Sivu 2/55

Lähetetty: 22.08.05 14:06
Kirjoittaja Matruusi
juttu jatkuu...


Boheemielämää, kulttuuria ja kauppaa
Jyväskylän keskustan eri alueiden omailmeisyyttä pitää vahvistaa edelleen.
JYVÄSKYLÄ

Eeva Salminen

Jyväskylän kaupunkisuunnittelutoimiston laatimassa keskustavisiossa vahvistetaan kolmen erityyppisen alueen persoonallisuutta.

Yläkaupunki on luonteeltaan rento boheemialue ja yllätysten alue. Siellä halutaan säilyttää monet pienet liiketilat ja sallia tietty rosoisuus.

– Ilmettä voi kaupunkisuunnittelun keinoin vahvistaa hyvin pienilläkin ulkoisilla elementeillä, vaikkapa katuvalaistuksella. Joka pylvään ei tarvitse olla samanlainen. Se viestittää myös alueen suvaitsevasta hengestä. Jokaista tolppaan liimattua mainosta ei tarvitse käydä repimässä pois, elämä on joustavaa ja hyväksyvää, kuvaili asemakaava-arkkitehti Anne Sandelin.

Kävelykeskusta puolestaan on aktiivinen ja dynaaminen vapaa-ajan ja kaupan keskus.

– Ydinkeskustalle on luonteenomaista muutama suuri liikekeskus ja pienet liiketilat niiden välillä. Palvelujen välinen sujuva liikenne ja mutkaton tavoitettavuus lisäävät alueen elinvoimaa. Kävelykeskusta kaipaa myös laajentumista, sanoi Sandelin.


Keskiaikaista katuverkostoa

Kävelykatukeskustassa voi esimerkiksi rakentaa korttelien sisälle vapaamuotoista, keskiaikaiseen tapaan kiemurtelevaa katuverkkoa.

Autot taas voisi tulevaisuudessa ohjata maan alle esimerkiksi Matkakeskuksen tuntumasta Yliopistonkadulle.

– Nämä ovat visioita, mutta kyllä me niihin kaavoituksessa varaudumme jättämällä kaikki mahdollisuudet avoimiksi, Sandelin sanoi.


Korkokengät mittanauhana

Kävelykeskustaa ja yläkaupunkia yhdistää luova kulttuuriakseli, jonne Sandelin itse haaveilee konserttitalon sijoittuvan.

– Jos musiikkitalo viedään keskustan ulkopuolelle, on ihan sama missä se on. Konserttitalo tuottaa ympäristölleen vain, jos noudattaa korkokenkäindeksiä, Sandelin heittää.

Sandelinin leikkisä korkokenkäindeksi tarkoittaa matkaa, minkä konserttitalossa, teatterissa tai muussa vastaavassa tilassa käyvä nainen voi piikkikoroissaan kävellä seuraavan palvelun ääreen.

Jos kulttuuritila on syrjässä, sieltä ei lähdetä keskustaan. Jos se on keskustassa, palvelujen ketju elää.

Lähetetty: 21.10.05 09:48
Kirjoittaja Toni
"Hieman" myöhäinen danke schön artikkelista.

Vaikka on mukava kuulla Jyväskylän kaupunkisuunnittelutoimistolta löytyvän visiontikykyä, joka tuntuu olevan tuntematon käsite eräille (katson sinua erittäin paheksuvasti, Helsinki) kaupungeille, täytyypä tässä kommentoida jotain artikkelin kohtia:

Yläkaupunki on luonteeltaan rento boheemialue ja yllätysten alue. Siellä halutaan säilyttää monet pienet liiketilat ja sallia tietty rosoisuus.
Rosoinen alue kyllä on, jos määritelmä on sama kuin "tyypillisen suomalaisen keskisuuren kaupungin näköinen betoninharmaa mesta". Tiettyä Stadin kalliomaisuutta siinä on, mutta arkitehtoonista ulkonäköä lukuunottamatta boheemia siitä ei saa edes mielikuvitusta käyttämällä. Lontoon Soholla ei liene syytä pelkoon.

Ilmakuva tästä "boheemista" mestasta:

Kuva



– Ilmettä voi kaupunkisuunnittelun keinoin vahvistaa hyvin pienilläkin ulkoisilla elementeillä, vaikkapa katuvalaistuksella. Joka pylvään ei tarvitse olla samanlainen.
Miten olisi rakennuksien seinien maalaaminen? Originellit 50-luvun harmaan eri sävyt ovat sanalla sanoen masentavia. Ovatko talonyhtiöt niin köyhiä? Bulevardimaiseen tapaan istutetut puut olisivat myös siististi cool.


Kävelykeskusta puolestaan on aktiivinen ja dynaaminen vapaa-ajan ja kaupan keskus.

– Ydinkeskustalle on luonteenomaista muutama suuri liikekeskus ja pienet liiketilat niiden välillä. Palvelujen välinen sujuva liikenne ja mutkaton tavoitettavuus lisäävät alueen elinvoimaa. Kävelykeskusta kaipaa myös laajentumista, sanoi Sandelin.
Ihqutan tätä ajatusta! Kieltämättä kävelykadun laajentamisessa olisi varmasti potentiaalia. :smt109



Keskiaikaista katuverkostoa

Kävelykatukeskustassa voi esimerkiksi rakentaa korttelien sisälle vapaamuotoista, keskiaikaiseen tapaan kiemurtelevaa katuverkkoa.
Mielenkiintoinen idea, jota ehdottomasti on syytä pohtia lisää.

Omasta mielestäni parhaiten keskustan ilmettä kuitenkin piristäisi Vapaudenkadun varrella sijaitsevien parkkialueina toimivien tyhjien tonttien täyteen rakentaminen. Onko järkeä Jumalan selän taakse asuntoja, jos kerran ydinkeskustassa kadunpätkän päässä Jyväskylän sydämestä, Kauppakadusta, on tyhjää hyödyntämätöntä maata? Mikään ei tuhoa kuvaa tiivistä ja elävästä kaupungista kuin hyödyntämätön maa kantakaupugnissa
(vertaa tulevan Musiikkitalon ympäristö Stadissa :smt117)

Ilmakuva alueesta, missä nuo mainitsemani parkkipaikat näkyvät häpeäläikkinä. IRL katutasolta ne näyttävät vielä irstaammilta.
Kuva


Musiikkitalo ei Jyväskylän kokoisessa kaupungissa tunnu oikein kovin toimivalta ratkaisutla. Jos se toteutetaan yksityisin varoin, siitä vain! Talousongelmissa painiskelevan kaupungin ei siihen missään nimessä kannata kuluttaa varojaan, sillä jos ihmiset oikeasti haluavat nauttia ns. "korkean kulttuurin" antimista, kyllä siihen heiltä pitäisi itseltään löytyä tarpeeksi tuohta. Saattaa olla, että koko projektin takana on Jyväskylän tavoittelema kulttuurikaupungin titteli ensi vuosikymmenellä, osana jotain EU:n laajuista ohjelmaa.

Jos tämä pitää paikansa, oma mielipiteeni on: :smt116

Jyväskylän oman Musiikkitalon sijasta rahat terveydenhoitoon, koulutukseen, sekä yritystoiminnan edistämiseen. Työttömyysasteen ja veropohjan (puolet asukkaista yliopisto/AMK-opiskelijoita ja koululaisia) ollessa mitä se on, kaupungin kannattaisi näiden imagon kiillotus / tumppaus juttujen sijaan panostaa tärkeämpiin asioihin.


Silti . . . vielä kerran kiitokset kaupunginsuunnittelutoimistolle rohkeista visioista. :) Olisiko tässä postauksessa potentiaalia Jykin viralliselle kaupungin keskustelupalstalle, jos sitä siistisi ja vähentäisi talomaista "vitsailua" (lue: huonoa juttua)?

Lähetetty: 21.10.05 12:13
Kirjoittaja Jape
Oberleutnant kirjoitti:Vaikka on mukava kuulla Jyväskylän kaupunkisuunnittelutoimistolta löytyvän visiontikykyä, joka tuntuu olevan tuntematon käsite eräille (katson sinua erittäin paheksuvasti, Helsinki) kaupungeille
Menee ohi aiheen, mutta pakko kommentoida. Helsingiltä todellakin puuttuu kyky visioida ja kehittyä, mutta jossain lehdessä - en nyt kuollaksenikaan muista missä - näin aikoinaan havainnekuvilla varustetun artikkelin, jossa esitettiin Aleksanterinkadun kattamista lasikatolla. Hyi helvata, muuta en voi sanoa. Siinä saataisiin kertaheitolla iso alue Helsingin elävää keskustaan pelkäksi tappavantylsäksi ostoskeskukseksi. Pidetään kaupungit kaupunkeina, ostoskeskuksen saavat jäädä sinne nukkumalähiöiden turvalliseen suojaan.
Oberleutnant kirjoitti:Rosoinen alue kyllä on, jos määritelmä on sama kuin "tyypillisen suomalaisen keskisuuren kaupungin näköinen betoninharmaa mesta". Tiettyä Stadin kalliomaisuutta siinä on, mutta arkitehtoonista ulkonäköä lukuunottamatta boheemia siitä ei saa edes mielikuvitusta käyttämällä. Lontoon Soholla ei liene syytä pelkoon.

http://kartta.jkl.fi/valokuvat/viistoku ... 0_0644.JPG
Heh.. :D Tuon ilmakuvan perusteella sieltä löytyy kivojakin julkisivurivejä, mutta rakentamattomat parkkipaikat ja tontit ovat jotain todella ikävää...
Oberleutnant kirjoitti:Omasta mielestäni parhaiten keskustan ilmettä kuitenkin piristäisi Vapaudenkadun varrella sijaitsevien parkkialueina toimivien tyhjien tonttien täyteen rakentaminen. Onko järkeä Jumalan selän taakse asuntoja, jos kerran ydinkeskustassa kadunpätkän päässä Jyväskylän sydämestä, Kauppakadusta, on tyhjää hyödyntämätöntä maata? Mikään ei tuhoa kuvaa tiivistä ja elävästä kaupungista kuin hyödyntämätön maa kantakaupugnissa
Tämä ei ole vain Jyväskylän, vaan lähes kaikkien suomalaisten kaupunkien ongelma. Näin lyhyesti sanoen omien pohditojeni mukaan tämä johtunee siitä, että lähes kaikki Suomen kaupungit uudelleenrakennettiin 60-luvulla - ja 60-lukulaisen (Jenkeistä tulleen?) kaupunkisuunnitteluhengen mukaan autot ovat etusijalla, sitten vasta ihmiset. Käytännössä tämä näkyy sillä, että suuren osan kaupungista peittävät kolkot leveä autotiet ja parkkipaikat, nuo masentavat asfalttikentät. Tällainen autokaupunki - millaisiksi todella monet Suomen kaupungit voidaan luokitella - on vastakohtainen irvikuva sille eurooppalaiselle ihmiskaupungille, jossa parkkipaikkojen sijaan suurta roolia vetävät kiemurtelevat kauppa- ja ravintolakujat, sekä shoppailubulevardit.

Jos koko kaupunki alun alkaenkin on rakennettu tylsäksi katikkaaksi autokaupungiksi, ei sitä ihan tosta noin vain simsalabim muuteta Prahaksi, mutta Jyväskylässä ollaan mielestäni tähän asti hoidettu hommaa oikein hyvin. Jykylä taitaakin olla Suomen ainoita kaupunkeja, joissa muutamassa vuosikymmenessä kaupungin yleisilmettä on saatu kohennettua todella merkittävästi.

Esimerkiksi sopinee tuo rautatieaseman ympäristö. Useimmissa suomalaisissa kaupungiessa se on vain wanha puinen asemarakennus ja iso laakea ratapiha, jonka raiteista suurimman osan päällä kasvaa ruohoa. Jyväskylässä vaikutelma on aivan toinen. Niin paljon kuin pidänkin vanhasta arkkitehtuurista, on kuitenkin myönnettävä, että tuo Jyväskylän uusi asemarakennus aiheutti jonkin verran kiksejä kun Ober siitä kuvia näytti. Se komistus, ja siihen vielä Innova, modernisoidut asemalaiturit ja tyylikäs radat ylittävä silta. Vot! Hakkaa esimerkiksi paljon isomman Turun aseman maan matoseksi.

Paikallisliikennekeskus

Lähetetty: 22.11.05 15:35
Kirjoittaja Toni
Tälläinen pikkuinen muutaman miljoonan euron projekti olisi tulossa piristämään edellisessä postauksessani moittimaa Vapaudenkadun tienoota. (parkkipaikkojen hallitsema katu http://kartta.jkl.fi/valokuvat/viistoku ... 0_0684.JPG)

Nykytilanne
Kuva



Kuva



Kuva



Nyt matkustajat pääsevät reaaliaikaisesti toteamaan kuinka bussit ovat 15-30 minuuttia myöhässä! ;)
Kuva



Kuva

Lähetetty: 06.12.05 15:48
Kirjoittaja OlliMolli
Jyväskylä -lehdessä oli vedos Lutakosta (liittyen Jykin 2005 kaavoituskatsaukseen), ja miltä se tulee jotakuinkin näyttämään valmiina. NÄYTTÄÄ HIENOLTA. Jos saan kuvan skannattua jossakin vaiheessa laitan tänne näytille. Lutakon tanssisali (vai mikä sen oli) on vedoksesta otettu pois, eli en nyt sitten tiedä, mitä sille tapahtuu. Joka tapauksessa vedoksessa oli muutama rakennus sekä hieno aukio, joita aiemmissa esityksissä ei ole ollut, ja hyvältä näyttävät. Vedos vaikutti vielä varsin alkeelliselta, mutta hyvältä näyttää. 8)

Lähetetty: 06.12.05 19:30
Kirjoittaja OlliMolli
BEHOLD:
Kuva

Lähetetty: 07.12.05 02:15
Kirjoittaja OlliMolli
Täytyy nyt kirjoittaa vielä yhdestä erittäin mielenkiintoisesta projektista Jyväskylässä: Harjunkulmasta. Rakentaminen on jo alkanut, ja se valmistuu kuudessa osassa niin, että kolmen vuoden aikana valmistuu kaksi osaa per vuosi. Rakennus tulee Oberin kuuluisaksi tekemän "Jeesus elää" -rakennuksen tilalle (thank god). Kantakaupunki sen kun tiivistyy. Ja on muuten siististi cool designkin (edit: Kampinkeskus lite :)).
Tässä kuva:
Kuva

Lähetetty: 07.12.05 12:13
Kirjoittaja H.C.
Todella mukavan näköinen parannus siihen "Jeesus elää"-rakennukseen. Yhden ainoan rakennuksenko ne aikoo osissa rakentaa vai koostuuko se useammastakin rakennuksesta? Onko noi 5 ylintä kerrosta asuntoja?

Muutenkin hyvän näköisiä ovat uudet suunnitelmat. Tossa Lutakko jutussa on mukavan näköisiä noi korttelit. Ihmetyttää vaan miksi niin usein vielä tänäkin päivänä pitää Suomessa sijoitta yksi pötkö näin ja toinen noin, 90 asteen kulmaan edelliseen nähden niin että kadulle paistaa yksi pitkä julkisivu ja parista talosta päädyt? Tossa ei onneks ole kuin yksi sellainen asetelma, enkä tiedä häiritseekö se muita samalla tavalla kuin itseäni, mutta tulee vaan 70-luku mieleen.

Viimeksi kun kävin Jyväskylässä oli Lutakko vielä melko keskeneräinen eikä muutenkaan kovin edustavaa kuvaa saanut siitä Lutakon ja keskustan väliseltä suurelta tieltä ympärille katsoessa, Innovaa lukuunottamatta, mutta muuten kyllä hieno kaupunki ja hyvältä näyttää kehitys. Mukava että jaksatte siitä tiedottaa 8). Mulla ei pahemmin enää ole pohjoiseenpäin asiaa, mutta ehkä sitten joskus jos tulee ralleja katselemaan saa taas nähdä miten kaupunki on kehittynyt.

Lähetetty: 07.12.05 12:32
Kirjoittaja OlliMolli
Herr Catani kirjoitti:Todella mukavan näköinen parannus siihen "Jeesus elää"-rakennukseen. Yhden ainoan rakennuksenko ne aikoo osissa rakentaa vai koostuuko se useammastakin rakennuksesta? Onko noi 5 ylintä kerrosta asuntoja?

Muutenkin hyvän näköisiä ovat uudet suunnitelmat. Tossa Lutakko jutussa on mukavan näköisiä noi korttelit. Ihmetyttää vaan miksi niin usein vielä tänäkin päivänä pitää Suomessa sijoitta yksi pötkö näin ja toinen noin, 90 asteen kulmaan edelliseen nähden niin että kadulle paistaa yksi pitkä julkisivu ja parista talosta päädyt? Tossa ei onneks ole kuin yksi sellainen asetelma, enkä tiedä häiritseekö se muita samalla tavalla kuin itseäni, mutta tulee vaan 70-luku mieleen.

Viimeksi kun kävin Jyväskylässä oli Lutakko vielä melko keskeneräinen eikä muutenkaan kovin edustavaa kuvaa saanut siitä Lutakon ja keskustan väliseltä suurelta tieltä ympärille katsoessa, Innovaa lukuunottamatta, mutta muuten kyllä hieno kaupunki ja hyvältä näyttää kehitys. Mukava että jaksatte siitä tiedottaa 8). Mulla ei pahemmin enää ole pohjoiseenpäin asiaa, mutta ehkä sitten joskus jos tulee ralleja katselemaan saa taas nähdä miten kaupunki on kehittynyt.
Käsittääkseni Harjunkulma on kokonaisuudessaan asuinkerrostalo. Ja siis minuakin on kyllä hieman ihmetyttänyt, miten yksittäinen talo voidaan rakentaa kuudessa osassa, mutta näin nyt kuitenkin on. Ehkäpä rakennus on isompi ja/tai monimutkaisempi kokonaisuus kuin, miltä kuvassa näyttää. En osaa sanoa.

Noista Lutakon kortteleista itse ainakin pidän. 70-luvun asuinrakennukset harvoin ovat nimitäin kortteleita. ;) Se on tässä juuri parasta; Lutakkoon rakennetaan ainakin melkein umpinaisia kortteleita. Sitä harrastetaan aivan liian vähän Suomessa, ja siksi täällä kaupungit ovat "vähän" turhan väljiä. Sitä paitsi tuosta designistakaan ei kannata vielä välittää. Tuo on tosiaan vasta Helin & Co. arkkitehtitoimisto alustava suunnitelma - lopullinen tehdään - jos oikein ymmärsin - vasta 2007 alkupuolella jonkun toisen arkkitehdin toimesta. Tuon sillan puoleisen korttelin rakentaminen on tosin jo alkanut osittain.

EDIT: No nyt selvisi, miksi se rakennetaan kuudessa osassa: kyseessä on taas kokonainen kortteli, eikä vain yksittäinen rakennus. Hyvä! Umpikortteleita kaupungissa olla pitää. Jyväskylä kantakaupungissa alkaakin tila loppua hyvää vauhtia kesken, eli on sikäli ihan ymmärrettävää, että pyritään tiiviyteen.

Lähetetty: 07.12.05 13:50
Kirjoittaja Toni
^
Olisiko tuo Lutakon loppuosasta vastaavana arkkitehtina sama "takapiru" kuin aikaisemmin eli se jyväskyläläinen Cirruksenkin suunnitellut heppu?
Moolio kirjoitti:Ehkäpä rakennus on isompi ja/tai monimutkaisempi kokonaisuus kuin, miltä kuvassa näyttää. En osaa sanoa.
Onhan se korttelin kokoinen ja nyt virallisen propagandan mukaan todellakin on yritetään tehdä "huippuluokan asumista" Jyväskylän keskustan kupeeseen. :) Kerrosalaa löytyy 23,000 neliömetriä. Varsinainen kaavaratkaisu perustuu sveitsiläisen professorin ja erittäin tunnetun arkkitehdin Peter Zumthorin suunnitelmaan. Edit: En huomannutkaan tuota edittiäsi. Heh. Joka tapauksessa tuo siis on asuinkorttteli.

Kuva

Kuva


Lisää mielenkiintoisia kaavoja ja projekteja löytyy:
http://www.jyvaskyla.fi/kaavoitus/

Lähetetty: 07.12.05 16:02
Kirjoittaja OlliMolli
Ärsyttävää kun täällä Jykylässä rakennetaan vaikka mitä tällä hetkellä, mutta useimmista projekteista ei löydy minkään valtakunnan vedoksia. Olisi kiva löytää ainakin jostakin se Hesarissa (muistaakseni) ollut kuva, siitä 23'000m2 rakennuksesta, joka rakennetaan Mattilanniemeen. Muistaakseni se näytti aika samalta kuin Agora ja Ylistönrinne - paljon valkoista seinää.

Lähetetty: 18.01.06 14:09
Kirjoittaja OlliMolli
Edellisellä sivulla kirjoittamani toimitalon, Sinettin, runko alkaa saada mallia. Kävelin tuossa aiemmin tänään ohi, ja olisin ottanut kuvankin, mikäli täällä ei olisi niin perhanan kylmä. Loistava projekti kaikenkaikkiaan; arkkitehtuuri on kaikkea muuta kuin tylsää ainakin vedoksen perusteella, joka tontilla on. Muutenkin rakennus entisestäänkin lisää Matkakeskuksen ympäristön moderniutta ja lisäksi tiivistää aluetta melkoisesti. Sääli, että en voinut ottaa kameraa esille. :(

Lähetetty: 04.02.06 13:48
Kirjoittaja Quu
Seinäjokelainen arkkitehtuuritoimisto Lassila & Hirvilammi on voittanut suunnittelukilpailun Kuokkalan uudesta kirkosta. Rakennustyöt käynnistyvät aikaisintaan vuonna 2007.

Kuva
Kuva: Työyhteenliittymä Lassila Hirvilammi arkkitehdit Oy ja Arkkitehtitoimisto Jani Jansson / Ilkka

Mielestäni tuo näyttää ihan hyvältä.

Lähetetty: 01.03.06 16:36
Kirjoittaja Toni
Jyväskylä on yksi Suomen nopeimmin kasvavista kaupungeista. Tässä kasa erilaisia asuntoprojekteja eri rakennusfirmoilta. Kuvien copyright: YIT, Skanska, Sato, NCC, Lemminkäinen, jne.


AS OY JYVÄSKYLÄN TORIPIHA C-D TALO
Kuva
- ydinkeskustan tontilla ollut ennen parkkitilaa


TÄHYSTÄJÄ, Tourula
Kuva
- neo-funkis


HOPEASEPPÄ

Kuva

Kuva
- juuri valmistunut



As. Oy Jyväskylän Kummeli
Kuva
- korttelirakentamista, punaista rapattua seinää jossa ei näy elementtien reunat


As. Oy Jyväskylän Siltaranta
Kuva
- lisää sitä samaa


Satamakulma
Kuva



Yliopiston viereen kalliolle, josta näköala keskustaan järven yli
Kuva




Sekä lisää uutta materiaalia rakenteilla olevasta Harjunkulmasta (http://www.harjunkulma.fi)

Kuva

Lähetetty: 08.03.06 16:46
Kirjoittaja OlliMolli
Ei saakeli....

suur-Jyväskylä -lehti:
Jyväskylän kaupunginvaltuutettu Erkki Fredriksson (sd.) on tehnyt valtuutettu Kalevi Olinin (kok.) kanssa valtuustoaloitteen Lutakko-nimen poistamisesta. He näkisivät mielummin Lutakon alueen nimenä Touruniemen, sillä Lutakko-nimi ei ole heidän mukaansa houkutteleva.
Valtuusto päätti lähettää aloitteen työjärjestyksensä mukaisesti kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.
Maanantaisessa valtuustonkokouksessa Erkki Fredriksson ehdotti valtuustoaloitteella myös kuumien makkaroiden ja kylmän keskioluen sisällyttämistä kaupunginvaltuuston välipalatarjoiluihin.
:smt028