Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
Tekijänä Arn'O
#99537
Kankaan rakentumista ja Jyväskylän sydän -projektin etenemistä...

Kankaan Ilona toisessa kerroksessa
Kuva
Arska kirjoitti:Kankaalle aletaan rakentaa Jason ja KOAS:n yhteisprojektina noin 9000m2 asuinkompleksia jossa Jason senioriasunnot ja KOAS:n opiskelijkämpät muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden jossa kuntosalit ja muut yhteistilat ovat kaikkien asukkaiden käytössä. Kaikkiaan kankaalla on käynnissä tai käynnistymässä yhteensä kymmenkunta rakennusprojektia.
Kuva
kuva: jasoasunnot
Mielenkiintoinen palkki-julkisivu rakentuu myös. Vieressä päiväkodin rakennus.
Kuva

Kankaan Ilona baanalta päin katsottuna
Kuva

Oikealla lähes valmis Peab Business Garden, jonka alakertaan Kankaanaukion päätyyn aukeaa K-Market myöhemmin tänä vuonna. Vasemmalla Skanskan rakentama LähiTapiolan projekti.
Kuva

Toivottavasti tähän näkymään saadaan jotain vihreää tulevaisuudessa :smt003
Kuva

LähiTapiolan 8-kerroksinen talo rakentuu kiinni vanhaan paperitehtaaseen
Kuva

Näkymä Kankaan porttirakennukselta, joka on sekin remontissa. Vanha tiilikatto korvataan uudella peltikatolla ja rakennukseen tehdään yleinen sauna.
Kuva

Kankaan Arkin rakentaminen on viimeinkin alkanut paalutustöillä.
Kuva

Kuva
Tässä vielä havainnekuva, jos ei muistu mieleen, että minkälainen pytinki oli kyseessä
Kuva
jykia.fi

Seuraavaksi lähtee käyntiin YIT:n Arvon talo, PEAB Business Gardenin 2. osa, Skanskan Sylinteri ja toivottavasti lähitulevaisuudessa myös 14-kerroksinen Fabriikki.
Kuva



Päivän iso uutinen: Jyväskylän Sydän -projektin ykkösvaihtoehto julkistettiin

Päivän Keskisuomalaisesta pätkä:
Jyväskylän taide- ja kulttuurilaitosten uudelleensijoittelua ja peruskorjausta työstänyt Jyväskylän sydän -projekti esittää ykkösvaihtoehdoksi suunnitelman, joka toisi Jyväskylän ydinkeskustaan uuden taiteen ja kulttuurin keskuksen. Valtiontalon korttelin sisälle rakennettavaan uudisrakennukseen sijoittuisivat konserttisali, kaupunginkirjasto, taidemuseo ja käsityönmuseo.

Uuden kulttuurikeskuksen ovat tarjoutuneet rakentamaan korttelin kiinteistönomistajista muodostuva yhteenliittymä. Keskuksen pääsisäänkäynti sijoittuisi Kilpisenkadulle Valtiontalon ja Nordean pankkitalon väliin. Toinen sisäänkäynti sijoittuisi kävelykadulle. Kaupunki asettuisi tässä mallissa vuokralaiseksi rakennettaviin tiloihin.

– On syytä muistuttaa, että emme valmistele päätösesitystä, vaan tuotamme tietoa asiantuntijalähtöisesti niille, jotka tekevät esitykset, alleviivasi projektipäällikkö Janne Viitamies maanantai-iltana, kun raporttia esiteltiin kaupunginvaltuutetuille.

VALTUUTETTUJEN REAKTIOT olivat enimmäkseen kiittäviä, ja ykkösvaihtoehdoksi nostettu ydinkorttelimalli sai kannatusta laajasti. Mutta yhteinen kanta muodostui vasta yhdestä asiasta: kaikki vaihtoehdot ovat liian kalliita.
Projektin sivuilta voi käydä katsomassa diaesityksiä, raportteja ja analyyseja. https://www.jyvaskyla.fi/kaupunkikeskus ... ylan-sydan

Kiinteistöomistajien tuottamat ideakuvat:
Kuva
Kuva
kuvat: Jyväskylän Sydän -projekti

Väänsin nopeasti tällaiset kuvat, joista voi hahmottaa projektin sijainnin. :smt024
Kuva

Kuva
Tlahti, Biosphere, Pyöröovi ja 5 muut peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Arn'O
#100217
Jyväskylän ratapihan kansiprojektin ensimmäiset vaihtoehdot julki
Uusien, alustavien suunnitelmien kansiratkaisut sijoittuisivat Kilpisen sillan ja Messusillan väliselle alueelle. Leveyttä kansilla olisi enintään 100 metriä ja niihin voisi sijoittua niin asumista, toimisto- ja liiketilaa sekä mahdollisesti hotelli. Suunnitelmissa kansien päälle kaavailtujen rakennusten lisäksi täydennysrakentamista on esitetty myös radan varteen Hannikaisenkadun eteläpäähän sekä Matkakeskuksen ja messukeskus Paviljongin ympäristöihin. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille kulkuyhteyksiä esitetään ratapihan ylittävinä vaihtoehtoina.

Kansirakentamisella ja uusilla kulkuyhteyksillä halutaan luoda uutta, alueet yhdistävää ja viihtyisää kaupunkitilaa. Kansilla julkiset tilat voisivat olla puistomaisia tai aukiomaisia kulkuyhteyksiä. Myös kevyen liikenteen sillalle on esitetty viherrakennetta. Vaikka myös muissa kaupungeissa suunnitellaan radan ylittävää kansirakentamista, on Jyväskylän suunnittelussa kuitenkin jotain poikkeuksellista. Toteutuessaan kyseessä olisi tiettävästi myös ensimmäinen Suomessa ei pelkän radan, vaan kokonaisen tavararatapihan ylittävä kansi. Myös viherratkaisut ja viihtyisät julkiset tilat ovat lähtökohtina jo varhaisessa vaiheessa suunnittelua.

Suunnittelua tehdään yhteistyössä Väyläviraston ja Keski-Suomen ELY-keskuksen kanssa, jotka vastaavat Suomen valtion tieverkon ja rautateiden kehittämisestä ja kunnossapidosta.
https://www.jyvaskyla.fi/uutinen/2020-0 ... punkitilaa

http://www2.jkl.fi/kaavakartat/y107/vai ... ekuvat.pdf

Kuva
Kuva
:smt017

Kuva
Kuva
hmikko, wab, Kantti ja 1 muut peukuttivat tätä
Tekijänä Smithers
#100233
Jälkimmäinen ehdotus on aika huono kaikilla mittareilla. Haarasilta on yksinkertaisesti ruma. Ensimmäiseenkin ehdotukseen olis kaivannut kantta ja rakennuksia vähän laajemmalle alueelle. Ei muutaman kymmenen metrin kaistale kaupunkia yhdistä.

Lisäksi Jyväsjärven peittäminen (ehdotuksessa 1) ei tule menemään läpi, nuo rakennukset olisi voitu jättää suosiolla pois.
Avatar
Tekijänä hylje
#100235
Yhdistää tuokin paljon paremmin kuin nykyiset sillat, tai ei mitään. Eikä se ole poissulkeva sen kanssa, että myöhemmin ratapihaa katetaan enemmän. Ylipäätään on fiksua edetä pienemmissä projekteissa joita on helpompi ja nopeampi toteuttaa, ja jotka voi ketjuttaa edellisten projektien kokemukset huomioiden. Lisäksi maankäytön tavoitteet ja markkinoiden kysyntä voivat heitellä suuntaansa vuodesta toiseen, joten rakennettavat asiat kannattaa lukita mahdollisimman lähellä rakentamisen aloittamista.
Pyöröovi peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Arn'O
#100236
Noista kahdesta vaihtoehdosta valitsisin itse jatkokehittelyyn tuon ensimmäisen. Ensinnäkin jo sijainti on keskeisempi ja siten sopisi paremmin aloituskohdaksi. Siitä voi sitten ajan mittaan laajentaa matkakeskuksella ja Kilpisensiltaa kohti.

Jotenkin näistäkin heijastuu taas se sama tunne (vuosia sitten julkaistujen rantaväyläskenaarioiden tapaan) että suunnittelija ei a)tunne paikkaa hyvin b)ei ole miettinyt suunnitelmiaan tarpeeksi. Nuo siltaviritelmät on todella outoja ja epärealistisia eikä näkymiä olla pohdittu massoittelussa. :roll: Vanhan asemarakennuksen purkua en koe myöskään välttämättömyytenä kummassakaan vaihtoehdossa. Purun vastustus olisi varmaan myös suurta... :smt003
Viimeksi muokannut Arn'O, 29.05.20 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekijänä Pyöröovi
#100237
Jyväskylässä vain käyneenä kannatan ensimmäistä vaihtoehtoa, jossa Asematori kytkeytyy suoraan kanteen ja samalla parantaa rutkasti molempia radan puolia. Toinen vaihtoehto näyttää vähän kummalta lähtökohdiltaan, eikä sovi katukuvaan. Silti hienoa, että Jyväskylässä Tampereen tavoin pohditaan ratkaisuja yhdistää ratojen puoliskoja, toivoisin samaa niin Helsinkiin (eikä mitään Triploja!) kuin muuallekin Eurooppaan. Liian monessa kaupungissa rakentaminen keskittyy edelleen moottoriteiden tuntumaan.
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55