Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
tekijänä Toimintafiguuri
#48597
grendy kirjoitti:^Linja-autoliitto se jaksaa kusta ihmisiä linssiin:

"Linja-autoliikenne on nyt ja tulevaisuudessa Lahden seudun joukkoliikenteen perusta.... Junaliikenteen osuus seudulla on perin pieni suhteessa bussiliikenteen matkustajamääriin, jonka vuoksi tulevaisuuden ratkaisuja päätettäessä tulee lähtökohtana olla bussimatkustajan etu ja vasta toissijaisena junaliikenteen ratkaisut." - Linja-autoliitto ry
Millä tavoin tämä Linja-autoliiton kanta ei pidä paikkaansa? Jos ollaan realistisia, ei Päijät-Hämeeseen ole vielä vuosikymmeniin mitään mahdollisuutta saada kattavaa raideverkostoa Pietarin radan lisäksi.

1) Kuinka hyvin tunnet Lahtea, sen keskustan alueen maaston korkeuseroja ja matkustajavirtoja eri suuntiin?

2) Miksi lahtelaisten verorahoilla pitäisi rakentaa tyyris läpikulkupaikka, mistä vähiten hyötyisi juuri lähiseudun bussimatkustajat?

3) Miksi esim. Tampereella tai Helsingissä rautatie- ja linja-autoasemat eivät ole yhdessä, jos se kerran on paras vaihtoehto?

Jos itse olet/olet ollut riippuvainen julkisesta liikenteestä, niin ymmärrät varmaan, miten paljon tärkeämpää sen toimivuus niiden todellisten käyttäjien kannalta on, kuin että miltä ne hienot visiot näyttävät konsulttien ja päättäjien bemarien ikkunoista katsottuna. En todellakaan vastusta yleisesti kehitystä, kuten toriparkkia (vaikka ajatus tulevasta melu/pöly/rekkahärdellistä risookin), vaan harmittaa, jos pitää mennä pilamaan kaupungista yksi ilmeisesti liian hyvin toimiva järjestelmä.
tekijänä Arska
#48611
Toimintafiguuri kirjoitti:
grendy kirjoitti:^Linja-autoliitto se jaksaa kusta ihmisiä linssiin:

"Linja-autoliikenne on nyt ja tulevaisuudessa Lahden seudun joukkoliikenteen perusta.... Junaliikenteen osuus seudulla on perin pieni suhteessa bussiliikenteen matkustajamääriin, jonka vuoksi tulevaisuuden ratkaisuja päätettäessä tulee lähtökohtana olla bussimatkustajan etu ja vasta toissijaisena junaliikenteen ratkaisut." - Linja-autoliitto ry
Millä tavoin tämä Linja-autoliiton kanta ei pidä paikkaansa? Jos ollaan realistisia, ei Päijät-Hämeeseen ole vielä vuosikymmeniin mitään mahdollisuutta saada kattavaa raideverkostoa Pietarin radan lisäksi.

1) Kuinka hyvin tunnet Lahtea, sen keskustan alueen maaston korkeuseroja ja matkustajavirtoja eri suuntiin?

2) Miksi lahtelaisten verorahoilla pitäisi rakentaa tyyris läpikulkupaikka, mistä vähiten hyötyisi juuri lähiseudun bussimatkustajat?

3) Miksi esim. Tampereella tai Helsingissä rautatie- ja linja-autoasemat eivät ole yhdessä, jos se kerran on paras vaihtoehto?

Jos itse olet/olet ollut riippuvainen julkisesta liikenteestä, niin ymmärrät varmaan, miten paljon tärkeämpää sen toimivuus niiden todellisten käyttäjien kannalta on, kuin että miltä ne hienot visiot näyttävät konsulttien ja päättäjien bemarien ikkunoista katsottuna. En todellakaan vastusta yleisesti kehitystä, kuten toriparkkia (vaikka ajatus tulevasta melu/pöly/rekkahärdellistä risookin), vaan harmittaa, jos pitää mennä pilamaan kaupungista yksi ilmeisesti liian hyvin toimiva järjestelmä.
Vaikka et minulta kysynytkään niin:

1) Pääpiirteittäin tiedän. Ei se mitään hirvittävää vuoristoa ole vaikka toki korkeuseroja löytyy kuten täällä Keski-Suomessakin. Etelä on yhteyksistä käsittääkseni se merkittävin ja sinne kulkee nykyisen nopea junayhteys, jonka käyttäjiä olisi varmasti paljon enemmän jos lähiseudun ihmiset pääsisivät bussilla juna-aseman ääreen.

2) Lähiseudun bussimatkustajat hyötyisivät erityiseti Pääkaupunkiseudun yhteyksissä kun bussin voisi vaihtaa kätevästi junaan. Lisäksi bussi-juna yhdistelmä toisi lisää niitä lapikulkumatkustajia jotka pitävät etenkin ne bussit täydempinä ja vuorovälit tiiviimpinä parantaen myös Lahtelaisten yhteyksiä muualle suomeen.

3) Tuo on erittäin hyvä kysymys! Itselleni tutuimmissa kaupungeissa Jyväskylässä ja Pieksämäellä sekä junat että linja-autot lähtevät yhteisestä matkakeskuksesta. Pieksämäellä tuo systeemi on ollut jo pitkään ja Jyväskylässäkin jo 10vuotta. Jos juna on reilusti myöhässä olen välillä ostanutkin lipun bussiin, tai jos olen itse myöhästynyt junasta on seuraava nopein yhteys ollut bussiyhteys. Tampereen ja Helsingin tapauksissa ongelma on varmaankin ennenkaikkea se että Radan siirtäminen on hirvittävän kallista ja kyseisten kaupunkien rautatieasemilla ei ole oikein tilaa bussiterminaaleille!

Niin ja itse olen julkisesta liikenteestä riippuvainen tälläkin hetkellä ja joudun työni vuoksi matkustamaan todella paljon. Siksi toivoisin että mahdollisimman monessa kaupungissa julkinenliikenne olisi keskitetty tiiviisti yhteen paikkaan jotta kulkuvälineen vaihto olisi helppoa ja jotta eri vaihtoehdot paikasta A, paikkaan B kulkemiseen olisivat kaikkien nähtävillä.

Linja-autoliiton viesti kertoo mielestäni lähinnä siitä, että linja-autoyrittäjät kokevat oman toimintansa uhatuksi ja pelkäävät matkustajien siirtymistä raiteille jos linja-autosta junaan vaihtaminen tehdään lahdessa helpommaksi.

Todellisuudessa yhteydestä hyötyisivät eniten matkustajat ja etenkin Lahtelaiset!
Avatar
tekijänä grendy
#48613
Lähinnä tarkoitin tuossa Linja-autoliiton lausumassa sitä huvittavuutta, että todetaan junaliikenteen osuuden olevan pieni bussiliikenteeseen. Mietitään vähän aikaa että miksi näin on?... Ai niin! Koska lähijunaliikennettä ei ole! Ja tietenkään Linja-autoliitto ei halua kilpailevia liikennemuotoja jotka kulkevat raiteilla.
tekijänä Toimintafiguuri
#48616
^ Kiitos teille hyvistä ja mieltä avartavista vastauksista. Kantani taitaa muuttua hieman.
tekijänä Kivenhakkaaja
#48618
Toimintafiguuri kirjoitti:2)Miksi lahtelaisten verorahoilla pitäisi rakentaa tyyris läpikulkupaikka, mistä vähiten hyötyisi juuri lähiseudun bussimatkustajat?
Niin tottahan se, että lähiseudun bussimatkustajat tuskin tuosta kaukoliikenteen terminaalista hirveästi hyötyvät (sen enempää kuin nykyisestäkään), muuten kuin mitä luultavimmin rautatieaseman ja keskustan (torin) välisten yhteyksien vuorovälien tihentymisellä. Mutta eihän se pointti olekaan tai jos joku sitä mainostaa lähiliikenteen nimissä, niin hieman siinä kyllä viilataan linssiin. Eikös tori tule kuitenkin pysymään Lahden lähiliikenteen mekkana. Ja hyvä niin, torilta lähtee sitten kohti etelää (laune, liipola, renkomäki, jne) busseja, jos matkakeskukseen tahtoopi.

Matkakeskuksen hyvänä puolena pidän myöskin sitä, että nykyisen bussiaseman aluetta päästään vihdoin kehittämään kokonaisuutena eteenpäin. Ei ole kovinkaan fiksua pitää aluetta noin lähellä keskustaa pelkkänä parkkikenttänä.
Avatar
tekijänä satama
#49136
Olisi hyvin toivottavaa, että arkkitehtoniset tavoitteet olisivat korkeampia kuin; "tehdään tästä mahdollisimman hajuton ja mauton", kun puretaan sata vuotta vanha Lahden kauppalan aikainen puutalo uudisrakennuksen tieltä. Hyvänä puolena voi ainostaan pitää sitä, että tuo sulautuu huomaamattomasti 50-luvun lopun niukkailmeiseen rakennuskantaan.

Kuva


Luhdan uusi pääkonttori, sivusta kuvattuna. Bilteman parkkipaikalta otettu kiireellisesti. Noh, läskin ja halvan oloinenhan tuo on. Täytyy mennä kuvaamaan rakennusta lähempää ja edestä ensi perjantaina, jos sää vain suosii. Tämän kaltaista kiinnikettä pitäisi tulla seinään.

Kuva
Avatar
tekijänä satama
#49511
satama kirjoitti: Kuva
Työmaapäällikkö Jussi Koskinen ja ulkoasutöistä vastaava Jarno Aaltonen katselevat viimeisiä kertoja kartanoa nykyvärityksessään.
Kartanon restauroijat ovat harjaantuneet muun muassa Ateneumin ja Helsingin tuomiokirkon entisöinneissä.
Kuva: ESS/Katja Luoma

Lahden historiallisen museon pääpaikka Lahden kartano kääriytyy tällä viikolla rakennustelineisiin ja pressuihin ulkoasuremontin vuoksi.
Remontissa käydään läpi yli 110-vuotiaan kartanon ulkopuoli aina kivijalasta vesikattoon saakka. Myös ulkopinnan rappaus ja maalaus uusitaan.
Uudessa värityksessä pyritään palauttamaan elementtejä kartanon alkuperäisestä ulkoasusta. Koristeet nostetaan esiin taitetulla
valkoisella, ja varsinainen väri on nykyistä selvästi punaisempi. Remontin vuoksi kartano on suljettuna joulukuulle saakka.
Kartanon remontin kustannusarvio on vajaat 1,1 miljoonaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee projektia 250000 eurolla.

http://www.ess.fi/search.jsp?page=7&art ... n%20museon
Fellmanin kartanon alkuperäinen väritys on nyt sitten palautettu. En tiedä tykkäänkö.

Kuva


Aikaisempi väritys.

Kuva
tekijänä Janne76
#49512
Minusta tosi ihana väri!
tekijänä Darre
#49574
Kyllähän tuo talo on nyt kuin pumpernikkeli eli herkullinen. Itse pidän tuosta kartanon entisöinnistä ja alkuperäisestä väristä. Upea rakennus.
tekijänä Kivenhakkaaja
#49592
Käykääpäs antamassa äänenne Suomen suurimman arkkitehtuurikilpailun ehdokkaille:

http://www.radanvarsi.fi/kilpailutyot

Kyseessä on Lahen juna-aseman ympäristön suunnittelukilpailu ja nettisivuilla näyttää olevan 27 ehdotusta arvioitavana. Eli tutkimista riittää, julkaisen oman mielipiteeni kunhan tässä kerkeän perehtyä vaihtoehtoihin.
tekijänä Arska
#49594
Mikä tuosta tekee Suomen suurimman?
tekijänä Purkki^
#49602
Darre kirjoitti:
Arska kirjoitti:Mikä tuosta tekee Suomen suurimman?
Osallistujien määrä?
Eteläsataman kilpailussa oli ainakin yli 200 osallistujaa.. Vai oliko se pelkkä ideakilpailu?
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19