Toimintafiguuri kirjoitti:grendy kirjoitti:^Linja-autoliitto se jaksaa kusta ihmisiä linssiin:
"Linja-autoliikenne on nyt ja tulevaisuudessa Lahden seudun joukkoliikenteen perusta.... Junaliikenteen osuus seudulla on perin pieni suhteessa bussiliikenteen matkustajamääriin, jonka vuoksi tulevaisuuden ratkaisuja päätettäessä tulee lähtökohtana olla bussimatkustajan etu ja vasta toissijaisena junaliikenteen ratkaisut." - Linja-autoliitto ry
Millä tavoin tämä Linja-autoliiton kanta ei pidä paikkaansa? Jos ollaan realistisia, ei Päijät-Hämeeseen ole vielä vuosikymmeniin mitään mahdollisuutta saada kattavaa raideverkostoa Pietarin radan lisäksi.
1) Kuinka hyvin tunnet Lahtea, sen keskustan alueen maaston korkeuseroja ja matkustajavirtoja eri suuntiin?
2) Miksi lahtelaisten verorahoilla pitäisi rakentaa tyyris läpikulkupaikka, mistä vähiten hyötyisi juuri lähiseudun bussimatkustajat?
3) Miksi esim. Tampereella tai Helsingissä rautatie- ja linja-autoasemat eivät ole yhdessä, jos se kerran on paras vaihtoehto?
Jos itse olet/olet ollut riippuvainen julkisesta liikenteestä, niin ymmärrät varmaan, miten paljon tärkeämpää sen toimivuus niiden todellisten käyttäjien kannalta on, kuin että miltä ne hienot visiot näyttävät konsulttien ja päättäjien bemarien ikkunoista katsottuna. En todellakaan vastusta yleisesti kehitystä, kuten toriparkkia (vaikka ajatus tulevasta melu/pöly/rekkahärdellistä risookin), vaan harmittaa, jos pitää mennä pilamaan kaupungista yksi ilmeisesti liian hyvin toimiva järjestelmä.
Vaikka et minulta kysynytkään niin:
1) Pääpiirteittäin tiedän. Ei se mitään hirvittävää vuoristoa ole vaikka toki korkeuseroja löytyy kuten täällä Keski-Suomessakin. Etelä on yhteyksistä käsittääkseni se merkittävin ja sinne kulkee nykyisen nopea junayhteys, jonka käyttäjiä olisi varmasti paljon enemmän jos lähiseudun ihmiset pääsisivät bussilla juna-aseman ääreen.
2) Lähiseudun bussimatkustajat hyötyisivät erityiseti Pääkaupunkiseudun yhteyksissä kun bussin voisi vaihtaa kätevästi junaan. Lisäksi bussi-juna yhdistelmä toisi lisää niitä lapikulkumatkustajia jotka pitävät etenkin ne bussit täydempinä ja vuorovälit tiiviimpinä parantaen myös Lahtelaisten yhteyksiä muualle suomeen.
3) Tuo on erittäin hyvä kysymys! Itselleni tutuimmissa kaupungeissa Jyväskylässä ja Pieksämäellä sekä junat että linja-autot lähtevät yhteisestä matkakeskuksesta. Pieksämäellä tuo systeemi on ollut jo pitkään ja Jyväskylässäkin jo 10vuotta. Jos juna on reilusti myöhässä olen välillä ostanutkin lipun bussiin, tai jos olen itse myöhästynyt junasta on seuraava nopein yhteys ollut bussiyhteys. Tampereen ja Helsingin tapauksissa ongelma on varmaankin ennenkaikkea se että Radan siirtäminen on hirvittävän kallista ja kyseisten kaupunkien rautatieasemilla ei ole oikein tilaa bussiterminaaleille!
Niin ja itse olen julkisesta liikenteestä riippuvainen tälläkin hetkellä ja joudun työni vuoksi matkustamaan todella paljon. Siksi toivoisin että mahdollisimman monessa kaupungissa julkinenliikenne olisi keskitetty tiiviisti yhteen paikkaan jotta kulkuvälineen vaihto olisi helppoa ja jotta eri vaihtoehdot paikasta A, paikkaan B kulkemiseen olisivat kaikkien nähtävillä.
Linja-autoliiton viesti kertoo mielestäni lähinnä siitä, että linja-autoyrittäjät kokevat oman toimintansa uhatuksi ja pelkäävät matkustajien siirtymistä raiteille jos linja-autosta junaan vaihtaminen tehdään lahdessa helpommaksi.
Todellisuudessa yhteydestä hyötyisivät eniten matkustajat ja etenkin Lahtelaiset!