Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
tekijänä cobaink
#62109
Hyvännäköinen umppari Tikkurilaan.
Kuva
Rakennusosakeyhtiö Hartela ja Caverion Suomi Oy rakentavat VVO:lle sen historian suurimman asuinkiinteistön Vantaan Tikkurilan ydinkeskustaan. Taloon tulee kaikkiaan 188 vapaarahoitteista vuokra-asuntoa. Korttelimaisen kerrostalon rakennustyöt käynnistyvät marraskuussa 2013, ja kohde valmistuu kahden vuoden kuluttua. Rakennusteknisten töiden urakkasumma on 22,6 miljoonaa euroa.

Kerrostalo rakennetaan Tikkurilan aseman ja tulevan matkakeskuksen välittömään läheisyyteen osoitteeseen Lauri Korpisen katu 10. Rakennus kiertyy umpikorttelimaisesti sisäpihan ympärille. Korttelissa on 4–6 kerrosta ja kahdeksan porrashuonetta. Autojen pysäköinti on suunniteltu pihakannen alle tulevaan autohalliin ja pintapysäköintinä.

http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/projektit/32708.html
http://www.aa-r.fi/portfolio/160_PROJEKTIKORTTI_ASOY_LKK10.pdf
tekijänä Kazaam
#62117
^ Harmillista vain, että asemakaavamuutoksen selostuksessa käytettiin vain termiä "voi rakentaa liiketiloja", sillä eihän niitä nyt näytä olevan kuitenkaan sitten tulossa. Kaikkihan sen tietää, että "voi rakentaa" tarkoittaa käytännössä "ei tule".
tekijänä cobaink
#62122
Xerdoz kirjoitti: Ei ole kadussa kiinni -> Ei umpikortteli.

Toi on ihan uusi sääntö mulle.. Mm. maineikas Vallilan Apinalinna olkoon tästä lähtien 'lättänä pistetalo, joka on keskeltä avoin' ;)
https://maps.google.fi/maps?ie=UTF-8&layer=c&z=17&iwloc=A&sll=60.197005,24.957490&cbp=13,23.2,0,0,0&cbll=60.196919,24.957416&q=kangasalantie+11-9&ei=JQd5UvKYM-am4gSnsYHYAQ&sqi=2&ved=0CC0QxB0wAA
tekijänä Purkki^
#62132
Kazaam kirjoitti:^ Harmillista vain, että asemakaavamuutoksen selostuksessa käytettiin vain termiä "voi rakentaa liiketiloja", sillä eihän niitä nyt näytä olevan kuitenkaan sitten tulossa. Kaikkihan sen tietää, että "voi rakentaa" tarkoittaa käytännössä "ei tule".


Niin kaava ei pakota, mutta luulisi ainakin VVO:n haluavan maksimoida vuokralaisten määrän. Liiketiloista saa ihan mukavaa vuokratuloa, mutta pyörävarastoista ei tietenkään mitään...
tekijänä Xerdoz
#62136
cobaink kirjoitti:
Xerdoz kirjoitti: Ei ole kadussa kiinni -> Ei umpikortteli.

Toi on ihan uusi sääntö mulle.. Mm. maineikas Vallilan Apinalinna olkoon tästä lähtien 'lättänä pistetalo, joka on keskeltä avoin' ;)
https://maps.google.fi/maps?ie=UTF-8&layer=c&z=17&iwloc=A&sll=60.197005,24.957490&cbp=13,23.2,0,0,0&cbll=60.196919,24.957416&q=kangasalantie+11-9&ei=JQd5UvKYM-am4gSnsYHYAQ&sqi=2&ved=0CC0QxB0wAA


Ei nuo minusta suomessa näytä kovin hyvältä, että jätetään tuota nurmea kadun ja talon väliin. 3-4 kuukautta vuodesta on lumen peitossa, 6-7 kuukautta on sitten liejuinen tai kuollut nurmikko ja ehkä se 1-2 kuukautta näyttää siedettävältä.
Ja ei tuota uutta "korttelia" tehdä noinkaan tiiviiksi. Minusta tuommoinen on vaan ihan hukattua tilaa. En usko, että kukaan tuossa nurmikolla työpäivän jälkeen loikoilee ja ottaa rennosti tai muutenkaan on missään "virkistyskäytössä".
Tuo "apinalinna" noin muuten rakennuksena näyttää varsin hyvältä. Vielä parempi, jos ei tuota turhaa nurmikenttää olisi ympärillä. Mutta mieluumin tuommoista, kuin tuota, mitä tuossa tien toisella puolella näyttää olevan.

http://goo.gl/maps/czILx
Avatar
tekijänä H.C.
#62151
Purkki^ kirjoitti:
Kazaam kirjoitti:^ Harmillista vain, että asemakaavamuutoksen selostuksessa käytettiin vain termiä "voi rakentaa liiketiloja", sillä eihän niitä nyt näytä olevan kuitenkaan sitten tulossa. Kaikkihan sen tietää, että "voi rakentaa" tarkoittaa käytännössä "ei tule".


Niin kaava ei pakota, mutta luulisi ainakin VVO:n haluavan maksimoida vuokralaisten määrän. Liiketiloista saa ihan mukavaa vuokratuloa, mutta pyörävarastoista ei tietenkään mitään...


Liiketiloja oli sen selostuksen mukaan osoitettu Lauri Korpisen kadun varteen, eli tohon puolikkaaseen joka tulee ton umpinaisen luoteispuolelle. Siitä rakennuksesta ei ilmeisesti vielä ollut mitään tarkempia suunnitelmia??? (Tietääkö joku? Onko sekin VVO:n vai jonkun muun?). Ja rakennukset on sen LKn kadun ja Jokiniementien varressa kiinni kadussa. Ehkä Tikkurilantietä vielä joskus joudutaan leventämään, jos sinne vaikka se ratikka joskus saataisiin (vai menikö se linjaus jostain muualta?) - sitten on valmiiksi tilaa kun nyt jätetään tuo ruohokaistale sinne :)

Selostuksesta poimittu (s 21)
Korttelissa 62007 on Lauri Korpisen kadun varteen osoitettu liike-, toimisto-, palvelu- tai työtilaa. Liike-
tai työtila elävöittää aluetta, tekee toiminnoista monipuolisempia ja Lauri Korpisen katua kulkevasta
kevyen liikenteen reitistä mielenkiintoisemman.
tekijänä hmikko
#62155
H.C. kirjoitti:Liiketiloja oli sen selostuksen mukaan osoitettu Lauri Korpisen kadun varteen, eli tohon puolikkaaseen joka tulee ton umpinaisen luoteispuolelle. Siitä rakennuksesta ei ilmeisesti vielä ollut mitään tarkempia suunnitelmia??? (Tietääkö joku? Onko sekin VVO:n vai jonkun muun?). Ja rakennukset on sen LKn kadun ja Jokiniementien varressa kiinni kadussa. Ehkä Tikkurilantietä vielä joskus joudutaan leventämään, jos sinne vaikka se ratikka joskus saataisiin (vai menikö se linjaus jostain muualta?) - sitten on valmiiksi tilaa kun nyt jätetään tuo ruohokaistale sinne :)


Sinänsä varmaan fiksua pyrkiä keskittämään liiketiloja LK:n kadulle, kun sen päästä tulee olemaan jalankulkuyhteys matkakeskukseen ja Tikkurilan keskustaan. Tikkurilantien varressa ei Jokiniemessä ole liiketiloja katutasossa nykyisellään ollenkaan.

Raitiotievaihtoehdot oli käsittääkseni joko Jokiniementie-Valkoisenlähteentie-Kielotie tai Jokiniementie-Tikkurilantie-Ratatie/asema-(joku katu)-Kielotie. Molemmat kulkevat tuon umpikorttelin sivua joltain puolelta ja molemmissa on raitiotielinjaukseksi melkoista kiemurtelua. Kaukaa viisas suunnittelija olis voinut tehdä matkakeskuksen rakentamisen yhteydessä ratikalle uuden alikulun radan ali ja suoran reitin Jokiniemestä asemalle, mutta näemmä bussiterminaali ja kävelykadut on laitettu tärkeysjärjestyksessä mahdollisen ratikan edelle.
tekijänä sekovene
#62280
RV kirjoitti:Mielestäni Siilitie on arkkitehtoonisesti erittäin laadukasta aluetta ja myös varsin tehokasta minitorneineen, eikä sitä pidä tämän vuosikymmenen bulkilla tai paikalle täysin sopimattomia ei-luonnonehtoisia (kuten 50-luvun henkeen kuului) rakennuksilla pilata.


Arkkitehtonisiin arvoihin en ota kantaa, mutta ei tuota aluetta voi "varsin tehokkaaksi" kutsua sitten millään. Minunkin mielestäni olisi parempi olla rakentamatta 2010-luvun kerrostalobulkkia, kun kerta tehokkuus on tasoa rivitalo.
Avatar
tekijänä sam
#63049
Joo, tarkoitin nimenomaan alueen umpikorttelirakennetta. Varsinkin jos tuolla alueella liikuskelee vähän laajemmin, huomaa tilanmuodostuksen muistuttavan perinteistä kaupunkia. Mutta myös vasemmanpuoleisen talorivistön julkisivut ja parvekkeet, jalkakäytävälaatoitus ja muutenkin yleisesti pienipiirteinen ja "inhimillinen" mitoitus paljastavat, ettei tässä olla missään suomalaisessa 2000-luvun lähiössä. Suomessa uudisalueistakin tulee herkästi jotenkin teollinen ja kolho fiilis pikkudetaljien puutteen takia.
Avatar
tekijänä grendy
#63105
^Onhan tuossa nyt erota katujen mitoitukset. Täällä talojen etäisyys kadun toisilla puolilla olisi paljon suurempi, kun parkkipaikat sijaitsisivat kadun ja jalkakäytävän välissä omalla alueella ettei vaan missään nimessä autoliikenne kärsisi. Lisäksi olisi vielä erilliset pyörätiet, miniviheralueet jne. Täten kaduista tulee leveitä baanoja eikä tuollaisia wanhan mallisia umpikortteleita.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7