SdeS kirjoitti:Mutta olen huomannut, että esim. Itäkeskuksessa teen samat ostokset tunnissa, kun keskustassa pyöriminen veisi huomattavasti
kauemmin (enkä nyt tiedä olisiko se jotenkin "hienompaa" asioida keskustassa).
Enpä olekaan itse ikinä kelloa katsellut, eli nopeudesta en voi sanoa mitään. Tuo valikoiman laajuus riippuu tietysti siitä mitä hakee. Jos esim. vaatteita on ostamassa niin samat H&M:t, Seppälät ja Dressmannit löytyy kätevästi Itiksestä ihan yhtä hyvin kuin keskustastakin, kun taas vaikkapa keskustan Akateemiselle Kirjakaupalle ei löydy vertaistaan koko Suomesta. Lisäksi kaikenlainen erikoisliiketarjonta on keskustassa ihan omaa luokkkaansa. Itiksessä on yksi luvattoman kallis antikvariaatti josta ei ikinä löydy mitään mielenkiintoista.
No, omasta mielestäni keskustassa asiointi on tuhat kertaa miellyttävämpää kuin Itiksessä. Jälkimmäisessä haluaa vaan nopeasti ostaa sen mitä on pakko ostaa, ja sitten tekee mieli vetäytyä himaan kun alkaa särkeä päätä. Keskustassa taas mielellään menee vaikkapa kahvilaan kupposelle ja ilmaislehtiä silmäilemään tai Postitalon kirjastoon lainaamaan pari levyä.
Vaikka täällä Vuosaaressa asustelenkin niin tuo keskustakeskeisyyteni voi tietysti johtua myös siitä että koulun puolesta joudun joka arkipäivä menemään keskustaan ja hypäreillä sinne väkisinkin aina ajautuu.
SdeS kirjoitti:Lähiössä asuvien ihmisten kannalta ihan hyvä juttu nuo suuret ostoskeskukset.
Tietysti on, tai ainakin jos omistaa auton. Vaikka asun itse Columbuksesta vaan vajaan kilometrin päässä, niin siitä huolimatta kun sieltä olkapäät turtana kantaa kasseja kotiin, tai jahtaa bussin lattialla vieriviä, revenneistä kasseista karanneita mandariineja, niin alkaa tehdä kovasti mieli ajokorttia ja autoa. Itse asun vielä Vuokin mittakaavassa lähellä Columbusta, sääliksi käy niitä autottomia ihmisiä jotka asuvat aivan rannassa tai Keski-Vuosaaressa.
Uusita alueista esimerkiksi Pikku-Huopalahti on sikäli hyvä, ettei yhdeltäkään asunnolta ole yli puolen kilometrin matkaa kunnolliseen kauppaan josta löytää kaiken haluamansa. Siellä on oikeasti helppo käydä kaupassa ilman autoakin. Ja vaikka kassit olisivat puolenkin kilometrin matkalle liian painavat, niin ratikat menee normaalisti n. 10 minuutin vuorovälein, ja koko alue on rakennettu ratikkakiskojen ympärille.
Se mikä näissä uusissa automarketeissa vaan ottaa päähän on se, että niiden rakentaminen luonnollisesti johtaa myös uusien automarkettilähiöiden rakentamiseen, ja vetää porukkaa pois todellisesta, historiallisesta keskustasta. Noita automarketteja - ja niiden mukaisia lähiöitä - on kyllä Suomessa jo nyt ihan tarpeeksi, eli mun mielestä pitäisi alkaa tässä vaiheessa jo tähdätä kaupunkimaisemman, ei-autoiluun pakottavan kaupunkiympäristön rakentamiseen.