Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#93774
Laniitti kirjoitti:Täten osakeyhtiö voi periaatteessa valita juuri sen värin, minkä haluaa piittaamatta kaupunginvaltuutettujen mielipiteestä.


Riippuu sopimuksista. Onhan bussiliikenteessäkin ollut tilaajan määräämiä värejä jo pitkään. Toimii ainakin Turussa ihan hyvin - ei-keltaisia ei ole kaupunkiliikenteessä näkynyt käytännössä lainkaan.

Värin vaihtaminen ei nykyään ole sen kummempi juttu. Transtechin vaunu teipattiin Turun tilaajaväreihin taannoisen esittelykeikan ajaksi. Samoin saksalaisen kaupungin väreihin kun protovaunu oli siellä kokeiltavana joku vuosi sitten.

Sinänsä mun mielestä Tampereen ratikan väri ei pitäisi olla mikään huutoäänestysasia, vaan noudattaa joukkoliikenteen brändäystä, tai sitten runkolinjojen väritystä jos semmoinen on erikseen. HSL:llä on, paitsi että niitä on nyt kolme erilaista (metron ja runkobussien oranssi, lähijunien violetti ja Jokerin tuleva mikälie sinivihreä), mikä vesittää idean täysin.
tekijänä jusa-masa
#93779
Itse ottaisin tumman sinisen tai sitten oikeasti tiilenpunaisen jossa valkoinen yläosa. Toi punainen tuo itselleni lähinnä nimenomaan tampereen menneen vasemmistolaisuuden ja sos.dem. meiningin eikä niinkään itse kaupunkin punatiilirakennuksia ja teollisuutta jota varmaan historialla tässä aiemmassa viestissä oikeasti tarkoitettiin. :D

Mutta kahtottaan mitä suunnittelijat tuo pöydälle ja ammutaan vasta sitten syyskuussa se lopullinen epäonnistuminen. Ei keskeneräistä saa liikaa haukkua.
Avatar
tekijänä veka
#93780
Krio kirjoitti:Olisi muuten eeppinen tilaisuus mitata Ilveksen ja Tapparan kannatus ehdottamalla viher-keltaista ja sini-oranssia sporan väreiksi.
Ja valmistaa tosiaan molempia, jolloin myös kesällä voisi ottaa kantaa kaupungin tärkeimpään kysymykseen. Lisäksi vaunut voisi yksilöidä tarunhohteisilla nimillä samaan tapaan kuin lentokoneet ja laivat: "Hepa Pulli, "Lasse Oksanen", "Pekka Marjamäki"... Siis jos Koovee hyväksytään mukaan.
Krio tykkäsi tästä
tekijänä xoop
#93787
Krio kirjoitti:Olisi muuten eeppinen tilaisuus mitata Ilveksen ja Tapparan kannatus ehdottamalla viher-keltaista ja sini-oranssia sporan väreiksi.


On mitattu.

Jos kansa saisi päättää, Tampereelle ehkä tulevat raitiovaunut olisivat pinkkejä. Näin voidaan päätellä Aamulehden sivuilla olevasta äänestyksestä, johon oli perjantaina kello 14.30 mennessä vastattu yli 25 600 kertaa.

42,6 prosenttia oli tuolloin sitä mitä, että pinkki olisi paras väri.

Kakkossijalla äänestyksessä olivat Tapparan värit 15,8 prosentin äänisaaliilla. Kolmantena on sinivalkoinen väritys 9,6 prosentin osuudella. Ilveksen värit ovat vasta sijalla neljä (8,3 prosenttia).

AL 8.10.2016


Ja luonnollisesti Tappara pyyhki Ilveksellä pöytää tälläkin saralla.
Krio tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä henkka
#93840
Hämeensillan purkamisen ja uudelleenrakentamisen takia Tammerkoski oli taas kuivana. Tammerkosken pohjaan piti painaa paaluja työtasoja ja jalankulun sekä pyöräilyn väliaikaista väylää varten. Väliaikainen väylä kulkee Värjärinkujalta Verkarannan taidekeskuksen pohjoispuolelle.

Kuva
hmikko, veka, Tlahti ja 1 muut tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä henkka
#94033
Varikolla louhinta jatkuu mutta toinen pää näyttää olevan lopullisella tasollaan.

Kuva
Kuva

Hermiankadun korkoa täytyy hieman säätää, jottei mäki ole liian jyrkkä. Koska ajoradalle ei tarvitse tehdä mitään, väliin tehdään pieni tukimuuri valmiista paloista.

Kuva

Hermiankadulla on myös lisää kiskoja.

Kuva

Insinöörinkadun ja Atomipolun risteyksessä on siis valmiina reitistön ensimmäinen vaihde.

Kuva

Insinöörinkadun sekakaista on valmis Mikontalon pysäkin ja Teekkarinkadun välillä.

Kuva

Insinöörinkatu on poikki Mikontalon pysäkin kohdan lisäksi Teekkarinkadun pohjoispuolelta, Duon kohdalta sekä Opiskelijankadun ja Orivedenkadun väliltä.

Kuva
Kuva

Kanjonin risteyssillasta näyttäisi olevan valmiina tai muotitettuna yhtä lukuunottamatta kaikki pilarit.

Kuva
Kuva

Pehkusuonkadun eteläpuolella on louhittu raitiotielinjausta sekä pyöräilyn ja kävelyn väylää, joka näköjään opaskartan mukaan tulee olemaan nimeltään Hallilanraitti.

Kuva

Hallilan paineenkorotusasema on edelleen paikoillaan.

Kuva

Suutalan (Vackerin) alikulkusillalla tehdään edelleen muotteja.

Kuva
Kuva

Korkinmäen risteyssilta tulee paljon korkeammalle kuin oletin mutta jälleen nousukulman täytyy jäädä tietyn raja-arvon alle.

Kuva
Kuva

Laulunsillan eteläpuolelta on kaivettu linjalta ylimääräiset maat pois.

Kuva

Turtolan sähkönsyöttöasema.

Kuva

Sammonkatu

Kuva

Uusia kiskoja Sammonaukiolla.

Kuva

Hämeensillan työskentelytaso on valmis eteläpuolelta ja sillanpääkin on löydetty.

Kuva
Kuva
veka, grendy, Tlahti ja 2 muut tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä henkka
#94195
Hermiankadun kevyt tukimuuri, jonka avulla saadaan raitiotielinjan jyrkkyys sopivaksi.

Kuva

Atomipolun uudet kiskot Hervannan valtaväylältä kohti Insinöörinkatua.

Kuva

Uusia kiskoja on ilmestynyt monin paikoin. Niitä on Insinöörinkadun ja Teekkarinkadun risteyksessä mutta myös jo Teekkarinkadun pohjoispuolella.

Kuva
Kuva

Myös Insinöörinkadun ja Orivedenkadun risteyksen pohjoispuolella on uusia kiskoja. Siellä on myös toinen asennetteva vaihde, jota käytetään suunnan- tai raiteiden vaihtamiseen mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Kuva

Korkinmäen risteyssillan eteläisen maatuen muotti on purettu ja maatuki näkyy myös Laulunsillalta. Samasta paikasta voi jo helposti kuvitella raitiotien reitin Turtolan pysäkiltä kohti Hallilan pysäkkiä.

Kuva
Kuva

Sammonkadun paalulaatat Kaalamonaukion kohdalla ovat valmiit ja kiintoraidelaatta rakennetaan sen päälle.

Kuva

Tekunkatu on suljettu raitiotien rakentamisen vuoksi ja sielläkin on uusia kiskoja, jotka eivät ole ihan vielä omilla paikoillaan. Raitiotien koron voi luultavasti päätellä kuvassa näkyvän kaivon perusteella.

Kuva

Hämeenkatu

Kuva

Hämeensillan eteläreunan kaari on kaivettu esiin ja eilen kaaren oli tuettu telineillä sillan alla olevalle työtasolle. Joten ensimmäinen pala sillasta lähtee luultavasti pian.

Kuva
Kuva
hmikko, Janne76, veka ja 1 muut tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä henkka
#94380
Näkymä varikon yli Kauhakorvenkadulta kohti Hervannantien ja Hermiankadun risteystä alkaa näyttää jo melko autiolta.

Kuva

Hervannan valtaväylältä Hermiankadulle nousevia raiteita on alettu jatkaa.

Kuva

Insinöörinkadun ja Teekkarinkadun risteyksen sähkönsyöttöasema on valmistumassa. Sähkönsyöttöasemien seinät päällystetään suunnitelmien mukaisesti corten-teräksellä.

Kuva

Kanjonin pysäkillä on asennettu laiturin paasikivet sekä ajoradan että raiteiden puolelle.

Kuva

Hallilan pysäkillä on näkyvillä Hervannan valtaväylälle Siikin alikululta nouseva jalkakäytävä. Raitiotie tulee kulkemaan suurinpiirtein vasemmassa reunassa näkyvän jalkakäytävän ja pyörätien päällä.

Kuva

Korkinmäen risteyssillan pylväiden perustuksia on alettu paaluttaa. Oikean puoleisimmassa paalussa on muistaakseni jo yli kahdenkymmenen olevia metrilukuja.

Kuva

Hervannan valtaväylän varren raitiotien pohja Laulunsillalta etelään on leventynyt.

Kuva

Hämeenkadulla on mallina uusi Hämeenkadun johtopylväistä mutta Rieväkadulla on ehkä esimerkki muiden katujen varsille tulevista johtopylväistä.

Kuva

Sammonkadulla on ensimmäiset kiskot asennettu.

Kuva

Sampolan pysäkillä on laiturin paasikivet myös asennettu.

Kuva

Attilan seinämuurin kavennus on valmiina.

Kuva

Hämeenkadulla on lisää kiskoja.

Kuva

Myös Pirkankadulla on ensimmäiset kiskot asennettuna.

Kuva

Hämeensillasta huudellaan että se näyttää rauniolta mutta mielestäni se näyttää ihan teräsbetonisillalta, jota puretaan.

Kuva
Krio, grendy, Tlahti ja 6 muut tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä henkka
#95817
Varikolla rakennetaan ratikoiden säilytys- ja korjaushalleja.

Kuva
Kuva

Tällä hetkellä aika paljon erillisradasta on päällystetty asvaltilla, joka toivottavasti edes maalataan. Tässä on Hermian raitiotiepysäkki.

Kuva

Insinöörinkadun ja Atomipolun risteysalue.

Kuva

Insinöörinkadulla pylväät ovat erilaiset kuin Keskustassa tai Kalevassa: ne ovat pyöreät ja valaisimet on tökätty päihin mielestäni tökerösti.

Kuva

Kiskot lähestyvät Duo'a etelästä.

Kuva

Duon edessä rakennetaan pysäkkialuetta.

Kuva

Opiskelijankadun raitiotiepysäkki.

Kuva

Kanjonin tai Koivusenojan risteyssilta.

Kuva

Hallilan alikulku.

Kuva

Pehkusuonkadun risteyksestä toteutussuunnitelman kartat puhuvat kumitasoristeyksenä, joten nämä reunukset varmaan liittyvät siihen.

Kuva

Pehkusuonkadun ja Hallilan raitiotiepysäkin välinen kallio on jo osin poissa.

Kuva

Suutalan alikulkusillan siltojen välin maapengertä on rakennettu.

Kuva

Korkinmäen risteyssillan pylväät on valettu. Pohjoinen maatuki näyttäisi olevan vielä valamatta. Valumuotti on kuitenkin jo valmiina.

Kuva
Kuva

Hippoksen raitiotiepysäkki.

Kuva

Teiskontie.

Kuva
Kuva

Sammonkatu.

Kuva
KuvaKuva

Tekunkatu ja Kuntokatu

Kuva
Kuva
Kuva

Itsenäisyydenkadulla voi katsella jo melkein lopullista katunäkymää. Toteutussuunnitelman mukaan tähän tulisi vielä punainen väriasvaltti.

Kuva

Rautatienkadulta Yliopistonkadun risteykseen asti kiskot kulkevat Itsenäisyydenkadun eteläreunalla. Risteyksen jälkeen kiskot siirtyvät keskelle Itsenäisyydenkatua.

Kuva
Kuva

Tammelan (Attilan) raitiotiepysäkki.

Kuva

Itsenäisyydenkadun sähkönsyöttöasema on maanalla. Sen tieltä purettiin Tullin pysäköintilaitokseen johtanut ramppi.

Kuva

Hämeenkadulta tulevat kiskot ovat jo Rautatienkadulla asti.

Kuva

Hämeensillan eteläpuolen valumuotti on valmistumassa.

Kuva

Pyynikintorin raitiotiepysäkin kohdalla on kiskoja.

Kuva

Hämeenpuistosta Hämeenkadulle kaartuvat kiskot.

Kuva

Tuulensuun raitiotiepysäkille pääsee kävelemään.

Kuva

Vaikka Hämeenkatu onkin ollut työn alla jo jonkin aikaa, mielestäni tietynlainen merkkipaalu on saavutettu vasta nyt kun kiskot ovat saapuneet Keskustorille.

Kuva
Kantti, veka, hmikko ja 12 muut tykkäsi tästä
tekijänä Laniitti
#95833
https://www-aamulehti-fi.libproxy.tut.fi/a/201243307

Juttu maksumuurin takana. Mutta kokeillaas, jos saisin kopioitua jutun tänne

Raitiotien hermokeskus nousee Hervantaan Tampereella – varikon piha ottaa huomioon myös liito-oravan, joka saa puita liikkumista varten

Tampereen Hervantaan rakennetaan parhaillaan raitiovaunuvarikkoa. Raitiovaunuvarikosta tulee aikanaan noin sadan ihmisen tukikohta. Se valmistuu vuonna 2020.

Kuva
Mittaaja Tomi Aho teki tiistaina töitä Hervannassa rakenteilla olevan Tampereen raitiovaunuvarikon säilytyshallissa.

Tampereen raitiotievaunuvarikon viiden hehtaarin tontille voisi Hervannassa mahduttaa seitsemän jalkapallokenttää. Pelkästään raitiovaunujen säilytyshalli nielaisisi kaksi kenttää. Rakenteilla nyt olevasta varikosta tulee aikanaan noin sadan ihmisen tukikohta.

–Tämä on suunniteltu raitiotien osien 1 ja 2 tarpeisiin, ja tänne pitäisi mahtua kaikkien vaunujen, jotka näihin osiin on ajateltu tulevan, kertoo ratapäällikkö Markus Keisala Tampereen Raitiotie oy:stä.

Varikko maksaa noin 40 miljoonaa euroa.

Liikennöinti aloitetaan 37-metrisillä raitiovaunuilla, mutta suunnitelmissa kiinnittää huomiota se, että myös 47-metriset mahtuvat halleihin.

–Näin varaudutaan raitiotiejärjestelmän mahdollisesti kasvaessa tulevaisuudessa, Keisala kertoo.

Varikolta hoidetaan raitioliikenteen valvonta ja kunnossapidon ohjaus. Siellä säilytetään, huolletaan ja korjataan raitiovaunuja. Vaunut myös pestään varikolla.

–Säilytyshalli on puolilämmintä tilaa eli kuitenkin sellaista, että vaunukalusto sulaa ja kuivaa yön aikana, Keisala sanoo.

Varikolle rakennetaan tilat henkilöstölle, ja myös Tampereen Raitiotiet oy:n toimistotilat.

Varikolle tulee myös yksi kymmenestä raitiotien sähkönsyöttöasemasta. Se sijaitsee tuloportin lähellä Hermiankadun päässä.

Varikolle rakennetaan noin kolme kilometriä sähköistettyä raidetta. Siitä 1,6 kilometriä kulkee sisällä korjaamo- ja säilytyshalleissa.

Kuva
Vastaava työnjohtaja Ari Jokinen pitää huolta siitä, että rakennustyöt pyörivät sovitusti varikkoalueella Hervannassa. Rakenteilla olevaan korjaamohalliin tulee neljä raidetta, joista kaksi on läpiajettavia. Halli on suunniteltu niin, että kunnossapito on mahdollisimman tehokasta.

Paikan suhteen voi virkistää muistia se, että töiden aloitus viivästyi alueella siksi, että liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen vuoksi tehtiin valitus, joka hylättiin lopulta myös korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Keisala kertoo, että valitus viivästytti aloitusta yhdeksän kuukautta. Töihin päästiin vuosi sitten syyskuussa.

–Aikataulua on tällä hetkellä otettu kiinni kolmisen kuukautta, hän sanoo.

Rakennusten pitäisi olla valmiina ensi vuoden aikana, ja piha valmistuu vuoden 2020 aikana.

Kuva
Raitiovaunut ajavat Hervannassa alas Hermiankatua raitiovaunuvarikolle. Varikko palvelee raitiotien osaa 1 eli keskusta–Hervanta–Tays ja osaa 2 keskusta–Lentävänniemi.


Pihasuunnitelma muistaa Keisalan mukaan liito-oravan.

–Viherrakentamisessa on otettu huomioon myös liito-orava. Tontille tulee puita, jotka mahdollistavat sen etenemisen, Keisala kertoo.

Alueelta on louhittu kiveä 250 000 kuutioita ja sitä on käytetty varikon toisen pään täyttämiseen ja muualla radan rakentamisessa.

Varikolle nyt rakennettavia korjaamo- ja säilytyshalleja on mahdollista laajentaa myöhemmän tarpeen mukaan tontilla.

–Koskaanhan ei tiedä, millainen buumi ratikasta tulee Tampereella, Keisala sanoo.

Kuva
Säilytyshalliin mahtuu 37-metrisiä raitiovaunuja 26 kappaletta – tai tarvittaessa pidempiä eli jopa 47-metrisiä raitiovaunuja 18 kappaletta. Hallin sisällä on kuusi läpiajettavaa raidetta ja ulkopuolella yksi.

Raitiotievarikosta tulee aikanaan noin sadan ihmisen työpaikka. Varikko toimii ympäri vuorokauden. Vaunut siivotaan öisin, jolloin ne eivät ole liikenteessä.

Työpaikkoja on tulossa esimerkiksi raitiovainunkuljettajina.

–Operaattorin kilpailutus lähtee liikkeelle tämän syksyn aikana, ja operaattori tarvitsee noin 60 kuljettajaa, toimitusjohtaja Pekka Sirviö Tampereen Raitiotie Oy:stä kertoo.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Mikä?
Raitiotievaunuvarikko

Tampereen raitiovaunuvarikkoa rakennetaan parhaillaan Hervantaan.

Varikko rakennettaan 37–47-metrisille vaunuille raitiotien osien 1 ja 2 tarpeisiin.

Varikolle rakennetaan säilytyshalli, yhdistetty kunnossapito-, henkilöstö- ja toimistorakennus sekä ratasähkön syöttöasema.

Sähköistettyä raidetta rakennetaan sinne noin kolme kilometriä.

Varikko piha-alueineen valmistuu vuonna 2020.


hmikko tykkäsi tästä
  • 1
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78