Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#92922
Clepe kirjoitti: Turussa ei ole mielestäni mitään kovinkaan selkeätä käytävää mihin se ratikka kannattaisi rakentaa.


Ehdotettu ykkösvaihe on kyllä luonteva käytävä siinä kuin Tampereellakin. Toisessa päässä Varissuo, 9000 asukasta, toisessa Runosmäki, 8200 asukasta, matkan varrella teknologiakeskus, TYKS, yliopistot, keskusta ja pienempiä lähiöitä, joissa reilusti tiivistämisen varaa (Hepokulta, Pääskyvuori). Matka samaa luokka kuin Tampereen ykkösvaihe, eikä TYKSille tarvitse tehdä haaraa kuten Tampereella TAYSille. Teknologiakeskuksen ja Varissuon välillä on Itäharjun vanha teollisuusalue, joka on jo viime vuodet ollut muuttumassa uusiin toimintoihin ja kaupungilla on uskottavat suunnitelmat sen kehittämisestä. Alueella on paljon suht helposti sekoittuneeksi kaupunkirakenteeksi muutettavia tontteja, siis alikäytössä olevia teollisuushalleja, joiden paikalle rakentamisesta ei liene tulossa valitusta.

Käytän itse Varissuolle menevää bussilinjaa 32/42 satunnaisesti, ja se oli taas viimeksikin keskellä päivää tuulilasikuormassa. Linjaa ajetaan nykyisellään 10 minuutin vuorovälillä telibussilla, ja se ei selvästikään riitä.

Turun ruutukaava-alue on vanhempi ja suurempi kuin Tampereella. En tiedä tämän hetken hajaantumislukuja, mutta en usko, että niissä on suurta eroa. Tamperellakin on tehty korpilähiöitä ihan kiitettävästi. Toki viimeiset 20 vuotta kasvu on ollut selvästi reippaampaa kuin Turussa, minkä olisi ainakin pitänyt antaa paremmin mahdollisuuksia tiivistää, mutta onpa siellä edelleen viritelty Vuoresta sun muuta.

Se on kylläkin totta, että Hervantaan verrattuna Varissuo ja Runosmäki ovat jämähtäneet täysin 80-luvulle ja muodostuneet huonomaineisiksi lähiöiksi. No Runosmäessä on ilmeisesti rakennettu jotain uuttakin viime vuosina, ja sinne on olemassa suunnitelmia uudistamisesta raitiotien yhteydessä. Tässä mielessä Skanssi on todellinen vikatikki, kuten olen täällä toistellut. Se panostus olisi pitänyt laittaa Varissuolle, mutta kiinteistökehittelijät kavahtavat somaliväestöä.
Viimeksi muokannut hmikko, 11.02.18 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kantti, James, Ruutukaava ja 1 muut tykkäsi tästä
#92927
Jos haluaa olla lobbaamassa ratsikkaa Turkuun, kannattaa liittyä fb-ryhmään Raitiotie Turkuun pikana, tai Turun ympäristö- ja kaavoitusasioiden keskusteluryhmä. Näyttää vahvasti, että kaupungin virkamiehistä löytyy nivelbussiryhmä joka on tehnyt melko omituiset nivelbussia tukevat laskelmat, joissa se näyttää ylivoimaiselta. Lauri Kattelus tuntuu sokaistuneen ajatuksesta jossa raitsikan aloitusreitin hinnalla, Varissuolta Runosmäkeen/Raisioon, voisi rakentaa kaikki suunnitellut reitit.

Täällä kartta jossa yksityiskohtainen reitti Raisiosta Varissuolle. Suuren osan keskustan ruutukaava-alueellakin raitsikka kulkisi omalla keskikaistalla.
https://www.turku.fi/sites/default/file ... itteet.pdf

muoks.
Tässä muuten Lauri Helken tubevideo jossa hän kertoo mielipiteensä raitsikasta!
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... SAvHxBHCww
#92928
Revolt kirjoitti:OnniBusin Lauri Helke on liittynyt ratikan tukijoiden joukkoon. Neuvoi Lauri Kattelusta tämän FB-seinällä heittämään superbussiselvitykset roskiin.


Siellä samassa keskustelussa muuten eräs VDL-bussifirman myyntipäällikkö lobbaa kuvineen oman firmansa bussia unohtaen tehokkaasti mainita että kyseinen "superbussi" on ilmeisesti istumapaikkamäärältään itse asiassa pienempi kuin nykyiset käytössä olevat telibussit sekä vielä esittää asiansa että "Tällä voitaisiin mennä Turussa seuraavat 40 vuotta" koska "Siinä onkin optimoitu Turun kokoisen kaupungin todellinen matkustajamäärä eikä hypoteettinen joka perustuu uskomuksiin ja arvoihin". :smt021
#92949
hmikko kirjoitti:
Clepe kirjoitti: Turussa ei ole mielestäni mitään kovinkaan selkeätä käytävää mihin se ratikka kannattaisi rakentaa.


Ehdotettu ykkösvaihe on kyllä luonteva käytävä siinä kuin Tampereellakin. Toisessa päässä Varissuo, 9000 asukasta, toisessa Runosmäki, 8200 asukasta, matkan varrella teknologiakeskus, TYKS, yliopistot, keskusta ja pienempiä lähiöitä, joissa reilusti tiivistämisen varaa (Hepokulta, Pääskyvuori). Matka samaa luokka kuin Tampereen ykkösvaihe, eikä TYKSille tarvitse tehdä haaraa kuten Tampereella TAYSille. Teknologiakeskuksen ja Varissuon välillä on Itäharjun vanha teollisuusalue, joka on jo viime vuodet ollut muuttumassa uusiin toimintoihin ja kaupungilla on uskottavat suunnitelmat sen kehittämisestä. Alueella on paljon suht helposti sekoittuneeksi kaupunkirakenteeksi muutettavia tontteja, siis alikäytössä olevia teollisuushalleja, joiden paikalle rakentamisesta ei liene tulossa valitusta.

Juu, ei Turun käytävä huono ole, mutta ei mielestäni Tampereen veroinen. Perustelen. Hervanta on kaupunkirakenteellinen katastrofi. Suuri keskittymä asukkaita (24000) ja työpaikkoja (10000) kaukana (7 km) Tampereen keskustasta eikä minkäänlaista kytköstä olemassaolevaan raideinfraan. Sellaista jota ei ikinä pitäisi tehdä, mutta se on jo olemassa. Hervanta on kuitenkin keskuksena varsin voimakas ja matkustajiakin lienee molempiin suuntiin.

Tampereen keskustan sijainti kannaksella lisää myös raitiotievaihtoehdon luontevuutta. Kun länteen pääsee vain muutamaa katua on luontevaa että raitiotie palvelee koko aluetta. Etäisyydet Tampereen taajama-alueella ovat aivan eri luokkaa kuin Turussa, koska kasvu on tapahtunut sormina. Turku on pysynyt varsin kompaktina kun kaupunki jatkuu tasaisesti joka suuntaan. Mutta samalla Turun maankäyttöä on hankalampi palvella raitiotiellä. Raitiotie kannattaisi tehdä Turkuun, mutta pysyn kannassani että sieltä puuttuu se ensimmäinen voimakas raitiotiekäytävä. Menestyksekästä verkotsoa onkin sitten helpompaa laajentaa.

hmikko kirjoitti:Turun ruutukaava-alue on vanhempi ja suurempi kuin Tampereella. En tiedä tämän hetken hajaantumislukuja, mutta en usko, että niissä on suurta eroa. Tamperellakin on tehty korpilähiöitä ihan kiitettävästi. Toki viimeiset 20 vuotta kasvu on ollut selvästi reippaampaa kuin Turussa, minkä olisi ainakin pitänyt antaa paremmin mahdollisuuksia tiivistää, mutta onpa siellä edelleen viritelty Vuoresta sun muuta.

Tampereella kasvu on tapahtunut sormissa ja siellä tosiaan tehdään aivan älyttömiä ratkaisuja esimerkiksi Vuoreksessa. Lisäksi Pirkkala suunnittelee jotain lisäsormea keskelle korpea vaikka sitä nykyistäkin voisi tiivistää. Kyse ei kuitenkaan ole tiiviydestä vaan rakenteesta joka on Tampereen eduksi.
#92950
Clepe kirjoitti: Hervanta on kaupunkirakenteellinen katastrofi. Suuri keskittymä asukkaita (24000) ja työpaikkoja (10000) kaukana (7 km) Tampereen keskustasta eikä minkäänlaista kytköstä olemassaolevaan raideinfraan. Sellaista jota ei ikinä pitäisi tehdä, mutta se on jo olemassa. Hervanta on kuitenkin keskuksena varsin voimakas ja matkustajiakin lienee molempiin suuntiin.


Juu tässä suhteessa Turun linjauksen päätepisteet Varissuo ja Runosmäki ovat nukkumalähiöitä. Varissuolla on normaalikoulu, mikä varmaan tuottaa matkoja myös ruuhkasuuntaa vastaan, mutta se on pientä verrattuna Hervannan toimintoihin (TTY, Hermia, poliisikoulu jne. jne.). Molemmat alueet ovat kylläkin selvästi lähempänä keskustaa kuin Hervanta. V-suo ja Runosmäki ovat sisäisesti myös pieniä kaupunkirakenteellisia katastrofeja, eli niissä on ajan ideologian mukaan laitettu liikenne ulkosyöttöiseksi ja keskellä on lähiön koulut, lastentarhat ja puistot liikenteeltä suojassa. Joukkoliikenne sitten kiertelee kehää. Runosmäen raitiotiesuunnitelmissa on ilmeisesti perustavanlaatuisia muutoksia lähiön alkuperäiseen ratkaisuun, eli rata tulee alueelle eri suunnasta kuin autoväylä ja se on laitettu leikkaamaan puistoaluetta.
#93060
Läntinen pitkä kirjoitti:Aamuset tarjoaa kriittistä näkökulmaa nyt tehtyä selvitystä kohtaan: http://www.aamuset.fi/uutiset/3850961/J ... kritiikkia
Hämmästyttävän hiljaa on TS ollut aiheesta sen jälkeen kun väittivät miten yhden raitiovaunulinjan hinnalla saisi koko kaupungin kattavan "superbussi" verkoston. Näinköhän Ketosen klaani on puolensa valinnut.

Samanlainen sormituntuma itsellä myös TS:n roolista tässä raitsikka/nivelbussivertailussa. Vaikka vertailussa on silmiinpistävää painotusta nivelbussin puolesta raitsikkaa vastaan, Turun Sanomissa ei näy minkäänlaista kriittistä liikahdusta, jossa haluttaisi selvennystä miksi raitsikan kustannukset ovat laskettu varman päälle mutta nivelbussin sen kannalta edullisten oletusten pohjalta! Turun kaupungin virkamies, kaupunkikehitysryhmään kuuluva maankäyttösuunnittelija on varmaan ainakin vuoden lobannut nivelbusseja facebookissa eri ryhmissä. Itse hän ei ole tekemisissä tämän joukkkoliikennehankkeen kanssa, epäilyttää kuitenkin ollaanko kaupungin virkamiesportaassa valmiiksi valittu nivelbussi tulevan kaupunkikehitushankkeen rungoksi? Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen joka toimii ryhmän puheenjohtajana, näyttää näiden nivelbussin hankintaa suosivien tulosten keskellä vahvasti näennäispuolueettomalta ja todellisuudessa suosivansa nivelbussia raitsikkaa vastaan. Nantesiin menevän tutustumisryhmän ohjelmassa taitaa olla enemmän nivelbussiin tutustumista kuin pikaraitsikkaan tutustumista? Toivottavasti ohjelmaan nyt kuuluisi kunnollista perehtymistä myös raitsikkaliikenteeseen ja sen toimintaan, ettei koko reissu muuttuisi nivelbussilobbaukseksi.
#93072
Raitsikka olisi hyvä saada takaisin Turkuun nopealla aikataululla. Ruutukaava-kaupunki on jo valmiiksi tiivis rautatieyhteyden tarpeisiin. Kaupungin historiallinen velvollisuus on pysyä urbaanina eikä taantua maakuntakeskukseksi. Turku ei saa näivettyä Oulun tapaiseksi pseudo-kaupungiksi. Näin Etu-Töölöläisenä, joka asui Turussa 6 vuotta.
#93102
Yle Turku on haastatellut Mikko Laaksosta ja kysellyt miltä Turun kaupunkikehitystyöryhmän aikaansaama kustannuisarviovertailu raitsikan ja tuplanivelbussin kesken näyttää. Haastattelijana Kalle Talonen. Mikko Laaksonen on tullut tutuksi raitiotien kannattajana ja tässä tutkinut aika syvälle erilaisia liikennemuotoja, muitakin kuin raitsikkaa. Turulle hänen asiantuntemuksensa ei kuitenkaan kelpaa, vielä vähemmin nyt, jolloin kustannusarviovertailusta on syntynyt kohua ja se näyttää suosivan nivelbusseja. Tamereen laskelmia ei saa käyttää Turun vertailussa, kuten ei Helsingin raide-jokerinkaan. On jälleen erikoiset kuviot menossa siitä, millaisia laskelmien pitää olla?

https://areena.yle.fi/1-4362240
hmikko tykkäsi tästä
#93104
Kantti kirjoitti:Yle Turku on haastatellut Mikko Laaksosta


Todella hyvä, että bussiasia ei ainakaan mene aivan läpihuutojuttuna, vaikka sitten aikalisät ja selvitykset eivät muuttaisikaan sitä mitä On Sovittu.

Ylen jutussa taisi jäädä mainitsematta, että Mikko Laaksonen oli Vihreiden valtuutettuna Turussa 2009-2016. Hän ei asettunut viime kuntavaaleissa enää ehdolle.
#93123
Mitä nyt netissä facessa esim. lukenut niin tuntuu että vanhemmat ihmiset ratikkaa vastaan osaksi siksi kun sellainenhan täällä jo oli ja se lopetettiin. Nythän tämä menisi Vakkelle/Raisioon niin ihan eri käyttötarkoitus muutenkin kun ainakin yksi linja silloin meni Marttiin telakalle työläisiä viemään. Tosin ei ne argumentit ole ratikkaa kannattavienkaan joukossa kauhean hyviä, tosin nyt ratikan mukavuutta osataan mainostaa näihin busseihin verrattuna. Tietty sekin että näillä nyt olisi se oma kaista mihin autot ei saisi mennä, näin ainakin olen käsittänyt ja loogisintahan se olisi.

Kuva

Kuva

Kuva

Vanhuksia oli paljon tuota ihmettelemässä ja mitä nyt heidän kanssaan juttelin niin eivät ratikkaa vastaan ole. Yksi vanhempi herrasmies nyt vain kyseli että koska päästään äänestämään ratikasta. Tiedä sitten menisikö ratikka helpommin läpi jos kaupunkilaiset siitä saisivat päättää, luultavasti ei koska monilla niin jyrkkä asenne tuohon vaikkei mitään faktoja hinnoista yms olisi. Itse nyt ratikan puolella ihan tuon nopeuden takia ja onhan se ratikka kyyti mukavampaa mitä bussissa. Vaikka havemmin julkisia tulee käytettyä. Sitten tietty Turku ehkä saisi vähän enemmän kaupunkimaisemman statuksen kun täälläkin olisi ratikka.





http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/38 ... i+paivaksi

Raitiovaunuvalmistaja Transtech esittelee Artic-raitiovaunua Turun kauppatorilla maanantaina ja tiistaina. Markkinoinnin ajaksi Turun joukkoliikenneteippauksilla varusteltuun raitiovaunuun on kutsuttu tutustumaan muun muassa Turun päättäjiä, mutta paikalle ovat tervetulleita myös kaikki kaupunkilaiset. Paikalla on yrityksen edustajia ja asiantuntijoita kertomassa vaunun ominaisuuksista ja keskustelemassa Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennuksesta.

Esiteltävän kaltaisia ForCity Smart Artic-raitiovaunuja on tällä hetkellä käytössä muun muassa Helsingissä. Nyt esiteltävä vaunu on vieraillut aiemmin myös Tampereella.

Valmistajan mukaan Artic-vaunu on suunniteltu kestämään Suomen erilaisia säätyyppejä. Esteettömässä matalalattiavaunussa on lisäksi ympäristöä säästäviä ratkaisuja, joilla muun muassa vähennetään energiankulutusta ja helpotetaan vaunun kunnossapitoa ja huollettavuutta.
hmikko, James tykkäsi tästä
#93130
^ Ratikan ei kyllä todellakaan pitäisi olla kansanäänestysasia sen enempää kuin bussilinjojen suunnittelemisen tai kaavoituspäätösten. Eipä sillä, että kukaan olisi vakavissaan äänestystä esittänytkään.

Transtech on muuten ilmeisesti myymässä Helsingin Artic-sarjan 2013 valmistuneet prototyyppivaunut, eli kaksi ensimmäistä, Schöneicheen Saksaan. Syynä se, että Helsingin hankintasopimus edellyttää prototyyppien muuttamisen samanlaisiksi tuotantosarjan vaunujen kanssa, ja tässä tapauksessa muutoksia on ilmeisesti sen verran, että sarjavalmistuksen pyöriessä kannattaa tehdä tilalle uudet vaunut jos protot saa myytyä pois. Schöneiche on kunta Berliinin lähiövyöhykkeen ulkolaidalla ja raitiojärjestelmä koostuu yhdestä vanhasta 1000 mm esikaupunkiradasta, joka johtaa Friedrichshagenin S-Bahn-asemalle. Transtechilla vois siis kohta olla referenssit kolmesta kaupungista, vaikka Turku ei kiinnostuisikaan: Helsinki, Tampere ja Schöneiche, noin hyvällä tahdolla listaten.
#93134
Kävin myös tänään tsekkaamassa Artecin raitsikan. Ihmisiä oli koko ajan paikalla ja olivat kiinnostuneita, sivukorvalla kuunnellen pitivät hienona myös. Monet näyttävät somekeskustelun perusteella kuvittelevan, että heidän bussiyhteydelleen tapahtuu jotakin jos Turku hankkii raitsikat! Eivät näytä ymmärtävän jostakin syystä ettei raitsikka tule ainakaan tässä vaiheessa kuin yhdelle linjalle. Sekin on itselle jäänyt vähän epäselväksi, että nähdäänkö tuplanivelbussi jotenkin erilaisena, eikä uhkaavana muiden lähiöiden bussiyhteydelle? Hienoa markkinointia kuitenkin Transtechiltä, että ovat tulleet näytille keskelle kaupunkia jotta jokainen voi nähdä ja tunnustella miltä raitsikka vaikuttaa ja näyttää!

Kuva

Kuva

Turun Kauppatorin skyline raitsikan ikkunassa, alareunassa! Vanhoja rakennuksia, Turun ruotsalainen teatteri vuodelta 1837 ja Kauppatorin apteekin talo (jossa ei enää ole apteekkia) 1865 keskellä.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Helsingin ja Tampereen raitsikoilla on oma design. Molemmat luotu Turussa Idis design Oy:n toimesta! Nähdään sitten millainen muoto Mansen raitsikalle halutaan? Lakanan alareunassa on myös teknisiä yksityiskohtia kertomassa menopeleistä.
Kuva

Raitsikka menossa suoraan kohti Turun ruotsalaista teatteria, oikealla puolella Kauppatorin apteekin talo. Vasemmalla raitsikan takana Vanu-mamman Affärcentrum vuodelta 1922.
Kuva

Kuva

Puukiiloilla tuettu esittelykisko joka ehkä oli liian ylhäällä, koska takana ollut pysäkkikoroke oli ehkä 5 senttiä raitsikan oviaukon alareunan alapuolella. Oikeasti se tulisi olemaan oven alareunan tasalla, tässä pikku moka, mutta pieni.
Kuva
Tlahti, hmikko tykkäsi tästä
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52