Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#81990
atr kirjoitti:Kauppakeskus Valkean avajaisia vietetään parin viikon kuluttua. Katettu Isokatu eli "Kesäkatu" näyttää tällä hetkellä tältä:
Tuosta tulee huomattava parannus kaupungin ilmeeseen koko Oulun keskustaa ajatellen. Joskus takavuosinahan kattamista suunniteltiin Kirkkokadulle. On onni ettei se toteutunut koska Kirkkokadun vanhat rakennukset pääsevät paremmin oikeuksiinsa avoimessa katutilassa. Tuohon Isokadulle kattaminen sen sijaan sopii erinoimaisesti ja kauppakeskus Valkean korkea osa tuo Uusikadun ympäristöön kaivattua kaupunkimaisuutta. Keskustan yleisilme jää kuitenkin edelleen vanhahtavan laatikkomaiseksi ellei ydinkortteleiden alueelle rakenneta korkeampia ja yleisilmeeltään sirompia tornitaloja täydentämään kokonaisuutta. Täytyy toivoa ettei keskustan kehittyminen pysähdy vielä tähän.

Ydinkeskustan kortteleihin voisi seuraavaksi nousta vaikka jokin tämänkaltainen:
Kuva
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#82038
Kivisydän alkaa vaikuttamaan onnistuneelta investoinnilta.
Kaleva kirjoitti: Oulun kauppakamari: Kivisydäntä on laajennettava pikaisesti

Oulun kauppakamarin mukaan Oulun keskustan vetovoimaisuus on jo saanut merkittävän piristysruiskeen Kivisydämen valmistuttua. Kivisydän on kiihdyttänyt liike- ja toimistorakentamista keskustassa.

Kallioparkin kävijämäärät ovat nousseet nopeasti esimerkiksi Tampereen, Turun ja Vaasan pysäköintilaitosten tasolle.

– Ja tämä siis tilanteessa, jossa keskustan uudet kauppakeskukset Valkea ja Toriportti eivät ole vielä edes auenneet. Kivisydämelle on ollut aito markkinapohjainen tarve, Oulun kauppakamarin puheenjohtaja, Oulun Osuuspankin toimitusjohtaja Timo Levo muistuttaa.

– Kaupungin tekemä investointipäätös on toiminut katalysaattorina monille muille hankkeille, joista osa on valmistumassa ja osa on vielä suunnitteluasteella.

Kauppakamari arvioi, että puolisen vuotta sitten käyttöön otetun pysäköintiluolaston 900 autopaikkaa eivät pian riitä tyydyttämään keskustan pysäköintitarpeita.

– Laajennuksen rakentamispäätöksen valmistelu ja suunnittelu on saatava jalalle nopeasti.

Toiveena on, että laajennus olisi käytössä jo parin vuoden kuluttua, Levo sanoo.
Kauppakamarin mukaan Kivisydäntä on laajennettava pikaisesti sekä Oulun kaupungintalon ja torin että rautatieaseman suuntaan.

– Tämä mahdollistaa Rotuaarin ja koko ydinkeskustan kehittämisen uuteen kukoistukseen, Levo sanoo.

Jo Kivisydäntä rakennettaessa hankkeessa varauduttiin myös 600 autopaikan laajennukseen.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun ... ti/724507/
Parasta tässä on se että kivisydän luo pohjan kehitykselle vuosikymmenien ajaksi, jos nykyinen kehittämistahti oltaisiin aloitettu kymmenen vuotta sitten niin Oulu näyttäisi aivan erilaiselta!
Mitäs NIMBYt tähän sanovat?
Avatar
tekijänä Iggy.P
#82074
Pahimpiin pelkoihin nähden Kallioparkki näyttää paikkansa ansainneelta. Spekulaatiot liian suuresta ja riskialttiista investoinnista voidaan ainakin toistaiseksi haudata. Vastustus perustui ennenkaikkea kritiikkiin fossiilisten polttoaineiden käyttöä edistävää ja ihmisiä laiskistavaa kaupunkisuunnittelua kohtaan ja siihen että kansiparkkiratkaisut olisivat tulleet halvemmiksi. Keski-Euroopasta löytyy asukasluvultaan Oulun kokoisia kaupunkeja joissa joukkoliikenteen kulkutapaosuus on seitsemänkymmenen prosentin kieppeillä ja kaupallisen keskustan laajuus huomattavasti Oulua suurempi. Oulussa joukkoliikenteen kulkutapaosuus on noin 5% ja kaupallisen keskustan laajuus jää aina suuria kauppakeskuksia rakennettaessa pienemmäksi kuin kehitettäessä tasaisemmin useampia kortteleita. Täytyy muistaa myös se että kallioparkin vastustajat vastustivat ennen kaikkea peltomarkettien rakentamista jolloin keskustaan olisi tullut enemmän kaupallisia toimintoja kuin nykyisen suunnitelman puitteissa.
tekijänä hmikko
#82084
Iggy.P kirjoitti:Keski-Euroopasta löytyy asukasluvultaan Oulun kokoisia kaupunkeja joissa joukkoliikenteen kulkutapaosuus on seitsemänkymmenen prosentin kieppeillä ja kaupallisen keskustan laajuus huomattavasti Oulua suurempi. Oulussa joukkoliikenteen kulkutapaosuus on noin 5% ja kaupallisen keskustan laajuus jää aina suuria kauppakeskuksia rakennettaessa pienemmäksi kuin kehitettäessä tasaisemmin useampia kortteleita.
Oulua ei voi kuntaliitosten jälkeen oikein verrata suoraan millään yhden luvun kokomittarilla Keski-Euroopan kaupunkeihin. Yhdyskuntarakenne oli rajusti hajaantunut ennen liitoksiakin, ja nythän Ouluun kuuluu vaikka mitä sivukyliä. Oulun pinta-ala on reilusti suurempi kuin Luxemburgin koko valtion. Joukkoliikenteen osuus tietysti todella on matala, suht kaupunkimaisellakin alueella.
Avatar
tekijänä sam
#82116
Kemintien bulevardisointi etenee. Rakennusliike Lapti Oy:n johtama konsortio on voittanut ensimmäisenä Kemintien varteen toteutettavan Välivainion koulun alueen tontinluovutuskilpailun. Laptin suunnitelmassa Kemintien ja Luokotien risteyksestä muodostuu Välivainion ja Alppilan keskus. Suuri muutos nykytilanteeseen verrattuna.
Kuva

Keskustan ja yliopiston väliä körmyyttävät dieselbussit korvattaisiin suunnitelmassa sähköbusseilla, joita odoteltaisiin lämpimässä tilassa. Uudessa yleiskaavassa Kemintiellä on myös ratikkavaraus. Oikeanpuoleisessa kuvassa näkyy, kuinka rakennusmassat madaltuvat bulevardin varresta Välivainion pientaloaluetta kohti.
Kuva

Yleisnäkymä.
Kuva
Avatar
tekijänä Iggy.P
#82137
Lupaavan näköinen suunnitelma. Toivottavasti se säilyttää olennaisimmat piirteensä myös toteutusvaiheessa. Varsinkin tuo Kemintien ja Luokotien risteysalueelle muodostuva Välivainion ja Alppilan keskuksen alue on poikkeuksellisen tyylikäs oululaiseksi suunnitelmaksi. Kaupunkia kehitetään nyt mielestäni oikeaan suuntaan.
tekijänä sakkr
#82155
Erittäin hyvännäköinen suunnitelma. Itseäni tuossa kiehtoo tuo raitioliikenne, jospa se tulevaisuudessa toteutuisi :D

Niin muuten, uusi kirjoittaja täällä!
Avatar
tekijänä Iggy.P
#82156
Oulussa lienee pieniä mahdollisuuksia raitioliikenteelle. Keski-Euroopasta löytyy raitiovaunuja jopa pientaloalueilta kuten näistä kuvista voi nähdä:

http://ymtram.mashke.org/germany/woltersdorf/1en.html
tekijänä hmikko
#82183
Iggy.P kirjoitti:Oulussa lienee pieniä mahdollisuuksia raitioliikenteelle. Keski-Euroopasta löytyy raitiovaunuja jopa pientaloalueilta kuten näistä kuvista voi nähdä:

http://ymtram.mashke.org/germany/woltersdorf/1en.html
Keskieurooppalainen pientaloalue saattaa hyvin olla tehokkaammin rakennettu kuin oululainen metsälähiö kerrostaloineen. Kyse on tässäkin liikenneväylästä ja siitä, onko sen varrella tarpeeksi kysyntää joukkoliikenteelle. Paljonko Linnanmaan kampukselle menevällä bussilinjalla on matkustajia tänä päivänä? Onko sitä vaikeuksia hoitaa busseilla?
Avatar
tekijänä Iggy.P
#82186
hmikko kirjoitti:
Iggy.P kirjoitti:Oulussa lienee pieniä mahdollisuuksia raitioliikenteelle. Keski-Euroopasta löytyy raitiovaunuja jopa pientaloalueilta kuten näistä kuvista voi nähdä:

http://ymtram.mashke.org/germany/woltersdorf/1en.html
Keskieurooppalainen pientaloalue saattaa hyvin olla tehokkaammin rakennettu kuin oululainen metsälähiö kerrostaloineen. Kyse on tässäkin liikenneväylästä ja siitä, onko sen varrella tarpeeksi kysyntää joukkoliikenteelle. Paljonko Linnanmaan kampukselle menevällä bussilinjalla on matkustajia tänä päivänä? Onko sitä vaikeuksia hoitaa busseilla?
En usko että sitä on kovin vaikeaa hoitaa busseilla tällä hetkellä. Mahdollinen raitiotiehanke on realistinen ainoastaan pitkällä aikavälillä ja silloinkin se riippuu paljolti siitä kuinka paljon kaupunki kasvaa ja siitä minne rakentamisen painopiste suunnataan. Koska raitiovaraus on kuitenkin tehty niin vaikuttaisi siltä että päättävät elimet tiedostavat sellaisen mahdollisuuden olemassaolon ja saattavat ottaa sen kaavoituksessa hyvinkin huomioon.
tekijänä sakkr
#82196
Kyllä kokemusta on että Linnanmaa - keskusta väli on tukkoinen. Kaikki halukkaat eivät monesti mahdu bussiin ja busissa täyttä.

Valkea avautuu huomenna ja valitettavasti en itse pääse ''grand openingiin''. On ainakin mainostanut kovasti ja tulee olemaan iso muutos keskustaan. Tämän lisäksi kohta avautuva Toriportti on mielenkiintoinen kohde. Keskustaan kaksi kauppakeskusta (joskin Toriporttia semmoiseksi voi laskea) on hieno juttu kun keskustaa ei ole aikaisemmin kehitetty. Vielä kun saadaan Raksila kuntoon. Monitoimiareena haaveissa...
Avatar
tekijänä sam
#82200
Yliopiston busseissa kapasiteetti taitaa riittää aamun ja iltapäivän ruuhkalähtöjä lukuun ottamatta hyvin, ja telibusseihin siirtymällä se riittäisi vielä paremmin. Keskustan ja Linnanmaan väliset tienvarsipusikot ovatkin mitä parhaimpia paikkoja täydennysrakentamiseen, kun joukkoliikenne toimii, palvelut ovat lähellä ja vajaakäytöllä olevat maat ovat kaupungin omistuksessa. Jos Oulun kasvu jatkuu, ihmisten asumispreferenssit jatkavat kaupunkimaistumistaan ja maankäyttö keskittyy uuden yleiskaavan esittämällä tavalla Kemintien-Alakyläntien varteen, ratikka voisi olla ihan mahdollinen joskus [s]2080-luvulla[/s] hamassa tulevaisuudessa.
tekijänä pekka_kana
#82222
Tuon Yliopiston linjan bussit tosiaan täyttyvät lähes poikkeuksetta joka arkipäivä viimeistään Merikoskenkadulla muulloinkin kuin aamun ja iltapäivän ruuhka-aikoihin. Jotain pitäisi tehdä jo ennen sitä mahdollista ratikkaakin.
-----

Sitten asiasta toiseen...

Tämä toki koskee muutakin Suomea, mutta valitetaan nyt tänne, kun Oulu suurista kaupungeista on tässä suhteessa mielestäni se suurin terroristi.

Miksei enää rakenneta pastellinsävyisiä taloja? Rotuaarin vanhat rakennukset ja vaikkapa Toivoniemen kerrostalot ovat aivan upeaa arkkitehtuuria. Kun joskus 2000-luvun alussa kuskasin taksilla norjalaisia ja venäläisiä Nallikarista keskustaan ryyppäämään, niin lähes joka kerta matkustajat ihailivat Toivoniemen taloja Tuiran siltoja ylittäessä.

Nykyään kaikki ovat uudet rakennukset ovat kliinisen mustavalkoisia (Resiina-kortteli, ne uudet Tuiran elokuvateatterin viereiset talot, Uusi Alppila) tai mielikuvituksettomia punatiilihärpäkkeitä (Etu-Lyötty, Limingantullin uudet kerrostalot). Toki ihan toimivaa arkkitehtuuria nämäkin ja selvästi parempaa kuin 60-ja 70-luvun hirvitykset, mutta jotenkin niin kovin tylsää...

Tuo Välivainionkin suunnitelma vaikuttaa ensivaikutelmaltaan hyvältä, mutta toivoisi, että tässä kiinnitettäisiin huomiota myös rakennusten värimaailmaan. Oulu kun on harmaa ja pimeä jo säidenkin puolesta vähintään sen kuusi kuukautta vuodesta...
tekijänä hmikko
#82226
pekka_kana kirjoitti: Miksei enää rakenneta pastellinsävyisiä taloja?
Tämmöisiä ovat arkkitehtuurin muodit. 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa tehtiin hetki pastellinväristä postmodernismia tyyliin Pikku Huopalahti vastaliikkeenä edeltäneille tyyleille, ja Pikku Huopalahti ja vastaavat taisivat olla osaltaan olla aiheuttamassa vastaliikettä takaisin harmaasävyasteikkoon. Totta on, että tämän hetken väri- ja materiaalimuoti on varsin karua. Arkkivahti-blogisti pisti viime vuoden arkkitehtuurin Finlandia-ehdokkaita esittelevän tekstin otsikoksi "Aika kovaa kamaa" juuri tästä syystä. Esillä oli mm. Espoon Suurpellon koulu, jossa on sisällä laajalti käsittelemättömiä harmaita betonipintoja. Välillä tuntuu, että arkkitehdeilta katoaa harjoituksen puutteessa myös värien käytön taito ja että sitten, kun väriä halutaan laittaa, pääsee syntymään semmoisia huteja kuin Jätkäsaaressa paikoin.
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 69