Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä sam
#80475
Muutama tämänpäiväinen foto perusproggiksista, proszę:

Keskustan ja Heinäpään rajamaille nousevan Fredrikan työmaa. Takana aiemmin valmistuneen Sofian parvekkeita.
Kuva

Auton kanssa samansuuntaisesti rakentuu myöhemmin projektin kolmas vaihe, Frida. Kuusikerroksiseen Fridaan tulee yhden rappukäytävän ympärille peräti 76 asuntoa.
Kuva

Jankon Betoni myllää Aleksanterinpuiston työmaalla.
Kuva

Åströminrantaa Kasarmintiellä. Harjakattoisena Åströmin piha ja kantikkaana Åströmin raitti.
Kuva

Yläkanavan patoallas on jäässä ja Koskenrannan Saluutti harjassa. Nosturia puretaan.
Kuva

Koskenniskassa putkia ja kaapeleita on alettu siirtää tulevan 16-kerroksisen Siltavahdin tieltä. Alkaakohan rakentaminen keväällä?
Kuva

Tuommoista on luvassa.
Kuva
Avatar
tekijänä sam
#81013
Las fotos del día. Betonia on taas pinottu keskustan lähialueilla sitten viime postauksen.

Åströminrannan toinen rakennusvaihe saa asukkaat lähipäivinä
Kuva
Kuva

Aleksanterinpuisto
Kuva

Kaksi kerrosta vielä
Kuva

Fredrika
Kuva
Kuva

Polttaa kesäkatu miestä...
Kuva

...kosteaa höyryä nousee tiestä?
Kuva

La esquina del pajero
Kuva

Vanhatullissa Skanska on alkanut purkaa taidekoulun rakennusta uudistuotannon tieltä
Kuva

Pytingin katoaminen ei ole suuri rakennustaiteellinen menetys
Kuva

Otos suojellusta naapuritalosta
Kuva

Vähän edempänä Etelätullissa Peabin kortteli täydentyy
Kuva
Kuva
Kuva

Koskenrannan Saluutti Tuirassa
Kuva

Tuleva korttelipiha
Kuva
Avatar
tekijänä Iggy.P
#81030
Kiitokset kuvista. Oulu senkun komistuu komistumistaan. ;)

Varsinkin tuo Åströminranta on erittäin positiivinen yllätys. Vastustin hanketta sen alkumetreillä kun ajattelin että pilaavat vain hyvän alueen. Toisin kävi. Arkkitehtuuri on poikkeuksellisen hienoa. Myös kauppakeskus Valkea näyttää nyt paremmalta kuin etukäteen ajattelin.
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#81696
14. huhtikuuta Oulu saa viimein ensimmäisen varsinaisen kauppakeskuksen keskustaan.
Kaleva kirjoitti:
Kauppakeskus Valkeasta tulee to­si­te­le­vi­sio­sar­ja
Ensi viikolla käynnistyy uusi tositelevisiosarja Valkean syke. Se päästää katsojat kurkistelemaan pian avattavan kauppakeskuksen kulisseihin.

Kauppakeskus avataan 14. huhtikuuta Oulun ydinkeskustaan.

Valkean syke kertoo kauppakeskuksen avausta edeltävistä viikoista. Viikkoihin mahtuu kiirettä, iloa ja epätoivon hetkiäkin.

Seitsenosaisen sarjan tapahtumat huipentuvat avajaisiin, ja sitä seuranneisiin päiviin.

Sarjassa seurataan neljän oululaisen henkilön työviikkoja Valkeassa. Henkilöitä ovat Elina Rantala, 56, Jessika Pesonen, 22, Marko Karinkanta, 27, ja Sami Karppinen, 37.

Henkilöiden esittelyvideot julkaistaan tiistaina 22. maaliskuuta osoitteessa http://www.kaleva.fi/valkeansyke. Sarjan varsinainen avausjakso on katsottavissa 24. maaliskuuta.

Valkean syke -tositelevisiosarjan uusi jakso julkaistaan viikoittain samassa osoitteessa aina 22. huhtikuuta asti.

Valkean syke -tositelevisiosarjan tuottaa oululainen Klaffi Tuotannot. Sarjaa ovat yhteistyössä toteuttamassa mediatalo Kaleva ja kauppakeskus Valkean rakennuttaja Osuuskauppa Arina.


http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kaupp ... ja/722955/
Avatar
tekijänä sam
#81711
^ Tositelevisiosarja? :shock: Ei kai siinä. Mitäs muuten tykkäät Valkean julkisivuvalaistuksesta, Tuliniemi? Musta ihan hyvän näköinen pimeällä.

Pateniemenrannan kaava on edennyt päätöksenteossa. Pateniemen suuralueen väkiluku on laskussa, joten vanhalle saha-alueelle sijoittuva asuinalue vahvistaa väestöpohjaa. Vastaaville sijainneille olisi varmasti enemmänkin kysyntää, sillä kanta-Oulussa ei ole kuin muutama aidosti merellinen asuinalue.

Pateniemenrantaan tulee pääosin pientaloja. Kuvan keskellä olevassa pusikossa on sahan säilyneitä rakennuksia.
Kuva

Omarantaiset tontit lienevät haluttuja.
Kuva

Rantareittiä pääsee tulevaisuudessa fillaroimaan keskustasta Pateniemeen saakka.
Kuva
tekijänä hmikko
#81713
Katsoin noiden sijaintia kartasta, ja osui silmään Itä-Patelassa suomalaisittain harvinainen sovellus kytketyistä omakotitaloista (StreetView). Tuossa on pienen omakotitalon erillinen autotalli tehty naapurin seinään kiinni, ja toisella puolella näkyy olevan 30 cm hajurako naapuriin, joka on edelleen rakennettu kiinni seuraavaan naapurin. On ikään kuin tehty townhouseja 80-luvun vakio-omakotitaloista kliistraamalla ne yhteen. Näyttää varsin hirviältä minusta, varsinkin kun kadun puolen julkisivut eivät ole linjassa, vaan vuorotellen vähän sisään vedettynä.

Tuossa uudessa suunnitelmassa häiritsee itseäni se, että nähtävästi Oulussa ei ole pienintäkään yritystä päästä erillisten, yhden toiminnon lähiölämpäreiden kaavoittamisesta kaupunkimaisempaan suuntaan. Noissa suunnitelmissa on rakentamista jo sen verran, että niistä olisi voinut saada jonkulaisen paikan aikaiseksi. Ei sillä, ettekö tuolla olisi näitä lämpäreitä kilometrikaupalla joka suuntaan jo ennestään.
Avatar
tekijänä MindW
#81749
Avaatkaas joku tuota oululaista kaavoitusfilosofiaa. Haulikolla pitkin metsiä ammuttuja omakotitalosaarekkeita. Ilmeisesti etäisyydet ovat vielä liian lyhyitä ja kunnollista julkista liikennettä ei ole, jotta mitään järkevää kaupunkirakennetta kannattaisi tehdä. Ei varmasti kannata tarjotakaan julkista liikennettä tuolla kaupunkirakenteella.
tekijänä hmikko
#81753
MindW kirjoitti:Ilmeisesti etäisyydet ovat vielä liian lyhyitä
Tuolta on keskustaan tietä pitkin reilu 10 km. Helsingin metrorataa pitkin vastaava pätkä Itäkeskus - Rautatientori.
kunnollista julkista liikennettä ei ole, jotta mitään järkevää kaupunkirakennetta kannattaisi tehdä.
Kuten taisit itsekin todeta, asia on pikemminkin päinvastoin. Kun ei ole rakennetta, niin ei voi olla joukkoliikennettä, vaikka asukkaat kokisivat semmoista tarvitsevansa.
Avatar
tekijänä Urbaani
#81755
Järkevää olisi aloittaa keskustan voimakkaalla täydenysrakentamisella ja sen läheisten alueiden (Raksila, Tuira jne.) tiivistämisellä.
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#81866
sam kirjoitti:Mitäs muuten tykkäät Valkean julkisivuvalaistuksesta, Tuliniemi? Musta ihan hyvän näköinen pimeällä.
Hienoltahan tuo näyttää, pitäisi varmaan käydä kuvaamassa.
Avaatkaas joku tuota oululaista kaavoitusfilosofiaa.
Katos Oulu on niinku pohjois-skandinavian pääkaupunki jossa on villi voima ja kaikki kaavoitukset on niinku radikaaleja. En tiedä onko tähän mitään varsinaista syytä, täällä ei vain osata suunnitella kaupunkia. Tosin Oulussa on viime vuosina tehty ihan järkeviäkin päätöksiä.
Avatar
tekijänä sam
#81869
hmikko kirjoitti: Tuossa uudessa suunnitelmassa häiritsee itseäni se, että nähtävästi Oulussa ei ole pienintäkään yritystä päästä erillisten, yhden toiminnon lähiölämpäreiden kaavoittamisesta kaupunkimaisempaan suuntaan. Noissa suunnitelmissa on rakentamista jo sen verran, että niistä olisi voinut saada jonkulaisen paikan aikaiseksi. Ei sillä, ettekö tuolla olisi näitä lämpäreitä kilometrikaupalla joka suuntaan jo ennestään.
Kaavoitusdokumenteista ei käy ilmi, minkä verran maanomistaja Stora Ensolla on ollut reunaehtoja alueen suunnittelulle. Nythän luvassa on samanlaista omakotisuburbiaa, jollaista tarjoillaan muuallekin vastaavalle etäisyydelle keskustasta. Tämä on maanomistajan näkökulmasta varmasti ihan järkevää. Koulut, kirjastot, kaupat ym. lähiöpalvelut ovat kilometrin säteellä valmiina, joten alle 3000 asukkaalla ei välttämättä saavutettaisi kovin juhlavaa palveluvarustusta, vaikka kaavoitettaisiinkin monipuolisempia toimintoja. Rakenteeseen liittyen kaavassa voisi kyllä jumpata katutilaa, korttelirakennetta, kylämäisyyttä ym., mutta suunnitellun asumisen, pienvenesataman, rantakahvilan ja "maamerkin" liiketilan lisäksi alue ei välttämättä olisi kovin houkutteleva muille toimijoille. Paukkuja toiminnalliseen kaupunkimaisuuteen olisi käyttäjäpotentiaalin kannalta lähinnä Pateniemen ja Rajakylän keskuksissa.
MindW kirjoitti:Ei varmasti kannata tarjotakaan julkista liikennettä tuolla kaupunkirakenteella.
Suunniteltu lähiölämpäre mahdollistaa joukkoliikenteen ihan kohtuullisesti. Piirustin kuvaan sinisellä Patelan länsiosia palvelevan bussilinjan, joka johonkin maailmanaikaan kulki numerolla 1. Samaan hyvään maailmanaikaan Neuvostoliitto oli voimissaan, autoja oli korkeintaan yksi taloutta kohti ja linjalle riitti käyttäjiä. Viime vuosina vuoroväliä ja liikennöintiaikaa on kuitenkin leikattu. Pateniemenrannan rakentumisen myötä linja on suunniteltu ajettavaksi punaisella merkittyä reittiä pitkin, jolloin linjan varren väestöpohja laajenee, reitti lyhenee ja mummojen, koululaisten ja muiden autokaupungin joukkoliikenteen pakkokäyttäjien ei tarvitse kävellä kilometriä lähimmälle onnikkapysäkille.

Kuva
Tande kirjoitti:Järkevää olisi aloittaa keskustan voimakkaalla täydenysrakentamisella ja sen läheisten alueiden (Raksila, Tuira jne.) tiivistämisellä.
Itse olen samaa mieltä ja Oulun asuntokysyntä kohdistuu suurelta osin juuri keskustan ja lähialueiden kerrostaloasuntoihin. Kuitenkin tosielämässä myös pientaloalueille on kysyntää ja niitä toteutuu tälläkin hetkellä yhdyskuntarakenteellisesti ja kaupunkitaloudellisesti paljon Pateniemenrantaa huonommille sijainneille. Vajaa 3000 asukasta olemassa olevan yhdyskuntarakenteen jatkona valmiiden julkisten ja yksityisten palveluiden piirissä on monelta kantilta huomattavasti parempi kuin sama porukka jossain haja-asutusalueilla tai naapurikuntien pelloilla.
Avatar
tekijänä sam
#81984
^ Helppohan se on kepurovastin nostatella itsetuntoaan kadun blokkaavilla kauppakeskuksilla, kun istuu yhtä aikaa kirkon, kaupan ja kaupungin johtopaikoilla päättämässä asioista. Kai kauppakeskuksesta on kaiken lisäksi hankittu asevelihintaan tiloja seurakunnalle? :roll:
--
Asemakatu 32:een rautatieasemaa vastapäätä olisi tarjolla tämmöinen boksi, joka olisi selkeä parannus nykytilanteeseen verrattuna. Hyvä, ettei kuudetta kerrosta ole sisäänvedetty koko matkalta.
Kuva

Kadunpätkä on sekoitus 40-, 50-, 60- ja 80-lukujen rakentamista. Jos Asemansillan ja Oulaskulman suunnitellut lisäkerrokset toteutetaan, Rautatienkadun räystäslinja on yhtenäinen neljän korttelin matkalla Heikinkadulta Hallituskadulle.
Kuva
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 69