- 10.05.07 20:37
#12332
Rautatienkadun muutos kävelykaduksi lähti tänään käyntiin. Kadun suunnittelun hoitaa WSP Group ja näillä näkymin Raitsikka saa pysyvät kalusteet ensi syksynä. Kesän ajaksi katua yritetään somistaa tilapäiskalusteilla. Kävelykatu kytketään jatkossa aiempaa kiinteämmin Lanunaukioon rakentamalla leveä korotettu suojatie Aleksanterinkadun poikki, jolloin kävelykatuosuudet ovat samassa tasossa.
Suurimman ongelman kävelykadun toimivuudelle luo Sokoksen huoltoliikenne. Itse toivoisin, että liikenne pystyttäisiin jatkossa rajaamaan klo. 5.00 - 11.30 välille.
Not gonna happen.
Toinen asia mikä kaipaa muutosta on Lanunaukio. Siitä on oikeastaan muodostunut taksikuskeille kyytiinottopiste. Ei muo haittais jos ne pysyttelis siellä aukion toisella reunalla, mutta kun osa näistä kuskeista on vähän törppöjä ja änkevät autoillaan ihan sinne aukion keskelle.
Suurimman ongelman kävelykadun toimivuudelle luo Sokoksen huoltoliikenne. Itse toivoisin, että liikenne pystyttäisiin jatkossa rajaamaan klo. 5.00 - 11.30 välille.
Not gonna happen.
Toinen asia mikä kaipaa muutosta on Lanunaukio. Siitä on oikeastaan muodostunut taksikuskeille kyytiinottopiste. Ei muo haittais jos ne pysyttelis siellä aukion toisella reunalla, mutta kun osa näistä kuskeista on vähän törppöjä ja änkevät autoillaan ihan sinne aukion keskelle.
ESS kirjoitti:Sokos älähti kävelykadun kukkaistutuksista
Lahden Sokoksessa ei katsella hyvällä silmällä Rautatienkadun kävelykatuosuuden kukkaistutuksia. Kävelykadun varsiin tuotujen betonisten kukkapönttöjen pelätään haittaavan tavaratalon vilkasta huoltoliikennettä.
- Tämä ei ymmärtääkseni vastaa aivan sitä, mistä olemme teknisen viraston kanssa sopineet ja tämä ei varmaankaan ole lopullinen ratkaisu, arvioi tavaratalonjohtaja Mika Laakso Radio 99:n haastattelussa.
Sokoksen huoltoliikenne ajaa kohteeseensa kävelykadun kautta. Laakson mukaan tavarataloon kulkee klo 5-15 välillä 50-60 autoa.
Betonipöntöt voivat tehdä kääntymisen hankalaksi suurille ajoneuvoille. Lisäksi purkulaiturille voi jonottaa viidestä kuuteen autoa, joiden pitäisi Laakson mielestä päästä odottamaan kävelykadun puolelle.
Muuten jonotusliikenne joutuu jäämään Aleksin jalkakäytäville.
- Se taas tuskin ketään miellyttää.
Sokos aikoo jatkaa teknisen viraston kanssa neuvotteluja kävelykadun lopullisesta muodosta. Katuosuus vihitään käyttöön lauantaina.
http://www.ess.fi/Article.jsp?article=144890&main=21
Kuva:Tomi Tiilikainen