Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä henkka
#43127
Kilpailukutsussa puhutaan kuitenkin vain näköalatasanteesta. Ulkomailla lehdistössä puhutaan aivan oikein superrakennelmasta, jostain syystä Suomessa se on muuttunut muotoon pilvenpiirtäjä.
To commemorate the centennial anniversary of the founding of Taiwan, R.O.C. and celebrate the merger between Taichung County and Taichung City, the government of Taiwan, R.O.C. will erect “Taiwan Tower” as an important landmark in the new special municipality. Here, visitors will be treated to a panorama view of the park, the city and the natural surroundings. The new landmark will also help visitors and residents orient themselves as Taichung makes the leap to become a world-class metropolis.

Though not aiming to compete in height with other towers of the world, in principle the observatory of Taiwan Tower should provide visitors with a view of the Taiwan Strait. The height is planned to be at least 300 meters. In addition, the site context and local architectural character should be integrated with 21st-Century building technology to symbolize the new Taiwan spirit. Taiwan Tower should also answer its call for environment responsibility and adopt the use of alternative energy. In implementing the government’s policies in energy conservation and carbon reduction, Taiwan Tower will act as a model of green building for the 21st century.
Mutta aivan kuten joku sanoi SSC:llä, mitä ympäristöystävällistä on tuollaisen teräsmäärän tuottamisessa?
tekijänä ÄmJii
#43146
Mun mielesta ihan aiheesta vihataan, todella mauton ehdotus (kaiketikin siis vain ehdotus, joka ei tule toteutumaan). Suunnitelman tehnyt toimisto tietenkin kiistaa, etta tama yhteys olisi kaynyt mielessa, mutta uskoo ken tahtoo. Mun uskoakseni hakivat vain julkisuutta ja saivat sita ilmeisen paljon. Kuvottavaa ratsastaa tallaisella asialla...
Avatar
tekijänä eskimo
#43202
Levi
Levitunturin hiihtokeskuksen lähtökohdat 1980- luvulla olivat maisemallisesti vaatimattomat. Tunturi ei ole kovinkaan korkea eikä
paljas tunturinlaki näy matkailukeskuksen ydinalueella. Keskuksen maisemaa hallitsi tavanomainen lappilainen metsä, vaikka
hiihtovaelluksen pääsi tekemään neitseelliseen tunturimaisemaan.

Levi aloitti oheistoimintana kylpylätrendin ja sen uusi juttu oli roomalainen höyrysauna. Tämä yhteissauna oli silloin suomalaisille
kiehtova kokemus, josta tuli paikan vetonaula ja näin pienestä lähtökohdasta Levi kasvoi Lapin suurten joukkoon.
hmikko kirjoitti: Suunnitteluosaamistahan kyllä olisi, mutta Lapissa puuttuu se mikä usein puuttuu muuallakin Suomessa, eli valistunut rakennuttaja. Hotellifirmojen ja matkailuyrittäjien näkemys houkuttelevasta kohteesta on joko jonkunlainen romantisoitu Lapin hirsimökki nykyaikaisin mukavuuksin tai sitten alppivegashärdelli. Ilmeisesti ajatellaan ulkomaisia turisteja, eikä heille uskalleta tarjota modernia suomalaista.
Taas Levi näyttää toisenlaista esimerkkiä ja toivon mukaan aloittaa uuden vaiheen Lapin matkailukseskuksissa.

Tuoreen arkkitehtuurikilpailun tulos on herättänyt laajasti kiinnostusta.
"World architecture news" verkkolehden uutiskuvissa voittajatyö esitellään näyttävästi.
Kilpailun voittaja on tanskalaisen arkkitehti Bjarke Ingels´n työryhmä.



Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
tekijänä hmikko
#43222
eskimo kirjoitti: Kilpailun voittaja on tanskalaisen arkkitehti Bjarke Ingels´n työryhmä.
Itse en ole ihan kyennyt heittäytymään viime vuosien Ingels-huumaan, mutta kyllähän tuo paremmalta näyttää kuin suunnilleen mikään Lapin tähänastisista kohteista. En tunne Leviä niin hyvin, että hahmottaisin, miten tuo asettuu suhteessa tähänastisiin valealppimajoihin. Muotokieli on kokolailla eri planeetalta.

Miten Levillä muuten menee taloudellisesti? Siellähän on rakennettu roimat määrät kapasiteettia.
Avatar
tekijänä Objectif Lune
#43223
Mä taas toivon, että tämä suunnitelma ei toteudu tai edes jää ainoaksi harha-askeleeksi. Itselleni Lapin metsäisyys ja rakentamisen poissaolo maisemassa on jossain määrin itseisarvollisia asioita. Eli minulle on aivan sama minkälaisia hökötyksiä Lappiin rakennetaan, jos ne ovat roimasti korkeampia kuin puuraja. Ovathan Sirkan alppitalot aika mauttomia, mutta niitä ei ainakaan tarvitse katsella viereisten tuntureiden laelta. Toisaalta ehkä on hyvä, jos kaikki Lapin suuret projektit keskittyisivät Leviin niin jäisi korvaamattoman arvokasta lappalaista maisemaa vähemmän antropogeeniseen tilaan.

Kertokaa ystävät miksi tämä projekti on hyvä juttu? Miksi rakennusten täytyy saada Lapissa kilpailla tuntureiden kanssa?
tekijänä hmikko
#43224
Objectif Lune kirjoitti:Toisaalta ehkä on hyvä, jos kaikki Lapin suuret projektit keskittyisivät Leviin niin jäisi korvaamattoman arvokasta lappalaista maisemaa vähemmän antropogeeniseen tilaan.
Tuo nimeomaan on Levin rakentamisessa ajatuksena. Lapissahan on maankäytöstä sovittu niin, että koskemattomia tuntureita ei enää rakenneta, vaan tiivistetään nykyisiä matkailukohteita. Levi on jo nykyisellään erittäin kaukana luonnontilasta tai mistään erämökkimatkailusta, joten siinä mielessä ainakaan minua tuo Ingelsin viritelmä ei haittaisi. Eri kysymys sitten on, onko sille markkinoita.
Avatar
tekijänä eskimo
#43235
Objectif Lune kirjoitti:Mä taas toivon, että tämä suunnitelma ei toteudu tai edes jää ainoaksi harha-askeleeksi. Kertokaa ystävät miksi tämä projekti on hyvä juttu? Miksi rakennusten täytyy saada Lapissa kilpailla tuntureiden kanssa?
Eipä tahdo Taloforumille kansainvälinen arkkitehtuuri kelvata. Tässä Lapin tunturikeskuksen edellisen arkkitehtikilpailun satoa Saariselältä 2009. Voittajana suomalainen ehdotus, arkkitehdit JKMM Oy:

Kiilopää, kuvasta en saa selvää mikä osa on uutta:
Kuva

Lappilaista nykyarkkitehtuuria - tätä kansainvälinen hiihtoturisti kaipaa?
Kuva

Ajan henki ja räystäättömyys pyllistää perinneestä pitävälle
Kuva

Tasakattoja ja matalaa perustamista, paikan henkeä?
Kuva
Avatar
tekijänä Objectif Lune
#43246
eskimo kirjoitti:
Objectif Lune kirjoitti:Mä taas toivon, että tämä suunnitelma ei toteudu tai edes jää ainoaksi harha-askeleeksi. Kertokaa ystävät miksi tämä projekti on hyvä juttu? Miksi rakennusten täytyy saada Lapissa kilpailla tuntureiden kanssa?
Eipä tahdo Taloforumille kansainvälinen arkkitehtuuri kelvata.
Taisitpa eskimo lukea viestiäni vähän huolimattomasti. Mulla ei ole mitään kansainvälistä arkkitehtuuria vastaan vaan sitä, että noin massiiviset rakennukset näkyvät Lapissa ikävän kauas ja turmelevat lappalaista maisemaa riippumatta rakennuksen muodosta. Tuo mainitsemasi kilpailutyö, josta et erottanut uutta ja vanhaa, on mun mielestä hyvä esimerkki siitä mitä minä Lappiin toivon. Sitä, että kauempaa katsottuna uutta ja vanhaa ei erota. Katutasosta tietenkin eron täytyy olla selvä. Jos kansainväliset turistit haluavat sitä, että voivat mukavasti puurajaa huomattavasti korkeammalta ihailla maisemia omasta hotellihuoneesta, voivat mun puolesta jättää Lapin matkan tekemättä.

Toivoisin, että jos suhtautuu johonkin arkkiehtuurilliseen ideaan torjuvan kriittisesti, ei heti leimattaisi nirppanokaksi. Näyttävä arkkitehtuuri ihan missä vaan ympäristöstä mitään piittaamatta ei ole itseisarvoisen hieno asia. Arkkitehdin ammattitaitoon kuuluu osata ottaa ympäröivä maisema huomioon ja tässä ehdotuksessa (varmaan ihan tilauksesta ja kaavoituksesta lähtien) ympäristöä ei mielestäni ole huomioitu korrektisti.
Avatar
tekijänä eskimo
#43268
Objectif Lune kirjoitti:Taisitpa eskimo lukea viestiäni vähän huolimattomasti. Mulla ei ole mitään kansainvälistä arkkitehtuuria vastaan vaan sitä, että noin massiiviset rakennukset näkyvät Lapissa ikävän kauas ja turmelevat lappalaista maisemaa riippumatta rakennuksen muodosta. Näyttävä arkkitehtuuri ihan missä vaan ympäristöstä mitään piittaamatta ei ole itseisarvoisen hieno asia. Arkkitehdin ammattitaitoon kuuluu osata ottaa ympäröivä maisema huomioon ja tässä ehdotuksessa (varmaan ihan tilauksesta ja kaavoituksesta lähtien) ympäristöä ei mielestäni ole huomioitu korrektisti.
Myönnän mielipiteesi oikeutuksen. Muodonannossa periaate, jossa luontoon sovittaminen merkitsee luonnon matkimista, on kyseenalainen. Näkyvä tekninen muoto voi musertaa voimallaan herkät luonnonpiireteet.
Esitelty BIG arkkitehtien tekemä Levin kilpailutyö matkii kyllä tunturin kaarta. Mittakaava on niin erilainen, etteivät 20 metriset rakennukset kilpaile tunturin satojen metrien korkeuteen kohoavien kerojen kanssa.
Tässä kilpailutyön kuvassa suhde luontoon näkyy paremmin. Vasemmalla oleva tumma terassitalo on oleva rakennus ja BIG arkkitehtien työ on vaalea lisä.
Sijainti on Levitunturin vieressä oleva matalampi kumpare. Paljaslakinen tunturi kohoaa kuvan vasemman laidan suunnassa. Välissä on tunturin kuru.
Kuva
Rakennusten ympäristöön istuttamista auttaa niiden kattomaailman toiminta, ne ovat laskettelurinteen osia, joita myöten hotellilta päästään hissille.
Kuva
kuvat linkitetty sivulta ANP, Architecture News Plus
Viimeksi muokannut eskimo, 31.12.11 11:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
tekijänä eskimo
#43461
The Colour in Architecture
Värien käyttö arkkitehtuurissa on nouseva trendi.
WAN (World Architecture News) järjestämän kilpailun " The Colour in Architecture 2011" voittaja julistettiin joulukuun lopulla.
Raati valitsi voittajaksi Oxfordin yliopiston biokemian tutkimuslaitoksen.

Siinä värit ovat herkkiä ja monivivahteisia. Niillä on harkittu suhde ympäristön vanhoihin tiilirakennuksiin ja rakennuksen toimintaan.
Arkkitehdit Hawkins/Brown
Kuva

kuva linkitetty sivulta WAN
Viimeksi muokannut eskimo, 01.01.12 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä eskimo
#43466
The Colour in Architecture jatkoa
Kunniamaininnan saivat ehdotukset:

Garnier Opera - ravintola Pariisissa,
Odile Decq Benoît Cornette Architects and Planners
Kuva


Bournemouth, Etelä-Englanti, rantamajat
Suunnittelu Bournemouth Council
Kuva
Viimeksi muokannut eskimo, 01.01.12 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 23