Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä RV
#52192
Iggy.P kirjoitti:
RV kirjoitti:
Mutta, onko Oulussa millainen lähijunaliikenneverkko, vai onko sellaista lainkaan? Sellainenhan olisi yhtälailla kaupungin selvästi etelä-pohjoinen-painoitteisen rakenteen ansiosta helposti hoidettavissa.
Tein vuosia sitten aiheesta tällaisen ketjun: http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=8&t=477

Eipä tuosta pahemmin ole sen jälkeen tosin juttua ollut. Aika hiljaista taitaa sen "suunnitteluun" kuulua..
No huhhuh kun on kehitysmaatasoa :shock: Noin puhdasta autokaupunkia vieroksun minäkin.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#52195
RV kirjoitti:
No huhhuh kun on kehitysmaatasoa :shock: Noin puhdasta autokaupunkia vieroksun minäkin.
Joukkoliikenteen osuus Oulun liikenteestä on noin 6%, ja ollut lievässä laskussa...
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#52200
Klazu kirjoitti:En tiedä onko mitään perää omassa käsityksessäni, että paikallinen S-ryhmä Arina on todella vahva ja mukana kaikessa päätöksenteossa ja heille kyllä kelpaa autokaupungin ylläpito, sillä se tuo ihmisiä heidän automarketteihinsa?
Arinaa on verrattu mafiaan.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/arina ... si/613358/

Amerikkalaiset ystäväni ovat silloin tällöin valittaneet kotikaupungeistaan, ja olen huomannut useita samankaltaisuuksia Oulun kanssa.
Avatar
tekijänä eskimo
#65634
Asemakaavan muutos käynnissä! Matkakeskuksesta on tulossa huomattavasti korkeampi ja asuntopainotteisempi kuin nykyisessä asemakaavassa osoitettiin.
Arkkitehtuuritoimisto Juha Paldaniuksen uusin suunnitelma, 16 kerroksisia asuintorneja. Tornien arkkitehtuuri on kuvassa kovin totista, taitaa suunnittelijaa jännittää suuren talon piirtäminen. :?
Matkakeskuksen tilat käsittävät lähinnä lippuautomaatit ala-aulassa.
Kuva
Kuva Kaleva / ark. J Paldanius


Tässähän lähestytään alkuperäistä matkakeskussuunnitelmaan vuodelta 1992, 15-kerroksisia hotelli-, asuin- ja toimistotorneja.
Vielä jos saataisiin Raksilan puolelle samaa volyymia, kaupungin liikenteellinen ydin kohoaisi sille kuuluvaan arvoon.
Kuva
kuva Arkkitehtistudio EMP Oy
Avatar
tekijänä sam
#70924
Matkakeskuksen uusi kaava on tulossa yhdyskuntalautakunnan käsittelyyn ensi tiistaina. Kaavatyössä Matkakeskuksen tornit kutistuivat 12-kerroksisiksi ja pohjoisin torni katosi suunnitelmista, koska kontrasti vanhojen asemarakennusten ja uudisrakennusten välillä olisi ollut liian suuri.

Näkymä idästä. Raksilan puolelle sopisi hyvin vaikka ja mitä.
Kuva
Kuva

Yksi torneista on tällätty kivasti Pakkahuoneenkadun päähän.
Kuva

Itse asemarakennus päättää leveän Hallituskadun.
Kuva

Asema-aukio näyttää aika lailla samalta kuin aiemmissakin suunnitelmissa.
Kuva

Paloportaat ja rappukäytävän ikkunat tuovat vähän eloa julkisivuun. Toivottavasti ne myös toteutetaan havainnekuvan kaltaisina.
Kuva
Avatar
tekijänä eskimo
#71694
Matkakeskuksen asemakaavan muutos on nähtävillä tammikuussa 2015. Muutokset ovat aikaisempaa suunnitelmaa latistavia. Kerrokset vähenevät 16-15 :sta kahteentoista ja yksi tornitalo poistuu.

Tärkein torni, Hallitusaukion pääte, jätetään pois. Torni olisi osoittanut keskustan liikenteellisen ytimen sijainnin. Kaikissa aikaisemmissa suunnitelmissa tällä paikalla oli joko ainoa tai korkein torni. Jäljelle jääneet tornit sijoittuvat toisarvoisempaan paikkaan Rautatienkadun varteen keskustaan nähden tavanomaisten kerrostalojen taakse.
Kuva
Kuva
Kuva
kuvat Arkkitehtuuritoimisto Juha Paldanius

Matkakeskuskuvia vuodelta 1992, jolloin suunnitelmat piirrettiin vielä kynällä.
Kuva
Kuva
piirrokset Arkkitehtistudio EMP Oy
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#75855
Forum24 kirjoitti: Päätös ehkä jo syksyllä. Hanke valmis aikaisintaan vuonna 2021

Kuva
Matkakeskukseen tulisi kolme tornirakennusta ja niihin 265 asuntoa. (Kuva: Arkkitehtitoimisto Juha Paldanius)

Oulun yhdyskuntalautakunta hyväksyi kesäkuussa uusimman Oulun matkakeskusta koskevan asemakaavamuutoksen ja asetti sen nähtäville 27. elokuuta asti.
Hanke niin sanotusta matkakeskuksesta Oulun rautatienaseman seudulle on ollut vireillä pari vuosikymmentä ja sitä koskevaa asemakaavaa on muutettu useita kertoja.
Uusimmassa muutoksessa poistettiin aiemmassa kaavassa ollut asuinrakennuksia koskenut enintään 20 prosentin rajaus.
Lautakunnan hyväksymässä muutoksessa eri käyttötarkoitusten suhdetta määrittelevästä prosenttiluvusta luovuttiin kokonaan.
Myös Rautatienkadun alle suunniteltu varaus maanalaisesta pysäköintilaitoksesta on poistettu kaavasta.
Asemakaavan muutoksen pohjaksi laaditun korttelisuunnitelman mukaan hanke käsittää edelleen 265 asuntoa, jotka tulisivat arviolta noin 400 asukkaalle.
Liike- ja toimistotilojen yhteenlaskettu määrä on koko hankkeesta runsas viidennes eli 4 700 kerrosalaneliötä, josta 400 neliötä voi olla elintarvikemyymälää.
Asemakaavasta päättää aikanaan Oulun kaupunginvaltuusto.
Arvotontit tyhjillään


Mikäli nyt nähtävillä oleva asemakaavaehdotus hyväksytään kaupunginvaltuustossa, eikä siitä valiteta, asemakaava tulee voimaan tämän syksyn aikana, arvioi Oulun asemakaavapäällikkö Mikko Törmänen.
Asemakaavan muutoksen yhteydessä solmitaan maankäyttösopimus.
Törmäsen mukaan valmisteilla olevan sopimuksen mukaan matkakeskushankkeen kokonaisuus toteutuisi kolmessa vaiheessa.
– Tavoite on, että 1. vaihe (matkakeskus) valmistuu viimeistään kolmen vuoden kuluttua asemakaavan voimaantulosta, toinen vaihe viiden ja kolmas vaihe kuuden vuoden kuluttua.
Kokonaan valmista olisi aikaisintaan vuonna 2021.
Hakemuksen asemakaavan muuttamiseksi tehneen Lemminkäinen Talo Oy:n tavoite on käynnistää hanke välittömästi asemakaavan voimaantulon jälkeen.
Milloin käytännön töihin ryhdytään, Lemminkäinen Talo Oy:n aluejohtaja Marko Palonen?
– Me informoimme hankkeesta, kun asemakaava ja rakennuslupa ovat saaneet lainvoiman, Palonen vastaa.
Matkakeskus on yksi suurimmista Oulun keskustaan kaavailluista rakennushankkeista myös asuntojensa määrällä mitaten.
Lemminkäisellä on rahaa kiinni rautatieaseman seudun tyhjissä tonteissa.
Aluejohtaja Palonen on aiemminkin vakuuttanut, että arvoalue ei ole yhtiölle ongelma, enemmänkin mahdollisuus.

http://www.forum24.fi/sivut/artikkeli/7 ... uonna-2021
Hitaasti hyvä tulee?
Avatar
tekijänä sam
#75859
Semmoista. Lomilta palatessaan asemakaavoituksen ja lautakunnan jengi voisi tutustua esimerkiksi Jeff Speckin luentoon ja funtsia, miten 200 metrin mittainen parkkihallin seinä toimii käveltävyyden ja hyvän kaupunkiympäristön näkökulmasta. Rakennuttaja määrää ja lautakunta leimaa?
tekijänä Purkki^
#76134
Kaleva: Oulun matkakeskus viivästyy

Oulun matkakeskuksen rakentaminen viivästyy ensi vuosikymmenelle. Asiasta kertoi ensimmäisen Kaleva.

Uuden rautatieaseman eli matkakeskuksen rakentaminen voi alkaa aikaisintaan 2021.

Alkuperäinen sopimus on joulukuulta 2007, jolloin Oulun kaupunki ja VR-Yhtymä tekivät maankäyttösopimuksen matkakeskuksesta. Tammikuussa 2011 VR-Yhtymä kuitenkin myi rautatieaseman ympäristön Lemminkäinen Talolle perustettujen yhtiöiden lukuun.

Uuden sopimuksen mukaan matkakeskuksen alueelle rakennetaan kolmessa eri vaiheessa. Ensimmäiseksi rakennetaan aseman seudun eteläisimmälle tontille 12-kerroksinen asuintalo. Toisena alueelle nousee toinen 12-kerroksinen asuintalo ja kolmantena vielä yksi 12-kerroksinen asuintalo ja uusi matkakeskus.

Aikaa ensimmäisen vaiheen osalta on kolme vuotta siitä, kun uusi kaava valmistuu. Toisen vaiheen aikaraja on viisi vuotta ja kolmannen kuusi vuotta. Uusi sopimus on edennyt yhdyskyntalautakunnasta kaupunginhallitukseen.
http://www.rakennuslehti.fi/2015/08/kal ... viivastyy/
Avatar
tekijänä pejotu
#76137
Ei kai tuohon mitään matkakeskusta ole tulossa, VR ilmoitti asemakaavan lausunnossa, että sitoumusta siitä ei ole. Paikka, ja parempi sellainen, lie Raksilan puolella linja-autoaseman yhteydessä?

Saataisiinkohan tyhjänä seisovalle alueelle mielekästä käyttöä, muuta kuin levällään olevaa työmaakenttää? Esimerkiksi tehokas ja turvallinen pyöräparkki onnistuisi puretun punatiilisen talon paikallaan olevan laatan päälle.
Avatar
tekijänä atr
#76138
Purkki^ kirjoitti:
Kaleva: Oulun matkakeskus viivästyy

Oulun matkakeskuksen rakentaminen viivästyy ensi vuosikymmenelle. Asiasta kertoi ensimmäisen Kaleva.

Uuden rautatieaseman eli matkakeskuksen rakentaminen voi alkaa aikaisintaan 2021.

Alkuperäinen sopimus on joulukuulta 2007, jolloin Oulun kaupunki ja VR-Yhtymä tekivät maankäyttösopimuksen matkakeskuksesta. Tammikuussa 2011 VR-Yhtymä kuitenkin myi rautatieaseman ympäristön Lemminkäinen Talolle perustettujen yhtiöiden lukuun.

Uuden sopimuksen mukaan matkakeskuksen alueelle rakennetaan kolmessa eri vaiheessa. Ensimmäiseksi rakennetaan aseman seudun eteläisimmälle tontille 12-kerroksinen asuintalo. Toisena alueelle nousee toinen 12-kerroksinen asuintalo ja kolmantena vielä yksi 12-kerroksinen asuintalo ja uusi matkakeskus.

Aikaa ensimmäisen vaiheen osalta on kolme vuotta siitä, kun uusi kaava valmistuu. Toisen vaiheen aikaraja on viisi vuotta ja kolmannen kuusi vuotta. Uusi sopimus on edennyt yhdyskyntalautakunnasta kaupunginhallitukseen.
http://www.rakennuslehti.fi/2015/08/kal ... viivastyy/

Kumpi on oikeassa?

Kalevan mukaan matkakeskusvaiheen toteutukseen on kaavan voimaantulosta 6 vuotta aikaa. Siis jos kaava tulee tänä syksynä voimaan, matkakeskusvaiheen on oltava valmis syksyllä 2021.

Rakennuslehden mukaan matkakeskusvaiheen rakennustyöt saa aloittaa aikaisintaan 6 vuoden kuluttua kaavan voimaantulosta. :roll:
Avatar
tekijänä pejotu
#76139
Kalevan mukaisesti, ja ymmärtäisin samoin Rakennuslehden, lukee sopimuksen kohdassa 10:
http://asiakirjat.ouka.fi/ktwebbin/ktpr ... &version=1

20 000 € sakko / vuosi ei tosin ole tuossa mittakaavassa kovin suuri, vastaa 4-5 m2 myytävää asuntoalaa... Lisäksi lopuksi on tietysti ehto, että suhdanteiden valossa sakostakin voidaan luopua, ja se kai onnistuu liki aina... etenkin jos vaikka VR:n luomat "suhdanteet" ovat sellaiset, että se ei tuohon asemakeskusta halua, tai ehditään vaikka pistää uusi asemakaavamuutos vireille tuosta korttelin pohjoisosasta...
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#80607
Ikuisuusprojekti etenee! Enää vain ikuisuus jäljellä!
Kaleva kirjoitti: Mat­ka­kes­kus­kaa­va hyväksyttiin ilman tietoa mat­ka­kes­kuk­ses­ta

Kuva

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Oulun asemanseudun eli matkakeskuksen uusitun asemakaavan.

Vaikka kaavan nimi on matkakeskuskaava ja sitä on sellaisena kohta kymmenen vuotta kaupungin päätöksenteossa pyöritelty, ei Lemminkäisellä ja VR:llä ole tällä hetkellä sellaisia sopimuksia, jotka automaattisesti tarkoittaisivat uuden matkakeskuksen toteutumista.

Uudessa asemakaavassa matkakeskuksen alueelle voidaan rakentaa aikaisempaa enemmän asuntoja. Korttelisuunnitelman mukaan asuntoja mahtuu kolmeen 12-kerroksiseen asuintorniin kaikkiaan 265.

Matkakeskukselle on varattu matala kolmikerroksinen tila pohjoiseen päätyyn.

Kaavamuutos tehtiin Lemminkäinen Talo Oy:n hakemuksesta. Kaavassa luovutaan ajatuksesta rakentaa asemalle kauppakeskus.

Lue lisää tämän päivän Kalevasta.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/matka ... ta/719023/
Ylellä on vähän enemmän tietoja.
– Tämä on alku laajemmalle kehittämiselle asemanseudulla. Meillä käynnistyy kevään aikana arkkitehtuurikilpailu myös Raksilan puolen asemakeskuksen osalta. Sinne tulee merkittävä määrä kaupallista ja palvelurakentamista, mutta myös asumista. Sen rakentaminen tapahtuu aikanaan kolmessa vaiheessa, samalla tavalla kuin tämä rautatieaseman puolikin.
Iggyn ehdotuksen mukaisesti Raksilan puolelle saisi kaavoittaa kauppakeskuksen ja markettien tilalle voisi kaavoittaa umpikorttelin ja/tai torneja.
Työt alkavat tänä vuonna ellei valituksia taas ilmaannu
Eiköhän joku keksi valittaa jostain.
Avatar
tekijänä sam
#80611
Vau! Moneskohan alueelle laadittu kaava tuo oli 15 vuoden sisään? Kolmas? Neljäs? Valituskierrosten jälkeen päästäänkin sitten laatimaan taas uutta suunnitelmaa...
Avatar
tekijänä atr
#87605
Kaleva: Oulun Matkakeskus -asemakaava sai lainvoiman

Lemminkäisen asemakorttelikaavasta tehty valitus meni nurin Pohjois-Suomen hallinto-oikeudessa. Yksityishenkilön tekemän valituksen aiheena oli ilmeisesti radan itäpuolisen alueen kuulumattomuus suunnitteluun (?). Eli siis se alue, josta viime vuonna järjestettiin arkkitehtikilpailu ja jonka voittajaksi Tervatynnyrit-ehdotus valittiin. Valituksen käsittelyssä kesti noin 14 kuukautta.

Lemminkäisen suunnitelmahan näyttää tältä. 3-kerroksisesta asemaosasta ei ilmeisesti ole tehty mitään sopimuksia. Pidän todennäköisempänä (ja järkevämpänä), että vain asuintornit rakentuvat tuollaisenaan ja asemaosan tilalle tulee jotain Tervatynnyrit-ehdotuksen pohjalta suunniteltua. Rakentaminen on muutenkin tarkoitus aloittaa eteläisestä tornista.

Kuva
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9