Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
Tekijänä eskimo
#84962
2. Tervahauta 2020
Kuva
Kuvai
Tervahauta ratkaisee ainoana nykyisen Raksilan marketalueen yhdistämisen keskustaan. Se on tarpeeksi rohkea täyttämään kaupungin suurimman tyhjiön ja täydentää sen kunnon rakennuksilla sekä etelä- että pohjoispäässä.
Avatar
Tekijänä pejotu
#84963
Näinpä. Tuo yhteystarve on oikeastaan suurin prioriteetti, junan ja bussien matkustajamäärät häviävät radan poikki kulkevien kaupunkilaisten määrälle.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
eskimo peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Klazu
#84979
Tuliniemi kirjoitti:Tästä asenteesta olisi kiva päästä eroon jos Oulu aikoo oikeasti olla "pohjoisen skandinaavian pääkaupunki". Kun kerta Vaasa rakentaa 20-kerroksisen rakennuksen niin kyllä Oulu pitäisi pystyä vähintään samaan.
Yksittäisen rakennuksen kerroskorkeus ei tee kaupungista millään tapaa tärkeämpää. Sillä ei itse asiassa ole vaikutusta mihinkään, joten turha tässä on kadehtia Vaasaa. Varsinkin kun Vaasa lienee Suomen vähiten uutisoituja kaupunkeja, jossa ei tunnu valtamediaa seuraavan mielestä tapahtuvan koskaan mitään uutisoimisen arvoista. Vaasa mainitaan uutisissa äärimmäisen harvoin verrattuna esimerkiksi Ouluun, mikä on ennemminkin osoitus merkittävyydestä kuin yksittäinen rakennus. :?

Muutenkin suurin osa näistä Suomen viimeaikaisista torniprojekteista on melko vääntämällä väännettyjä. Kyse on puhtaasti muoti-ilmiöstä ja jonkinlaisesta kaupunkien pätemisen tarpeesta, samaan tapaan kuin Baltian maiden pääkaupungeissa 90-luvun lopulla. Siellä haluttiin tehdä pesäeroa entiseen neuvostoaikaan rakentamalla lasitorneja, mutta tekivätkö ne kaupungeista jotenkin länsimaalaisempia tai kehittyneempiä? Eivät, sillä hyvää ja viihtyisää kaupunkia pitää rakentaa ihan muilla tavoin kuin läiskimällä muutamia torneja keskustaan.

Suomessa viime vuosien tornibuumin tekee myös hassuksi se, ettei niille ole niin mitään pakottavaa tarvetta, sillä rakennusmaata on käytännössä loputtomasti, eikä yksi torni aseman vieressä lisää asukastiheyttä mitenkään. Päinvastoin, kokonaisuus on monesti harvaanasutumpi kuin umpikorttelirakenne olisi.
pejotu kirjoitti:Näinpä. Tuo yhteystarve on oikeastaan suurin prioriteetti, junan ja bussien matkustajamäärät häviävät radan poikki kulkevien kaupunkilaisten määrälle.
Tämän Oulun ja myöskin esimerkiksi Tampereen asemanseutujen kohdalla mietin sitä, että miksi tällainen kortteli pitää rakentaa juuri juna-aseman ympärille? Tampereelta nyt sentään kulkee päivässä jokunen juna, mutta Oulusta taitaa olla vain kourallinen junavuoroja päivässä? Kun paikallisjunaliikenne puuttuu täysin, ei näitä komplekseja pyöritetä raideliikenteen varassa.

Pointtina vain se, että miksi tällaisen projektin pitää sijaita juuri juna-aseman lähettymillä? En tiedä Oulusta, mutta onko tämä turhaa pienen keskustan hajauttamista? Itse suunnitelmissa on muutamia kiintoisia elementtejä, kuten kotamaiset rakennukset viimeisessä ehdotuksessa, mutta ne toimisivat myös muuallakin.
jfo, Joggi peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä pejotu
#84982
Asema- ja matkakeskuskuviot ovat valtion kiinteistöjalostustoimintaa. Vanhoja laajoja asema-alueita omistavat tässäkin tapauksessa vr, liikennevirasto, senaatti, ratahallinto ym., ja tulostavoitteiden täyttämiseksi vajaakäytöllä(?) seisova maa yritetään myydä kovaan hintaan uuteen käyttöön.

Toisaalta työpaikka- ja tapahtumakeskukseksi sijainnit ovat luontevia, se rata- ja linja-autoliikenne, mitä nyt kuitenkin on, keskittyy tähän ja saavutettavuus on erinomainen.

Eipä Oulusta taida toista paikkaa näin likeltä keskustaa löytyä noinkin kookkaalle rakentamiselle, en oli ihan samaa mieltä siitä, että se keskustaa erityisesti hajauttaisi... Mutta sehän on varmasti selvää, että toisin kuin Tampereella, Oulussa minkään ehdotuksen kokoinen kompleksi ei heti rakennu, jos koskaan. Siinä mielessä ei hirveästi huoleta lopputulos, enemmänkin keskitän toiveeni siihen, että joitakin laajan yleisön kannalta positiivisia asioita edes toteutuisi.

Tämmöisinä pidän laadukasta radan ylitystä, sekä viihtyisää odotussalitoteutusta. Ne ovat monessa pienemmässä kaupungissa Ruotsissa ja Suomessa huomattavasti paremmat kuin Oulussa.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Klazu, eskimo peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Tuliniemi
#84995
Klazu kirjoitti: Vaasa mainitaan uutisissa äärimmäisen harvoin verrattuna esimerkiksi Ouluun, mikä on ennemminkin osoitus merkittävyydestä kuin yksittäinen rakennus. :?
Mikä on harmilista sillä Vaasa on perinteisesti ollut Suomen menestyneimpiä alueita, Vaasalla on esimerkiksi huomattavasti korkeampi bkt/per asukas luku kuin Oululla (41k vs 35k, sivu 18) ja sillä on yleensä ollut alhaisempi työttömyysaste. Ja tuo yksittäinen rakennus ei nyt ollut se pointti vaan se että Oulua on rakennuttu aivan liian kesysti ja että Oulun pitäisi päästä ainakin asenne tasolla päästä jonkin pikkukaupungin tasolle.

Oulussa on ollaan päästy viime vuosina hyvään vauhtiin vähän isompien projektien myötä, esimerkkeinä vaikka kallioparkki ja valkea. En näe mitään syytä miksi asema-alueelle ei voisi kaavoittaa jotain vastaavan kunnianhimoista.
Pointtina vain se, että miksi tällaisen projektin pitää sijaita juuri juna-aseman lähettymillä? En tiedä Oulusta, mutta onko tämä turhaa pienen keskustan hajauttamista? Itse suunnitelmissa on muutamia kiintoisia elementtejä, kuten kotamaiset rakennukset viimeisessä ehdotuksessa, mutta ne toimisivat myös muuallakin.
Juna-asema on käytännössä keskustan yhteydessä eikä siellä ole tällä hetkellä juuri yhtään mitään joten sijainti on täydellinen täydennysrakentamiselle, ja nykyinen asema-alue antaa karun kuvan Oulusta joten parantamisen varaa olisi.
Klazu peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Tuliniemi
#84997
Kaleva kirjoitti:
Nallikari ottamassa ison loikan eteenpäin – kaavassa paikka tee­ma­hu­vi­puis­tol­le, tans­si­pa­vil­jon­gil­le ja loma-asunnoille

Kuva


Oulun Hietasaaressa sijaitseva Nallikari on ottamassa ison askeleen eteenpäin matkailun ja vapaa-ajan kohteena.

Nallikarin ajanmukaistettu asemakaavaluonnos on valmistunut hyväksyttäväksi seitsemän vuoden työstämisen jälkeen.

Kaavaan liittyen kaupunki on jo neuvotellut kuuden keskeisen toimijan kanssa maanvuokraukset kuntoon.

Nallikarissa toimivat Eden, Pohto ja Nallisport voivat laajentaa. Uusina toimijoina samaan
yhteyteen ovat tulossa Kalevala-aiheinen teemahuvipuisto Kalevala Theme Park, Vauhtipuisto ja Meri Oulu.

Kaavassa löytyy tilaa myös rannan suuntaiselle rakentamiselle.

Aivan rannassa parannuksia on luvassa veneilijöille.

Lue lisää tämän päivän Kalevasta.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/nalli ... le/740598/
Tekijänä Maalari
#85000
Onko tietoa millainen on rakentamisen aikataulu ja kuka tuosta paviljongista vastaa?
Avatar
Tekijänä Joggi
#85001
Tuliniemi kirjoitti:...Oulun pitäisi päästä ainakin asenne tasolla päästä jonkin pikkukaupungin tasolle.
Kerrankin olen Klazun kanssa edes jollain tasolla samaa mieltä: kaikkein pahinta mitä näille meidän semi-kaupungeille (Oulu, Jyväskylä, Tampere jne) voi olla on tällaiset yli-innokkaat puoskarit, jotka kuvittelee että tässä on kyse asenneongelmasta.

Tai onhan se tavallaan asenneongelma, että ei osata kasvattaa omia vahvuuksia, vaan kuvitellaan että jollain ylimitoitetuilla hankkeilla tehtäisiin mitään positiivista. Ja se on aivan sama, tapahtuuko ylimitoitus korkeus- vai leveyssuunnassa. Money talks, bullshit walks.

Oulussakin on monta menestystarinaa, kyse on vain taidosta ja työmäärästä: kun tavoitteet on oikeat, lopputulos kiittää.

Raksilan kilpailussa minunkin suosikki on tuo Tervahauta-monitoimiareena. Jään kuitenkin ihmettelemään, että nytkö siihen on löytymässä rahoitus? Tampereen Areena-hankkeeseen verrattuna tässä on toki jalat tukevammin maassa, kun on ymmärretty jättää se megalomaaninen kansiviritys pois.
Avatar
Tekijänä RV
#85018
Nyt näyttää hyvältä!Oulu on loppuje lopuksi Pohjoisen "pääkaupunki", mutta näyttää lähinnä Seinäjoen tyyppiseltä maakuntakeskukselta lukuunottamatta Tuiraa. Jo oli aikakin! Ja taas täällä suhtaudutaan perin penseästi tähänkin suunnitelmaan! Ratikoita ja puupienkerrostaloja? On kyllä Talossa nimbyilun suhteen muutamalla nimimerkillä peiliin katsomista ketään mainitsematta...
Tekijänä pekka_kana
#85024
RV kirjoitti:Nyt näyttää hyvältä!Oulu on loppuje lopuksi Pohjoisen "pääkaupunki", mutta näyttää lähinnä Seinäjoen tyyppiseltä maakuntakeskukselta lukuunottamatta Tuiraa.
Molemmissa Pohjanmaan kaupungeissa aikaa viettäneenä tämä nyt on vähän turhan rankka kärjistys.

Oulu on kaupunkikuvaltaan mielestäni samassa sarjassa Jyväskylän ja Kuopion kanssa, vaikka potentiaalia olisi sinne Tampere-Turku-sarjaankin.
Avatar
Tekijänä Tande
#85026
Oulun sloganhan on "Capital of Northern Scandinavia"... En nyt tiedä mitä mieltä asiasta Uumajassa, Luulajassa ja Tromssassa ollaan. ;)
Tekijänä pekka_kana
#85030
Tande kirjoitti:Oulun sloganhan on "Capital of Northern Scandinavia"... En nyt tiedä mitä mieltä asiasta Uumajassa, Luulajassa ja Tromssassa ollaan. ;)
Tromssa on jo maantienteensä vuoksi kiinnostavampi kuin mikään suomalaisista kaupungeista pl. ehkä Helsinki. Mutta noin muuten se on Rovaniemen kokoinen, vieläkin kaukaisempi pikkukaupunki. Enempi luonto- kuin kaupunkikohdehan se on.

Uumaja ja Luulaja (ja Skellefteå) ovat aivan kivoja "Ruotsin Vaasoja" , joissa on kiitettävän hyvin osattu ottaa kaikki irti omista vahvuuksistaan. Illman kotiinpäin vetämistäkin kyllähän ne pikkukaupungeilta Ouluun verrattuna tuntuvat, vaikka arkkitehtuurisesti ovatkin osanneet perinteistään ottaa enemmän irti kuin Oulu.
Tekijänä järvellä nukkuva
#85041
Mulla on samat käsitykset Oulun asemasta kuin pekka_kanalla. Seinäjoki-vertailu nyt ei vaan toimi, kun Seinäjoki on varmaan Suomen rumin maakuntakeskus, jossa on alikehittynyt keskusta. Jyväskylä taas jostain syystä vaikuttaa kokoaan isommalta ja vireämmältä, ehkä siksi koska se on korostetusti yliopistokaupunki ja siellä on ollut hyviä kaupungin profiilia nostavia rakennnushankkeita keskustan tuntumassa (matkakeskus, Lutakko, Kuokkala). Jyväskylä on siksi varmaan aika hyvä vertailukohta Oululle.

Oulusta taas matkakeskus vielä puuttuu ja keskusta on vielä kaukana täydestä potentiaalistaan. Myllytulli, Etu-Lyötty, kävelykadut ja koskenvarren uudet talot ovat hienoja uusia juttuja, mutta lisää tarvitaan. Asukasluvun perusteella Oulu on kyllä selvästi noita "Ruotsin vaasoja" edellä ja "Capital of Northern Scandinavia" -nimitys on lopulta jopa aika looginen. Se pitää vaan täysillä saada tuntumaan kaupunkikuvassa. Esimerkiksi Tampereen keskusta-alue on Oulun vastaavaa vielä reippaasti edellä ja keskusta-alueen vetävyys on yksi tekijä, jossa Oulun pitäisi ottaa kiinni isompia kaupunkeja.

Mutta luulenpa, ettei se hetki ole enää kovin kaukana että ihmiset mieltävät Oulun aidostikin suurkaupungiksi suomalaisella mittapuulla eivätkä enää ajattele paikkaa länsisiperialaisena tuppukylänä. Se ei välttämättä vaadi mitään ihmetemppuja tai wau-arkkitehtuuria, vaan monipuolista ja kärsivällistä kehitystyötä. Monet perusasiathan ovat kunnossa ja Oululla on myös sellaisia asioita joita muista kaupungeista on vaikea löytää, esim. Hupisaaret. Mulla on sellainen tuntuma, että Oulu on hyvällä tiellä.
Tekijänä hmikko
#85042
järvellä nukkuva kirjoitti: Seinäjoki-vertailu nyt ei vaan toimi, kun Seinäjoki on varmaan Suomen rumin maakuntakeskus, jossa on alikehittynyt keskusta.
Piti oikein ruveta tarkistamaan maakuntakeskusten listaa kun tämmöinen solvaus esitetään. Seinäjoki lienee kaupunkimaisen alueen väkiluvultaan pienin ja rakennushistorialtaan nuorin, tai verrattavissa ehkä jälleenrakennettuun Rovaniemeen. Sanoisin, että 30 000 asukkaan luokassa (Seinäjoki ennen liitoksia) autokaudella kasvaneet pikkukaupungit näyttävät kaikki samalta. Seinäjoella oli jossain vaiheessa Suomen autoistuneimman kaupungin titteli. Toisaalta Aalto-keskus ihan oikeasti vetää pieniä määriä arkkitehtuurituristeja Seinäjoelle ulkomaita myöten, mitä ei taida muissa toijaloissa tapahtua. Ite muistan nuoruudesta semmoisen vaiheen, jossa kirjastossa oli monesti japanilaisia arkkitehtuurin opiskelijoita luonnostelemassa rakennusta lehtiöönsä kun sinne meni.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24