Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
tekijänä Toni
#8451
Mutta tosissaan puhuttuna on ihan hyvä asia toi, että kenttää pyritään laajentaa, mutta sitä en tajua, että miten reilun 600km päässä oleva kenttä helpottaa mitenkään helsinkiin kohdistuvaa liikennettä?? Ei mitenkään mun mielestäni, koska bussi liikenne ja juna liikenne vie aivan liikaa matka-aikaa turkuun, tampereelle ja helsinkiin.
Kun artikkelissa puhuttiin Helsingin ruuhkien helpottamisesta, kyse oli varmaankin Aasian liikenteestä. 1990-luvulta lähtien Finnair ja Helsinki-Vantaa ovat ottaneet kasvustrategiakseen Aasian kasvavat markkinat, tarkoituksenaan luoda Helsingistä "hubi" Euroopan ja Aasian lentoliikenteen välillä. Suuri osa näistä Suomeen tulevista Aasian matkaajista ei juurikaan jää Suomeen, vaan jatkaa liitäntälennolla muualle Eurooppaan. Finnar tuo heidät kaukolennoillaan tänne ja muut eurooppalaiset lentoyhtiöt joiden kanssa Finnairilla on sopimukset kuljettavat heidät lopulliseen määränpäähänsä. Suomen maantieteellinen sijainti on kuulemma erittäin hyvä tähän tarkoitukseen.

Strategia on toiminut, sillä Aasian kasvava kaukoliikenne on Finnairille hyvinkin voitollista. Muistaakseni Finnairilla ja Helsingillä on 3-5. eniten Aasian kohteita eurooppalaisista lentoyhtiöistä, joka on Finnairin kokoiselle yhtiölle hyvin merkittävä asia.


satama kirjoitti:Onko Jyväskylässä, Tampereella tai Turussa rakenteilla isoja omakotialueita - ja jos on, niin miten ne vaikuttavat vaikuttavat kyseisien kaupunkien rakenteeseen?
Jyväskylässä on meneillään Kivelänrannan kansainvälinen suunnittelukilpailu, joka tulee olemaan pääasiassa pientaloaluetta. http://www.jkl.fi/lang/competition Kuten kuvista huomaa, se tulee rakentumaan aivan keskustan lähettyville, muutaman kilometrin päähän kaupunkirakennetta tiivistämään. En oikein tiedä muista vastaavista suunnitelmista, tämä on lähinnä uutta omakotitaloaluetta mitä Jyväskylän kaupungista löytyy. Jyväskylässä on sentään tajuttu, että turha "sprawl" vaikeuttaa kestävää kehitystä ja palveluiden tarjontaa. Maalaiskunnan puolelta varmaan löytyy jotain.

http://www2.jkl.fi/kaavakartat/kivelanr ... hjelma.pdf
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8454
Lehdessä on juttua sikäli enemmän että siinä on mainittu ulkomaan kohteiksi Tukholman lisäksi nk. Charter-kohteet Thaimaa, Kanarian saaret, Chania Rhodos, Samos(Kreikka), Varna(Bulgaria), Malta ja Turkki. Kotimaassa Rovaniemi, Kemi ja Helsinki 20 lentoa/vrk.

Laikukas skannaus lehdestä:
Kuva

Luultavasti aiheesta on myös Pohjois-Suomen alueuutisissa YLE24:ssä klo. 21.20
tekijänä jusa-masa
#8458
Muistuttaa voimakkaasti HKI-Vantaata rakenteeltaan pienemmässä muodossa, toisaalta miksi muuttaa toimivaa rakennetta.

Löysin seuraavaa tekstiä Tampereen kentästä Virtual Finnair sivuilta:

Tampere-Pirkkala; tulevaisuuden portti Eurooppaan?

Tässä numerossa tutustutaan Tampere-Pirkkalan kenttään - kenttään, jonka liikenteen kasvu on ollut merkittävää viimeisten vuosien aikana. Kasvun vuoksi Tampere-Pirkkalan asema porttina ulkomaille on vahvistunut sen ollessa nykyään yksi merkittävimmistä reiteistä ulkomaille Helsinki-Vantaan jälkeen. Näin ollen Tampereesta on muodostumassa uusi merkittävä kohde ulkomaan liikenteen laajenemiselle, jolta tullaan tulevaisuudessa odottamaan paljon.

Tampere-Pirkkalan kentän tulevaisuus vaikuttaa lupaavalta: liikenteen määrä on ollut kasvava eikä käännettä huonompaan suuntaan ole havaittavissa. Lentoaseman hyvä sijainti sekä alati Etelä-Suomeen tiivistyvä väestö kerää yhä suuremmat ihmisjoukot kentän vaikutusalueen ulottuville. Seurauksena yhä useammat lentoyhtiöt kiinnostuvat Tampereesta markkinarakona, jolloin lentoreittien määrä sekä yhteyksien monipuolisuus Eurooppaan tulee kasvamaan. Vaikka Helsinki-Vantaa sijaitseekin suhteellisen lähellä, ei se silti vaikuta Tampere-Pirkkalan markkina-alueeseen, joka pääasiassa koostuu helpoista kansainvälisistä yhteyksistä ympäri maailmaa, jotka jo nyt Helsingin ja Tukholman kautta ovat merkittävät.
Viimeksi muokannut jusa-masa, 28.11.06 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä okl
#8459
jusa-masa kirjoitti:Muistuttaa voimakkaasti HKI-Vantaata rakenteeltaan pienemmässä muodossa. :lol: Mutta miksi muuttaa toimivaa rakennetta.
Itselläni tuli sama heti ensimmäisenä mieleen. :)

Tonin viestistä tuli sellainen kuva, että Kaukoidän lennot tulevat Ouluun ja sieltä aasialaiset sitten matkaavat muilla lentoyhtiöillä pitkin Eurooppaa. Mutta näinhän se (kai?) menee.
Iggy.P kirjoitti:]Lehdessä on juttua sikäli enemmän että siinä on mainittu ulkomaan kohteiksi Tukholman lisäksi nk. Charter-kohteet Thaimaa, Kanarian saaret, Chania Rhodos, Samos(Kreikka), Varna(Bulgaria), Malta ja Turkki. Kotimaassa Rovaniemi, Kemi ja Helsinki 20 lentoa/vrk.
20 lentoa vuorokaudessa kuulostaa kyllä hurjan isolta Oulun kokoisen kaupungin kentälle! Mutta eipä minulla mitään sitä vastaan ole että osa Suomen läpikulkuliikenteestä ohjataan Oulun kautta.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8460
20 lentoa vuorokaudessa kuulostaa kyllä hurjan isolta Oulun kokoisen kaupungin kentälle! Mutta eipä minulla mitään sitä vastaan ole että osa Suomen läpikulkuliikenteestä ohjataan Oulun kautta.
20 lentoa vuorokadessa Helsinkiin, siihen päälle muut lennot. Laitoin tekstin sen osalta epäselvästi.
tekijänä okl
#8461
Iggy.P kirjoitti:
20 lentoa vuorokaudessa kuulostaa kyllä hurjan isolta Oulun kokoisen kaupungin kentälle! Mutta eipä minulla mitään sitä vastaan ole että osa Suomen läpikulkuliikenteestä ohjataan Oulun kautta.
20 lentoa vuorokadessa Helsinkiin, siihen päälle muut lennot. Laitoin tekstin sen osalta epäselvästi.
MITÄÄ?! :shock: :shock: 20 lentoa vuorokaudessa Helsinkiin? :shock:

Mihin niin montaa lentovuoroa tarvitsee? Riittääkö matkustajat? Junavuorojakin tulee tai menee 33 vuorokaudessa ja siihen vielä 20 lentovuoroa!? 1,2 tunnin välein lentoja Oulusta Helsinkiin..? Eihän Oulusta tartte edes Stockmannille Helsinkin lähteä kun siellä on omakin, mutta NOIN PALJON? En nyt oikein tahdo usko tätä, mutta olkoon. Mitenkäs paljon näitä lentoja tulisi sitten yhteensä? (tuskin virallista tietoa vielä olemassa?)

Vai täyttyvätkö nämä vuorot Aasiasta tulleilta turisteilta? Mutta en uskoisi että niitäkään näin paljoa tulee. Toisaalta onhan Oulun kenttä ainoa pohjois-suomen kohtuun iso kenttä, eli jos Oulun pohjoispuolelaiset ajelevat sieltä Ouluun ja lentävät Helsinkiin niin saattaisi matkustajat riittää.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8462
Tässä on skannaus reiteistä.
Kuva
Kyllä tuo 20 lentoa mielestäni pelkästään Helsinkiä tarkottaa.
Pitää kattoo oisko nyt 21.20 alkavissa alueuutisissa lisää infoa.
tekijänä okl
#8463
Iggy.P kirjoitti:Tässä on skannaus reiteistä. http://s79.photobucket.com/albums/j154/ ... reitit.jpg
Kyllä tuo 20 lentoa mielestäni pelkästään Helsinkiä tarkottaa.
Pitää kattoo oisko nyt 21.20 alkavissa alueuutisissa lisää infoa.
Aika riittoisa tämä reittivalikoima!

Voi vaikuttaa aika paljon tulevaisuuden Oulun kasvuun yritysten siirtyminen esm. Kuopiosta parempien lentoyhteyksien takia!Onko kentän lähialueille suunniteltu mitään yrityspuistoja (tyyliin pirkkala clx), jos ei vielä ole niin veikkaisin että suunnitelmia voi tulla!

Onko tänne nykyisen rautatie- ja linja-autoaseman lähelle suunniteltu mitään täydennysrakentamista? Alue eli erittäin ankea viime kerralla käydessäni. Noin 3 kerroksisia pitkiä kerrostaloja vierekkäin (mutta oli siellä sentään kivenjalkaliikkeitäkin). Klubitalon suuntaan näkymä tosin oli hyvin urbaani!
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8467
Okl kirjoitti:Onko kentän lähialueille suunniteltu mitään yrityspuistoja (tyyliin pirkkala clx), jos ei vielä ole niin veikkaisin että suunnitelmia voi tulla!
Kyllä siellä on useita it-alan yrityksiä jo nyt. Elektrobit on niistä ainut minkä muistan. Varmaankin Sam osaisi vastata tähän paremmin, itse olen sen verran vähän aikaa vasta asustellut täällä etten tunne näitä eteläisiä alueita vielä kovin hyvin. Muistelen että lehdissä olisi ollut juttua alueen kehityksestä. Oulunsalon nettisivuilta voisi jotain löytyä.

Oulun alueella on myös reilusti varattu paikkoja yrityksille. Tässä ketjussa esitelty Oulun-veturi on yksi niistä. Myös lentokentän ja Oulun väliin nelostien varteen on suunnitteilla suuri yritys alue, ns.Oulun portti. Yksi kaavailluista rakennuksista siellä olisi mahdollisesti 14-kerroksinen. En ole ollut tuosta Oulun portista ja Oulunsalosta kovin kiinnostunut niiden sijainnin takia. Tietenkin on hyvä jos alueella menee hyvin. Toivoisin vain itse nimenomaan tuon Oulun veturin toteutuvan. Mahdollisesti ne kilpailevat toteutumisesta keskenään. Oulun veturi ja pari muuta toimistotaloa tulisivat näistä ainoina keskustaan, hyvin lähelle rautatieasemaa.

Tästä päästäänkin sitten jo seuraavaan kysymykseen.
Okl kirjoitti:Onko tänne nykyisen rautatie- ja linja-autoaseman lähelle suunniteltu mitään täydennysrakentamista? Alue eli erittäin ankea viime kerralla käydessäni. Noin 3 kerroksisia pitkiä kerrostaloja vierekkäin (mutta oli siellä sentään kivenjalkaliikkeitäkin). Klubitalon suuntaan näkymä tosin oli hyvin urbaani!
Siihen on suunnitteilla keskustan puolelle (myös tässä ketjussa esitelty) matkakeskus ja Raksilan puolelle on ehdotettu asuintornia, sekä 5-6 kerroksisia rakennuksia alueen eteläpäätyyn.

Oulussa käyneenä voit varmasti hyvin kuvitella kuinka olennaisia nämä suunnitelmat koko kaupungin osalta ovat.

Ja on ne raksilan talot sentään viisikerroksisia. Löytyypä niistäkin kuva tästä ketjusta todisteeksi :) .
Avatar
tekijänä sam
#8469
Iggy.P kirjoitti:Kyllä siellä on useita it-alan yrityksiä jo nyt. Elektrobit on niistä ainut minkä muistan. Varmaankin Sam osaisi vastata tähän paremmin, itse olen sen verran vähän aikaa vasta asustellut täällä etten tunne näitä eteläisiä alueita vielä kovin hyvin. Muistelen että lehdissä olisi ollut juttua alueen kehityksestä. Oulunsalon nettisivuilta voisi jotain löytyä.
Ei ole aivan viime aikoina tullut Oulunsalossa käytyä, mutta löytyyhän niitä it-firmoja tosiaan sieltä melko paljon. Ensimmäisenä tulevat mieleen CCC:n, JOT:n ja Polarin Lentokentäntien varrelle 1990-luvun lopulla nousseet rakennukset. Aivan viime vuosinakin on rakennettu lisää yritystiloja etenkin lentokentän päähän Oulunsalon keskustaa. Lentokentältä nelostien risteykseen on suunnitteilla kunnan keskustaa sivuava nelikaistainen ohitustie, joka on osa ainakin Oulun kaupungin strategioissa vilahdellutta pääasiassa E75:n vartta seurailevaa "seudullista laatukäytävää". Muutkin motarin varren nykyiset ja tulevat yrityspuistot liittynevät tähän kehityshankkeeseen.

Helsinkiin suuntautuvien lentojen pääkäyttäjinä ovat arkisin lähinnä satunnaiset ja vakituiset työmatkalaiset, sillä yhteyksien parannuttua ja hintakäytäntöjen muututtua päivittäinen pendelöinti Oulun ja pk-seudun välillä on helpottunut huomattavasti. Toisaalta halpalentoyhtiöiden aikuisten junalippua reilusti edullisemmat taksat ovat ohjanneet myös vapaa-ajan matkustusta raiteilta lentokoneeseen.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8519
Oulun uudeksi kaupungin arkkitehdiksi on valittu tekniikan tohtori, dosentti, arkkitehti Jari Heikkilä. Hänen tehtäviinsä tulee kuulumaan mm. alan "yleiset linjaukset".
Hän kommentoi Oululaista rakentamista näin:
"Keskusta on tiivistynyt ja laajentunut kovasti positiiviseen suuntaan", vastavalittu kaupunginarkkitehti kuvailee Oulun arkkitehtuurista kehitystä.

"Sotien jälkeinen tuotanto on kuitenkin ollut tasapaksua keskimääräistä rakentamista. Kaikki mitä seuraavaksi tehdään täytyy tehdä hyvin ja niin, että kokonaisuutta pystytään kohentamaan", hän sanoo.
Kuulostaisi siltä että ainakin rakentamisen laatuun olisi luvassa kohennusta. Toivottavasti tahtoa löytyy myös keskustan kehittämiseksi ennenkaikkea kaupunkimaisempaan suuntaan.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8532
Technopolis ydinkeskustan ensimmäinen vaihe valmistui viimekuun alussa.

Technopolis on Oululaislähtöinen Suomalainen pörssiyhtiö joka on sittemmin laajentunut ja toimii nykyään myös Espoossa, Vantaalla, Lappeenrannassa ja Jyväskylässä. Emoyhtiöt sijaitsevat Oulussa ja Vantaalla. Tytäryhtiöt Espoossa(Innopoli oy) ja Jyväskylässä(Technopolis JSP oy).

Kuvat on otettu muutama viikko sitten.
Kuva


Kuva


Kuva

Ensimmäisen vaiheen valmistuminen tarkoittaa puolikasta rakennusta. Toisen puolikkaan rakentamisesta ei ole tietoa
Kuva


Kuva


Kuva "takaapäin". Tästä toisen puolikkaan rakentamisen pitäisi jatkua.
Kuva


Kadunpuolen puupenkit.
Kuva


Nähtynä Mannerheimin puistosta.
Kuva
Avatar
tekijänä Klazu
#8639
Hiemanko järkyttävää, joku Lild tiedepuiston tiloissa! :D
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8642
Klazu kirjoitti:Hiemanko järkyttävää, joku Lild tiedepuiston tiloissa!
Jokapaikkaan sekin survoutuu :x . Onneksi ei sentään saanu rakentaa omaa hallia keskustaan vaan joutuu toimimaan vieraissa tiloissa. Yleensähän se pyrkii rakentamaan omat tilansa paikkaan kuin paikkaan, eikä sillä ole paljoa tekemistä onnistuneen kaupunkisuunnittelun kanssa.
Tuolle alueelle tosin kaivattiin kauppaa, että sen puolesta ihan hyvä että tuli.
tekijänä jonne
#8652
..tosin tuiraankin tulee oma :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 69