Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä tontzae
#90191
Ongelma lähteny jo kauan sitten kun liikenteen verotus laitettu suoraan valtion kassaan. Pöhötetty osaltaan valtion kulurakenne sellaiseksi että ei oo varaa tienpientoon.
Saksassa laki että liikenteen verot tulee kohdistaa infraan. Suomessa tässä kohtaa iso ongelma.
#90192
tontzae kirjoitti:Ongelma lähteny jo kauan sitten kun liikenteen verotus laitettu suoraan valtion kassaan. Pöhötetty osaltaan valtion kulurakenne sellaiseksi että ei oo varaa tienpientoon.
Saksassa laki että liikenteen verot tulee kohdistaa infraan. Suomessa tässä kohtaa iso ongelma.


Tuollaisessa "verot käytettävä sinne mistä ne kerätään" -mallissa ei ole yhtään mitään järkeä. Verot kannattaa kerätä sieltä missä niistä on vähiten haittaa, ja käyttää siellä, missä niistä on eniten hyötyä.

Omasta mielestäni polttoaineet ovat oikein hyvä verotuksen kohde a) ympäristövaikutusten, b) kauppataseen, ja c) tehokkuuteen kannustamisen vuoksi. Autovero sen sijaan on vähän huono, sillä se hidastaa investointeja parempaan tekniikkaan.

Jos jostain pitää verotusta keventää, niin kevennetään mieluummin työn kuin liikenteen verotusta.
TurkuCubed, hmikko, Kantti ja 5 muut tykkäsi tästä
#90203
Lisäkaistat ja liikenteenjakaja ei maksa paljoa ja sisältävät valtaosan hyödystä niin kapasiteetin kuin liikenneturvallisuuden puolella. Miltsin upotetut kustannukset motarin suunnitteluun eivät paljoa paina, kun yksinkertaisempi vaihtoehtoratkaisu säästää sen moninkertaisesti ja on parhaimmillaan vieläpä toteutuskelpoinen.
Clepe tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Clepe
#90213
Autovero on oikeastaan ainoa ongelmallinen autoiluun liittyvä vero, mutta muistaako kukaan sitä autoilijoiden ja autokauppiaiden itkua ja parkua kun sitä oltiin poistamassa? Niinpä.
Muutenhan ajoneuvovero vastaa suurinpiirtein valtion panostusta tieverkkoon. Polttoaineverot ovat sitten haittaveroja muiden joukossa kuten sähkö-, tupakka-, alkoholi- jne. Mitään näistäkään veroista ei käytetä sen itsensä käytön edistämiseen, vaan pikimmin päinvastoin.
tekijänä tontzae
#90280
Hyvin on Sinnemäki aivopessu porukkaa.. Polttoainevero osuu ekana logistiikan kustannuksiin, Jengi itkee ruuan hinnassa, Harva tajuaa yhteyttä siihen että korotetaan polttoaineiden verotusta niin lopputulos se ett vanhukset näkee nälkää.
Avatar
tekijänä Clepe
#90283
Suurin osa logistiikasta taitaa tapahtua dieselin voimalla jolloin perittävä vero on kiinteää käyttövoimaveroa eikä polttoaineveroa. Suuruusluokka on yleensä alle 10€ päivä/kuorma-auto.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51