Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
tekijänä Toni
#478
Oulu on kaupunki, jossa en ole koskaan käynyt. Sen sanotaan olevan menestyvä, kehittyvä ja kaikkea muuta. Jos satutte näkemään jotain mielenkiintoista / jännää Oulua koskevaa, ilmoitelkaa täällä. :)

* * *

Viime kuussa (?) Oulun rannikolla aloitti toimintansa Suomen suurin tuulivoimala WWD3, millä on tehoa nimensä mukaisesti 3 megawattia. Sen napakorkeus on 90 metriä ja sen siipien kärjet yltävät 135 metriin.

Kuva
(copyright Winwind Oy)
tekijänä qazwsx
#481
Oulu vaikuttaa hyvinkin kauniilta ja varakkaalta kaupungilta, mutta itse en kylläkään asuisi siellä, koska en siedä kylmää ilmastoa. :lol:
Avatar
tekijänä eskimo
#487
Oulun kaamos on hyinen, synkkä ja kestävä.
Vastapainoksi ylenpalttista kesän aurinkoa viilentää ja kostuttaa navakka merituuli (Hattupäinen ei kauaa kukkoile kaupungin kadulla). Kesäilmoista ei tarvitse olla muutenkaan huolissaan. Verenhimoiset sääskiparvet ajavat uskalikot välittömästi sisätiloihin. Ouluun ei pehmoilla ole asiaa.
Viimeksi muokannut eskimo, 13.04.05 14:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
tekijänä CCCP
#804
Ei uskoisi, että Oulu on Suomen 6. suurin kaupunki, niin pieni keskusta siellä on ja sitä on mahdotonta erottaa, koska siellä on myös asuntoja, vaikka keskustoissa pitäisi olla vain yrityksiä.
Eikä siellä ole mielestäni kaupunkiin olennaisesti kuuluvia kahviloitakaan paljon, juottoloita(eli räkälöitä) sitäkin enemmän.
Avatar
tekijänä H.C.
#1234
Technopolis on ilmeisesti tänä vuonna rakentamassa Oulun ydinkeskustaan uutta kompleksia:

Kuva

lisätietoja: http://www.technopolis.fi/ydinkeskusta/



YIT:n sivuilta löytyi myös muutama mielenkiintoinen asunto-projekti:

Jo valmistunut 12-kerroksinen Oulun Sirius:
kuvia:
http://www.yit.fi/binary.asp?page=16538&field=Image
http://www.yit.fi/binary.asp?path=1;312 ... &version=1

sekä tuleva kohde Merijalinrannan alue:

kuvia:
http://www.yit.fi/binary.asp?path=1;312 ... &version=2
http://www.yit.fi/binary.asp?path=1;312 ... &version=1

lisätietoja: http://www.yit.fi/page.asp?path=1;3129; ... 8937;41932
tekijänä Welissoni
#3588
http://www.ouka.fi/tekninen/kaavat/kuva ... iite_H.pdf

Elikä tällaisen kompleksin rakentaminen on ainakin parhaillaan menossa keskikaupungin liepeillä Vanhatullissa. Autotorille, eli kyseiseen kortteliin, kaavailtiin alunperin pysäköintilaitosta keskustapysäköinnin tarpeisiin, mutta sekä tämän että kauemman maantasossa sijaitsevan pysäköintialueen (Autonummen, jolle rakennetaan Tecknopolista) hankkeet vaivihkaa kuopattiin, eivätkä juntit ole ainakaan toistaiseksi ymmärtäneet hankkeista valittaa, koska tuudittautuvat sen varaan, että pienet pysäköintilaitokset riittävät kattamaan keskustapysäköinnin tarpeet, eikä kallioparkkia tarvitse rakentaa.

http://www.jteppo.fi/index.html?kuva=ho ... eskus.html
(uudiskohteet/esittelyvideo)

Hanke on kuitenkin suhteellisen massiivinen siihen nähden, mitä keskustaan on viimevuosina rakennettu, ja rakennuksen alle sijoittuu ilmeisesti kaksitaloinen yleinen pysäköintilaitos. Jos ajatellaan monia keskustan rakennuksia, niin siinä, missä yleensä yhden kortteliseinämän peittää kolme rankennusta, niin Skandicin rakennus täyttää kokonaisen pinnan ja tuo samalla vähän ilmettä muuten pliisuun ympäristöön. Samassa korttelissa on näemmä säilynyt muutama puutalokin. Korttelin sisäosaan jää Finnkinon elokuvakeskuksen eteen korttelin sisäinen kaupunkiaukio, mikä on positiivinen seikka muuten ahtaassa ruutuasemakaavassa. Tontti on kyllä todella hyvä ja pannukaukkukaupungin ainoita rinnemäisiä sellaisia. Kyseinen rakennusmassa tulee luultavasti tulevaisuudessa sijaitsemaan merkittävässä liikenteen solmukohdassa, koska sitä sivuavat Saaristonkatu ja Albertinkatu tulevat tulevaisuudessa muodostamaan kaakko-luode suuntaisen, kävelykeskustan toista laitaa ympäröivän, katuparin.

Toinen merkittävä lähivuosien hanke lienee Etu-Värtön toimisto- ja asuinalueen rakentaminen Pohjantien varressa Intiön kaupunginosan itäpuolella. Asemakaava on hyväksytty, ja alueelle tullaan rakentamaan muutama 8-kerroksinen pistetalo ja niiden lomaan matalampia 4-ja viisikerroksisia lamellitaloja. Hanke herätti suurta vastustusta, koska etuvärttöläiset vaativat, että alueelle suunnitellut rakennukset ovat liian näyttäviä, korkeita ja pröystäileviä alueen muuhun rakennuskantaan nähden. He vaativat, että rakennukset tulisi toteuttaa korkeintaan neljäkerroksisina ja saivat osittain joen puolella hankkeensa jopa läpi.

http://www.ouka.fi/tekninen/kaavat/kuvat/1794D.pdf


Limingantulliin tullaan rakentamaan tulevina vuosina kaupunkimaista asumista edustava uusi asuinalue, johon on kaavoitettu pääasiallisesti kerrostaloja. Kaupunginosa muodostaa jatkon jo hyväksytylle ja osittain toteutetulle Etu-Lyötyn kaavarugolle. Alueelle ajateltiin alunperin rakentaa 12-14-kerroksisia kerrostaloja, mutta juntit näkivät hankkeen liian massiivisena ja saivat itkettyä korkeimmankin kerrosluvun kahdeksaan.

http://www.ouka.fi/tekninen/kaavat/kuvat/1830S.pdf

Yksi ikuisuushanke on Vaaran keskus, eli VR-yhtymän laaja rakennushanke, joka kantaa triviaalinimeä matkakeskus. Vaaralle on hyväksytty asemakaava, joka mahdollistaa matkakeskuksen ja laajan liikekompleksin rakentamisen radan varteen. Hankkeen toteuttaminen vaatii tosin laajamittaista vanhojen rakennusten purkamista, mikä on herättänyt närkästystä. Toiset taas ovat sitä mieltä, että matkakeskus olisi tullut toteuttaa kaksikerroksisena. Aikaisemmin lama-aikaan alueelle kaavailtiin Nokian toimitiloja ja 15-kerroksisia hotelli-ja asuintorneja matkakeskuksineen. Nykyisen hankkeen mittakaavasta ei ole varmaan hajua monellakaan, mutta lienee selvää, että Hallituskadulta Saaristonkadulle yltävä kompleksi olisi kaikessa tehokkuudessaan keskustan laajin.

Hanke on saanut sekä kannatusta, että paheksuntaa: asemakaavamuutos on hyväksytty, mutta valituskierre kestänee muutaman vuoden Oulun tapaan, joten rekentamaan päästään ehkä 2010, jos silloinkaan. Laaja liikerakentaminen on herättänyt myös paikoin kateutta keskustan yrittäjissä. Kaavamuutoksen ohessa eräs shokkipläjäys liittyi myös Raksilan puolen rakentamiseen, jolloin nykyisen linja-autoaseman viereen pompsahtaisi 16-kerroksinen asuin-ja toimistotorni. Kerrosluvusta tullaan ilmeisesti neuvottelemaan vielä pitkään, koska raksilalaisia närkästytti eritoten kirkkonäkymän menettäminen.


Ja muutama ydinkeskustan kehittämisprojekti näytti myös olevan tuolla Uki Arkkitehdit sivustolla:

Galleria-kortteli ja Pallas-kortteli

http://www.ukiark.fi/
(projektit/maankäytön suunnittelu/kuvat/...)


Tässä siis muutamia lähitulevaisuuden jopa utopistisia hankkeita. Aina täällä voidaan suunnitella kaikkea, mutta toteutuminen on sitten ihan eri juttu. On selvää, että kaupungissa, missä kaikki on aikoinaan tuhottu, betonibunkkereitakin vaalitaan käsi sydämellä, mutta paikoittain rakentamisen estäminen ja puhdas kateus näyttätyvät räikeästi.
tekijänä Toni
#4392
^
Tuo elokuvateatterikompleksi on mielenkiintoinen. Hyvä, hyvä, hyvä että sitä elämää saadan keskustaankin lisää. Rakentaminen lähiöissä pitäisi kieltää siihen asti kunnes kantakaupunki on täyteen rakennettu :D


Oulun veturi

- 9 kerrosta
- keskustan liepeille
- YIT toteuttajana


Kuva

Kuva




Kentlemanni

- YIT toteuttajana
- höpsö nimi
- osa Etu-Lyötyn keskustan vieressä sijaitsevan alueen kehitystä

Kuva


Etu-Lyötyn alueen rakentaminen
Kuva
Avatar
tekijänä satama
#4405
Kuva hotelli - elokuvateatterista.
Kuva

Minkä takia Oulussa on noin pimeän näköistä koko aika. Onko se niin pohjoisessa? :)
tekijänä Welissoni
#4409
Herranjala, mistä tuon Veturi- jutska jutskan löysit? Olen suurinpiirtein googlettanut joka ikisen Ouluun liittyvän linkin, mutta tuo on mennyt hiukkasen sivu suun. Olen kyllä tuosta kuullut ja asemakaavan nähnyt, mutta koskaan en ole tuota kuvvaa löytäny.

Ja satamalle: No on täällä aika pimiää ja ankiaa ainakin talvella. Kesällä tämä on kyllä oikein mukava ja viihtyisä kaupunki - siis minun mielestäni. Tuo yövalaistus saa jotenkin kaiken näyttämään hulppeammalta. Se on ehkä syy.

Kerrosluku yhdeksän. Kostuttaa niin, että tämän täytyy olla unta. No heh heh...
Avatar
tekijänä sam
#6739
Tässäpä pari esimerkkiä teknologiakaupungin kehityksestä 2000-luvulla:


1) Toisessa ketjussa oli puhetta Isokatu 55 puurakennusten paikalle nousevasta talosta. Pytinki rakennettaneen voimassaolevan kaavan mukaan, sillä rakennuslupa herui tuosta noin vain. Vaikuttaa mielenkiintoiselta... Meurmanin ja Ervin hengessä katulinjasta ja naapuritaloista irti vedetty kolmikerroksinen murju. Näin sitä parannetaan valtakunnanosakeskuksen keskustan katukuvaa uuden Technopoliksen naapurikorttelissa! Tuntuu järjettömältä, ettei kaavaan ole voitu puuttua ennen rakennusluvan antamista. (kortteli 17, pohjoiskulma):

Kuva


2) Alle kahden kilometrin päässä keskustasta sijaitseva Tuira on tornitaloistaan huolimatta suhteellisen matalalla tehokkuudella rakennettu lähiömainen kaupunginosa. Eräs taloyhtiö halusi pari vuotta sitten rakentaa lisäkerroksen omistamaansa asuinrakennukseen ja lisäksi korvata tontillaan sijaitsevan yksikerroksisen liikerakennuksen asuintalolla. Kaavoitusprosessin loppupuolella asukkaat päättivätkin yllättäen nimbyillä, ja vetivät muutospaperit pois. Kaavoituskulut jäivät luonnollisesti taloyhtiön maksettaviksi. Kortteli 53, L:n mallinen tontti.

Kuva

(Linkkiteknisen lautakunnan päätökseen.)


3) Sitten vielä yksi positiivinen (wau, sam positiivisella tuulella! :D) huomio ydinkeskustan alueelta: Rintamäen kortteli täydennetään joskus tulevaisuudessa valopihalla varustetuksi liike-umpikortteliksi.

Kuva

Tällä hetkellä Pakkahuoneenkadun puoleisessa päässä korttelia sijaitsee Rintamäen urheiluliikkeen jyrmy laatikko, kuva Vaarankadulta.

Kuva

Sr-3-merkinnällä varustettu talo Rintamäen vieressä Kauppurienkadun ja Vaarankadun kulmassa on vanha Talousseuran rakennus. (Kuva: Uuno Laukka) Muita rakennuksia korttelissa ei nykyään ole.

Kuva


P.S. Tänään oli Kalevassa juttua Kauppahotellin talosta Kadonneita rakennuksia -juttusarjassa. Valitettavasti verkkoversio on maksullinen, joten linkitys ei toimi. Sarjassa on käsitelty heinäkuussa myös muun muassa Hammarin talo, joten ei muuta kuin kirjastoon! :)
Avatar
tekijänä Iggy.P
#6748
sam kirjoitti: Tänään oli Kalevassa juttua Kauppahotellin talosta Kadonneita rakennuksia -juttusarjassa. Valitettavasti verkkoversio on maksullinen, joten linkitys ei toimi. Sarjassa on käsitelty heinäkuussa myös muun muassa Hammarin talo, joten ei muuta kuin kirjastoon!
Huomasin tämän päiväisen artikkelin ja talteenhan se oli otettava. Uskomattoman hieno rakennus. Uusgotiikkaa ja jugendia!
sam kirjoitti:Tuntuu järjettömältä, ettei kaavaan ole voitu puuttua ennen rakennusluvan antamista.
Oulussa on tapahtunut näin talolaisen näkökulmasta katsottuna monia anteeksi antamattomia asioita kaupunki suunnittelussa. Minulle itselleni oli suuri hämmästys saapua ensi kerran Ouluun ja todeta miten tämä on voitu näin rakentaa. Niin sekavalta ja pieneltä kaikki vaikutti. Ainoastaan Tuira oli sellainen joka vastasi mielikuvaa. Vaikka vanhasta Oulusta säilyneitä rakennuksia/kortteleita on pidettävä hyvinkin näyttävinä on muu kaupunki masentavaa katsottavaa. Kaksi kohtalokasta päätöstä nousee muiden edelle kun puhutaan syistä miksi Oulu on nykyään tällainen. Ensimmäinen tehtiin heti sodan jälkeen kun tuhoutuneita kortteleita alettiin suunnitella uudestaan. Jostakin käsittämättömästä syystä päädyttiin kolmekerroksisiin rakennuksiin kun muualla suomessa suuremmat kaupungit rakennettiin järjestään yli 7-kerroksisiksi. Tämä on todella erikoista kun vertaa sitä keskustan Jugend-kortteleiden neljään jopa viiteen kerrokseen(joissa myös kerroskorkeus on suurempi). Kaupunkia siis päätettiin madaltaa! Sitten kuusikymmenluvulla rakennus yhtiöt ostivat "ylimääräistä" rakennnus oikeutta ja näin nousi muutamia 8-10 kerroksisia rakennuksia. Samaan aikaan rakennettiin myös kymmeniä yksikerroksisia siipirakennuksia ja arkkitehtuurin laatu oli todellista halpiskamaa muutenkin. Syntyi kortteleita joita normaalisti tapaa teollisuusalueiden laitamilla ja 60-luvun matalasti rakennetuissa lähiöissä.

Toinen merkittävä onnettomuus oli yliopiston sijoittaminen kauas keskustasta amerikkalaisesta kampus-ajatuksesta hullaantuneina. Kurjuutta lisää se että Alvar Aalto oli luonut nerokkaana pidetyn suunnitelman yliopiston sijoittamisesta koskikeskukseen.(aivan keskustan tuntumaan)Viime hetkillä se kuitenkin tyrmättiin. Näin 15000 opiskelijaa siirtyi jonnekin muualle kuin keskustaan. Tätä pidetään nykyään yleisestikin virheenä. Kun tähän lisää jälleen amerikkalaisen ajatuksen laajasta omakoti/pientalo kaupungista automarketteineen(kuitenkin ilman pilvenpiirtäjiä yritysten symboleina) on nyky Oulu melkein valmis. Keskusta on pieni, matala, ruma ja täynnä autoja rotuaarista huolimatta. Vaikka asiaan on osittain herätty vaatii tämä kaikki todellista panostusta kaupunki kuvaan tulevaisuudessa. Itse kaipaan erityisesti matkakeskusta ja ydinkortteleiden rakentamista näistä ns.suunnitelluista projekteista ja sen lisäksi reipasta asuntorakentamista keskustan alueelle. Raksilaan sopisi hyvin useita asuintorneja sen yhden ehdotetun lisäksi ja keskustassa esim. tämä mainitsemasi Rintamäen peltitoosa joutaisi autuaammille maille ja tilalle saman korkuinen liike/asuin talo kuin ympäröivätkin rakennukset ovat (eli noin7kerrosta). Tuntuu järjettömältä miksei kaupunkimaista rakentamista voida toteuttaa niin että esim.nuoret ja vanhukset voisivat asua korkeissa taloissa kaupungin keskustassa tai sen välittömässä läheisyydessä. Nyt ihmiset pakotetaan kulkemaan autoilla ja busseilla kun asuminen on hajanaista ja palvelut missä sattuu. Keskustasta on kadonnut junttimarketeiden takia jo aivan olennaisiakin kauppaliikkeitä. En usko etteikö kaupungin hallitus pystyisi asialle tekemään enempää. Olisi todella hyödyllistä jos myös keskustan nimbyt ajattelisivat millaisen yhteiskunta muutoksen he aiheuttavat tekemällä keskusta rakentamisen lähes mahdottomaksi. Nytkin matkakeskus on valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen kun pelkän hallintooikeuden päätös rakentamisesta ei riittänyt. Projekti on jatkunut jo 36vuotta!!

Haluan tähän loppuun vielä korostaa sitä että nämä minun ajatukseni kaikesta huolimatta ovat enimmäkseen vasemmistolaisia. Inhoan yhteiskunnan rakentumista liikaa autojen varaan ja välimatkoja kasvattavaa pientalorakentamista suurissa kaupungeissa yleensäkin. En silti todellakaan inhoa autoja yms. Olen itse entinen autoharrastaja ja pidän esim.hot roddingia ja tuningia ehdottomasti hyvinä harrastuksina.

Ja älkää noteeratko takeltelevaa tekstiäni, se johtuu enimmäkseen vain harjoituksen puutteesta. Kiitos kaikille ketkä jaksoivat lukea tänne asti :D
Avatar
tekijänä Iggy.P
#6761
Kävin teknisestä keskuksesta pyytämässä värikopiot Matkakeskus suunnitelmista että saadaan vihdoinkin myös kuvia tästä projektista taloon. Skannasin kuvat koneelle. Tässäpä materiaalia parin kuvan verran Matkakeskuksesta ja asemanseudun suunnitelmista. Jälkimmäisessä kuvassa näkyy myös Raksilan 16-kerroksiseksi kaavailtu asuintorni.

Kuva

Alueen yleiskuvasta tuli hieman epäselvä, mutta kyllä siitä tärkeimmät muodot erottaa. Matkakeskus/kauppakeskus rakennus on kuvassa keskellä jatkuen oikeaan laitaan. Etualalla olevat rakennukset ovat jo olemassaolevia lukuunottamatta kadun bussipysäkkikatosta. Tornitalon yhteydessä oleva laaja matala rakennus on linja-autoasema.
Kuva
Kuvat: Arkkitehtitoimisto Juha Paldanius.

Matkakeskuskuva ei tarkkuudestaan huolimatta ole ihan lopullinen versio mutta kuulemma kuitenkin hyvin lähellä sitä.

Kuten aiemmassa kirjoituksessani mainitsin hanke on jo siis hyväksytty hallinto-oikeudessa, mutta valitettu edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen joka antaa sitten viimeisen tuomion. Hallinto-oikeuden päätös tuli alkukesästä. Kuinka kauan lopullista päätöstä sitten joutuu odottelemaan sitä ei tiedä.
Viimeksi muokannut Iggy.P, 30.08.06 22:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tekijänä okl
#6764
Ohoh :shock:

näyttää HIENOLTA,millonkas tuon rakennustyöt on suunniteltu alotettavan?

muistuttaa erehdyttävästi Jyväskylän matkakeskusta kun radan toisella puolella asemalta katottuna 16 kerroksinen torni ;)
Avatar
tekijänä Iggy.P
#6765
No sitä tässä jännityksellä odotetaan. Toivottavasti jo lähivuosina. Kuten kirjoitin tossa aikaisemmin hanke on jo 36vuotta vanha.
Avatar
tekijänä OlliMolli
#6766
Pakko nyt sanoa, että aikamoiselta 70s tripilta tuo matkakeskus minusta näyttää. Sinänsä on ihan hyvä, että matkakeskuksia rakennetaan, koska monet rautatieasemat Suomessa ovat liian pieniä ja aikaa sitten aikansa eläneitä. Minusta tuo Oulun suunnitelma voisi olla kuitenkin astetta värikkäämpi ja mielummin vähemmän kulmikas. Tuosta tornista ei oikein näe, mutta vaikuttaa sekin aika laatikolta. Tähän on tosin lisättävä, että nuo kuvat eivät anna erityisen selvää kuvaa rakennuksesta tai sen ympäristöstä, eli ehkä on vielä liian aikaista sanoa miltä matkakeskus lopulta tulee näyttämään.
Viimeksi muokannut OlliMolli, 30.08.06 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 69