Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä sam
#77984
Tuliniemi kirjoitti:Vituttaa ettei hietasaarelle saatu omaa huvipuistoa, se voisi olla jo pian valmis ja kaupungin elinkeino olisi paljon monipuolisempi. Noh onneksi sentään perunoihin ei koskettu... nehän ovat kaikkein tärkeimmät asiat :smt028
In progress... http://www.ouka.fi/oulu/nallikari/etusivu. Luulisi, että kuudessa vuodessa saataisiin jyrättyä parit pottu- ja puskajussit suohon, mutta mihinkäs tässä kiire valmiissa maailmassa? Lisää vaan konsulttiselvityksiä, niin hyvä tulee 8)
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#78699
Kaketsua kehitetään.
Yle kirjoitti:
Lisää viihtyvyttä lähiöön – ostari uusiksi ja lisää kerrostaloja
Oulussa Kaukovainion lähiötä aiotaan kehittää paremmin nykyvaatimuksia vastaavammaksi tulevien vuosien aikana. 1960-70-luvuilla rakennetun asutusalueen ydin saa lisää kerrostaloja ja alueen viihtyvyyteen panostetaan rakentamalla palvelut uusiksi.

Kuva

Kaukovainiota on aiemmin pidetty levottomana asuinalueena. Lähiön asukkaat ovat tyytyväisiä asumisalueeseensa. Toki jokaisessa asuinalueessa on omat ongelmansa.
Nykyinen ostoskeskus puretaan ja aluetta kehitetään yhdessä asukkaiden kanssa.

– Mervi Uusimäki, projektipäällikkö
Tulevaisuuden Kaukovainio-hankkeen projektipäällikkö Mervi Uusimäen mukaan Kaukovainiota kehitetään viihtyisämmäksi seuraavan kymmenen vuoden aikana. Suunnitelman mukaan nykyinen ostoskeskus puretaan ja alueelle rakennetaan lisää kerrostaloja.

– Suunnitelmat ovat asemakaava-asteella. Nykyinen ostoskeskus puretaan ja aluetta kehitetään yhdessä asukkaiden kanssa. Täydennys- ja lisärakentamista tehdään seuraavien kymmenen vuoden aikana.

– Palvelut edellä -ajatuksella tässä mennään, kertoo Uusimäki.

Yhdelle ongelma, toiselle paratiisi

1960-70-luvuilla rakennetun alueen maine on syvällä kantaoululaisten mielessä. Kaukovainion eli Kaketsun maine on säilynyt pitkään asuinalueena, jossa sattuu ja tapahtuu. On puhuttu jopa ongelmalähiöstä.

Projektipäällikkö Mervi Uusitalon ulkopaikkakunnalta alueelle muuttaneet ovat aivan toisenlaisella mielellä, kuin avojalkaiset oululaiset.

– He kokevat tulevansa kuin paratiisiin. Asuinalue on lähellä kaupunkia ja luonto ovenaukaisun takana, kertoo Uusimäki.

Kaukovainiolaisten ajatuksia kerättiin Tulevaisuuden Kaukovainio-hankkeseen

http://yle.fi/uutiset/lisaa_viihtyvytta ... ja/8478016
Minulla on parempi idea:
Kuva

Nojaa, olen tyytyväinen kunhan tuo ostari hävitetään ja jos aluetta täydennetään järkevästi (esim. värtön tyyliin).

Oulu korjaa kaupunginosien eriarvoistumista täydennysrakentamisella
tekijänä hmikko
#78700
^ Tuon suunnittelukilpailun tulokset ja niistä edelleen kehitetty ehdotus olivat täällä esillä joskus. Se kehitelmä näytti omaan silmääni vähän siltä, että kolmesta palkitusta ehdotuksesta oli laimennettu semmoinen kompromissi, jossa ei enää ollut oikein mitään kantavaa ideaa. Mihin muotoon lienee suunnitelmat sittemmin muuttuneet...
tekijänä Karri
#78706
Ainakin tuo viimeisin kaavaluonnos näyttää mielestäni vähän vanhojen virheiden toistolta. Parkkipaikoilla ympäröityjä pistetaloja ja keskellä ruokakauppa isolla parkkikentällä. Kaukovainiolla asuntojen arvo on sen verran alhainen, että maanalaisesta pysäköinnistä on turha haaveilla, mutta jotenkin toivoisi vähän kunnianhimoisempia suunnitelmia lähiöihinkin.
Toisaalta aika paljon tuntuu olevan niitäkin ihmisiä, jotka pitävät tuollaisesta ympäristöstä. Tuolla tiistain tilaisuudessa joku kommentoi, että hyvä, että rakennetaan ja uudistetaan ostoskeskusta, mutta voisiko tuota rakentamista hieman keventää, ettei metsäisyys kärsi.

Kuva
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#79304
Raksilan suunnitelmia on päivitetty:
Kaleva kirjoitti: Video kurkistaa Raksilan tu­le­vai­suu­teen: Suun­ni­tel­mis­sa uudet marketit ja viherkatto

Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluiden uusilla nettisivuilla on julkaistu esittelyvideo siitä, miltä Raksilassa voisi tulevaisuudessa näyttää.

Raksilan markettien alue on tarkoitus uudistaa seuraavien vuosien aikana, ja yhdestä mahdollisesta vaihtoehdosta on luotu myös 3D-video.

[video]https://www.youtube.com/watch?list=PLkc ... DyfI1b73_Q[/video]

Videolla näkyvässä suunnitelmassa marketit siirtyisivät Kajaanintien varteen, parkkipaikat sijoittuisivat maa alle ja nykyisten markettien ja puu-Raksilan väliin tulisi asuinrakennuksia. Ratakadun puolelle tulisi myös Raksilan uusi aukio, joka aukeaa Asemakeskukselle päin. Tehtaankadun eteläpäähän vasten jäähallia on havainnekuvassa luonnosteltu kerrostaloja ja pienkerrostaloalue.

Kauppakeskuksen erikoisuudeksi on videossa luonnosteltu viherkatto. Vastaavanlainen katto löytyy esimerkiksi Lontoossa toukokuun alussa avatusta ostoskeskuksesta.

Nykyisten markettien vuokra-aika 2020 loppuun

Raksilan kauppakeskuksen alueelle on valmisteilla asemakaavan muutos, mutta prosessi on vielä kesken. Uutta asemakaavaa on valmisteltu jo pitkään. Alunperin sen piti olla valmis jo viime kesänä, mutta aikataulu venyi vähintään ensi vuoden loppupuolelle.

Kaupunki linjasi jo syyskuussa 2012, että marketteja kehitetään nykyisellä paikallaan ja tontille tulee myös asuintaloja. Myyntipinta-alaa on nykyinen määrä, noin 23 500 neliömetriä. Tavoite oli, että uusi kauppakeskus voitaisiin rakentaa 2018-2020, mutta nykyisten markettien vuokra-aikaa on jatkettu vuoden 2020 loppuun, joten aivan äkkiä uusia marketteja ei ole Raksilaan tulossa.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/video ... to/714628/
Raksila olisi todella hyvä kohde rakentaa uutta Ouluun joten nämä suunnitelmat ovat sinäänsä positiivisia, mutta nuo asuinrakennukset ovat aivan liian kesyjä. Kyllä tuonne pitäisi ainakin muutama vähintään 10-kerroksinen rakennus saada!
tekijänä hmikko
#79306
^ Videon townhouseissa näyttäis olevan samaa vikaa kuin Kalasatamassa, eli ne on laitettu samaan kortteliin kerrostalojen kanssa, jolloin townhousen takapiha onkin kuusikerroksisen tms. talon ikkunoiden alla. Tulee mieleen, että townhouse on edelleen Suomessa niin vieras laji, että ei vaan osata. Townhouset omaan kortteliinsa ja kerrostalo vastapäätä kadun toiselle puolelle, jolloin välissä on julkinen tila. Näin näkyi olevan mm. Kruunuvuorenrannan suunnitelmissa.
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#79310
hmikko kirjoitti:^ Videon townhouseissa näyttäis olevan samaa vikaa kuin Kalasatamassa, eli ne on laitettu samaan kortteliin kerrostalojen kanssa, jolloin townhousen takapiha onkin kuusikerroksisen tms. talon ikkunoiden alla. Tulee mieleen, että townhouse on edelleen Suomessa niin vieras laji, että ei vaan osata. Townhouset omaan kortteliinsa ja kerrostalo vastapäätä kadun toiselle puolelle, jolloin välissä on julkinen tila. Näin näkyi olevan mm. Kruunuvuorenrannan suunnitelmissa.
En ymmärrä miksi niitä pitäisi edes rakentaa. Oulu tarvitsee kipeästi uusia asukkaita keskustan läheisyyteen joten mielummin tilalle joko umpikorttelia tai tornitaloja.
Avatar
tekijänä RV
#79333
Mutta infrastruktuuria (esim. Suomen vilkkain tie Helsingin ulkopuolella Pohjantie/Vt 4) ei paranneta missään muodossa. Ei lähijunaliikennettä tulossa liiemmin. Tyypillistä suomalaista suunnittelua.
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#79346
RV kirjoitti:Mutta infrastruktuuria (esim. Suomen vilkkain tie Helsingin ulkopuolella Pohjantie/Vt 4) ei paranneta missään muodossa.


Tarvitseeko Oulu lisää parannusta liikenneinfrastruktuuriin? Kallioparkki (tai kivisydän) valmistui vähän aikaa sitten, ja se on parasta mitä tässä kaupungissa on tapahtunut pitkään aikaan.
Ei lähijunaliikennettä tulossa liiemmin. Tyypillistä suomalaista suunnittelua.
Pikallisjunaliikenteen saaminen Ouluun kuulostaa utopialta, jos nyt ensin saataisiin edes perusasiat kuntoon:

-Matkakeskus olisi hyvä hyvä saada joskus pystyyn.
-Keskustasta pitäisi pyrkiä hävittämään kaikki matalat ja rumat rakennukset ja korvata ne tasokkailla umpikortteleilla.
-Kaupunkirakennetta tulisi eheyttää Resiinan ja Åströmin tyyliin.
-Kauppoja saisi keskittää enemmän keskustaan. Valkea tulee tekemään tähän suuren parannuksen (sehän on keskustan ensimmäinen varsinainen kauppakeskus), ja please ei enää ideaparkkeja!

Tämän pohjalta kaavoittaisin raksilaan umpikortteleita ja/tai toivoniemen tyylisen korkeiden pistetalojen rykelmän.
Avatar
tekijänä RV
#79375
Tuliniemi kirjoitti:
RV kirjoitti:Mutta infrastruktuuria (esim. Suomen vilkkain tie Helsingin ulkopuolella Pohjantie/Vt 4) ei paranneta missään muodossa.


Tarvitseeko Oulu lisää parannusta liikenneinfrastruktuuriin? Kallioparkki (tai kivisydän) valmistui vähän aikaa sitten, ja se on parasta mitä tässä kaupungissa on tapahtunut pitkään aikaan.
Ei lähijunaliikennettä tulossa liiemmin. Tyypillistä suomalaista suunnittelua.
Pikallisjunaliikenteen saaminen Ouluun kuulostaa utopialta, jos nyt ensin saataisiin edes perusasiat kuntoon:

-Matkakeskus olisi hyvä hyvä saada joskus pystyyn.
-Keskustasta pitäisi pyrkiä hävittämään kaikki matalat ja rumat rakennukset ja korvata ne tasokkailla umpikortteleilla.
-Kaupunkirakennetta tulisi eheyttää Resiinan ja Åströmin tyyliin.
-Kauppoja saisi keskittää enemmän keskustaan. Valkea tulee tekemään tähän suuren parannuksen (sehän on keskustan ensimmäinen varsinainen kauppakeskus), ja please ei enää ideaparkkeja!

Tämän pohjalta kaavoittaisin raksilaan umpikortteleita ja/tai toivoniemen tyylisen korkeiden pistetalojen rykelmän.

Samaa mieltä muusta kuin lähijunista. Ainoa Oulua koskeva akuutimpi projekti on Pohjantien kuusikaistaistaminen Oulun kaupungin alueella, mikä vielä vähän aikaan sitten oli "vuoteen 2020 toteutettavien hankkeiden" korissa ennen kuin ko. dokumentit koko projektista hävisivät johonkin.

Miksi lähijunaliikenne olisi utopia? Itse olen Oulussa ollessani ollut hyvin pettynyt joukkoliikenteen palvelutasoon, ja kuitenkin kyseessä on useamman satelliittikaupungin rykelmä joka toimii vain busseilla mutta asukkaita on pian 300 000. Ei mikään pieni mesta; mutta keskusta on hyvin paljon sen näköinen ja korkuinen kuin kaupunki olisi pienempi kuin vaikkapa Pori, Lahti, Kouvola, Kuopio tai Kotka. Poikkeus toki on Tuira ja ne pari 50-luvun tornia keskustassa, sekä nyt Resiina. Ehdottomasti korotuksia/matalien rakennusten purkamista ydinkeskustaan vähintäänkin.

Useasti joka tapauksessa olen ihmetellyt rakennusten erittäin matalaa korkeutta suhteessa väestöön keskustasta. Kaupunki saisi myös kunnon julkisuutta "Pohjolan pääkaupunkina" (mikä se kokonsa suhteen ehdottomasti on Murmanskia lukuunottamatta) rakentamalla unohdetun Vänmanninsaaren hotellitornin. Sitä odottaessa, uskon että se vielä tyylikkäänä joskus toteutuu. Tulevaisuuden/jo nykyyden sukupolven ihmiset eivät läheskään ole vanhempiinsa verrattuna yhtä NIMBYja. Samoin esteettisesti Oulun pitäisi panostaa siltoihin!
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#79381
RV kirjoitti: Miksi lähijunaliikenne olisi utopia? Itse olen Oulussa ollessani ollut hyvin pettynyt joukkoliikenteen palvelutasoon, ja kuitenkin kyseessä on useamman satelliittikaupungin rykelmä joka toimii vain busseilla mutta asukkaita on pian 300 000.
Ainoa merkittävät satelliittikaupungit Oulun seudulla ovat Haukipudas ja Kempele joissa on 19k ja 16k asukasta. Niiden lisäksi on lähinnä tuppukyliä. Oulun seutukunassa on wikipedian mukaan 241k asukasta, joten en usko että 300k saavutetaan pian. Jos nyt kuitenkin suoraan sanotaan niin en osaa arvioida näiden ideoiden kannattavuutta mutta en pidä lähijunaa näillä luvuilla realistisena. Tosin Oulun oletetaan kasvavan varsin nopeasti, joten ehkä sitten joskus.

Ja mitä tulee joukkuliikenteen palvelutasoon, niin mitä muuta nykyiseltä kaupunkirakenteelta voi odottaa?
Ei mikään pieni mesta; mutta keskusta on hyvin paljon sen näköinen ja korkuinen kuin kaupunki olisi pienempi kuin vaikkapa Pori, Lahti, Kouvola, Kuopio tai Kotka. Poikkeus toki on Tuira ja ne pari 50-luvun tornia keskustassa, sekä nyt Resiina. Ehdottomasti korotuksia/matalien rakennusten purkamista ydinkeskustaan vähintäänkin.
Heh, kun alunperin tänne Kokkolasta tulin niin oletin saapuvani vähän suurempaan kaupunkiin jossa olisi paljon suuria rakennuksia ja huomatavasti paremmat palvelut. Kyllähän tämä pieni järkytys oli.
Useasti joka tapauksessa olen ihmetellyt rakennusten erittäin matalaa korkeutta suhteessa väestöön keskustasta. Kaupunki saisi myös kunnon julkisuutta "Pohjolan pääkaupunkina" (mikä se kokonsa suhteen ehdottomasti on Murmanskia lukuunottamatta) rakentamalla unohdetun Vänmanninsaaren hotellitornin. Sitä odottaessa, uskon että se vielä tyylikkäänä joskus toteutuu. Tulevaisuuden/jo nykyyden sukupolven ihmiset eivät läheskään ole vanhempiinsa verrattuna yhtä NIMBYja. Samoin esteettisesti Oulun pitäisi panostaa siltoihin!
Oululla on ilmeisesti aina ollut pikkukaupungin sielu. Aina silloin tällöin tulee vastaan, yleensä vähän vanhempi, "avojalkainen" jonka mielestä kunnon kaupaunkirakentaminen on turhaa hapatusta. Harmillisesti ihmiset eivät usein tiedosta, tai välitä, että hyvällä kaupunkirakentamisella on taloudellistakin merkitystä.
tekijänä jäpitys
#79402
Kiskot olisi ihan tervetullut lähiliikennemuoto Ouluun. Mielestäni Kemintien Bulevardisointi ja sen myötä pikaraitiotien toteuttaminen ovat järkevämpiä toteuttaa enen lähijunaa, koska tilaa ja kysyntää sille on ja etäisyys kehittyvästä keskustasta on lyhyempi. Lähijunan tukeminen täydennysrakentamisella hajauttaisi Oulun muutoinki hajallaan olevaa asutusta entisestään, eli mentäisiin ojasta allikkoon nykyisestä. Toki pikaraitiotien kiskotkin tarvitsevat tiivimpää täydennysrakentamista.

Olipa kuitenkin niin tai näin niin tuskinpa Suomeen on koskaan kiskoja rakennettu vasta täydennysrakentamisen jälkeen, joten kiskojen suhteen tarvitaan Oulussakin ennakkoluulotonta poliittista tahtoa ja pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta. Turhaanpa siis on kiistely siitä ettei kannata investoida, kun ei ole olemassa riittävää asukastiheyttä. Ennemin kannattaa kiistellä siitä mitä kaikkea tuollainen infra voi todellisuudessa mahdollistaa ja millä aikajänteellä. Itse näkisin pikaraitiotien jopa tärkeämpänä kuin nelostien uudistamisen ja Kemintien Bulevardisoinnin ehdottomasti merkittävämpänä kuin Hiukkavaaran rakentamisen.
tekijänä hmikko
#79405
jäpitys kirjoitti: Olipa kuitenkin niin tai näin niin tuskinpa Suomeen on koskaan kiskoja rakennettu vasta täydennysrakentamisen jälkeen
Sanoisin, että Suomen lähihistoria on liian pieni ja poikkeava otanta, että siitä pitäisi kovin paljon päätellä mitään, ja ajat ovat muuttuneet monellakin tavalla (kaupungistuminen, raideliikenteen tekniikka, VR:n monopoliaseman purkautuminen). Rautateiden lähiliikennettä on pääkaupunkiseudun ulkopuolella vain ajettu alas, ja tähän mennessä Helsingin raitioteitä on laajennettu 50-luvun jälkeen kilometrin-parin pätkiä. Ainoa kelvollinen kotimainen vertailukohta Oululle on Tampere, jos raitiotie siellä rakennetaan. Ja koko Oulun kunnan väestötiheys ei nykyisellään kerro raitiotieinvestoinnin mahdollisesta kannattavuudesta mitään, kun luku kattaa lähes koko läänin. Ensin vois aloittaa siitä, että saadaan aikaan niin vilkas ja kysytty bussilinja, että sen liikennettä ei pysty kunnolla busseilla hoitamaan (enkä tiedä, onko semmoinen jo).
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#79569
Jälleen uutta visiota pukkaa:
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/ideakilpailu-oulun-torille-tornitalo-ja-kongessikeskus-myos-toripolliisille-esitetaan-uutta-paikkaa/715218/ kirjoitti:
Ideakilpailu: Oulun torille tornitalo ja kon­ges­si­kes­kus – myös To­ri­pol­lii­sil­le esitetään uutta paikkaa

Kuva
Kuva

Oulun torialueen ideakilpailun tulos on julkistettu. Voittaneessa työryhmä Ou-Luupin visiossa näkökulma ei rajoittunut pelkästään kilpailualueelle eli torille, vaan siinä ideoitiin myös Linnansaaren, Raatinsaaren ja Hollihaan rantojen kehittämisestä.

Raatinsaareen, venesataman kohdalle ja Hollihaan puistoon tarjotaan asuntorakentamista ja Linnasaaren rantaan saunaa ja ympärivuotista maauimalaa. Hollihaan edustan saaret jalostettaisiin virkistyskäyttöön.

Torin alueelle Vänmannin saareen kilpailun voittaja oli sijoittanut tornimaisen maamerkkirakennuksen ja Radisson Bluen eteen kongressirakennuksen.

Myös Toripolliisi-patsas on saanut uuden sijainnin läheltä kirjastoon ja teatterille johtavaa siltaa.

"Ou-Luups-ehdotuksen ansiot ovat torialueen monipuolisessa ideoinnissa sekä selkeässä, tasapainoisessa ja harkitussa rantavyöhykkeen täydennysrakentamisessa", sanoo Oulun yliopiston edustajana tuomaristossa toiminut koulutusrehtori, professori Helka-Liisa Hentilä.

Erityisen tyytyväinen tuomaristo on ideoihin, joita töissä esitettiin ranta-alueiden ja kauppatorin molemmin puolin sijaitsevien saarien kehittämiseksi. Ehdotuksissa alueet on osoitettu asumiseen, virkistykseen ja lomailuun, minkä lisäksi rantavyöhykettä on täydennetty pienillä keinosaarilla Kiikelin tapaan. Ratkaisut luovat kokonaan uuden keinon Oulun merellisen identiteetin vahvistamiseksi.

Ou-Loop-suunnitelman tekivät arkkitehtiopiskelijat Raquel Lima (Portugali), Siiri Murtola (Suomi) ja Benjamin Darbot (Ranska).

Tuomaristo painottaa, että ideakilpailun luonteen vuoksi ehdotuksia tulee tarkastella periaatteellisina ratkaisuina yksityiskohtaisten suunnitelmien sijaan. Tuomariston mukaan kilpailutyöt tarjoavat erinomaiset lähtökohdat kansalaiskeskustelulle torin tulevaisuudesta.

Kilpailutyöt asetetaan kaikkien oululaisten nähtäväksi heti vuodenvaihteen jälkeen tammikuussa 2016. Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut toivovat vilkasta keskustelua ja kommentointia niin voittajaehdotuksen kuin muidenkin kilpailutöiden osalta.

Ideakilpailun järjestivät Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut ja Oulun yliopiston arkkitehtuurin tiedekunta. Kilpailuun on kutsuttiin maisterivaiheen arkkitehtiopiskelijoita.

Kilpailutöitä jätettiin seitsemän. Työt luovutettiin arvioitavaksi nimettöminä.

Katso kartalta koko alueen suunnitelma (pdf)

Yksityiskohtainen suunnitelma torista, jossa näkyy muun muassa Toripolliisi-patsaalle ehdotettu uusi paikka (pdf)

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/ideak ... aa/715218/
Hieno visio! Erityisesti tykkään siitä että rantoja ja saaristoja hyödynnetään nykyistä enemmän, mistä olen itsekkin fantasioinut. Tosin mietittää ovatko nuo 2- ja 3-kerroksiset rakennukset tarpeellisia, ja voisiko niihin lisätä pari kerrosta. Harmillisesti tässä maassa kyllä riittää hienoja visioita joita ei koskaan päästä toteuttamaan.
tekijänä hmikko
#79579
Mahtoiko tuo konferenssikeskus olla kilpailun ohjelmassa vai onko keskus vaan ideoitu tässä ehdotuksessa?
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 24