Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä veka
#105364
Uusi ketju sekalaisille kivoille, hyville ja hauskoille ratkaisuille ja toteutuksille, joita tulee eteen maailman ja Suomenkin kaupungeissa. Mitä kaikkea vastaan tuleekaan, kun kuleksii kaduilla uteliaana, siis muitakin juttuja kuin rakennuksia. Julkaisukynnys voi puolestani olla matala. Kaikilla on kamera taskussa.

Tämä eka postaus on Alicantesta, jossa kävin lomareissulla marraskuussa. Asukkaita runsaat 300K, ja oikea kaupunki eikä vain lomakohde. Kaupunki tunnetaan mm. Whitbread Round the World Race -maailmanympäripurjehduksen starttipaikkana (sittemmin Volvo Ocean Race, nykyisin The Ocean Race). Moni muistaa, että ensimmäinen, vuoden 1973 W-seiluu voitettiin Pietarsaaressa valmistetulla Swan 65 -veneellä. Yksi kaupungin nähtävyyksistä on hyvinkin kiinnostava Museo The Ocean Race. Tämänvuotisen 50-vuotisjuhlakisan lähtö oli Alicantessa tammikuun puolivälissä.

Alicanten tärkeä vetonaula on keskustan rantapromenadi huvivenesataman laidalla, joka oli päässyt kulahtamaan. Marraskuussa sitä remontoitiin koko pituudeltaan, ja samalla betonilaiturin kylkeen rakennettiin uutta leveää lankkulaituria kasvattaen samalla rannan käveltävää aluetta merkittävästi. Purjehdusmuseon puoleinen itäpää oli jo valmiina juhlakisaa varten. En muista nähneeni missään näin upeaa lankkulaituria. Helsingin ympäristöviraston laituriosaston suunnittelijat voisivat kernaasti tehdä opintomatkan Alicanteen.

Kuva

Kuva

Yksi Alicanten keskustan kävelykujista (Calle San Francisco) on koristeltu kookkailla Disney-henkisillä sienillä, ja paikkaa kutsutaankin turistikartoissa sienikaduksi. Ehkä vähän korni, mutta itse tykkään.

Kuva
tiiliskivi, Pyöröovi, apollonkatu ja 2 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#105484
Helsingissä Senaatintorin valaisimet on uusittu, ja kaupunki tiedotti helmikuussa hankkeen valmistuneen. Torilla uudet valaisimet pylväineen ovat minimalistisen moderneja, mitä täälläkin kiiteltiin neljä vuotta sitten. Mielenkiintoinen tieto on valon väri. Vanhojen valaisimien tuottama valo värjäsi rakennukset kameroilla otetuissa kuvissa sävyiltään vihertäviksi, mutta tämäkin korjattiin nyt kiinnittämällä erityistä huomiota LED-lamppujen värintoistoon myös valokuvissa.

Myös lähikatujen valaisimet on uusittu. Rakennusten seinillä on tyyliltään vanhahtavat seinälyhdyt. Kaupunki kuvaa tiedotteessaan seinävalaisimia hieman kryptisesti: "Katariinankadun ja Sofiankadun sekä Torikortteleiden Aleksanterinkadun puoleisten kiinteistöjen seinälyhtyihin perustuva valaistustapa on sovitettu historialliseen kontekstiinsa nykyteknologiaa soveltaen." Kävin eilen katsomassa valaisimia torilla ja Sofiankadulla. Omasta mielestäni suunnitelma on onnistunut ja toteutus joka puolella kympin arvoinen.

viewtopic.php?t=144&start=2385

https://www.sttinfo.fi/tiedote/yksi-suo ... d=69964361

Kuva
TurkuCubed, Domo, apollonkatu ja 4 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#105562
Las Palmas -reissulla helmikuussa tuli vastaan todellinen ylläri: kaupungin keskustan valtava liikenneympyrä Plaza de Espana oli muutettu puistoksi. Aikaisemmin paikalla vyöryi autoja kovaan tahtiin 2-3 kaistalla, mutta nyt ei enää mitään. Paikallisbussien reittejä oli muutettu tämän mukaan, ja varmaan myös muun liikenteen. Aukio oli aikoinaan suunniteltu isoksi liikenneympyräksi (läpimitta luokkaa 70 metriä), johon tullaan kuudelta kadulta. Aukion laidalla olevien isojen kerrostalojen seinätkin ovat kaarevia.

Eikä siinä kaikki. Lisäksi entiseen liikenneympyrään tuleva pääkatu, paikallinen esplanadi (2-3 autokaistaa kumpaankin suuntaan) ja kaupungin tärkein kauppakatu Av. Jose Mesa y Lopez on nykyisin kävelyaluetta laidasta laitaan. Vain yhdessä kohdassa paikallisbussit ja taksit voivat koukata puiston kautta muita varoen. Kolmas kuva on tältä esplanadilta. Mikä tunnelman muutos!

Las Palmasin pieni mutta mukava erikoisuus on penkit, joissa on keskellä jalat ja käsinoja, joka jakaa istuimen kahteen osaan. Sen vaikutus on elävässä elämässä melkoinen. Kaksi tai kolmekaan ahteria ei vielä saa vallatuksi penkkiä omaan käyttöönsä tuttuun Suomi-tyyliin, vaan penkille mahtuu aina enemmän istuskelijoita.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
TurkuCubed, hmikko, Tlahti ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#105609
Lauttasaaren Ryssänkärjessä (Veijarivuorenpuisto YYA-ajan sanaston mukaan) näkyi ulkoilupolun laidalla uutuuttaan kiiltelevä vihreä penkki, kotimaista Lehtovuoren tuotantoa. Sen erityinen ominaisuus on keskellä oleva käsinoja, joka jakaa istuimen kahteen osaan samaan tapaan kuin hehkuttamassani Las Palmasin penkissä. Fiksu suunnittelija on lisäksi päällystänyt käsinojan puulla. Jos nyt jostain haluaa nipottaa, niin Helsingin tilaaman penkin vihreän sävystä, joka saisi kernaasti olla lämpimämpi ja vaaleampi.

Kuva
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#105617
^Jep Suomessa ja muualla Pohjoismaissa tämä vaikuttaa olevan aika yleinen asenne. Oxfordissa muistan nähneeni Wikipedian artikkelin mukaisia kaarevia seisomanojia, jotka ovat mielestäni kaikkein äärimmäisintä muotoa lajissaan. Suunnittelu viestii, että kuluttajan kuuluu vain juoda pirtelö tai syödä hampurilainen, jotta pääsee antamaan tilaa seuraavalle. Kiinnostavasti Las Palmasin kuvassa oleva penkki näyttää kuitenkin huomattavasti pidemmältä, jolloin myös makaaminen toisella puoliskolla olisi aivan hyvin mahdollista. Muissa kuvissa erottuu taustalta vaikka minkälaisia penkkejä, jotka eivät ikinä tulisi kyseeseen Suomessa.
Avatar
tekijänä hylje
#105618
Vihamielisen arkkitehtuurin lisäksi meillä on myös vihamielistä kaupunkisuunnittelua, jossa suunnitellaan niin vähän asuntoja ja taloja että köyhät ja kipeät asuttavat itsensä muualle pois paremman väen näkökentästä. Mitä nyt palveluammateissa heitä voi sietää, jos vaan palvelutyönantajan palkat ja edut kattavat epäinhimillisen pitkien työmatkojen haitat.
Avatar
tekijänä veka
#105628
Aboa kirjoitti: 12.04.23 10:36 Taitaa ton keskellä olevan käsinojan tarkoituksena olla estää penkillä nukkuminen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vihamieli ... kitehtuuri
Meinaaatteko tosiaan, että kaupungin virkaväki voisi ajatella ja toimia näin katalasti? Täytyy tunnustaa, ettei ole edes tullut mieleen. Ryssänkärjen alueella kävisin kernaammin pitkäkseni jonkin syrjäisemmän pikkumökin kuistille.
tekijänä hmikko
#105637
veka kirjoitti: 14.04.23 09:01 Täytyy tunnustaa, ettei ole edes tullut mieleen.
Ihan normimenoahan tuo. Tässä tapauksessa virkamiehet eivät ehkä ole harjoittaneet kataluutta sen kummemmin, ovat vaan ottaneet mallistosta valmiin makoilun estävän penkkimallin. Maailmalla on sitten esimerkkejä siitäkin, että istutusaltaiden reunoihin yms. laitetaan sahalaitainen metalliosa estämään istuminen ja makoilu. Suomessa en ole nähnyt ihan tämmöistä piikkilankalinjaa, yleensä penkit vaan jätetään/viedään pois jos tulee valitusta ei-toivotusta aineksesta.
tekijänä Katarina
#105639
Ylen artikkelissa parin vuoden takaa kerrotaan, että vastaavia penkkejä on valittu helpottamaan rollaattoreita käyttävien istumista.
Lopputulos on erikoisen näköinen. Kuten nykyään on tapana, asiaa voi tulkita poliittisesti latautuneen amerikkalaisen puoliakateemisen käsitteen kautta: puhutaan hostile architecturesta. Termi tarkoittaa kaupunkisuunnittelua, jossa julkisten tilojen käyttöä pyritään ohjaamaan. Ei-toivottua käyttäytymistä estetään käytännön ratkaisuilla.

Helsingin kaupungin kaupunkitila- ja maisemasuunnittelupäällikkö Jussi Luomasen mukaan Pohjois-Haagassa ei kuitenkaan ole kyse tästä.

– Käsinojat puuttuvat penkin päistä sen takia, että rollaattorilla liikkuvat pääsevät helpommin istumaan. Nyt rollaattorin kanssa voi istua kumpaan päähän tahansa ja keskikahvasta voi ottaa tukea ylös noustessa.
https://yle.fi/a/3-11820609
Avatar
tekijänä jfo
#105641
hmikko kirjoitti: 17.04.23 12:14
veka kirjoitti: 14.04.23 09:01 Täytyy tunnustaa, ettei ole edes tullut mieleen.
Ihan normimenoahan tuo. Tässä tapauksessa virkamiehet eivät ehkä ole harjoittaneet kataluutta sen kummemmin, ovat vaan ottaneet mallistosta valmiin makoilun estävän penkkimallin. Maailmalla on sitten esimerkkejä siitäkin, että istutusaltaiden reunoihin yms. laitetaan sahalaitainen metalliosa estämään istuminen ja makoilu. Suomessa en ole nähnyt ihan tämmöistä piikkilankalinjaa, yleensä penkit vaan jätetään/viedään pois jos tulee valitusta ei-toivotusta aineksesta.
Virossa käydessä tuli kiinnitettyä huomiota siihen että siellä on kaupungilla älyttömästi paljon enemmän penkkejä kuin Suomessa. Ajatushan on mahdollisesti vielä "hostilempi" kuin penkkien keskellä olevat käsinojat, mutta olisikohan Viron poliisin tiukempi suhtautuminen julkijuopotteluun tässä taustalla? Tietysti Suomessakin alkoholin nauttiminen on teknisesti ottaen kiellettyä taajama-alueilla, joilla puistonpenkit yleensä sijaitsevat, mutta tätähän ei oikeasti valvota.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#105644
Ei alkoholin nauttiminen ole kiellettyä puistonpenkillä, kunhan "nauttiminen sekä siihen liittyvä oleskelu ja käyttäytyminen ei estä tai kohtuuttomasti vaikeuta muiden oikeutta käyttää paikkaa varsinaiseen tarkoitukseensa." Järjestyslaki §4.

"Kohtuuton vaikeuttaminen" ja puistonpenkin "varsinainen tarkoitus" on tietysti tulkinnanvaraisia.
Avatar
tekijänä veka
#105879
Tammisaaren uusi Chappe-taidemuseo on merkkitapaus, vielä onnistuneempi kuin uskalsin odottaa, todellinen pieni helmi. JKMM:n suunnittelema museorakennus tullee kilvoittelemaan arkkitehtuuripalkinnoista. Avausnäyttelyistä mieleenpainuvin on ehkä neljän nykytaiteilijan tulkinta museon kokoelmiin kuuluvasta Ilta Barösundissa -maalauksesta (Hjalmar Munsterhjelm, 1870) .

Kaupunkiin kannattaa tulla jo tämän museon takia, vaikka hieno puinen vanhakaupunki olisikin jo käynyt tutuksi. Bonuksena on pääsy samalla lipulla alakerran kautta naapuritalon Raaseporin museoon, jossa vetonaulana on kaupungissa pitkään asuneen Helene Schjerfbeckin elämää ja taidetta esittelevä onnistunut näyttely.

Tammisaaren rantalaitureita rempataan parhaillaan suurprojektissa, jonka ensimmäinen vaihe on juuri valmistunut. Laiturit muodostavat suositun kävelyreitin, joka paikoin toimii myös viereisen kadun jalkakäytävänä. Kaupunki on tunnettu hassun kapeista tai olemattomista jalkakäytävistä kaikkialla vanhan puukaupungin alueella.

Laiturille pääsyä helpottavat hienot loivat luiskat, jotka korvaavat paikalla ennen olleet portaat. Mutta valitettavasti uusista laitureista ei ole haluttu tai osattu tehdä edes sen verran leveitä, että kävely voisi olla mukavaa ja turvallista. Lastenrattaat eivät mahdu ohittamaan toisiaan. Osa laiturin leveydestä on jopa käytetty alempana olevaan askelmaan, jotta kulku veneisiin olisi helpompaa. Parempi olisi tietysti ollut asentaa koko laituri vähän alemmaksi, jolloin tätä askelmaa ei olisi tarvittu. Kuvassa pitkittäiset lankut ovat vaaksan verran alempana kuin muu laituri.

Kuva

Julia Lohmann: Corpus Maris II (2022-23) - merilevä. rottinki, vaneriKuva

Kuva

Kuva
Biosphere, TurkuCubed, jfo ja 1 muuta tykkää tästä
#105881
veka kirjoitti: 19.06.23 11:21 Tammisaaren rantalaitureita rempataan parhaillaan suurprojektissa, jonka ensimmäinen vaihe on juuri valmistunut. Laiturit muodostavat suositun kävelyreitin, joka paikoin toimii myös viereisen kadun jalkakäytävänä. Kaupunki on tunnettu hassun kapeista tai olemattomista jalkakäytävistä kaikkialla vanhan puukaupungin alueella.

Laiturille pääsyä helpottavat hienot loivat luiskat, jotka korvaavat paikalla ennen olleet portaat. Mutta valitettavasti uusista laitureista ei ole haluttu tai osattu tehdä edes sen verran leveitä, että kävely voisi olla mukavaa ja turvallista. Lastenrattaat eivät mahdu ohittamaan toisiaan. Osa laiturin leveydestä on jopa käytetty alempana olevaan askelmaan, jotta kulku veneisiin olisi helpompaa. Parempi olisi tietysti ollut asentaa koko laituri vähän alemmaksi, jolloin tätä askelmaa ei olisi tarvittu. Kuvassa pitkittäiset lankut ovat vaaksan verran alempana kuin muu laituri.
Laiturit on tehty kuvan perusteella saman kokoisiksi kuin ennenkin ja ihan turvallista siellä on aina ollut. Ennen ei ollut saumaa edes mennä rattailla tosta. Skitviken (lempinimi tolle mestalle) nyt muutenkin on aika rauhallinen osa Tammisaaren venesatamaa. Turistit kun ei tuonne oikeastaan edes tule, ainakaan veneillään.
Kuitenkin paljon parantaa tuo uusi laituri sitä mitä se on ollut jo pitkään eli harvalautaista ja aika huonokuntoista laituria. Tarviikin taas veneillä sinne kun kesälomalle pääsee.
Avatar
tekijänä veka
#106222
Kampin kauppakeskuksen pääoven eteen asennetut kookkaat kiviset kirjaimet HELSINKI ovat ihmetyttäneet porukkaa. Kivoja istuimia tietty, ja uutta kuvauksellista maamerkkiä on myös ehdoteltu. Totuus lienee karumpi. Kerrotun mukaan kyse on terrorismin torjunnasta. Tällä mm. estetään raskaan ajoneuvon jyrääminen ovien läpi keskuksen ala-aulaan ja siellä päätyyn saakka. Paikassahan on myös linja-autoasema ja metron keskeinen asema sekä aina runsaasti väkeä.

Taustalla on yksi kaikkien aikojen tunnetuimmista terrori-iskuista. 2016 heinäkuussa ranskalais-tunisialainen Isis-terroristi kaahasi raskaalla kuorma-autolla Nizzan kuuluisalle rantapromenadille Promenade des Anglais, mihin ihmiset olivat perinteiseen tapaan kokoontuneet seuraamaan Ranskan kansallispäivän ilotulitusta. Wikipedian mukaan Nizzan-isku on pahin yksittäisen ihmisen suorittama veriteko länsimaissa: 85 kuollutta ja 202 haavoittunutta.

Tästä lähti kaikkialla maailmassa käyntiin varautuminen moiseen iskuun. Muistan esim. Helsingin suuren lentonäytöksen kesäkuussa 2017, jolloin Kaivopuiston ja Eiran rannoille oli kerääntynyt 130 000 katsojaa tuijottamaan taivaalle. Poliiseja oli paikalla paljon, ja ranta-alueelle vievien kulkureittien eteen oli pysäköity busseja ajoesteiksi.

Nizzan-matkallani 2018 huomasin, että kaupungissa on satsattu paljon vastaavan operaation torjumiseen mm. aitojen ja porttien avulla. Mukavamman tuntuinen ajoeste on kookas ja painava puinen istutuslaatikko. Sellaisia oli joka puolella puistoissa ja tietysti rantapromenadilla.

Kuva

Nizza 2018Kuva

Nizza 2018Kuva
hmikko tykkää tästä