Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä henkka
#90315
Raitiotieallianssi on julkaissut videon Hämeenkadulta. Videolla nähdään kuinka kiskoja liitetään yhteen. Ei varsinaisesti valamalla kuten aiemmassa viestissä kuvittelin vaan käyttämällä termiittiä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Exothermic_welding



Hermiankadun ja Hervannan valtaväylän risteyksen kiskot on valettu paikoilleen.

Kuva

Myös Insinöörinkadulla on valettu lisää kiskoja paikoilleen.

Kuva

Insinöörinkatu.

Kuva

Insinöörinkadun ja Kanjoninkadun risteys.

Kuva

Tältä kohtaa raitiotie siirtyy metsäosuudelle. Insinöörinkatu näkyy suoraan edessä, etelässä.

Kuva

Turtolan ratikkapysäkin kohdalla maatuet ovat nyt valmiit ja niiden rakentamisen takia poistettuja maita ollaan palauttamassa.

Kuva

Kuva

Tässä vielä käsivaralta kuvattu panoraama parin viikon takaa.

Kuva

Laulunsillasta on ratikkaa varten poistettu pala kokonaisuudessaan.

Kuva

Kokin risteyssillalla kaivetaan esiin maatukia, jotta niitä voidaan muokata ratikkalinjan takia.

Kuva
Kuva

Vuohenojan risteyssillan eteläpuolella aletaan olla valmiita kiskojen laskemista varten.

Kuva

Kuva

Rieväkadun ylittävän jalankulun ja pyöräilyn sillan alla rakennetaan tukimuuria, joka näyttäisi olevan juurikin sillan maatuen kohdalla, joten en ole ihan varma tarvitseeko siltaa muokata raitiotietä varten.

Kuva

Samalla maatukia rakennetaan myös Vuohenojan alikulkusillan alle.

Kuva

Kekkosentien raitiotiesilta on valmis valettavaksi.

Kuva

Sitten muutama kuva Sammonkadulta, joka on aiemmin jäänyt väliin kun olen kiertänyt Kalevan Prismalta uintikeskukselle, eikä Sammonkadulla nyt ole silleen nähtävää vielä. Ensiksi länteen S-Marketin kohdalta.

Kuva

Länteen Lemminkäisenkadun risteyksestä.

Kuva

Itään Kaupinkadun risteyksestä.

Kuva

Tuleva Sammonkadun eteläinen autokaista Sampolan kohdalta itään.

Kuva

Itsenäisyydenkadulla ollaan siirrytty rakentamaan kadun pohjoisreunalle.

Kuva

Asematunnelissa edetään pohjoisen aukon syventämisessä/madaltamisessa(?).

Kuva

Hämeenkadulla on nyt toinen kiskopareista laskettu maahan koko Tuulensuun korttelin matkalta, eli Näsilinnakadulta Hämeenpuistoon.

Kuva

Hämeenpuiston päässä on jo asennettu kivetystä paikoilleen ja Tuulensuun pysäkin laiturin ensimmäiset reunakivet ovat myös paikoillaan.

Kuva
Kuva
hmikko, Clepe tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä henkka
#90322
Varikon rakennuslupa oli siis ympäristö- ja rakennusjaoston käsiteltävänä eilen ja se hyväksyttiin. Näin ollen varikon rakennustyöt voivat alkaa ja ne alkavatkin, syyskuun 1. päivä puiden kaadolla.

Puita kaadetaan noin kuukauden ajan. Sen jälkeen tontilla käynnistyy kiviaineksen louhinta ja murskaus. Varikon tontti on Raitiotieallianssin merkittävin louhintakohde. Tonttia hyödynnetään myös kiviaineksen murskauspisteenä ja käytettävän kiviaineksen varastointipaikkana. Louhinnat tehdään noin metrin syvyyteen tontin lopullisen pinnan alapuolelle. Tontin itäpäähän tehdään suuri massanvaihto ja tontti tasataan alueelta irtoavalla kiviaineksella. Tonttia valmistelevien töiden kesto on arviolta noin vuosi. Töistä aiheutuu melua lähialueille. Varsinaisiin varikon rakentamistöihin päästään keväällä 2019.


http://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet ... rvannassa/
Avatar
tekijänä henkka
#90552
Puiden kaato on tosiaan alkanut. Luultavasti kun pääsen paikalle seuraavan kerran varikon tontilla poistetaan jo pintamaata.

Kuva

Kuva

Insinöörinkadulla Mikontalon edustalla näyttäisi olevan viisi eri vaiheissa olevaa pätkää kiskoja. Jos pätkät ovat pituudeltaan yksittäisten kiskojen pituiset, 18 metriä, niin silloin kiskoja olisi maassa tässä kohdassa 98 metriä. Ei enää paljoa jäljellä. On niitä kyllä muuallakin.

Kuva
Kuva
Kuva

Insinöörinkadullakin pitää alkaa erotella kohdat toisistaan, sillä Wäinölän pohjoispuolella on myös jo kiskoja.

Kuva

Kanjonin ratikkapysäkin laiturin ajoradan puoleisia reunakiviä on asennettu paikoilleen.

Kuva

Kanjonikadun pohjoispuolella kulkevalle voimalinjalle on tulossa uusi pylväs. Johdot roikkuvat kai liian matalalla. Uusi pylväs tulee katusuunnitelmien mukaan vain toiselle linjoista.

Kuva

Laulunsillalla ollaan asentamassa raudoitusta uutta valua varten kohdassa, josta leikattiin pala pois.

Kuva

Laulunsiltaa käsitteli myös Raitiotieallianssin uusin video. Siinä puhutaan poisleikattua palaa vastaavan palan asentamisesta toiselle puolelle. Luultavasti maatuen sisään?



Muuten Turtolan ratikkapysäkillä jatkuu maan palautus omalle paikalleen.

Kuva

Kokin risteyssillalla on näkyvissä siihen tehtävät muutokset. Ainakin sillan päiden perustuksien taakse tehdään uudet maatuet. En tiedä leikataanko perustuksista vielä osa pois. Olisi hienoa jos vinot perustukset jäisivät tuollaisenaan näkyviin.

Kuva

Vuohenojan risteyssillalla on alettu rakentaa viimeistä pätkää raitiotien ja jk+pp:n välisestä tukimuurista.

Kuva

Vuohenojan alikulkusillalla on tukimuurina, ainakin vielä, teräsponttiseinä, jonka yläreunaan on kuitenkin valettu betonireunukset. Ehkä tuolle paikalle kunnollisen seinän rakentaminen olisi liiaksi haitaksi junaliikenteelle. Samalla reunimmaiset pylväät on kaivettu esille ja jäänevät koristamaan alikulkua. Sain kuvaan myös koeajolla olleen uuden VR:n veturin, Siemensin valmistaman Vectronin, jonka tunnus tulee olemaan Sr3.

Kuva

Rieväkadun ylittävällä sillalla ratikkakiskojen puoleisen pään tukimuurin valumuotti on rakentumassa lopulliseen korkeuteensa sillan maatukeen kiinni. Sillalle ei siis näköjään tehdä mitään.

Kuva
Kuva

Kekkosentien ylittävä silta näyttäisi olevan valettu.

Kuva

Itsenäisyydenkatu ja Sampolan pysäkkiä varten mutkittelevat kiskot.

Kuva

Hämeenkadulla on asennettu Tuulensuun pysäkin laiturin raiteiden puoleisia reunakiviä.

Kuva
hmikko, TurkuCubed, Heikki K ja 2 muut tykkäsi tästä
tekijänä Laniitti
#90574
Joo tossa Rieväkadun ylittävällä sillalla ne kiskot kuulemma tulee silleen, että toinen raide tulee uuden maatuen ja yo. kuvan vasemman puoleisen pilarin väliin. Toinen raide puolestaan pilarin ja ajoradan väliin. Mielenkiintoinen ratkaisu, jolla saadaan raidepari mahtumaan sillan ali ilman, että siltaa itsessään tarvitsee muokata.
Avatar
tekijänä henkka
#90647
Laniitti kirjoitti:Joo tossa Rieväkadun ylittävällä sillalla ne kiskot kuulemma tulee silleen, että toinen raide tulee uuden maatuen ja yo. kuvan vasemman puoleisen pilarin väliin. Toinen raide puolestaan pilarin ja ajoradan väliin. Mielenkiintoinen ratkaisu, jolla saadaan raidepari mahtumaan sillan ali ilman, että siltaa itsessään tarvitsee muokata.


Juu, niinhän tuosta puhuttiin aiemmin.

henkka kirjoitti:Rieväkatu on tässä jo uudella linjauksellaan, raitiotien kiskot rakennetaan kuvan oikeaan reunaan. Raitiotie alittaa kuvassa näkyvän jalankulun ja pyöräilyn sillan siten, että toinen kiskopari kulkee oikeassa reunassa näkyvän pylvään vasemmalta puolelta ja toinen rinteen puolelta oikealta.


Laniitti kirjoitti:En tiennytkään, että Rieväkadulla sillan pilari tulee kiskojen väliin.


Hallilassa ja Korkinmäessä on kaava vielä hallinto-oikeuden käsiteltävänä mutta alueen maisematyölupa on voimassa. Joten kaavavalituksesta huolimatta alueella alkavat puunkaadot lokakuun alussa.

Tampereen kaupunki ja Raitiotieallianssi aloittavat aluskasvillisuuden poiston ja puunkaadon tulevalla raitiotien reitillä Hallilassa Hervannan valtaväylän länsipuolella sekä Suutalanahteella Korkinmäen ja Hervannan valtaväylän välissä. Samassa yhteydessä rajataan tuleva työmaa-alue. Puiden poisto aloitetaan 2.lokakuuta Vackerinpuiston pohjoisosasta, josta edetään alueittain etelään Hervannan kanjonille saakka. Kaatotyöt on jaettu kaikkiaan kahdeksaan alueeseen ja työt tehdään maastoon merkittyjen rajojen mukaan. Metsää kaadetaan yhteensä noin 8,5 hehtaarin alueelta. Töiden kesto on arviolta kaksi viikkoa. Nämä työt perustuvat maisematyölupiin.

[...]

Puiden kaatojen jälkeen alueella tullaan tekemään louhintaa sekä maanrakennusta eli kaivu-ja täyttötöitä.


http://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet ... kinmaessa/
tekijänä Heikki K
#90653
henkka kirjoitti:Hallilassa ja Korkinmäessä on kaava vielä hallinto-oikeuden käsiteltävänä mutta alueen maisematyölupa on voimassa. Joten kaavavalituksesta huolimatta alueella alkavat puunkaadot lokakuun alussa.

http://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet ... kinmaessa/


Kuulin epäsuorasti, että Allianssi epäröisi maisematyöluvalla töihin ryhtymistä, koska se ei näytä kauniilta. Sitä lupaahan ei ole varsinaisesti tarkoitettu tähän tarkoitukseen. Näköjään aikataulupaine voitti. Puut pitänee saada pois ennen kuin pesintäkausi taas huhtikuussa alkaa, ja mitä ilmeisimmin kaava ei vahvistu siihen mennessä. Saa nähdä mitä tästä seuraa :)
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74