Valtatie 12 & eteläinen kehätie
Lähde:
http://alk.tiehallinto.fi/vt12/
Mikä on Valtatie 12?
-Valtatie 12 on itä-länsisuuntainen valtatie Kouvolasta Lahden ja Tampereen kautta Raumalle.
-Lahden kaupunkiseudulla se on samalla keskeinen seudullinen sisääntulotie Lahteen niin lännestä kuin idästäkin. Valtatie palvelee merkittävästi myös Lahden kaupunkiseudun sisäistä liikennettä.
Mikä on ongelmana?
-Vaikka valtatietä on kehitetty voimakkaasti koko kaupunkiseudun alueella, tien palvelutaso on jo nykyisellään heikko. Erityisesti liittymien toimivuus heikkenee Lahden keskustaa lähestyttäessä. Nykyistä valtatietä ei voida enää kehittää liikenteen kasvun edellyttämällä tavalla, päätieverkolle asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
-Valtatien 12 liikennemäärät Salpakankaan ja Lahden Mytäjäisten välillä nykytilanteessa (keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä, ajoneuvoa/vuorokausi, molemmat suunnat yhteensä) ovat 16100-37000 ajoneuvo/vuorokausi.
Hämeenlinnantie Mytäjäisten länsipuolella on Lahden seudun liikenteellisesti vilkkain paikka (37 000 ajon./vrk). Raskaan liikenteen osuus on noin 10 - 11 %.
Liikenne-ennuste vuodelle 2020 nykyverkolla samalla osuudella vaihtelee 23100-44800 ajoneuvoa/vuorokausi.
(vrt. Hämeen tiepiirin vilkkain tie on valtatie 12 Tampereen kohdalla, jolla käyttäjiä on yli 45 000 vuorokaudessa)
Kuva Mytäjäisen kohdalta ruuhka-aikana.
-Nykyinen valtatie 12 ruuhkautuu ilman uutta kehätietä. Asemanseudun liikennetunnelilla ei saavuteta liikenteellistä merkittävää hyötyä ja se on rakennuskustannuksiltaan kallis.
Lahden eteläisen kehätien suunnittelulle asetettiin tavoitteiksi:
* Valtatien 12 kehittäminen valtakunnallisesti merkittävänä päätienä Lahden alueella ja valtatien palvelutason parantaminen.
* Ydinkeskustan kehittämismahdollisuuksien tukeminen ja nykyaikaisen keskustan kehittäminen.
* Lahden kaupunkiseudun yhdyskuntarakenteen tukeminen.
* Tien sovittaminen parhaalla mahdollisella tavalla maisemaan ja kaupunkikuvaan.
* Valtatien liikenteestä aiheutuvan pohjavesien pilaantumisriskin vähentäminen.
* Melu- ja päästöongelmien ratkaiseminen ohjearvojen mukaisesti ja melu- ja päästöhaittojen vähentäminen nykyisen valtatien varressa.
* Raskaan liikenteen ja vaarallisten aineiden siirtäminen pois nykyiseltä valtatieltä.
--------------------------------------------------------------------------------------
Valtatien 12 kehittämisestä Lahden kaupunkiseudulle on vuosien mittaan laadittu useita suunnitelmia. Keskeisimmät vaihtoehdot ovat olleet Launeen vaihtoehto ja eteläisempi Renkomäen vaihtoehto.
-Tiehallinto suosii Launeen vaihtoehoa
-Lahden kaupunginhallitus on asettunut tukemaan maakuntakaavalausunnossaan Launeen kehätievaihtoehtoa. Päätös syntyi hallituksessa äänin 9-3.
Nykyisellään valtatie kulkee siitä mistä keskusta alkaa.
Pääpiirteet:
Launeen linjaus:
Valtatien 12 Lahden eteläisen kehätien Launeen linjauksesta laadittiin yleissuunnitelma vuonna 2002. Siinä esitettiin Launeen kohdalle korkealuokkainen kaupunkimoottoritie, jossa suunnittelun tavoitteena oli löytää ympäristövaikutuksiltaan sekä maankäytön ja liikenteen kannalta hyväksyttävä ratkaisu ohikulkutieksi.
Tekniset tiedot
* tien pituus 6,5 km
* tien poikkileikkaus 2 x 2,0 + 7,5 + 1,5 m (tien leveys 22 m)
* 4 eritasoliittymää
* liikennemääräennuste v. 2020 16 600…19 300 ajon./vrk
* Patomäen tunneli noin 500 m
* Liipolan tunneli noin 1000 m
* 21 siltaa (joista 9 risteyssiltaa)
* pengerlaatta 38 800 m2
* Launeen pohjavesikaukalo, pituus 80 m
* meluesteitä yhteensä 2 800 m
* kallioleikkausta 260 000 m3ktr
* maaleikkausta 1 225 000 m3ktr
* rakennuskustannukset 116 M€
Lyhyt kuvaus Renkomäen linjauksesta:
Renkonmäen linjausvaihtoehdon alustava yleissuunnittelu käynnistyi joulukuussa 2004. Suunnitelman keskeisenä lähtökohtana on ollut melu-, päästö- ja pohjavesiongelmien sekä estevaikutuksen ja muiden ympäristöhaittojen minimoiminen.
* tien pituus noin 11,5 km.
* korkealuokkainen valtatie, jonka nopeusrajoitus on 100 km/h.
* rakennuskustannukset 75,3 M€
Vaikutus asutusalueille:
-Launeen linjaus kulkee tiiviin asutusalueen lävitse (n. 24 200 as.). Se on myös suurin kaupan ja palvelujen keskittymä keskustan ulkopuolella.
-Renkomäen linjaus kulkee asutusalueiden takana.
Tärkeimmät Launeen linjauksen yksityiskohdat :
Vaikea sanoa meneekö moottoritie palvelualueen eteläpuolelta vai sen keskeltä sillä monet yritykset ovat parin viimeisen vuoden aikana hankkineet tonttimaata samalta alueelta. Alue kasvaa tällä hetkellä aika nopeasti. Koska alueen pohjoinen osa, keskustaan päin mentäessä on "täyteen rakennettu", purkautuu nykyinen rakennuspaine tuolla kapealla peltoalueella kohti Renkomäen eritasoliittymää. Tein nyt tällaisen hyvin yksinkertaisen karttakuvan hahmottamaan mistä valtatie kulkisi poikki.
Tekninen kuva on ainakin ensisilmäyksellä hieman vaikeasti hahmotettavissa. No hätä, tätä varten on tehty kolmiuloitteinen malli.
Mallista saa jo hyvän käsityksen mittasuhteista.
Tunnelilla yritetään vähentää omakotialueille kohdistuvia meluhaittoja.
jne. (kaikkien kohteiden esitteleminen veisi jo liikaa tilaa...)
Koska moni ei tunne Lahden keskustan ulkopuolella olevia paikkoja ja niiden etäisyyksiä, niin tässä vielä valokuva joka on otettu nykyisen Valtatie 12. kohdalta. Suunniteltu valtatie pitäisi siis rakentua juuri tuonne Prisman taakse.
---------------------------------------------------------------------
Renkomäen linjaus, joka ei suurella todennäköisyydellä tule toteutumaan:
Nykyinen, suhteellisen uusi eritasoliittymä purettaisiin tässä vaihtoehdossa ja tilalle rakennettaisiin paljon massiivisempi.
Ja vielä lopuksi yleiskuva.