelee ilmeisesti tarjouskilpailua, johon HKL ei katso voivansa osallistua samalta viivalta kuin voittoa tavoittelevat yritykset.

"HKL:n jatko vaakalaudalla"

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotima ... 25e04f-500
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22