Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#78522
Pistetäämpä tänne juttua vanhasta kotikaupungistani.

Kokkolan rautatientori menee kokonaan uusiksi, jos suunnitelmat toteutuvat.
KP24 (2014) kirjoitti:
Kokkola-lehti: Valmis matkakeskus

Kaupunginhallitus hyväksyi viime viikolla uuden matkakeskuksen hankesuunnitelman. Se sisältyy osaksi rautatientorin rakentamista, mutta viimeksi mainitun toteutuminen siirtyy hamaan tulevaisuuteen. Sitä vastoin matkakeskus voisi toteutua aikaisintaan jo vuonna 2020.

Matkakeskuksen rakentaminen kytkeytyy myös rautatieaseman ratapihan uudistukseen. Liikennevirastolla on valmiina suunnitelma ratapihan uudistamisesta, mutta sen rahoitus on vielä avoinna. Valtion taloustilanteen tuntien yli 20 miljoonaan saaminen Kokkolan ratapiha-alueelle vaatii lobbausta niin kaupungin virkamiehiltä kuin eri tason poliitikoiltakin.

Uuden matkakeskuksen rakentamisen on arvioitu maksavan noin 1,5 miljoonaa. Alue, johon matkakeskus on kaavailtu on hyvin ahdas. Lisäksi samalle alueelle pitäisi sopia vielä bussilaiturit sekä parkkitilaa ”lepovuorossa” oleville busseille. Matkakeskus sijoittuu alueelle, jota toiselta laidalta puristaa rautatiekiskot ja toiselta laidalta kaupungin pääväyliin lukeutuva vilkasliikenteinen Rautatienkatu. Viimeksi mainittu on myös ylileveiden ja -korkeiden kuljetusten läpikulkuväylä.

Rakennettava matkakeskus palvelisi kaiken todennäköisyyden mukaan myös rautatieliikenteen asiakkaita. Kylmä totuus kuitenkin, että yhä harvempi, ja varsinkin tulevaisuudessa, ostaa junalippunsa asemalta. Rautateiden asemarakennukset palvelevat yhä enemmän vain matkustajien odotustiloina.

Voidaan kysyä, onko matkakeskussuunnitelmaa pohdittu myös toisesta näkökulmasta? Alueella on jo entuudestaan kaunis, vanha, mutta silti yhä ajanmukainen asemarakennus. Miksi matkakeskuksen toimintoja ei voitaisi sijoittaa siihen?

Kaiken todennäköisyyden asemarakennus jää tyhjän pantiksi uuden matkakeskuksen joskus valmistuessa. Asemarakennus on kulttuurihistoriallisestikin arvokas rakennus, joka kuuluu oleellisesti Kokkolan katukuvaan ja on ehdottomasti suojeltava.

Kannattaisiko siis tutkia vakavasti vielä sekin vaihtoehto, että uuden matkakeskuksen alue varattaisiin bussiliikenteen tarpeisiin, mutta asiakkaiden palvelut keskitettäisiin vieressä jo valmiina olevaan asemarakennukseen? Miksi rakentaa samalle tontille kivenheiton päähän uutta, kun vanhaakin voisi aivan hyvin hyödyntää?

Aloitettakoon uuden suunnittelu vasta sen jälkeen, jos vanha rakennus ei todellakaan kelpaa. Olisi hyvä kuulla myös perusteluja, miksi vanha asemarakennus ei sovellu nykyajan vaatimuksiin.

http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1483/ ... atkakeskus


KP24 kirjoitti:
Kokkola-lehti: Rautatientori työn alle (2015)

Rautatientorin alueen rakentaminen muokkaa kaupungin keskustaa perusteellisesti. Jos alueen rakentaminen toteutuu niin suurena kuin alustavat kaavailut osoittavat keskustaan muodostuu uusi iso toiminnallinen alue, joka ei voi olla vaikuttamatta muun keskustan näivettymiseen. Varsinkin toria ympäristöineen uhkaa syrjäytyminen.

Kaupungin tavoitteena on saada Rautatientorin alueelle rakennuttaja suunnittelukilpailun avulla jo loppuvuodesta. Itse rakentaminen maksaisi karkean arvion mukaan sata miljoonaa ja kestäisi kymmenkunta vuotta. Tottakai kohdetta voidaan rakentaa myös osina ja vähittäin. Alkuvaiheessa pitää kuitenkin ratkaista se, mitä alueelle halutaan ja mitä sinne on tulossa.

Joissakin kaavailuissa on esitetty muun muassa konserttitaloa liikehuoneistojen ja asuntojen ohella. Päivänselvää lienee myös se, että maanpinnan alapuolelle rakennetaan isoa pysäköintitalo. Se palvelisi myös viereisen rautatieaseman tai uuden matkakeskuksen asiakkaita.

Rautatientorin rakentamisessa pitäisi ensin kuitenkin päättää mistä aloitetaan. Kaupungin virka- ja luottamusmiesten näkemysten mukaan ensiksi pitäisi rakentaa uusi matkakeskus Rautatienkadun ja rautatien väliselle alueelle.

Oman ongelmansa muodostaa se, että niin Rautatienkadun linjausta kuin rautatiekiskoja on vaikea muuttaa. Rautatienkatua pitkin kulkee muun muassa ne kaupungin ohittavat ylileveät ja -korkeat kuljetukset, joille tilaa ei ole riittävästi Eteläväylää pitkin.

Alkuperäisissä kaupungin suunnitelmissa oli, että rautatientori voisi rakentua vuoteen 2020 mennessä eli kaupungin 400-vuotisjuhliin. Aikataulu on aivan liian optimistinen, vaikka rakentaminen alkaisi esimerkiksi jo parin vuoden kuluttua.

Pidempään jatkunut taantuma on näkynyt kaupungin keskustassa myös tyhjenneinä liiketiloina. Voidaan perustellusti kysyä, kuinka suuri määrä uutta liiketilaa lopulta tarvitaan? Ja kuka sitä tarvitsee?

http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1483/ ... 3%B6n-alle


Kaavoitushakemuksen mukaan: "Tavoitteena on, että asemakaavamuutosehdotus valmistuu vuonna 2016."

Tässä luonnoksia vuodelta 2012:
Kuva
Kuva
Kuva

Nykyään näyttää tältä: StreetView

Rautatientorin kanssa myös suunnitellaan matkakeskusta, suunnitelma vuodelta 2014.

Hankkeesta on järjestetty suunnittelu- ja toteuttamiskilpailu, hakemus aika meni umpeen 17.11.2015. Täytyypä tarkkailla paikallista mediaa, jos vaikka uutisia näkyisi.

Täytyy myöntää että olen hieman ylpeä kotikaupungistani, kaupunkisuunnittelu on onnistunutta ja viime vuosina kaupunkiin on saatu uusi kauppakeskus ja kaupunkia on täydennetty varsin kiitettävästi. Vaikka Kokkola on virallisesti paljon pienempi kuin Oulu (47k vs 197k) niin kaupunki tuntuu yhtä, ja ehkä jopa enemmän, urbaanilta.

Kumpikohan saa matkakeskuksen ensin pystyyn, Kokkola vai Oulu?
Viimeksi muokannut Tuliniemi, 27.11.15 01:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#78523
Melko tuore uutinen Ylessä:

Yle (23.9.2015) kirjoitti:
Kauppa ja kulttuuri kohtaavat Kokkolan keskustassa? Rautatientori pesee kasvonsa 100 miljoonalla
Projektipäällikkö Veli-Pekka Koivu luonnehtii kaupungin haaveita sanaparilla kreikkalainen keskusta. Rautatientorin alueelle on tarkoitus saada asuntoja ja kauppoja, mutta myös tilaa konserteille ja taidenäyttelyille. Jos kaikki toteutuu, rakentaminen alkaisi vuonna 2017.

Linja-autoaseman kortteli Kokkolassa.
Tällä hetkellä linja-autoaseman kortteli eli Rautatientori näyttää melko tehottomalta ja harmaalta. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Hankkeen hintalapuksi on arvioitu 100 miljoonaa euroa. Nyt kaupunki etsiikin vakavaraisia rakennusyhtiöitä, jotka voisivat rakentaa ja lunastaa alueen itselleen.

– Ajat eivät ole parhaimmat, mutta jos kaksikin kiinnostunutta saadaan mukaan, syntyy jo kilpailua, sanoo Koivu Yle Österbottenin haastattelussa.

Korttelin pinta-ala on 2,5 hehtaaria. Alueelle tavoitellaan linja-autoaseman ohelle kokonaisuutta, jossa olisi 200 asuntoa, 800 hengen konserttisali, elokuvateatteri, kauppakeskus ja maanalainen pysäköintihalli. Koivun mukaan kaupunki voisi maksaa 100 parkkipaikkaa ja olla hankkeessa tilojen vuokralaisena.

Veli-Pekka Koivun mukaan torista voisi tulla kreikkalaisvaikutteinen alue, jossa kauppa ja kultuuri kohtaavat.

Rautatientorin ja linja-autoaseman suunnittelu- ja toteutuskilpailu alkanee ensi vuoden alussa. Kaupunki valitsee kilpailuun osallistujat kahdessa vaiheessa.

Ensin kiinnostuneita pyydetään ilmoittautumaan sähköisesti. Tällöin voi vielä tehdä tarkennuksia ja muutosehdotuksia itse kilpailuun. Sen jälkeen varsinaiset kilpailijat valitaan taloudelliset, tekniset ja muut kriteerit täyttävistä ehdokkaista


http://yle.fi/uutiset/kauppa_ja_kulttuu ... la/8325044


Artikkeli på Svenska

-2.5 hehtaarin alue
-200 asuntoa
-Konserttisali, elokuvateatteri ja kauppakeskus
-Maanalainen pysäköintihalli
-Rakentaminen voi alkaa 2017

Ainakin rohkeutta riittää.
Avatar
tekijänä Kantti
#78539
Bob the Builder kirjoitti:Kokkolan vanhakaupunki Neristan on todella hieno kuten wanha Porvookin. Harvassa kaupungissa on niin paljon upeita vanhoja puutaloja

Yritin selailla Kokkola-ketjua, huomasin sitten sen olevankin upouusi!
Aulassa on jo valmiiksi 2009 avattu Kokkola threadi jossa kohtalainen otos kuvamateriaaliakin. Kannattaa kenties postailla sinne Kokkolamatskut ettei suotta tule kahta erillistä ketjua. Aulassahan nämä kaupunkien muut ketjut, jotka eivät liity projekteihin, ovat.
viewtopic.php?f=9&t=726

Viimeisistä Kokkolapäivityksistä on jo noin 5 vuotta jona aikana se on varmaan muuttunut? Uudet kuvat ja jutut olisivat poikaa jos niitä löytyy.
Kokkolan vanha kaupunki on hieno ja huoliteltu, kaunista vanhaa puutalokorttelia muun muassa!

Kokkolan projekteille voi tehdä oman ketjun jossa on Kokkolan.. niin.. projektit. ;)
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#78554
Kantti kirjoitti:Viimeisistä Kokkolapäivityksistä on jo noin 5 vuotta jona aikana se on varmaan muuttunut? Uudet kuvat ja jutut olisivat poikaa jos niitä löytyy.


Menen sinne jouluksi, voin ottaa samalla kuvia jos ehdin. On sielä pari projektia valmistunut, vaikka pieni paikka onkin.

Kokkolan vanha kaupunki on hieno ja huoliteltu, kaunista vanhaa puutalokorttelia muun muassa!


Joo niin on. :)

Kokkolan projekteille voi tehdä oman ketjun jossa on Kokkolan.. niin.. projektit. ;)


No siksihän mä tämän aiheen teinkin! Sattui silmään uutinen Kokkolaan suunniteltavasta matkakeskuksesta, ja minua huvitti kun Ouluun ei ole saatu matkakeskusta 20-vuoteen. Ajattelin sitten vähän kettuilla aiheesta, mutta en sitten kuitenkaan viitsinyt tätä uutista Oulun aiheeseen laittaa. Ja kun ei tämä aihe nyt tuonne aulaankaan sovi niin päätin tehdä uuden aiheen.

Edit: Eli suunnitelma vaikuttaisi tällaiselta:
Kuva
-Rautatietorin alle kaivetaan parkkiluola
-Torin paikalle tulee umpikortteli, johon tulee asuntoja liikkeitä jne...
-Rautatien varteen tulee uusi matkakeskus

Suunnitelma vaikuttaa suorastaan fantastiselta! Tosin mietityttää onko Kokkolassa tarpeeksi kysyntää uusille liikkeille: eikö Chydenia riitä? Chydenia on käsitääkseni suurempi kauppakeskus kuin yksikään Oulussa oleva, jos Ideaparkkia ei lasketa. Tosin Valkea menee valmistuttuaan edelle.
tekijänä Jukki
#78609
Tuliniemi kirjoitti:Suunnitelma vaikuttaa suorastaan fantastiselta! Tosin mietityttää onko Kokkolassa tarpeeksi kysyntää uusille liikkeille: eikö Chydenia riitä? Chydenia on käsitääkseni suurempi kauppakeskus kuin yksikään Oulussa oleva, jos Ideaparkkia ei lasketa. Tosin Valkea menee valmistuttuaan edelle.


Olen varmaan tyhmä, mutten oikein tajunnut edes havainnekuvasta miten tuo tulee sijoittumaan. Siis onko todella niin että matkakeskuksen ja bussiterminaalin ja juna-aseman väliin jää tie, joka pitää ylittää, kun haluat matkakeskuksesta itse liikennevälineeseen?
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#78613
Jukki kirjoitti:Olen varmaan tyhmä,


No et, täytyi itekin lukea nämä suunnitelmat pariin kertaan.

mutten oikein tajunnut edes havainnekuvasta miten tuo tulee sijoittumaan. Siis onko todella niin että matkakeskuksen ja bussiterminaalin ja juna-aseman väliin jää tie, joka pitää ylittää, kun haluat matkakeskuksesta itse liikennevälineeseen?


Kuvassa keltaisella koitin laittaa mikä on nykyinen tilanne. Matkakeskus, siis linja-auto asema + juna-asema, tulee tien toiselle puolelle ja rautatientorin alle kaivetaan parkkiluola ja päälle rakennetaan umpikortteli.

Hankesuunnitelma (2014)

"Rautatienkatu on tärkeä väylä Kokkolan keskustan liikenneverkossa. Kaupunki on katsonut, että kadun toimivuutta ei saa vaarantaa, eikä näin ollen ajokaistoja vähentää nykyisestään. Lisäksi ajokaistojen leveys on jo nykytilanteessa minimissään (kapeimmillaan 3,0 m). Näin ollen Rautatienkatu nykymuodossaan muodostaa Matkakeskusalueen rajan keskustan puolella."

Kuva

Näin jälkikäteen ajateltuna olisi varmaan ollut parempi jos vain laittanut tämän kuvan.
"Tavoitteena on, että asemakaavamuutosehdotus valmistuu vuonna 2016."
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#78793
Tuliniemi kirjoitti:Suunnitelma vaikuttaa suorastaan fantastiselta! Tosin mietityttää onko Kokkolassa tarpeeksi kysyntää uusille liikkeille: eikö Chydenia riitä? Chydenia on käsitääkseni suurempi kauppakeskus kuin yksikään Oulussa oleva, jos Ideaparkkia ei lasketa. Tosin Valkea menee valmistuttuaan edelle.


Näköjään on tarvetta:
Yle kirjoitti:Tulevaisuuden kokkolalaiset janoavat lisää kauppoja
Kokkola varautuu kaupan voimakkaaseen kasvuun tulevina vuosina. Ostovoiman kasvaessa uutta liiketilaa tarvitaan jopa runsaat 100 000 kerrosneliötä, kaupungin teettämässä selvityksessä arvioidaan.

Kokkolassa on positiivinen ongelma: väestön kasvaessa myös ostovoima lisääntyy niin voimakkaasti, etteivät nykyiset liiketilat riitä sitä tyydyttämään. Kaupungin konsulttiyhtiö FCG:llä teettämässä selvityksessä arvioidaan, että ostovoima kasvaa vuoteen 2030 mennessä lähes 200 miljoonalla eurolla. Tällöin lisää liiketilaa tarvitaan jopa 106 000 kerrosneliötä.

– Nykyiset kaavat eivät tähän riitä, ja tarkoituksena olikin selvittää, paljonko lisää tarvitaan, kertoo va. kaavapäällikkö Päivi Cainberg.

Keskustassa rajallisesti tilaa
Keskustan vetovoiman säilyttäminen edellyttää riittävästi liiketiloja, mutta ydinkeskustan alueella mahdollisuuksia on varsin rajallisesti.

– Tulevan Rautatientorin yhteydessä on kokonainen kortteli, johon voidaan sijoittaa kaupallisia palveluita. Lisäksi Kallentorin alueella on kehittämismahdollisuuksia, Cainberg luettelee.

Selvityksen mukaan lisärakentamispotentiaalia on myös Tehtaankadun alueella.

Uusia kaupan keskittymiä
Kokkolan keskustan vetovoiman säilyttämiseksi sinne halutaan keskittää valtaosa uudesta päivittäistavara- ja erikoiskaupasta. Paljon tilaa vaativille erikoisliikkeille taas on potentiaalista tilaa sekä ydinkeskustan etelä- että koillispuolella. Suurin tilareservi on Heinolan eteläosan, Tyllinpellon, Topparinmäen ja Indolan alueilla.

– Tulevaisuuden kehittyvä alue on Jyväskyläntien varsi. Ne ovat niitä alueita, joihin voidaan sijoittaa runsaasti kaupallisia palveluita, Cainberg kertoo.

Nyt valmistunutta selvitystä käytetään kaavoituksen pohjana.

– Tarkoituksena on, että pystymme tarjoamaan riittävästi tiloja eri kokoisille toimijoille myös tulevaisuudessa, Päivi Cainberg summaa.

http://yle.fi/uutiset/tulevaisuuden_kok ... ja/8010836


Kuulostaa hyvältä. :smt023
Avatar
tekijänä Kantti
#78802
Ehdotan että muuttaisit Kokkolan projekteista kertovan ketjun otsikkoa Kokkolan projektit -muotoon? Kuten muidenkin kaupunkien projekteista kertovat threadit ovat, nyt Talossa on kaksi Kokkola -ketjua, vaikkakin toinen on Aulassa.
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#79935
Vietin tapani mukaan jouluni sukulaisten parissa Kokkolassa, ja siskon miehen kanssa oli vähän puhetta NIMBYstä. Ilmeisesti Kokkolan atomon kortteli on haluttu purkaa ja paikalle rakentaa uusia rakennuksia, mutta asiasta on valitettu koska korttelilla on kuulemma "kulttuurillista arvoa" (Valittajan mukaan rakennus on 1960-luvun suunnittelun huipputuote.).

No käytiin paikalla katsomassa ja alue näytti lähinnä hylätyltä huoltoasemalta. Asiasta valittanut henkilö ei kuulemma edes asu Kokkolassa.

Tässä olisi kuitenkin hyvä uutisia!
Yle kirjoitti:
Lopullinen päätös: Atomon korttelin saa purkaa Kokkolassa
Kiistellyn korttelin rakentaminen venyy jälleen. Vaasan hallinto-oikeus ei ole vielä ennättänyt pyytämään kaupungilta vastinetta tuoreeseen valitukseen. Valituksen mukaan kaava sallii liian massiivisen rakentamisen.
Kuva

Korkein hallinto-oikeus on kumonnut Vaasan hallinto-oikeuden päätöksen kiistellyn Atomon korttelin asemakaavasta Kokkolassa.

Vaasan hallinto-oikeus piti Atomon korttelin asemakaavaa liian tehokkaana ja muita asianomistajia eriarvoistavana. Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan 6–7 -kerroksiselle kerrostalolle on lainmukaiset maankäytölliset perusteet, joten Kokkolan kaupunginvaltuuston tekemä päätös asemakaavan muutoksesta jää voimaan.

Kaupungin kaavoituspäällikkö Jouni Laitinen iloitsee KHO.n päätöksestä. Hänen mukaansa kortteli voidaan nyt purkaa ilman uusia lupamenettelyjä.

Kaavavalituksen tehneen henkilö vetosi valituksessaan siihen, että kaava tehokkuusluku on noin kaksinkertainen voimassa olevaan asemakaavaan verrattuna ja noin kolminkertainen yleiskaavan määräyksiin nähden.

Korkein hallinto-oikeus painotti päätöksessään sitä, enimmäistehokkuus voidaan ylittää erityisistä toiminnallisista ja kaupunkikuvallisista syistä, kunhan pihatilat, asukkaiden oleskelualueet ja autopaikoitus voidaan osoittaa hyvin toteutettaviksi.

– Autopaikkojen sijoittaminen maan alle samoin kuin alueelle osoitettu yhtenäinen korttelirakenne parantavat alueen kaupunkikuvaa, toteaa Korkein hallinto-oikeus päätöksessään

Myös Hakalahdenkadun risteysaluetta korostavalle korkeammalle rakennusmassalle on esitetty oikeuden mielestä kaupunkikuvalliset perusteet.

– Rakennus ei ole kaupunkiympäristössä poikkeuksellisen korkea ja se rajoittuu kolmelta sivultaan katualueeseen. Näin ollen asemakaavan muutos luo rakennuksen aiheuttamasta mahdollisesta varjostuksesta huolimatta edellytykset terveelliselle, turvalliselle ja viihtyisälle elinympäristölle, eikä asemakaavan muutoksesta aiheudu maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n 3 momentissa kiellettyjä seurauksia.

Kortteliin suunniteltiin aluksi jopa 15-kerroksista tornitaloa, suunnittelu käynnistyi uudelleen kun hallinto-oikeus hylkäsi kaavaehdotuksen.

http://yle.fi/uutiset/lopullinen_paatos ... sa/8298218


KP24.fi uutinen.

Kortteliin suunniteltiin aluksi jopa 15-kerroksista tornitaloa

Wau :shock:
Tästä en ole ollut tietoinen, nyt harmittaa etten ole aikaisemmin pitänyt Kokkolan projekteja silmällä. Periaatteessa suhtaudun tornitaloihin erittäin positiivisesti, mutta vaikka Kokkolan asukasluku tuleekin kasvamaan niin ei tämä mikään Oulu tai Tampere ole. Mielestäni olisi parempi jos yhden tornitalon sijaan tiivistettäisiin keskustaa vaikka 4-kerroksisilla umpikortteleilla. Esimerkiksi tämä ja tämä voitaisiin rakentaa umpeen.

Korttelin nykyinen kaavoitus:
Kuva
Löytyy täältä.
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#79951
Niemen korttelin suunnitelmia

Tuliniemi "Kokkola kuvat" -ketjussa kirjoitti:Tähän ollaan ilmeisesti tekemässä jotain, ainakin tontti oli aidattu.
...
Jääköhän pelkäksi parkkipaikaksi vai tohtisikohan toivoa jotain uutta rakennusta? Täytyypä vähän penkoa uutisia jos jotain tietoa löytyi


Kokkolan kaupunki kirjoitti:Asemakaavatyöllä tutkitaan Kiinteistö Oy Isokatu 5:n omistaman tontin 1-9-20, Lakea Oy:n omistaman tontin 1-9-21 käyttötarkoituksen muuttaminen liikerakennusten korttelialueesta asuin- ja liikerakennusten korttelialueeksi sekä K.H. Renlundin museon tontin 1-9-22 suunnitteilla oleva lisärakennushanke.


Täältä pöllittyjä luonnoksia.
Kuva
Kuva
Kuva

:smt023
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#80192
KP24 kirjoitti:Niemen ja Atomon korttelit tulevat rakentamiskelpoisiksi Kokkolassa

Kahden Kokkolan ydinkeskustan keskeisen korttelin, Niemen korttelin Isokadulla ja Atomon korttelin Pitkänsillankadulla, rakentamishankkeet voivat nytkähtää eteenpäin.

Niemen korttelin uusin asemakaavan muutos hyväksyttiin kaupunginhallituksessa ja se menee valtuuston päätettäväksi todennäköisesti jo helmikuun alussa. Mikäli kaavasta ei enää tehdä valituksia, vuosia valitusten vuoksi venynyt asemakaavan muutos tulee voimaan alkukeväällä. Se mahdollistaa kahden kerrostalon rakentamisen.

Atomon korttelista kaupunginhallitus hyväksyi uuden maankäyttösopimuksen, joka mahdollistaa uuden asemakaavan toteuttamisen. Kaava hyväksyttiin jo keväällä 2013, mutta sen toteuttaminen viivästyi valitusten vuoksi. Korkein hallinto-oikeus piti kaavamuutoksen voimassa.

Kaupunginhallitus hyväksyi myös Atomon korttelin uuden vaihto- ja luovutuskirjan.

http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1480/ ... Kokkolassa


Kokkola on kehittynyt viime vuosina varsin hyvin ja toivottavasti kykenee pitämään draivia päällä. Keskustan täydennysrakentaminen on oikean suuntaista kehitystä.

Vieläkö ne rumat kerrostalot vaan on muotia? Eikö kannattaisi sellaiset rakentaa piiloon mehtään ja entistää vanhaa idylliä kirkonkylän ytimessä?

Voitaisiinko NIMBYille perustaa oma reservaatti vaikka jonnekin perälappiin?
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#83066
KP24 kirjoitti:Kokkolan Rautatientorille nousee hotelli, elokuvateatteri ja asuinkortteli

Rautatientorin ja linja-autoaseman alueelle nousee uusi korttelikokonaisuus, jonka katutasossa on liike- ja palvelutiloja ja niiden yläpuolella asuinkortteli. Näiden keskelle rakentuu parkkihalli.

Suunnitelmiin kuuluu myös hotelli sekä Tapahtumatori-niminen tapahtumakeskus, jossa sijaitsee muun muassa elokuvateatteri.

Jatkoneuvottelujen ja -suunnittelun pohjaksi valitun ehdotuksen nimi on "DoReMi" ja sen päätoteuttaja on Lujatalo Oy paikallisten yhteistyökumppaneiden NSA Yhtiöt Oy:n sekä WasaCon Kokkola Oy:n kanssa ja pääsuunnittelijana L-Arkkitehdit.

Kokkolan kaupunginhallitus valitsi suunnittelu- ja toteuttamiskilpailun voittajan maanantaisessa kokouksessaan.

Kilpailun kaksi muuta osanottajaa olivat YIT Rakennus Oy, suunnittelijana Linja-Arkkitehdit sekä PEAB Oy, suunnittelijana Anttinen-Oiva Arkkitehdit.

http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1480/ ... inkortteli


Ylen uutinen:
Yle kirjoitti:100 miljoonan rakennushanke saa kasvot Kokkolassa: keskustakortteliin hotelli, asuntoja, tapahtumakeskus ja parkkitalo
Kokkolan keskustassa ammottava aukko saa tulevaisuudessa täytteekseen asuntoja, tapahtumakeskuksen, hotellin, liiketilaa ja parkkitalon. Näin tapahtuu, jos linja-autoaseman tontille ja rautatientorille valittu suunnitelma toteutuu. 100 miljoonan rakennushankkeesta ei ole luvassa kaupungille kuluja, vaan päinvastoin tuloja.

Kuva

Kokkolassa rautatientorin ja linja-autoaseman suunnittelukilpailu on ratkennut. Tuomaristo valitsi voittajaksi Lujatalon DoReMi-ehdotuksen, joka toisi 2,5 hehtaarin alueelle asuntoja, tapahtumakeskuksen, hotellin, liiketilaa ja pysäköintitalon. Lujatalon yhteistyökumppaneina ovat paikalliset NSA Yhtiöt ja WasaCon Kokkola.

Seuraavaksi kaupunki neuvottelee Lujatalon kanssa muutoksista ja maankäyttösopimuksesta. Rakentaminen voisi alkaa vuonna 2018.

Kaavoituspäällikkö Jouni Laitinen uskoo, että nyt valittu suunnitelma toimii:

– Erityisesti kokonaisote säväytti. Selvästi on tutkittu Kokkolan rakennetta ja miten muut korttelit ovat rakentuneet ja hyödynnetty sitä. Se tuntui heti omalta.

Tornitalo mietitytti jo tuomaristoa

Pureskeltavaa löytyy esimerkiksi Kustaa Aadolfinkadun ja Tehtaankadun kulmaan suunnitellusta 12-kerroksisesta tornitalosta, joka herätti keskustelua jo tuomaristossa.
Erityisesti kokonaisote säväytti. ---- Se tuntui heti omalta.

– Kaavoituspäällikkö Jouni Laitinen


– Se on piste, jota varmasti mietitään jatkossa, sanoo Laitinen.

Hän arvioi, että alueen kaava voidaan saada kuntoon 1–1,5 vuoden kuluttua. Noihin aikoihin voisi alkaa myös rakentaminen, joka etenee vaiheittain. Kokonaisuuden toteuttaminen vie vuosia. Rakentaminen alkaa Itäisen Kirkkokadun puolelta, joten linja-autoasema voi toimia vielä uuden nousemisen aikanakin. Se purettaisiin vasta uuden matkakeskuksen valmistuttua.

Koko korttelin rakentaminen maksaa arviolta 100 miljoonaa euroa. Kyseessä ei kuitenkaan ole Kokkolan kaupungin hanke: Kokkola myy rakennusoikeutta palasina. Laitinen uskookin, että hankkeesta tulee kaupungille merkittävä tulolähde, vaikka kulujakin tulee esimerkiksi putkistojen siirroista.

Hän pitää suunnitelman toteutumista todennäköisenä.

– Tämä on kerta kaikkiaan tyhjä reikä, ja rakennusliikkeet ovat aiemminkin kyselleet, pääseekö tänne rakentamaan.

"Poistettu hammas kaupunkikuvassa"

Suunnittelutyöryhmän puheenjohtaja Pentti Haimakainen on erittäin tyytyväinen pitkän prosessin päästyä tähän vaiheeseen.

– Koko alue on ollut poistettu hammas kaupunkikuvassa, ja kaupungilla on ollut toiveena, että se alkaisi rakentua ja täyttyä
Kaupunkikuvallisesti olemme kohta 400-vuotias kaupunki, jossa on tämä ruma piste – aukio.

– Pentti Haimakainen


Tuomariston mukaan voitokas suunnitelma antoi paljon kaupunkikuvallisesti. Erityisen hyvää on Haimakaisen mukaan tapahtumakeskus, joka kytkeytyy kortteliin. Luvassa on eloa liikkeiden ja asuntojen myötä:

– Se tarkoittaa yrittäjille ja kauppiaille asiakkaita, kivijalkamyymälöiden menestymistä ja elävöittää kaupunkikuvaa. Kaupunkikuvallisesti olemme kohta 400-vuotias kaupunki, jossa on tämä ruma piste – aukio.

Jumpattavaa löytyy myös liikennekäytännöistä: esimerkiksi pysäköinti ohjautuisi mallissa Kustaa Aadolfinkadulta. Suunnittelutyöryhmän ajatus taas on, että liikenne ohjautuisi Itäisen Kirkkokadun puolelta, sillä Kustinkatu ei isoine liikennemäärineen siihen sovellu.

– Uskomme vankasti, että tämä lähtee liiikkeelle. Toivottavasti vielä minun elinaikanani koko kortteli on rakennettu, sanoo Haimakainen.


Mistä on kyse?

Kokkolan rautatientorin ja linja-autoaseman kilpailun on voittanut DoReMi-ehdotus, jonka on tehnyt Lujatalo yhdessä NSA:n ja WasaConin kanssa
Suunnitelmassa alueelle rakentuisi asuntoja, liiketilaa, hotelli, tapahtumakeskus ja pysäköintitalo
Kokonaisuudessaan kyse on 100 miljoonan hankkeesta
Kokkolan kaupunki myy rakennusoikeutta firmoille ja odottaa hankkeesta tulonlähdettä
Rakentamaan voitaisiin päästä 2018, kaikkiaan rakentamista riittää useille vuosille

http://yle.fi/uutiset/100_miljoonan_rak ... lo/8974303


WOAAAHHH!!! :smt007
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#83081
Iggy.P kirjoitti: Tämä kuuluu niihin suunnitelmiin joista ei heti uskoisi että ollaan kotoisessa Suomessa. Sen vaikutteet tulevat selvästikin muualta Euroopasta.


Kuten Ruotsista? Kokkolanseudulla on aina ollut tiiviit suhteet Ruotsiin, omakin suku on sieltä alunperin tullut. Tämä on kuitenkin vasta ehdotus ja lopullinen versiota saatetaan "vähän viilata". Mutta jos edes nuo asuinrakennukset rakennetaan niin Kokkolan keskustasta tulisi erittäin vaikuttava, Kokkola on jo nyt suomalaiseksi pikkukaupungiksi melko urbaani.