Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#92922
Clepe kirjoitti: Turussa ei ole mielestäni mitään kovinkaan selkeätä käytävää mihin se ratikka kannattaisi rakentaa.


Ehdotettu ykkösvaihe on kyllä luonteva käytävä siinä kuin Tampereellakin. Toisessa päässä Varissuo, 9000 asukasta, toisessa Runosmäki, 8200 asukasta, matkan varrella teknologiakeskus, TYKS, yliopistot, keskusta ja pienempiä lähiöitä, joissa reilusti tiivistämisen varaa (Hepokulta, Pääskyvuori). Matka samaa luokka kuin Tampereen ykkösvaihe, eikä TYKSille tarvitse tehdä haaraa kuten Tampereella TAYSille. Teknologiakeskuksen ja Varissuon välillä on Itäharjun vanha teollisuusalue, joka on jo viime vuodet ollut muuttumassa uusiin toimintoihin ja kaupungilla on uskottavat suunnitelmat sen kehittämisestä. Alueella on paljon suht helposti sekoittuneeksi kaupunkirakenteeksi muutettavia tontteja, siis alikäytössä olevia teollisuushalleja, joiden paikalle rakentamisesta ei liene tulossa valitusta.

Käytän itse Varissuolle menevää bussilinjaa 32/42 satunnaisesti, ja se oli taas viimeksikin keskellä päivää tuulilasikuormassa. Linjaa ajetaan nykyisellään 10 minuutin vuorovälillä telibussilla, ja se ei selvästikään riitä.

Turun ruutukaava-alue on vanhempi ja suurempi kuin Tampereella. En tiedä tämän hetken hajaantumislukuja, mutta en usko, että niissä on suurta eroa. Tamperellakin on tehty korpilähiöitä ihan kiitettävästi. Toki viimeiset 20 vuotta kasvu on ollut selvästi reippaampaa kuin Turussa, minkä olisi ainakin pitänyt antaa paremmin mahdollisuuksia tiivistää, mutta onpa siellä edelleen viritelty Vuoresta sun muuta.

Se on kylläkin totta, että Hervantaan verrattuna Varissuo ja Runosmäki ovat jämähtäneet täysin 80-luvulle ja muodostuneet huonomaineisiksi lähiöiksi. No Runosmäessä on ilmeisesti rakennettu jotain uuttakin viime vuosina, ja sinne on olemassa suunnitelmia uudistamisesta raitiotien yhteydessä. Tässä mielessä Skanssi on todellinen vikatikki, kuten olen täällä toistellut. Se panostus olisi pitänyt laittaa Varissuolle, mutta kiinteistökehittelijät kavahtavat somaliväestöä.
Viimeksi muokannut hmikko, 11.02.18 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kantti, James, Ruutukaava ja 1 muut tykkäsi tästä
#92927
Jos haluaa olla lobbaamassa ratsikkaa Turkuun, kannattaa liittyä fb-ryhmään Raitiotie Turkuun pikana, tai Turun ympäristö- ja kaavoitusasioiden keskusteluryhmä. Näyttää vahvasti, että kaupungin virkamiehistä löytyy nivelbussiryhmä joka on tehnyt melko omituiset nivelbussia tukevat laskelmat, joissa se näyttää ylivoimaiselta. Lauri Kattelus tuntuu sokaistuneen ajatuksesta jossa raitsikan aloitusreitin hinnalla, Varissuolta Runosmäkeen/Raisioon, voisi rakentaa kaikki suunnitellut reitit.

Täällä kartta jossa yksityiskohtainen reitti Raisiosta Varissuolle. Suuren osan keskustan ruutukaava-alueellakin raitsikka kulkisi omalla keskikaistalla.
https://www.turku.fi/sites/default/file ... itteet.pdf

muoks.
Tässä muuten Lauri Helken tubevideo jossa hän kertoo mielipiteensä raitsikasta!
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... SAvHxBHCww
#92928
Revolt kirjoitti:OnniBusin Lauri Helke on liittynyt ratikan tukijoiden joukkoon. Neuvoi Lauri Kattelusta tämän FB-seinällä heittämään superbussiselvitykset roskiin.


Siellä samassa keskustelussa muuten eräs VDL-bussifirman myyntipäällikkö lobbaa kuvineen oman firmansa bussia unohtaen tehokkaasti mainita että kyseinen "superbussi" on ilmeisesti istumapaikkamäärältään itse asiassa pienempi kuin nykyiset käytössä olevat telibussit sekä vielä esittää asiansa että "Tällä voitaisiin mennä Turussa seuraavat 40 vuotta" koska "Siinä onkin optimoitu Turun kokoisen kaupungin todellinen matkustajamäärä eikä hypoteettinen joka perustuu uskomuksiin ja arvoihin". :smt021
#92949
hmikko kirjoitti:
Clepe kirjoitti: Turussa ei ole mielestäni mitään kovinkaan selkeätä käytävää mihin se ratikka kannattaisi rakentaa.


Ehdotettu ykkösvaihe on kyllä luonteva käytävä siinä kuin Tampereellakin. Toisessa päässä Varissuo, 9000 asukasta, toisessa Runosmäki, 8200 asukasta, matkan varrella teknologiakeskus, TYKS, yliopistot, keskusta ja pienempiä lähiöitä, joissa reilusti tiivistämisen varaa (Hepokulta, Pääskyvuori). Matka samaa luokka kuin Tampereen ykkösvaihe, eikä TYKSille tarvitse tehdä haaraa kuten Tampereella TAYSille. Teknologiakeskuksen ja Varissuon välillä on Itäharjun vanha teollisuusalue, joka on jo viime vuodet ollut muuttumassa uusiin toimintoihin ja kaupungilla on uskottavat suunnitelmat sen kehittämisestä. Alueella on paljon suht helposti sekoittuneeksi kaupunkirakenteeksi muutettavia tontteja, siis alikäytössä olevia teollisuushalleja, joiden paikalle rakentamisesta ei liene tulossa valitusta.

Juu, ei Turun käytävä huono ole, mutta ei mielestäni Tampereen veroinen. Perustelen. Hervanta on kaupunkirakenteellinen katastrofi. Suuri keskittymä asukkaita (24000) ja työpaikkoja (10000) kaukana (7 km) Tampereen keskustasta eikä minkäänlaista kytköstä olemassaolevaan raideinfraan. Sellaista jota ei ikinä pitäisi tehdä, mutta se on jo olemassa. Hervanta on kuitenkin keskuksena varsin voimakas ja matkustajiakin lienee molempiin suuntiin.

Tampereen keskustan sijainti kannaksella lisää myös raitiotievaihtoehdon luontevuutta. Kun länteen pääsee vain muutamaa katua on luontevaa että raitiotie palvelee koko aluetta. Etäisyydet Tampereen taajama-alueella ovat aivan eri luokkaa kuin Turussa, koska kasvu on tapahtunut sormina. Turku on pysynyt varsin kompaktina kun kaupunki jatkuu tasaisesti joka suuntaan. Mutta samalla Turun maankäyttöä on hankalampi palvella raitiotiellä. Raitiotie kannattaisi tehdä Turkuun, mutta pysyn kannassani että sieltä puuttuu se ensimmäinen voimakas raitiotiekäytävä. Menestyksekästä verkotsoa onkin sitten helpompaa laajentaa.

hmikko kirjoitti:Turun ruutukaava-alue on vanhempi ja suurempi kuin Tampereella. En tiedä tämän hetken hajaantumislukuja, mutta en usko, että niissä on suurta eroa. Tamperellakin on tehty korpilähiöitä ihan kiitettävästi. Toki viimeiset 20 vuotta kasvu on ollut selvästi reippaampaa kuin Turussa, minkä olisi ainakin pitänyt antaa paremmin mahdollisuuksia tiivistää, mutta onpa siellä edelleen viritelty Vuoresta sun muuta.

Tampereella kasvu on tapahtunut sormissa ja siellä tosiaan tehdään aivan älyttömiä ratkaisuja esimerkiksi Vuoreksessa. Lisäksi Pirkkala suunnittelee jotain lisäsormea keskelle korpea vaikka sitä nykyistäkin voisi tiivistää. Kyse ei kuitenkaan ole tiiviydestä vaan rakenteesta joka on Tampereen eduksi.
#92950
Clepe kirjoitti: Hervanta on kaupunkirakenteellinen katastrofi. Suuri keskittymä asukkaita (24000) ja työpaikkoja (10000) kaukana (7 km) Tampereen keskustasta eikä minkäänlaista kytköstä olemassaolevaan raideinfraan. Sellaista jota ei ikinä pitäisi tehdä, mutta se on jo olemassa. Hervanta on kuitenkin keskuksena varsin voimakas ja matkustajiakin lienee molempiin suuntiin.


Juu tässä suhteessa Turun linjauksen päätepisteet Varissuo ja Runosmäki ovat nukkumalähiöitä. Varissuolla on normaalikoulu, mikä varmaan tuottaa matkoja myös ruuhkasuuntaa vastaan, mutta se on pientä verrattuna Hervannan toimintoihin (TTY, Hermia, poliisikoulu jne. jne.). Molemmat alueet ovat kylläkin selvästi lähempänä keskustaa kuin Hervanta. V-suo ja Runosmäki ovat sisäisesti myös pieniä kaupunkirakenteellisia katastrofeja, eli niissä on ajan ideologian mukaan laitettu liikenne ulkosyöttöiseksi ja keskellä on lähiön koulut, lastentarhat ja puistot liikenteeltä suojassa. Joukkoliikenne sitten kiertelee kehää. Runosmäen raitiotiesuunnitelmissa on ilmeisesti perustavanlaatuisia muutoksia lähiön alkuperäiseen ratkaisuun, eli rata tulee alueelle eri suunnasta kuin autoväylä ja se on laitettu leikkaamaan puistoaluetta.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51