Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Bernheart
#75699
Kun kehärata on valmis, avataanpa lentoradalle oma ketju. :mrgreen:

Otetaan kärkeen heti tuore uutinen Finnairin suunnasta:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... le/5230220
Finnair toivoo pääradan asemaa Helsinki-Vantaan lentokentälle

Uuden kehäradan valmistuminen on helpottanut monen matkustajan pääsyä Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kun rakentamisessa on nyt päästy vauhtiin, Finnairissa toivotaan lisää ratayhteyksiä.

– Haluaisimme, että päärata kulkisi Helsinki-Vantaan kautta. Sillä saisimme vielä nopeamman junayhteyden Etelä-Suomen kautta, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo sanoi SuomiAreena-tapahtumassa Porissa.

Hän toivoisi, että Helsinki-Vantaan lentoasemalle pääsisi suoraan esimerkiksi Oulu-Seinäjoki-Helsinki -pääradalta.

Vauramo ei ole vielä kehärataa testaamaan.

– Tarkoitukseni on ihan lähipäivinä käydä ajelulla ja kokeilemassa, miltä reitti vaikuttaa. Yhteys kohenee vielä syksyllä kun asemalta pääsee suoraan terminaalin katoksen alle. Tämän pitäisi toteutua syksyn aikana.

Junamatka lentokentälle kestää Helsingin keskustasta puolisen tuntia. Rata avattiin matkustajakäyttöön heinäkuun alussa.
Avatar
tekijänä Klazu
#75703
Toivoa voi, mutta puuttuu vain miljardin verran rahaa. Eipä silti, hyvähän tämä yhteys olisi saada, mutta menee kyllä jonnekin 20-30 vuoden päähän että voisi olla mahdollinen. Suomen taloudessa ei vain ole seuraavaan kymmeneen vuoteen minkäänlaista jouston varaa.
Avatar
tekijänä hylje
#75704
Kaukojunarata lentoasemalle voi olla kannattava(!) investointi, jos vaakakupissa on useamman maakuntalentokentän korvaaminen syöttöjunilla. Vaikka juna olisi lentokenttien lakkautuslistan ulkoreunalla hitaampi, parempi vuoroväli keskeisemmältä paikalta on ihan hyvä kompromissi. Juna voi olla myös edullisempi, jos VR suo.
tekijänä slette
#75705
Klazu kirjoitti:Toivoa voi, mutta puuttuu vain miljardin verran rahaa. Eipä silti, hyvähän tämä yhteys olisi saada, mutta menee kyllä jonnekin 20-30 vuoden päähän että voisi olla mahdollinen. Suomen taloudessa ei vain ole seuraavaan kymmeneen vuoteen minkäänlaista jouston varaa.


Karsitaan vaan pääkaupunkiseudun muista miljarditunneleista (Kivenlahden metro, Pisara, Östersundomin metro) niin kyllähän sitä rahaa löytyy. :)
Arska tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Bernheart
#92345
https://yle.fi/uutiset/3-10015116
Pormestarit, VR ja Finnair: Lentoradan rakentaminen täytyy aloittaa pian – "Matkustajat odottavat nopeita yhteyksiä"

Nopea raideyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle ei tällä hetkellä kuulu suunniteltujen liikenneinvestointien joukkoon, vaikka rata on selvityksissä todettu kannattavaksi.
YLE 10.1.2018


Loput linkistä.
Pyöröovi, grendy tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Bernheart
#92387
https://yle.fi/uutiset/3-10019725 (12.1.2018)


Lentoradan suunnitelmia päivitetään jo, taustalla hallituksen päätös satsata päärataan
Lentoradan eli Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan kaukoliikenneyhteyden suunnitelmia päivitetään jo täyttä häkää Liikennevirastossa.



Loput linkistä.
Avatar
tekijänä Bernheart
#92441
Taitaa olla radalla myötätuulta purjeissa ja ehkä "Jumaliakin" puolellaan:

https://yle.fi/uutiset/3-10023385 (YLE 16.1.2018)

Finavia kannattaa Lentoradan rakentamista – ratayhteys ei olisi Tampereen lentokentältä pois

Valtion lentoasemayhtiö Finavia pitää Lentoradan rakentamista Helsinki–Vantaalta Tampereelle erittäin kannatettavana hankkeena. Finavian mukaan uusi lentoratayhteys olisi erinomainen lisä Helsinki–Vantaan palveluihin ja liikenneyhteyksiin.


Loput linkistä.
Avatar
tekijänä grendy
#92446
Kiinnostuksella kyllä odotan että kuinka paljon radalla oikeasti on myötätuulta purjeissa kun ainakin kova hype päällä on! Toivottavasti lähtisi yllättävänkin nopeasti liikkeelle, ainakin kaikki tahot tuntuvat olevan sen takana joka ei ainakaan haittaa ;)
tekijänä Sam33
#92457
Mielenkiintoista tosiaan nähdä miten rahaa aletaan hankkeille jakamaan. Samaan aikaan selvitetään nopeaa yhteyttä Turkuun sekä Pisaraa, joista kaikki kolme on miljardiluokan hankkeita. Myös Espoon kaupunkirata, joka on osa Turun nopeaa yhteyttä, odottaa yhä omia rahoja enkä ainakaan löytänyt mitään viitteitä siitä, että sille olisi hetkeen rahaa tulossa. Tosin eihän Raide-Jokerin valtionrahoitukseen kukaan uskonut ennen kuin se yhtäkkiä olikin totta. Pääradalla on menossa isoja hankkeita, kun Pasila-Riihimäki osuudella lisätään raiteita, joten itse laittaisin rahat ensin Espoon kaupunkirataan, joka mahdollistaisi aikanaan nopean junan Turkuun.

Mutta toisaalta onhan Liikenneviraston listalla odottamassa Iisalmi-Ylivieska rataosuuden sähköistäminen ja parantaminen. Meneehän välillä kuitenkin kaksi matkustajajunaa suuntaansa per päivä. Kyllä Pekkarinen sille ensin rahat hommaa. Toki tavarajunakin kulkee, mutta minun mielestä ne ehtivät vähän hitaampaa ajellakin.
tekijänä hmikko
#92459
Sam33 kirjoitti:Mielenkiintoista tosiaan nähdä miten rahaa aletaan hankkeille jakamaan. Samaan aikaan selvitetään nopeaa yhteyttä Turkuun sekä Pisaraa, joista kaikki kolme on miljardiluokan hankkeita. Myös Espoon kaupunkirata, joka on osa Turun nopeaa yhteyttä, odottaa yhä omia rahoja enkä ainakaan löytänyt mitään viitteitä siitä, että sille olisi hetkeen rahaa tulossa. Tosin eihän Raide-Jokerin valtionrahoitukseen kukaan uskonut ennen kuin se yhtäkkiä olikin totta.


Raide-Jokerin valtionosuus on 84 miljoonaa, eli varsin nappikauppaa valtion kannalta Pisaraan tai Lentorataan verrattuna.

Mie veikkaisin, että Espoon kaupunkirata on kyllä tulossa ja se ajankohtaistunee viimeistään Keran rakentamisen alkaessa. Leppävaara-Espoon keskus -väli on 8 km pintarataa. Siinä on tietysti monta asemaa, joiden alikuluista ja laitureista tulee kustannuksia, mutta silti, tunnelihankkeisiin verrattuna pitäis olla helppoa ja halpaa kuin saippua.
tekijänä Turisti
#92471
Onneksi suunnitelmat päivitetään, niin sitten saadaan ainakin suuntaa antavaa tietoa kuinka kannattava hanke on. Tosin esimerkiksi Pisararan kohdalla oli lähinnä huvittavaa seurattavaa hankkeen kannattavaksi peseminen ja varsinkin sen perusteltu suuri vaikutus koko Suomelle. Taitaa olla se Iisalmi-Ylivieska pätkä paremmalla hyötysuhteella, vaikkei jokaista pellon kulman arvon nousua laskettaisikaan niinkuin pääkaupunkiseudun Pisaran kohdalla. Eli pieni suodatin noissakin pitää olla päällä...

Näppituntumalta voisi sanoa, että lentorata kyllä palvelee enemmän kuin puolta Suomea. Vaikea keksiä kannattavampaa (raide)hanketta, mikä suoraan vaikuttaisi positiivisesti suoraan niin ihmisten kuin liike-elämän arkeen. Esimerkiksi Turun tunnin juna on kannatettava hanke, mutta tavaraliikenteen tai matkustajien määrät ovat eri luokassa pääradalla, jos näitä hankkeita jonoon täytyy laittaa. Muut radan pätkät painivat aivan eri sarjassa. Tosin harmittavan usein päätökseen vaikuttaa aivan muut asia kuin hyötysuhde. Ja tietysti kaikkien liikennehankkeiden jonoon laittaminen on vielä haasteellisempaa.

Lentorata paikkaa kehäradan kohdalla tehtyä aluepolitiikkaa. Silloinkin oli esillä pääradan oikaisu, mutta Vantaan peltojen rakennusmahdollisuudet painoivat vaakakupissa enemmän kuin puolen Suomen junayhteys. Toki kehärata on selkeä parannus Lentokentän saavutettavuuteen, mutta vähän puolitiehen se jäi tältä osin. Tonttimaata tuli lisää, mutta kyllä sitä muutenkin on, jos sitä halutaan tehokkaasti käyttää.

Helsinki ja Tampere olisivat tietysti lentoradan suurimmat suorat hyötyjät, mutta vaihdoton kenttäyhteys olisi houkutteleva Poria, Seinäjokea, Jyväskylää jopa Pietaria myöten. Jos Westerbacka onnistuu vielä vetäisemään kanin kiinalaisten hatusta ja rakentamaan Tallinnan tunnelin, niin (raide)liikenne menisi kertaheitolla uusiksi ja kapasiteettia pääradalle tarvittaisiin entistä kipeämmin. Kauempana siintää Jäämeren rata, mikä liikuttaisi koko Pohjois-Euroopan balanssia. Tosin itse odotan, että ihminen kävelee Marsissa aiemmin kuin lappilaiset pääsevät yhteisymmärrykseen edes suunnitelman suunnitelmasta...

Aikaahan tässä tietysti menee, mutta sormet ristiin ettei tämä nyt politikointiin kaadu. Jos hintalappu ei muutaman vuoden takaisesta ole oleellisesti noussut, niin ensi vuosikymmenen loppu puolisko kuullostaa sopivan kunnianhimoiselta päämäärältä.
tekijänä hmikko
#92472
Turisti kirjoitti:Helsinki ja Tampere olisivat tietysti lentoradan suurimmat suorat hyötyjät, mutta vaihdoton kenttäyhteys olisi houkutteleva Poria, Seinäjokea, Jyväskylää jopa Pietaria myöten.


Seinäjoen lentokentän suht nopeat junayhteydet jo tappoivat ihan ilman Lentorataakin. Helsinki-Seinäjoki väli on keskinopeudeltaan parempi kuin esim. Helsinki-Pietari Allegrolla, lähinnä viivasuoran Parkanon oikoradan (1971) ansiosta. Reittilennot lopetettiin Seinäjoelta 2016. Reittiliikenne takkuili enemmän ja vähemmän aina, ja viime vaiheessa sitä tuettiin kuntien taholta, mikä kävi kestämättömäksi.

Jossain kaavailuissa on esitetty sitäkin, että nopea Turun-reitti erkanisi myös Lentoradasta. Se tietysti pistäisi Turun lentokentän samaan tilanteeseen kuin Tampere-Pirkkalan, mutta karttaa katsoen ratalinjaus näyttää vähän epätodennäköiseltä. Siinä tulisi melkoisesti mutkaa Lohja-Helsinki -välille, kun pitäisi kiertää Nuuksio pohjoispuolelta.
tekijänä slette
#92485
Sam33 kirjoitti:Mutta toisaalta onhan Liikenneviraston listalla odottamassa Iisalmi-Ylivieska rataosuuden sähköistäminen ja parantaminen. Meneehän välillä kuitenkin kaksi matkustajajunaa suuntaansa per päivä. Kyllä Pekkarinen sille ensin rahat hommaa. Toki tavarajunakin kulkee, mutta minun mielestä ne ehtivät vähän hitaampaa ajellakin.


Suunniteltujen Iisalmi–Ylivieska-radan parannustöiden tarkoituksena on tehostaa tavaraliikennettä. Sähköistys laskisi olennaisesti raskaiden tavarajunien liikennöintikuluja ja uudet kohtauspaikat sekä Iisalmen kolmioraide sujuvoittaisivat ja nopeuttaisivat liikennöintiä. Kyseinen projekti on tosin tällä hetkellä jossain määrin jäissä, kun tavaraliikenteen määrä kyseisellä välillä on pienentynyt huomattavasti noin puolenkymmenen vuoden takaisista huippuvuosista eikä rataosa enää ole siinä mitassa ylikuormitettu kuin mitä se oli aiemmin.

Henkilöliikenteeseen radan parannustyöt eivät vaikuttaisi välttämättä mitenkään. Kevyiden matkustajajunien kohdalla sähkö- ja dieselvedon hintaero ei tunnu kovin paljoa, ja toisaalta iso sähkömoottorijuna olisi todennäköisesti epäkäytännöllinen kyseisessä liikenteessä verrattuna nykyisiin kiskobussijuniin, eli henkilöliikenteen kalusto saattaisi joka tapauksessa säilyä dieselvetoisena.