Päivitetty 28.6.2006
Malskin rakennusalue.
As Oy Lahden Aino
Kerrostalo alkaa pikkuhiljaa olemaan valmis. Talo on muuten ihan ok, mutta valkoiset halpis parvekkeet sekä kadunpuolelle taloon kiinni rakennettu autotalli ovat todella rumia. Julkisivu istuu hyvin katukuvaan, vaikka tylsä onkin.
Nuolen osoittamaan paikkaan on ryhdytty rakentamaan uutta rakennusta.
Uusi kuva. Talo tulle siis tuohon väliin.
Ei sinänsä mikään tärkeä projekti, mutta koska radan varsi on muutenkin suurien suunnitelmien alla on tämä kaavoitus suuntaa antava kokonaisuudesta.
Matkakeskuksen toteutuminen on ollut jo pitkään monien toive, mutta kaavoitusvirasto ja päättäjät ovat palloitelleet asiaa edes takaisin jo yli kolme vuotta.
Tässä kaavassa mainitaan kuitenkin selvästi, että matkakeskuksen parkkipaikka tulee tänne jos matkakeskus on tullakseen.
Kaavoitus tuli yleisölle nähtäväksi 10.04.2006.
Ongelmia matkakeskuksen toteutumiseen.
(1) Raha ...siis vuosibudjetti. Nyt rahaa palaa ratapihan kunnostamiseen.
(2) Tontitilasta on puute. Joku viereisistä taloista joudutaan purkamaan.
(3) Kerroskorkeus on rajallinen johtuen siitä, että rautatieasema on suojeltu kohde.
Rakenteilla oleva asemalaituri on juuri tästä syystä matala ja mahdollisimman huomaamaton.
Lahden kaupungin nettisivut kirjoitti:
Tavoitteena on laatia asemakaavamuutos joka mahdollistaa kerrostalorakentamisen alueella noin 10000-12000 kem² volyymillä. Suunnittelualueen koilliskulmaan on tarkoitus sijoittaa matkakeskuksen vaatimaa pysäköintitilaa n. 100 autopaikkaa. Kaavamuutoksessa huomioidaan voimassa olevan kaavan mukaisen korttelin 25145 pilaantunut alue, ja kaavan toteuttaminen näiltä osin ehdollistetaan alueen onnistuneelle puhdistamiselle.
Rakentamisen massoittelussa otetaan huomioon asemarakennuksen kulttuurihistoriallinen ympäristö ja laiturialueelta etelään avautuvat pitkät näkymät.
Asemakaavan muutoksella mahdollistetaan kolmen seitsemänkerroksisen ja yhden viisikerroksisen kerrostalon, sekä näitä palvelevan kaksitasoisen pysäköintilaitoksen rakentaminen alueen luoteisosaan. Lisäksi alueen koillisosaan mahdollistetaan kaksitasoisen maksimissaan n. 170 -paikkaisen pysäköintilaitoksen rakentaminen oikoradan myötä Lahden kaupungille tulleen pysäköintipaikkojen järjestämisvelvoitteen täyttämiseksi.
Alueen massoittelu on lähtenyt ympäröivästä kaupunkirakenteesta. Uudenmaankadun varressa on nykyisen merkintätavan mukainen kuusikerroksinen talo n. 18 metrin päässä, ja seitsemänkerroksinen talo n. 85 metrin päässä. On siis perusteltua jatkaa samassa katulinjassa rakentamista seitsemänkerroksisella massalla.
Suunnittelualueen ympäristön massoittelu on hajanaista johtuen eri-ikäisistä ja kokoisista rakennuksista, jotka eivät muodosta selvää rakentamisen ja radan välistä reunaa. Tämän takia on pyritty ryhdistämään näkymä rautatieasemalle kolmella tasavälein sijoitetulla Uudenmaankadun suuntaisella seitsenkerroksisella massalla. Näin säilytetään myös kaukonäkymät talojen välistä rautatieasemalta etelään päin katsottaessa. Uusi rakentaminen kytketään vanhempaan viisikerroksisella uudella massalla, joka sijoittuu Helkalankadun varteen.
http://www.lahti.fi/www/cms.nsf/pages/C ... unkatu.doc