Pyöröovi kirjoitti: ↑04.09.24 17:03
Erinomaisena jatkosuunnitelmana toivon, että Merikannontie laitetaan kokonaan pyörätieksi Sibeliuspuiston kohdalta. Turistit voivat selviytyä Sibeliusmonumentille jostain kauempaa.
Munkkiniemenbaanan havainnekuvien nipun lopussa on pari kuvaa reitin alimmasta osuudesta Töölön länsireunan kaduilla. Tänne ei näköjään tulisikaan baanaa tai pyörätietä, vaan pyöräily sijoittuisi nykyisille kaduille, jotka muuttuisivat pyöräkaduiksi. Niillä autot, fillarit ja muut ajaisivat samoilla ajokaistoilla hitaimman ehdoilla. Pyöräkatuja on kahdenlaisia, kaksi- ja yksisuuntaisia (autoille). Pyörille ym. molemmat katutyypit olisivat kuitenkin kaksisuuntaisia.
----- reitin kuvaus:
Eteläpäässä reitti alkaa Mechelininkadulta hautausmaan kulmalta. Kaduista Hietaniemenkatu ja Hietakannaksentie olisivat tavallisia pyöräkatuja, joilla ajetaan kumpaankin suuntaan. Hietaniemenkadun laidoilla olisi lisäksi parkkipaikkoja hautausmaalla käyvien autoille kummallakin puolella.
Lyhyt kadunpätkä Hesperiankatujen välissä olisi normaalia pyörätietä, ilman autoja. Se katkaisisi reitin käyttämisen autojen läpiajoon. Merikannontien alapää asuintalojen kohdalla olisi taas tavallista kaksisuuntaista pyöräkatua parkkipaikkoineen.
Kesäkadun risteyksen jälkeen puiston ja Sibelius-monumentin kohdalla Merikannontie olisi pyöräkatu, mutta nyt kaksisuuntainen vain fillareille yms. Autoille tämä väli olisi yksisuuntainen etelästä pohjoiseen. Laidalla parkkipaikkoja turistibusseille. Rajasaarentien risteyksen jälkeen Merikannontie muuttuisi tavalliseksi kaduksi, jonka vieressä olisi tavallinen pyörätie tai baana.
-----
Kuulostaa monimutkaiselta ja paperinmakuiselta. Näin ovat fiksut kuitenkin suunnitelleet. Livenä tämä voi toimia paremmin kuin paperilla, sillä kaikkiin muutoskohtiin tulisi liikennemerkit neuvomaan.
Helsingissä on toistaiseksi vain yksi pyöräkatu, Kulosaaren puistotie. Tiettävästi liikenne pelittää siellä hyvin ja sopuisasti. Töölön kaduilla lienee kuitenkin enemmän ihmisiä ja liikennettä, myös busseja. Mutta miksipä pyöräkadut eivät toimisi myös Töölössä?
Oma osaamiseni ja ymmärrykseni eivät riitä suunnitelman arvioimiseen. Eniten pähkäilen turvallisuutta. Munkkiniemenbaanaa on markkinoitu ajatuksella, että se helpottaa lasten, vanhusten ja muiden kehnosti pyöräilevien liikkumista fillarilla yms. Jotkut saattavat kuitenkin kavahtaa ajatusta pyöräilystä autojen seassa, jopa bussi selän takana, luulen. Pikkulapset voisivat kuitenkin edelleen pyöräillä myös jalkakäytävällä.
"Ajoin" reitin Google Mapsin katunäkymässä. Tilaa tuntuu olevan ylenpalttisesti kaikkialla. Reitille mahtuisi helposti myös tavallinen leveä pyörätie tai baana pyöräkatujen sijaan. Autokatuja voisi muuttaa enemmänkin yksisuuntaisiksi ja kaventaa. Katujen katkaisun autojen läpiajoliikenteen estämiseksi voisi hoitaa muulla tavoin.
Kumpaa pyöräilijät haluavat, baanaa vai pyöräkatuja? Vai onko ihan sama? Nyt suunnitelmassa on baanaa tai pyörätietä vain reitin pohjoispää Meilahdesta Tarvoon. Reitin eteläosassa Töölössä ajettaisiin pyöräkaduilla.