Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Tekijänä Pyöröovi
#98940
hmikko kirjoitti: 14.11.19 20:12 Eihän tuossa vähittäiskaupan kaavoituksessa ole mitään kompromissia Seinäjoella tehty, todellakaan. Pellolle on kaavoitettu kaikki kauppakeskus- ja myymälälaatikot, joita joku on keksinyt esittää ja joille on rahoitusta edes jossain määrin tiedossa. Kompromissi ei ole se, että keskustaan on samaan aikaan tehty kävelykadun pätkä kymmenen vuoden väännön jälkeen.
Tarkoitin lähinnä omalla kommentillani viitata aiempaan spekulointiin, miksi kaupungit eivät suoraan mene ja tue pelkästään autoiluun/jalankulkuun kannustavaa kehitystä. Yhteiskunnasta löytyy lukuisia intressejä, jotka kohtaavat ja toisilla on enemmän vaikutusvaltaa kuin muilla. Suomen pienet tuloerot ovat onneksi estäneet kaikkein hulluimmat järjestelyt kulissien takana. Tietysti Seinäjoen suunta on pettymys, mutta Ideaparkeissa on kyseessä yhtä kaupunkia laajempi innostus autoiluun, kuten näkyy avajaispäivän suosiossa. Esimerkiksi Vaasa saattaa muuttua samalla huomattavasti houkuttelevammaksi tiivistä kaupunkia kaipaaville.
Tekijänä hmikko
#98944
Pyöröovi kirjoitti: 16.11.19 01:23 Suomen pienet tuloerot ovat onneksi estäneet kaikkein hulluimmat järjestelyt kulissien takana.
Toki noin, jos vertaa hulluimpiin mitä maailmalta löytyy. Toisaalta Suomessa ei juuri missään käyty selvää julkista keskustelua siitä, että nyt päätetään kehittää automarketteja kaupunkikeskustan kustannuksella, silloin kun kaupunkirakenteen kannalta ratkaisevat päätökset tehtiin. Tarkoitan tässä menneitä vuosikymmeniä. Käytännössä K- ja S-keskusliikkeet junailivat itselleen hypermarkettien paikat pitämällä yllä likeisiä suhteita kuntapäättäjiin, ja poliittiset päätökset menivät enemmän ja vähemmän läpihuutojuttuina liike-elämän edistämisen nimissä. Valtion tasolla taisi jossain vaiheessa olla joku rajoitus hypermarkettien koolle, mutta käsittääkseni se ei paljon vaikuttanut.

Pyöröovi kirjoitti: 16.11.19 01:23 Esimerkiksi Vaasa saattaa muuttua samalla huomattavasti houkuttelevammaksi tiivistä kaupunkia kaipaaville.
Epäilen vahvasti. Tuommoinen muutos vaatii käytännössä aika voimakasta kasvua kaupungissa, ja sitä ei Vaasassa taida olla. Jos tilanne on lähellä nollasummapeliä, niin ideaparkkeihin ohjatut asiakasvirrat ovat oikeasti poissa muualta.

Seinäjoen oma tilanne on sikäli paradoksaalinen, että keskustaan on rakennettu asuntoja viime vuosina suht paljon, ja varsin kaupunkimaisella mallilla. Asuntojen hinnat ovat käytännössä Turun ja Tampereen luokkaa. Keskustaa myydään kaupunkimaisella asumisella ja palvelujen läheisyydellä, vaikka kaupalliset palvelut samaan aikaan siirtyvät pois. Toisaalta kysyntää taitaa pitää yllä joka tapauksessa väestön vanheneminen. Seinäjoella ja ympäröivässä maakunnassa piisaa paljon eläkeläisiä, jotka eivät enää halua tai pysty hoitamaan omakotitaloaan. Monella ei ole varaa kerrostaloasuntoon keskustassa (varsinkin jos omakotitalo syrjemmällä on muuttunut arvottomaksi), mutta näköjään niitäkin piisaa, joilla on.
MindW peukuttivat tätä
Tekijänä Samivi
#99031
Seinäjoella ei oikein ole ollut minkäänlaista kaupunkimaisuutta eikä varsinaista keskustaa. Kevyesti Suomen rumin ja masentavin kaupunki vielä 2000-luvun alussakin. Sellainen TDi-tuulipukujen luvattu kaupunki. 2010 luvulla kuitenkin alkoi meno hiukan muuttua ja meitä väärämielisiäkin alkoi olemaan niin paljon, että keskustaa alettiin kehittämään. Viimeiset vuodet menikin todella lujaa, kaupunkiin saatiin tori ja pari kerrostaloakin keskustaan ja piti olla tulossa jopa oikea leffateatteri.

2010 luvun pöhinä keskustan kehittämisen lähemmäs kaupunkia sai monet meistä empimään poismuuttoa. Mitä jos jäätäisiin sittenkin Seinäjoelle, lapsille tungetaan kouluissa/päiväkodeissa vielä uskontoa ollaanhan raamattuvyöhykkeellä, mutta sentään saadaan keskusta. Alettiin haaveilemaan keskustaan tai sen liepeille muuttamisesta ja siitä elämän monipuolisuudesta ja helppoudesta jonka kaupunkiasuminenn tarjoaa maaseudun omakotihelvetin sijaan.

No sitten tuli ideapark ja tappoi sen pöhinän lopullisesti. Keskusta on kuolleempi kuin ennen pöhinää ja kaupungin enemmistö (eli ne saatanan TDi-tuulipuvut) juhlii voittoaan. Maaseutu vei voiton kaupunkilaisten hömpötyksiltä ja sillä peltilehmällä ajetaan kaupungin kuoleviin palveluihin jotka on hajasijoitettu peltojen laatikoihin.

Jos asiasta jotain hyvää pitäisi löytää, esim. Upassa on asuntojen myyntihinnat tippuneet reilusti huippuvuosistaan kun ei kämpät mene kaupaksi. Upasta voi kävellä keskustaan, mutta kun keskustassa ei ole mitään ja se TDi peltilehmä on pakko omistaa niin miksei sitten asuisi vaikka omakotihelvetissä.
grendy peukuttivat tätä
Tekijänä hmikko
#99034
Samivi kirjoitti: 26.11.19 22:52 2010 luvun pöhinä keskustan kehittämisen lähemmäs kaupunkia sai monet meistä empimään poismuuttoa.
Itse en kyllä tunnista tämmöistä pöhinävaihetta todellisuudesta, mutta en ole asunut Seinäjoella kokoaikaisesti tällä vuosituhannella. Esim. Päivölän Citymarket, jonka piti olla uuden laatikkomyymäläkeskittymän veturi, avattiin 2011. Eli kaupunginisät ovat kyllä tuolloinkin hajauttaneet ihan päätoimisesti.

Siis muulle Suomelle tiedoksi, että Päivölä sijaitsee teollisuusalueen poskessa parin kilometrin päässä keskustasta, päinvastaiseen suuntaan kuin Ideapark. Suunnitellusta isojen myymälöiden keskittymästä jäi osa toteutumatta, minkä takia alueella on parkkikenttien välissä silmiinpistäviä tyhjiä tontteja. Toteutuneita ovat Citymarket (sis. puoli tusinaa pikkukauppaa ja ravintolaa) ja Tokmanni, ja ison kiertoliittymän toisella puolella Biltema, Minimani (iso päivittäistavarakauppa, sis. Alkon) ja nyttemmin Lidl. Byggmax tuli ja meni. Vanhastaan alueella oli Stark.

Hyvä kai, jos Seinäjoen uudesta torista ja sen suunnitelmista joku innostui noin kovasti. Mun silmääni se näytti alusta asti siltä, että siitä tulee sama kuin edellisestä, Torikeskuksen eteen 90-luvun alussa tehdystä torista. Se jäi kauppakeskuksen edessä olevaksi, enimmäkseen kuolleeksi aukioksi, joka ei oikein liittynyt ympäröiviin katuihin luontevasti. Uusi tori on ainakin tähän asti ollut yhtä ruma ja autio, mutta ensi kesä on vasta ensimmäinen kokonainen kesäkausi sille. Ts. saa nähdä.

Ja kyllä Seinäjoen keskusta on ollut ihan oikea pikkukaupungin keskusta. Olen tarpeeksi vanha muistamaan ajan, jolloin oikeasti lähes kaikki kaupallinen asiointi tapahtui siellä. Kapernaumin teollisuusalueella oli jotain rautakauppaa, ja Hyllykallion Osuuskauppa oli semmoinen tavallinen supermarketlaatikko (nykyään aivan jättimäiseksi paisutettu Prisma), mutta muuten kaikki keskustassa. Siis kaikki vaate- ja kenkäkauppa, ja myös vähänkään laajemman valikoiman ruokakauppa. Sokoksen tavaratalo oli voimissaan. Tämä siis oli kaukaista 80-lukua, jolloin mm. tavallisten lähiömarkettien valikoima ei ollut läheskään sitä mitä nykyään, Alkoja tasan yksi pitkäripainen virasto keskustassa, ja autoilun taso myös vielä aika kaukana nykyisestä. Joukkoliikenne ei kyllä toiminut häävisti silloinkaan, mutta taisi olla myös asiakkaiden vaatimustaso matalampi.

Samivi kirjoitti: 26.11.19 22:52 Kevyesti Suomen rumin ja masentavin kaupunki vielä 2000-luvun alussakin.
Matkailu avartaa. Suomen pikkukaupungit näyttävät kaikki samalta.
Tekijänä Pyöröovi
#99035
Joo pikkukaupungeissa kauppakeskukset ovat kuihduttaneet ajat sitten kaiken pienemmän yritteliäisyyden. Itse yllätyin lähinnä edellä olevista kommenteista, että Seinäjoen kokoluokan kaupunki on päättänyt mennä autoilua kannustavaan suuntaan päinvastaisista trendeistä huolimatta. Kuihtuvilla alueilla vastaavan ymmärtää, mutta rannikolla olisi mahdollisuuksia muuhunkin.
Tekijänä hmikko
#99106
LKH-ryhmästä bongattua:

HS: Vuonna 1967 avattu Aleksi 13 ajautui vaikeuksiin – Saattaa sulkeutua lopullisesti ensi vuonna

Kyseessä siisä Luhdan omistama Aleksi 13 -lippulaivakauppa Helsingin Aleksanterinkadulla. Luhdalla on liiketilaa Helsingin uusissa kauppakeskuksissa. Aleksanterinkadun talon omistaa Ilmarinen, jonka kanssa Luhta ei nähtävästi pääse sopimukseen vuokrasta.

Tämä vaan noin esimerkkinä siitä, että ongelmatiikka koskee myös valtakunnan keskeisimpänä pidettyä ostoskatua.
Tekijänä JamoL
#99108
Jos tarkoitat ettei tavaratalomainen konsepti toimi enää edes keskustassa, olen samaa mieltä.

Mutta muuten tämä kertoo enemmän siitä että muunlaiset konseptit pystyvät maksamaan enemmän vuokraa per neliö. Ei tuo tyhjäksi jää, tosin varmaan 3. ja 4. kerros vaativat jotain muuta kuin vähittäiskauppaa?

P.s. Meinasin ensin kirjoittaa "voittoa per neliö", mutta Aleksilla ja Pohjois-Espalla rakennetaan myös brändiä, ja epäilen että monet noista kalleimpien liiketilojen kaupoista kattaa korkeintaan kulunsa, ja voitto tulee sitten muista myymälöistä tai online.
Tekijänä Samivi
#99296
hmikko kirjoitti: 27.11.19 02:30 Hyvä kai, jos Seinäjoen uudesta torista ja sen suunnitelmista joku innostui noin kovasti. Mun silmääni se näytti alusta asti siltä, että siitä tulee sama kuin edellisestä, Torikeskuksen eteen 90-luvun alussa tehdystä torista. Se jäi kauppakeskuksen edessä olevaksi, enimmäkseen kuolleeksi aukioksi, joka ei oikein liittynyt ympäröiviin katuihin luontevasti. Uusi tori on ainakin tähän asti ollut yhtä ruma ja autio, mutta ensi kesä on vasta ensimmäinen kokonainen kesäkausi sille. Ts. saa nähdä.
Kysehän ei ollut pelkästään torista, vaan siitä yleisestä pöhinästä joka suunnasta kuului investointi-uutisia. Oma-sp alkoi purkamaan omaa karmeaa rakennustaan, kassatalo myytiin ja alkoi sen purkaminen ja uuden talon rakentaminen. Cumuluksen karmean peltihallin päädystä purettiin talo ja piti alkaa uuden leffateatterin rakentaminen.
hmikko kirjoitti: 27.11.19 02:30
Samivi kirjoitti: 26.11.19 22:52 Kevyesti Suomen rumin ja masentavin kaupunki vielä 2000-luvun alussakin.
Matkailu avartaa. Suomen pikkukaupungit näyttävät kaikki samalta.
Nyt on pakko pyytää tarkennusta, että mihin vertaat? En toki ole kaikissa kaupungeissa varmaan käynyt ja niitäkään en muista jossa olen käynyt.

Seinäjoki on yli 60k asukkaan kaupunki, eli vertailu johonkin Kurikkaan tai Lapuaan ei ole reilua. Seinäjokea pitäisi verrata johonkin Mikkeliin, Hämeenlinnaan, Kotkaan tai Vaasaan.
Tekijänä hmikko
#99297
Samivi kirjoitti: 30.12.19 19:32 Seinäjoki on yli 60k asukkaan kaupunki, eli vertailu johonkin Kurikkaan tai Lapuaan ei ole reilua. Seinäjokea pitäisi verrata johonkin Mikkeliin, Hämeenlinnaan, Kotkaan tai Vaasaan.
Seinäjoen väkiluku oli 36 000 ennen kuntaliitoksia, jotka tulivat voimaan 2005-2009. Keskusta ei silloin mitenkään taikaiskusta muuttunut vertailukelpoiseksi Vaasan kanssa. Noissa mainitsemissasi kaupungeissa on 1800-luvun ruutukaava toisin kuin Seinäjoella, ja muutenkin paljon Seinäjokea pidempi historia kaupunkeina. Vanhoja rakennuksia sotia edeltäneeltä ajalta on suhteessa paljon enemmän kuin Seinäjoella, jossa niitä ei keskustassa ole käytännössä lainkaan (Suojeluskuntatalo, keskustan reunoilla entinen keskussairaala ja koulut). Silti, noissa mainitsemissasikin kaupungeissa mielestäni yleisilmettä hallitsee voimakkaasti 60- ja 70-lukujen kerrostalot ja toimistotalot, elementteineen ja nauhaikkunoineen. Kaupunkikuva on myös samalla tavalla repaleinen kaikissa - ruutukaavaan on rakennettu 60-lukulaisia avokortteleita sun muita matalia liikesiipiä ja parkkipaikkoja. Tätä tarkoitin sillä, että suomalaiset pikkukaupungit näyttävät samalta. Toki noissa vanhoissa ruutukaavoissa on kaikissa keskustori, joka edelleen toimii ja liittyy kaupunkirakenteeseen luontevasti.

Edit: takaisin aiheeseen: tämmöinen osui silmään Hesarissa: Kaupan alan ahdinko Britanniassa jatkuu: Raportin mukaan alalta on hävinnyt tänä vuonna 140 000 työpaikkaa. Jutun mukaan syynä pääasiassa verkkokauppa.
Tekijänä Domo
#99298
Voiko nyt enempää epäreilua olla kuin verrata em. kaupunkeja Seinäjokeen. Kaikki yli 150v. vanhoja, kuten hmikko jo mainitsi ja luetteli erot. Mutta kauppakeskuksiin. Hämeenlinnassa kauppakeskus Goodman toteutettiin hienosti "joutomaalle" moottoritien päälle korjaten osittain vanha virhe, mutta kenties vanhan ruutukaavan kustannuksella. Mikkelissä taasen rakennettiin toriparkki ja yhdistettiin siihen kaksi kauppakeskukseksi saneerattua umpikorttelia ja toritasoon kävelykeskusta katuterasseineen, jolla pystyttiin pitämään keskusta vireänä. Kotka nyt on satamakaupunkina omaa luokkaansa ja Vaasa edelleenkin keskipohjhanmaan ainoa kaupunki. Kaupunki ei synny väestömäärällä siihen tarvitaan paljon muutakin.
JamoL peukuttivat tätä
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14