Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä eskimo
#62756
Raahe - offshore tuulivoima
Kaupungin edustan merialueelle on tulossa 146 tuulivoimalaa. Jokaisessa voimalassa on lentoestevalot, jotka välkehtivät siipien lapojen väleistä päivällä kirkasta ja yöllä punaista valoa.
Lisäksi valot heijastuvat meren aalloista, joten arvokkaana maisema-alueena suojeltu Meri-Raahe saa pysyvän ilotulituksen.

Kuva
photoshop kuva eskimo
Avatar
tekijänä Kantti
#62763
Kiinnostavaa seurata Raahen tuulivoimala-alueen kehitystä ja siitä jatkossa saatavia tuloksia.
Avatar
tekijänä Kantti
#63910
Mielenkiintoinen uutinen YLE:n sivuilta tänään.

Tuulivoiman tuotanto huipussaan jouluna - sähkön hinta miinuksella
Pohjoismaissa tuotettiin jouluaattona tuulivoimaa ennätyksellisellä teholla. Tanskassa sähkön hinta kääntyi negatiiviseksi.

Tuulivoiman tuotanto nousi Pohjoismaissa uuteen ennätykseen jouluaattona, kertoo ruotsalainen uutistoimisto TT. Pohjoismaiden tuulivoimaloiden teho nousi 8 300 megawattiin. Tuulivoimalat tuottivat siis sähköä suunnilleen saman verran kuin kahdeksan ydinvoimalaa.

Sähkön tuotantoa tilastoivan elstatistik.se -sivuston mukaan tuulivoiman tuotanto kasvoi Tanskassa niin suureksi, ettei kaikelle sähkölle ollut käyttöä. Sähkön hinta oli 14 tunnin ajan negatiivinen, mikä on uusi ennätys. TT:n mukaan tanskalaiset tuulivoimayhtiöt joko antoivat sähköä ilmaiseksi tai jopa maksoivat siitä, että joku otti vastaan niiden tuottamaa sähköä. Esimerkiksi kello 3 jouluyönä yhtiöt maksoivat sähkön ostamisesta 56 äyriä kilowattitunnilta.

Tiedossa ei ole, kuinka paljon kotitaloudet hyötyivät sähkön miinushinnasta.

http://yle.fi/uutiset/tuulivoiman_tuota ... la/7001120

"Tuulivoimalat tuottivat siis sähköä suunnilleen saman verran kuin kahdeksan ydinvoimalaa." Montako ydinvoimalaa pohjoismaassa kaikkiaan on?
tekijänä Sasu K
#63912
Pohjoismaiden tuulivoimaloiden teho nousi 8 300 megawattiin. Tuulivoimalat tuottivat siis sähköä suunnilleen saman verran kuin kahdeksan ydinvoimalaa.


Eivät tuottaneet. Jutussa on sotkettu kaksi käsitettä: teho ja tuotettu energia.
tekijänä Teemu
#63913
Sasu Karjalainen kirjoitti:
Pohjoismaiden tuulivoimaloiden teho nousi 8 300 megawattiin. Tuulivoimalat tuottivat siis sähköä suunnilleen saman verran kuin kahdeksan ydinvoimalaa.


Eivät tuottaneet. Jutussa on sotkettu kaksi käsitettä: teho ja tuotettu energia.


Ei tuossa jutussa (tai alkuperäisessä Svt:n uutisessa) mielestäni tällaista virhettä ollut. Voidaan hyvin puhua (hetkellisestä) tuulivoimaloiden yhteenlasketusta sähkön tuotantotehosta ja verrata sitä hetkelliseen ydinvoimaloiden tuotantotehoon.

Sivulta Elstatistik.se pääsee todentamaan uutisen faktat, sivu näyttää tuotantohistoriaa tuotantolähteittäin/maittain pari viikkoa taaksepäin.
Annettuna ajankohtana tuulivoimalat ovat tämän mukaan tuottaneet hetkellisesti em. 8300 MW teholla sähköä. Ydinvoimaloiden tuotantoteho on viime aikoina ollut suht stabiilisti n. 11000 MW. Käsittääkseni pohjoismaissa on tällä hetkellä 15 ydinreaktoria energiantuotantokäytössä, joten ei tuo mielestäni pieleen mene, jos kirjoittaa tuulivoiman tuotantotehon/tuoton vastanneen tuolloin n. kahdeksaa ydinvoimalaa.

Energiantuotantomääriä laskettaessa pitää toki laskea "teho kertaa aika". Silmämääräisesti em. graafeista arvioiden näyttäisi siltä, että keskimääräinen tuotantoteho tuulivoimasta pohjoismaissa on viimeisen kahden viikon aikana ollut n. 5000MW, joten tuulivoima olisi tämän perusteella tuottanut viimeisen kahden viikon aikana saman verran energiaa kuin viisi ydinreaktoria.
tekijänä Sasu K
#63914
Teemu kirjoitti:Ei tuossa jutussa (tai alkuperäisessä Svt:n uutisessa) mielestäni tällaista virhettä ollut. Voidaan hyvin puhua (hetkellisestä) tuulivoimaloiden yhteenlasketusta sähkön tuotantotehosta ja verrata sitä hetkelliseen ydinvoimaloiden tuotantotehoon.


Kyllä siinä itse asiassa oli ja Yleisradion juttu oli suora käännös siitä. SVT:n jutussa puhuttiin tuotetusta sähköstä, vaikka kyse oli laitosten teholukemasta. Elstatistik.se:n sivuilta käy selvästi ilmi, että sen käppyröissä on kyse sähköntuotantolaitosten hetkittäisestä tehosta.

Voidaan puhuta hetkellisestä tehosta (watteja), mutta se on eri asia kuin tuotetun sähkön määrä (wattitunteja). Näiden käsitteiden sekoittamisen ongelmallisuutta voi kuvata käänteisesti sillä, että esimerkiksi sähkövalaistuksen aiheuttama sähkönkulutus kuvattaisiin sen perusteella, minkä tehoisia lamppuja verkossa on.

Mutta oli miten oli... Elstatistik.se tarjoaa mielenkiintoista tietoa sähköntuotannosta. Tuulivoimantuotannon epätasaisuus käy hyvin ilmi, ja jos halutaan pitää sähköverkko pystyssä kaikissa olosuhteissa, joudutaan valitsemaan kolmesta pahasta: vesivoima, ydinvoima, kivihiili.
tekijänä Teemu
#63918
Sasu Karjalainen kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Ei tuossa jutussa (tai alkuperäisessä Svt:n uutisessa) mielestäni tällaista virhettä ollut. Voidaan hyvin puhua (hetkellisestä) tuulivoimaloiden yhteenlasketusta sähkön tuotantotehosta ja verrata sitä hetkelliseen ydinvoimaloiden tuotantotehoon.


Kyllä siinä itse asiassa oli ja Yleisradion juttu oli suora käännös siitä. SVT:n jutussa puhuttiin tuotetusta sähköstä, vaikka kyse oli laitosten teholukemasta.


Kyse ei ollut _laitosten_ teholukemasta (kuten sähkölamppuvertauksesi antaisi ymmärtää), vaan nimenomaan tehosta, jolla tuulivoimalat tuottivat sillä hetkellä sähköä. Elstatistik.se:n sivulta en löytänyt ko. graafien aikaresoluutiota, mutta olipa kyseessä vaikkapa ainoastaan yksi sekunti, jonka ajan tuo tuotantoteho pidettiin yllä, tarkoitti se joka tapauksessa sitä, että ko. sekunnin aikana tuulivoimalat tuottivat yhtä paljon sähköä kuin nuo mainitut laskennalliset 8 ydinvoimalaa. Jos wattitunteina haluat välttämättä asiaa tarkastella, niin tuon sekunnin aikana tuotettu energiamäärä olisi siis ollut 8300MW * (1/3600)h.

Ja kuten viestissäni annoinkin esimerkkinä, on tuulivoiman keskimääräinenkin tuotantoteho ollut viimeisen kahden viikon aikana yllättävänkin korkealla tasolla, vastaten sähköntuotannoltaan n. viittä ydinreaktoria (jos nyt halutaan tuota uutisen ydinvoimalavertausta tässä käyttää).

Sasu Karjalainen kirjoitti:Mutta oli miten oli... Elstatistik.se tarjoaa mielenkiintoista tietoa sähköntuotannosta. Tuulivoimantuotannon epätasaisuus käy hyvin ilmi, ja jos halutaan pitää sähköverkko pystyssä kaikissa olosuhteissa, joudutaan valitsemaan kolmesta pahasta: vesivoima, ydinvoima, kivihiili.


Tästä olen toki samaa mieltä. Tanskassakin on tuulivoiman tuotantoteho vaihdellut välillä 173MW - 4304MW viimeisten kahden viikon aikana. Alkaa sähköverkon taajuus tippua, mikäli tuotantokapasiteettia tippuu verkosta tuulen hiipumisen myötä eikä vajausta saada paikattua muulla (nopeasti säädettävällä) tuotannolla.

Täältä pääsee muuten seuraamaan lähes reaaliajassa pohjoismaisen sähköverkon taajuudenpitoa sekä kulutuksen/tuotannnon tasapainottamista eri tuotantotavoin. http://www.statnett.no/en/Market-and-operations/Tuotantotehot päivittyvät kerran minuuttiin, taajuusgraafi sekunnin välein.
tekijänä Sasu K
#63922
Sasu Karjalainen kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Kyse ei ollut _laitosten_ teholukemasta (kuten sähkölamppuvertauksesi antaisi ymmärtää), vaan nimenomaan tehosta, jolla tuulivoimalat tuottivat sillä hetkellä sähköä.


Niin, pointti edelleen on, että ei pidä sekoittaa toisiinsa tehoa ja tuotetun/kulutetun energian määrää. Sähkölamppuvertaus on täysin pätevä.

Eli tästä:

"Pohjoismaiden tuulivoimaloiden teho nousi 8 300 megawattiin."

Ei voida johtaa suoraan tätä johtopäätöstä:

"Tuulivoimalat tuottivat siis sähköä suunnilleen saman verran kuin kahdeksan ydinvoimalaa."
tekijänä Teemu
#63923
Sasu Karjalainen kirjoitti:
Sasu Karjalainen kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Kyse ei ollut _laitosten_ teholukemasta (kuten sähkölamppuvertauksesi antaisi ymmärtää), vaan nimenomaan tehosta, jolla tuulivoimalat tuottivat sillä hetkellä sähköä.


Niin, pointti edelleen on, että ei pidä sekoittaa toisiinsa tehoa ja tuotetun/kulutetun energian määrää. Sähkölamppuvertaus on täysin pätevä.


Meneeköhän sinulla tässä nyt sekaisin nimellis/maksimiteho (mitä käytetään mitattaessa esim. tuulivoiman rakennettua kapasiteettia) ja tuotantoteho, mikä riippuu tuuliolosuhteista ja on mitä tahansa välillä 1-90 prosenttia tuulivoiman maksimikapasiteetista, ja jonka käyttäytymistä voimme seurata elstatistik.se -sivustolta?

Samalla tavoin ydinvoiman puolella on voimaloilla tietty maksimiteho/kapasiteetti, voimaloitahan ei eri syistä ajeta aivan maksimiteholla. Edelleen, sähkölamppujen osalta niiden lamppujen teholukemien yhteenlaskettu summa verkossa vastaa tätä maksimitehoa/kulutusta, mutta päällä olevien lamppujen tehojen summa määrittää hetkellisen kulutuksen.

Jos verrataan tuotetun sähköenergian määrää, pitää meillä ensin olla teho, jolla sähköä tuotetaan (oli se sitten tuulivoimaloiden tuotantoteho tai ydinvoimaloiden tuotantoteho). T'ämä teho kerrotaan ajalla, jotta saadaan tuotetun energian määrä tiettynä ajanjaksona, oli se sekunti, tunti tai vuorokausi.

Ja jos olemme kiinnostuneita siitä, paljonko energiantuotanto tietyllä hetkellä on ollut, ei tarvitse kertoa tehoa ajalla, vaan katsotaan yksinkertaisesti sähköntuotantoteho ko. hetkellä. Tuulivoimaa saatiin jouluaattona klo 13 CET tuolla 8300MW teholla, ja ydinvoimaa n. 15 reaktorin voimin n. 11050MW teholla, josta päästään tunnettuun johtopäätökseen....


Sasu Karjalainen kirjoitti:Eli tästä:

"Pohjoismaiden tuulivoimaloiden teho nousi 8 300 megawattiin."

Ei voida johtaa suoraan tätä johtopäätöstä:

"Tuulivoimalat tuottivat siis sähköä suunnilleen saman verran kuin kahdeksan ydinvoimalaa."


Suomenkielisen uutisen sanamuoto on toki epäselvä. Mikäli tuossa ensimmäisessä lauseessa tarkoitettaisiin teholla nimellistehoa tai maksimikapasiteettia, niin olisin toki samaa mieltä kanssasi, mutta tässä siis SVT:n uutisen ja Elstatistik:n mukaan puhutaan nimenomaan tuotantotehosta klo 13 CET jouluaattona, ja tätä verrattiin ydinvoimaloiden tyypilliseen tuotantotehoon - eli tuo johtopäätös voidaan hyvin johtaa.

Tämä riittänee aiheesta tällä erää. Mikäli Sasu löydät korjattua uutisointia tai muuten parempaa vertailustatistiikkaa aiheesta, niin toki olen kiinnostunut lukemaan :)


Ja jotta pysytään edes välttävästi aiheessa, niin kieltämättä kateellisena katsoo noita Tanskan 4000MW huipputuotantotehoja tuulivoimasta ja vertaa niitä Suomen n. 100MW:n huippuihin. Tanskassa on myös viimeaikoina saavutettu usein tilanne, jossa tuulivoiman tuotanto on ylittänyt sähkönkulutuksen, ja muilla voimaloilla (eli sillä säätövoimakapasiteetilla) tuotettu energia on voitu kokonaisuudessaan myydä sähkömarkkinoilla. Uutinen esim. täällä.
tekijänä Sasu K
#63924
Teemu kirjoitti:Meneeköhän sinulla tässä nyt sekaisin nimellis/maksimiteho (mitä käytetään mitattaessa esim. tuulivoiman rakennettua kapasiteettia) ja tuotantoteho, mikä riippuu tuuliolosuhteista ja on mitä tahansa välillä 1-90 prosenttia tuulivoiman maksimikapasiteetista, ja jonka käyttäytymistä voimme seurata elstatistik.se -sivustolta?


Ei mene.

Jos verrataan tuotetun sähköenergian määrää, pitää meillä ensin olla teho, jolla sähköä tuotetaan (oli se sitten tuulivoimaloiden tuotantoteho tai ydinvoimaloiden tuotantoteho). T'ämä teho kerrotaan ajalla, jotta saadaan tuotetun energian määrä tiettynä ajanjaksona, oli se sekunti, tunti tai vuorokausi.


Juuri niin.

Suomenkielisen uutisen sanamuoto on toki epäselvä.


Bingo.
tekijänä Joggeri
#63935
Sasu Karjalainen kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Meneeköhän sinulla tässä nyt sekaisin nimellis/maksimiteho (mitä käytetään mitattaessa esim. tuulivoiman rakennettua kapasiteettia) ja tuotantoteho, mikä riippuu tuuliolosuhteista ja on mitä tahansa välillä 1-90 prosenttia tuulivoiman maksimikapasiteetista, ja jonka käyttäytymistä voimme seurata elstatistik.se -sivustolta?


Ei mene.

Jos verrataan tuotetun sähköenergian määrää, pitää meillä ensin olla teho, jolla sähköä tuotetaan (oli se sitten tuulivoimaloiden tuotantoteho tai ydinvoimaloiden tuotantoteho). T'ämä teho kerrotaan ajalla, jotta saadaan tuotetun energian määrä tiettynä ajanjaksona, oli se sekunti, tunti tai vuorokausi.


Juuri niin.

Suomenkielisen uutisen sanamuoto on toki epäselvä.


Bingo.


Eiköhän koko aiheesta väittely ole suhteellisen turhaa? Kuka tahansa, joka on hieman (muutakin kuin pakolliset kurssit) fysiikkaa joskus lukenut, varmasti ymmärsi mistä alkuperäisessä uutisessa oli kyse ja muita (kuten reportteria) sanamuodot ei kiinnosta. Oliko tämä Sasulle joku yllätys? :?
tekijänä Sasu K
#63941
Joggeri kirjoitti:Eiköhän koko aiheesta väittely ole suhteellisen turhaa?


Samaa mieltä, mutta eipäs nyt huudella siellä. Näissä energiantuotantoa koskevissa uutisissa on enimmäkseen käsitteet iloisesti sekaisin, mihin halusin kiinnittää huomiota. En tilannut mitään fysiikan luentoa, mutta saatiinpa nyt sellainenkin kaupan päälle. Jaksamista sinnekin.
Avatar
tekijänä eskimo
#64396
Espanjassa tuulivoimasta tärkein energialähde
Kuva
El Pais -lehti 15.1.2014 kirjoitti:Espanjasta tuli v. 2013 maailman ensimmäinen maa, jossa tuulivoima on noussut suurimmaksi energian lähteeksi.
Sähköverkon haltijan Red Eléctrica de España mukaan tuulivoima kattoi viime vuonna 20,9 prosenttia Espanjasta energiasta, niukasti enemmän kuin ydinvoiman 20,8 prosentin osuus. Uusiutuvat energialähteet toivat 42,4 prosenttia Espanjan energiantarpeesta viime vuonna.

Eivätkä tuulivoimalat häiritse turistien virtaa - parantavat vaan Espanjan imagoa.
Avatar
tekijänä eskimo
#64577
Maailman suurin tuuliturbiini aloitti toimintansa
Tanskan Österildissä käynnistyi 29.1.2014 kahdeksan megawatin tuulivoimala.
Tuulivoimayhtiöt kehittävät kilpaa yhä voimakkaampia laitoksia.

Voimalan torni on 140 metriä korkea ja roottorin lapojen pituus 80 metriä. Tanskalaisen Vestas-yhtiön turbiinin
on vielä koekäytössä. Laitos on tarkoitettu sijoitettavaksi merelle, mutta koelaitos toimii maalla.
Voimalatyypin sarjatuotanto voi alkaa ensi vuonna, jos kysyntää riittää.
Turbiini tuottaa sähköä enimmillään jopa 7 500 kotitalouden tarpeeseen.
Tuulivoimayhtiöillä on käynnissä kiivas kilpailu yhä tehokkaimmista voimaloista.
lähde Yle
Kuva

Tuulivoimalat kuljetetaan ja asennetaan merelle niitä varten rakennetuilla asennusaluksilla.
Kuva

Kuvassa viime vuonna suuruudesta kilpaillut belgialainen merituulipuisto Pohjanmerellä.
Voimaloiden koko on 6,5 MW. Perustukset ovat 45 metriä korkeita betonirakenteita.
Kuva
lähde 2050 Magazine
Avatar
tekijänä eskimo
#65051
Suomessa on ongelmia tuulivoiman toteutuksessa
Tuulivoima-alueita on saatu aikaiseksi vähän vaikka vuosia vireillä olleita hankkeita on runsaasti. MTV3 on teettänyt selvityksen, mistä rakentaminen kiikastaa.
Kuva

Tuulipuistojen lupaprosessi on minimissään 6 vuotta kestävä monivaiheinen prosessi.
Kuva

Voimalat ovat jättiläisiä. Haluaisitko Näsinneulan kokoisia äänekkäästi huohottavia laitoksia lähialueelle.
Kuva

Tieto suurten voimaloiden haittavaikutuksista on levinnyt ja siksi valituksia on paljon ja käsittelyajat pitkiä.
Kuva
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7