Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä satama
#37602
Parisen sivua taaksepäin mentäessä örisin jotain Teivaanrannan/Jalkarannan uusista ökyasunnoista ja siitä miten suomalaiset on niin helvetin hintatiedottomia, että varmasti maksavat näistäkin neukkukuutioista älyttömiä hintoja. Noh, faktahan se oli. Siitä ekasta ökyasunnosta on enää kolme kämppää myymättä ja nyt rakentuu jo uutta. Velattomat hinnat siinä 260 000-560 000e tuntumassa. :lol: Toisaalta nää hinnat jää vielä kauaksi jostain Ratinanrannan hinnoista joiden yläpää on siellä 870 000 eurossa.

Kuva



Mukkulaan on rakentumassa Skanskalta vanhan kaupan päälle tämmönen outolintu.
Kuva
tekijänä ÄmJii
#37605
Toi outolintu on mun mielestä ihan ok, jos ei vaan tuu elementtihökkeliä. Mitäs Rantakartanolle kuuluu?
Avatar
tekijänä satama
#37676
^ Ei tietoa, mahdollisesti uudessa valituskierteessä. Edellinen valitus ei mennyt Kouvolan hallitusoikeudessa läpi joten uhkasivat laittaa uuden vireelle.

satama kirjoitti: Kuva
Historiallinen museo on puolen vuoden odottelun jälkeen saanut torninsa takaisin. Se jouduttiin rakentamaan uudelleen koska vanha oli vaarassa sortua.
Tommosta puhuin vuonna 2006. Sen aikaisista uutisista sai kuvan, että koko talo menee remppaan. Noh ei mennyt vaan homma pätkitettiin. Ulkovuoren saneeraus alkaa vasta nyt.

Kuva
Työmaapäällikkö Jussi Koskinen ja ulkoasutöistä vastaava Jarno Aaltonen katselevat viimeisiä kertoja kartanoa nykyvärityksessään.
Kartanon restauroijat ovat harjaantuneet muun muassa Ateneumin ja Helsingin tuomiokirkon entisöinneissä.
Kuva: ESS/Katja Luoma


Lahden historiallisen museon pääpaikka Lahden kartano kääriytyy tällä viikolla rakennustelineisiin ja pressuihin ulkoasuremontin vuoksi.
Remontissa käydään läpi yli 110-vuotiaan kartanon ulkopuoli aina kivijalasta vesikattoon saakka. Myös ulkopinnan rappaus ja maalaus uusitaan.
Uudessa värityksessä pyritään palauttamaan elementtejä kartanon alkuperäisestä ulkoasusta. Koristeet nostetaan esiin taitetulla
valkoisella, ja varsinainen väri on nykyistä selvästi punaisempi. Remontin vuoksi kartano on suljettuna joulukuulle saakka.
Kartanon remontin kustannusarvio on vajaat 1,1 miljoonaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee projektia 250000 eurolla.

http://www.ess.fi/search.jsp?page=7&art ... n%20museon
tekijänä Kivenhakkaaja
#37685
Tuosta tornista voinee päätellä minkälainen väritys museolle tulee. Eli aika pinkki meikäläisen makuun, mutta tietysti parempi kuin nykyinen kuosi.
Avatar
tekijänä Kantti
#37993
Ei hassumpi. Alkuperäiseen havainnekuvaan verrattuna näyttää tuo kiinnostava taakse kallistuva yläosa olevan muutettu. Tuossa 2 viimeistä kerrosta on kallistuvaa osaa, linkin havainnekuvassa kallellaan on vain viimeinen kerros. Pihan puoleltakin kokonaisuus näyttää hyvältä.
Avatar
tekijänä satama
#38417
Lahden torin kulmilta puretun Kotilan puurakennuksen tontille suunnitellusta uudisrakennuksesta on julkistettu kaksi luonnosvaihtoehtoa. Kaavaehdotus tulee vasta Syyskuussa näytille, josta kuntalaiset voivat sitten antaa palautetta.

VE 1
Kuva

VE 2
Kuva

Juuri tämmöstä ns. nysväämistä osasin jokseenkin odottaa. Samanlainen tilanne oli Kotkassa jossa vanhan ja uuden rakennuksen väliin oli jätetty kortteliarakennetta rumentava aukko, vaikka mitään aitoa estettä umpikorteliratkaisuun ei todellisuudessa ollut.


Edit:
Samaan syssyyn vois itseasiassa mainita, että Rautatienkadun alkupäässä olevaa kaksikerroksista liikesiipeä korotetaan kuusikerroksiseksi. Näistä liikesiipien korotussuunnitelmista olen monesti jauhanut, mutta ne kaikki ovat jääneet toteutumatta omistajien kiinnostuksen lopahtaessa(?). Kaksi vanhaa korotussuunnitelmaa näyttää olevan yhä kytemässä 1 2, mutta esim. Aleksanterinkadun - Vesijärvenkadun kulman korotussuunnitelmasta sekä Vapaudenkadun Teerenpelin kohdalta olevan tontin korotussuunnitelmista on luovuttu. Tällä kertaa kuitenkin näyttäisi siltä että tontin omistaja on ihan vakavissaan liikkeillä sillä tämä Rautatienkadun kaava saatettiin lainvoimaiseksi.
Avatar
tekijänä satama
#38720
Teivaanrannan hotellisuunnitelmista tuli toukokuussa uusia kuvia. Rinteelle massoitellut suunnitelmat oli kyllä omaan silmään rumia, mutta rantavaihtoehdot olivat mielenkiintoisia (paitsi VE5, joka on aikamoinen laatikko).

Vaihtoehdot
Yleisötilaisuuden muistio


Kuva
Vaihtoehto 3 sijoittaa hotellitoiminnan (30 000 k-m2) kokonaan rantaan Jalkarannantien
ja Satamaradanpolun risteykseen. Vaihtoehto säilyttää Teivaanrinteen
rakentamattomana ja näkyvänä maisemassa esim. Ankkurin ja Vesijärven suunnasta
katsottuna. Rakennuksen muoto jäljittelee hyppyrimäkeä ja on korkeimmillaan 20-
kerroksinen. Rakentamisen vuoksi rantaa joudutaan täyttämään n. 30 - 40 metriä
rakennusten kohdalla.


Kuva
Vaihtoehto 5 sijoittaa hotellitoiminnan (30 000 k-m2) kokonaan rantaan Jalkarannantien
ja Satamaradanpolun risteykseen. Erona vaihtoehto 3:een rakennus on korkeimmillaan
16-kerroksinen. Vaihtoehto säilyttää Teivaanrinteen rakentamattomana ja näkyvänä
maisemassa esim. Ankkurin ja Vesijärven suunnasta katsottuna. Rakentamisen vuoksi
rantaa joudutaan täyttämään n. 30 - 40 metriä rakennusten kohdalla.

Kuva
Vaihtoehto 6 mahdollistaa suurimman osan toiminnoista sijoitettavaksi ranta-alueelle.
Teivaanrinteen alaosaan sijoitettaisiin reilu kolmannes rakennusoikeudesta siten, että
ne sijoittuisivat pääosin aikaisemmin alueella sijainneen jätevedenpuhdistamon
kohdalle, jossa rinteessä on edelleen selkeästi erottuva muokattu syvänne. Rannassa
sijaitsevat toiminnot ovat pääosin matalia, 1-2 -kerroksisia, mutta sinne sijoittuu kaksi
korkeampaa osaa, jotka nousevat korkeimmillaan 15-kerroksisiksi.
tekijänä albertobroccoli
#38721
satama kirjoitti:(paitsi VE5, joka on aikamoinen laatikko).
Ja noita kun vertaa teknisen toteutettavuuden sekä hintalapun osalta niin varmastikin juuri VE5 sitten toteutuu... ;)
Avatar
tekijänä 16valve
#38732
Jees, K-P:n kanssa samoilla linjoilla, ja onhan viitonen taiteellisesti hieno (siis tuo tusseilla skissattu kuva). Kuutosesta en hirveesti dikkaa tosi pitkän suoran rantaviivan ansiosta. Tornitkin jotenkin hylkivät toisiaan. Kolmosessa on jotain Lahtelaista, sinne sopivaa särmää.
Avatar
tekijänä Kantti
#38738
Todennäköisesti juuri kuten tossa ylempänä on todettu.

VE 6 on taideteosmainen ja hieno, mutta kallis toteuttaa eikä ehkä erityisen käytännöllinen juuri tämän design- prioriteetin vuoksi. Lisäksi jakaantuu kahteen erilliseen osaan. Hengeltään sopisi hyvin Lahteen koska luo mielikuvan niin hypyrimäestä kuin hiihtoladuistakin.

VE 3 on myös hyppyrin mieleen tuova, ja kuvastaisi hyvin talviurheilukaupunki Lahden syvintä(?) olemusta. Rakennus on myös sijoitettu siten että sen profiili näkyy kaukaa tuon linja-autoaseman kentältä, koska on aika korkea, ja olisi melko maamerkkimainen hyvin näkyvä, pimeällä valoa loistava kohde. Sopisi hyvin tuohon. Koska maksaa paljon, toteutus taitaa olla epärealistisella pohjalla.

VE 5 näyttää tavalliselta tornitalolta. Tuon kuvan perusteella on vaikeaa sanoa rakennuksesta oikeastaan mitään näihin kahteen muuhun verrattuna. VE 3 ja VE 5 ovat mielestäni oikeammin sijoitettu tontille kuin VE 6, joka taas ei olisi pituutensa vuoksi mahtunut tuohon muulla tavoin.
Avatar
tekijänä satama
#38746
Tuon tussipiirroksen tekijänä on ollut Lahden kaavoitusarkkitehti Markus Lehmuskoski, mutta noi tietokonevetoiset taitaa olla yleisötilaisuudessa mainittujen Paavo Karjalaisen Arktes OY:stä ja Seppo Juurikon tekemiä.
Avatar
tekijänä RV
#38750
Wow, nro. 6 ja nro. 3 ovat omaan makuuni todella tyylikkäitä! Kyseessä olisi ainutlaatuinen rakennus Suomessa. Kuutosessa on lisäksi hyvin paljon monumentaalisuutta, mikä antaa minun silmissäni paljon plussaa :) Kylläpäs näitä tornitaloja nyt uskalletaan suunnitella joka puolelle! Onko mitään tietoa mahdollisesta aikataulusta?

Nuo rinnevaihtoehdot ovat tosiaan varsin karmeita... Kuutonen lienee oikeastaan suosikkini.
Avatar
tekijänä SamuXe
#38794
Kyllä tuo 3 on omaan silmääni kaikista mukavin :)
Ja 6 on toinen sitten. Rinne vaihtoehdot oli todellakin kammotavan näköisiä... kuutosessa on tuota aijemmin mainuttua monumentaalisuutta ihan mukavasti mutta vähän turhan pitkä on minun makuuni...
5 on taas turhan tyypillinen suunnitelma. Ja enkä ylläty jos se valitaan toteutettavaksi.
Toivotaan että 3 valitaan että suomalainen kansakin kokeilee erillaisempaa kuin perus laatikko tapaa :)
Avatar
tekijänä satama
#39207
ESS kirjoitti:Luhta sai luvan tornilleen

Lahden seudun rakennuslautakunta hyväksyi keskiviikkona rakennusluvan Luhdan 13-kerroksiselle rakennukselle.
Luhdan pääkonttori- ja tehtaanmyymälärakennus sijoittuu moottoritien varteen Renkomäkeen, Lahden portin alueelle.
Tavoitteena on, että rakennus on valmis vuoden 2012 lopulla.
Rakennuksen suunnittelusta vastaa helsinkiläistoimisto Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy.
Hankkeen kerrosala on runsaat 11 200 neliömetriä. Se on osa paljon suurempaa kokonaisuutta.
Luhta-Kiinteistöt Oy suunnittelee parastaikaa merkittävää laajennus- ja perusparannushanketta myös Lahden keskustassa, Vesijärvenkadun, Kulmakadun ja Kauppakadun rajaamalla alueella.
Uudistettava alue käsittää muun muassa nykyisen sekä myös entisen Anttilan tavaratalon kiinteistön.
Luhta-Kiinteistöt haluaa kortteliin lisää rakennusoikeutta.

http://www.ess.fi/?article=332523
Valitettavasti arkkitehdin nettisivuilla eikä Lahden sivuilla ole mitään kuvia rakennuksesta, mutta herätti kyllä mielenkiinnon. C&J tekee kuitenkin ihan ok näköistä arkkitehtuuria.

Täältä löytyy asemakaava: http://kartta.lahti.fi/docs/kaava_gif/A2502.GIF
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 19