Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä grendy
#6805
Kävin äsken piruuttani tsekkaan Ideaparkin livenä kun olin liikenteessä.. harmi kun oli aidattu niin hyvin ettei päässyt kovin lähelle et ois kuvia napsinut eikä autookaan saanut mihinkään parkkiin lähelle.. tasan 10min meni muuten Ideaparkin rampista perille autohalliin Hervantaan!
Avatar
tekijänä Iggy.P
#6821
sasu karjalainen kirjoitti:Ideapark lisää tarjontaa, mikä puolestaan lisää hintakilpailua, mikä koituu kuluttajan eduksi
OlliMolli kirjoitti:Kilpailun lisääntyminen lieneekin tässä se hyvä asia
Minä en näkisi tuota asiaa ihan noin. Katsokaa asiaa siltä kantilta että nämä kilpailevat liikkeet joutuisivat rakentamaan tilansa taajama-alueelle niinkuin lakikin sen vaatisi ja maksamaan olemisestaan kaupungille korkeaa vuokraa tai ostamaan tontin huimalla summalla. Tämä ei ole ongelma kauppaketjuille jos kilpailijatkaan eivät saa muualle rakentaa. Kilpailu säilyisi edelleen kovana mutta kaikille tasapuolisena. Nyt tämä suosii niitä liikkeitä jotka toimivat mahdollisimman halvoilla tonteilla eli myös mahdollisimman kaukana. Luultavasti Lempäälä on antanut tontit ilmaiseksi koska se hyötyy keskuksesta jokatapauksessa. Tämä on minusta todella härskiä ja epäreilua nimenomaan kuluttajaa ajatellen kun tällainen lain voitelu onnistuu mahtitekijöiltä tuosta vaan ja sen kuin kuluttaja juoksee halvimman perässä miten kukin vain suinkin pystyy vaikka siperiaan asti. Kestävän kehityksen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä ja kun Suomikin aikoo pyrkiä öljyttömään yhteiskuntaan 2030 mennessä niin ongelmia varmasti tulee. Ruotsi aikoo luopua öljyn käytöstä jo 2020 mennessä ja rakentaa parhaillaan rautateitä ja laajentaa raitioverkkoja, suunnittelee jopa omaa suurnopeusjunaakin(sillä on koeajotkin jo ajettu 250km/h), mutta mitäs suomi ja Matti Vanhanen? Pelaa "varman päälle". Kun eurooppa menee kohti tulevaisuutta me seistään täällä housut kintuissa ja paskat housuissa. Kyllä suomikin on teknologia yhteiskunta jolla on koulutettua väestöä minkä pitäisi mahdollistaa täälläkin erilaisia joukkoliikenne kokeiluja. Onhan suomi yksi maailman suurimmista tuulivoimankin viejistä. Mitä siihen tulee ettei kauppakeskukset muka mahtuisi kaupunkien lähelle koska mitään ei kuitenkaan pureta niin pakkohan kaupunkien on olla varustautunut siihenkin koska tämä laki taajamiin rakentamisesta on kerran luotu. Nyt vain tuntuu siltä ettei näitä kauppaketjuja kiinnosta maksaa Tampereen kaupungille killinkiäkään toiminnastaan.
Avatar
tekijänä grendy
#6824
Iggy.P kirjoitti:
sasu karjalainen kirjoitti:Ideapark lisää tarjontaa, mikä puolestaan lisää hintakilpailua, mikä koituu kuluttajan eduksi
OlliMolli kirjoitti:Kilpailun lisääntyminen lieneekin tässä se hyvä asia
Minä en näkisi tuota asiaa ihan noin. Katsokaa asiaa siltä kantilta että nämä kilpailevat liikkeet joutuisivat rakentamaan tilansa taajama-alueelle niinkuin lakikin sen vaatisi ja maksamaan olemisestaan kaupungille korkeaa vuokraa tai ostamaan tontin huimalla summalla. Tämä ei ole ongelma kauppaketjuille jos kilpailijatkaan eivät saa muualle rakentaa. Kilpailu säilyisi edelleen kovana mutta kaikille tasapuolisena. Nyt tämä suosii niitä liikkeitä jotka toimivat mahdollisimman halvoilla tonteilla eli myös mahdollisimman kaukana. Luultavasti Lempäälä on antanut tontit ilmaiseksi koska se hyötyy keskuksesta jokatapauksessa. Tämä on minusta todella härskiä ja epäreilua nimenomaan kuluttajaa ajatellen kun tällainen lain voitelu onnistuu mahtitekijöiltä tuosta vaan ja sen kuin kuluttaja juoksee halvimman perässä miten kukin vain suinkin pystyy vaikka siperiaan asti. Kestävän kehityksen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä ja kun Suomikin aikoo pyrkiä öljyttömään yhteiskuntaan 2030 mennessä niin ongelmia varmasti tulee. Ruotsi aikoo luopua öljyn käytöstä jo 2020 mennessä ja rakentaa parhaillaan rautateitä ja laajentaa raitioverkkoja, suunnittelee jopa omaa suurnopeusjunaakin(sillä on koeajotkin jo ajettu 250km/h), mutta mitäs suomi ja Matti Vanhanen? Pelaa "varman päälle". Kun eurooppa menee kohti tulevaisuutta me seistään täällä housut kintuissa ja paskat housuissa. Kyllä suomikin on teknologia yhteiskunta jolla on koulutettua väestöä minkä pitäisi mahdollistaa täälläkin erilaisia joukkoliikenne kokeiluja. Onhan suomi yksi maailman suurimmista tuulivoimankin viejistä. Mitä siihen tulee ettei kauppakeskukset muka mahtuisi kaupunkien lähelle koska mitään ei kuitenkaan pureta niin pakkohan kaupunkien on olla varustautunut siihenkin koska tämä laki taajamiin rakentamisesta on kerran luotu. Nyt vain tuntuu siltä ettei näitä kauppaketjuja kiinnosta maksaa Tampereen kaupungille killinkiäkään toiminnastaan.
Enpäs jaksa uskoo että Lempäälä ois ilmaseks tontin antanut! Kuitenkin 3-tien viereiset tontit ovat varmasti kohtuu haluttua tavaraa. Ja muutenkin jos palataan tähän kaupat keskustassa -ideaan niin eivät nämä yritykset kuitenkaan Tampereen kaupungille mitään niistä tiloistaan maksa vaan sille firmalle mikä kyseisen rakennuksen omistaa.

Vähän off-topic mutta kuitenkin aiheeseen liittyen Aamulehti uutisoi tänään:
Jättimäinen autokaupan keskus nousee Pirkkalaan
01.09. - 09:30
Liikkeille rakennetaan Ideaparkin verran tilaa kehätien varteen.
Autokuumeisille ihmisille rakennetaan Pirkkalan Linnakorpeen vuosina 2008–2010 valtava autokauppojen keskus.

Aivan Tampereen kehätien varteen tulee 100 000 neliötä liiketilaa, joka on alusta pitäen suunniteltu autokaupan tarpeiden mukaan. Pirkkalan kunnanhallitus on varannut autokeskusta varten 20 hehtaarin tontin NCC Rakennus Oy:lle.

Tämän autokaupan keskuksen jättimäisyyttä kuvaa, että Lempäälän jouluna avattavan Ideaparkin pinta-ala on samoin 100 000 neliötä ja Pirkkalan Partolan kauppa-alueen koko neliömäärä on nyt noin 80 000.
Ja niille jotka eivät tarkkaan hahmota että kuinka lähellä Pirkkala oikeasti on Tamperetta niin sanottakoon että jos ei tietäisi tarkemmin niin et huomaisi koska astut Tampereen rajan yli Pirkkalaan. Ja "Tampere laajenee Pirkkalaan" jatkossakin kun koko kehätie on muutettu moottoritieksi.
Avatar
tekijänä grendy
#7757
Ideapark kasvaa entisestään Lempäälässä
30.10.2006

Lempäälän kunta myy lisämaata Ideaparkin laajennustarpeisiin.

Kunta ja Ideapark ovat jo allekirjoittaneet sopimuksen lähes 25 000 neliömetrin maakaupoista. Sopimus menee vielä Lempäälän kunnanhallituksen hyväksyttäväksi.

Myytävät maat sijaitsevat rakenteilla olevan tontin ja moottoritien tuntumassa. Alueelle on tarkoitus rakentaa uusia liiketiloja.

Lempäälän Marjamäessä sijaitseva Ideapark avataan joulukuun alussa.
Interesting... ei oo muuten kun kuukausi enää niin Ideapark aukee ja meikä on ainakin tsekkaamassa paikat heti kun mahdollista :)
Avatar
tekijänä Janne_H
#7758
Tästä IdeaParkista olen kuullut paljon kritiikkiä. Sen sijainti on kuulema todella huonosti suuniteltu, kun se on kaukana asutuksesta. Viimeisin valittaja oli yhteiskuntaopin tunnillamme vierailut Maan ystävät järjeston jäsen.

Grendy otappa sit kamera mukaan, kun meet visiitille sinne kuluttajien paratiisiin ;)
Avatar
tekijänä grendy
#7759
Janne_H kirjoitti:Viimeisin valittaja oli yhteiskuntaopin tunnillamme vierailut Maan ystävät järjeston jäsen.
Oh shit... olisin NIIN halunnut kuulla mitä sanottavaa tollasella on :laughing6:

cars are evil jne? :)
Avatar
tekijänä RV
#7760
Maan ystävien tavoitteisiin kuuluu muun muuassa autoilun kieltäminen sekä maan päällä että sen alla kaikkialla Helsingin kantakaupungissa.
Avatar
tekijänä 16valve
#7761
grendy kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:Viimeisin valittaja oli yhteiskuntaopin tunnillamme vierailut Maan ystävät järjeston jäsen.
Oh shit... olisin NIIN halunnut kuulla mitä sanottavaa tollasella on :laughing6:

cars are evil jne? :)
Joo hehe, meinasin selälleni lentää kun luin että maan ystävät valittaa yleensäkään mistään. Taitaa olla vähän niinkuin elämäntapa.. :lol:

Voi olla että meidänkin firmalla on Ideaparkissa oma joulumyymälä tms.. Myytävänä John Deere oheistuotteita, JD -vaatteita, leluja yms :D
tekijänä late-
#7764
16valve kirjoitti: Joo hehe, meinasin selälleni lentää kun luin että maan ystävät valittaa yleensäkään mistään. Taitaa olla vähän niinkuin elämäntapa.. :lol:
Suomessa Maan ystävät on aika marginaalissa, mutta esim. Iso-Britanniassa se on melko vaikutusvaltainen kansalaisjärjestö.

Vaan eipä ole Suomessa pitkään aikaan tosissaan noustu laajana kansalaisliikkeenä pysäyttämään tierakentamista kuten ensin Lontoossa ja sitten Englannissa laajemmin 80- ja 90-luvuilla menestyksekkäästi tehtiin Enemmistö ry vajosi merkityksettömyyteen joskus 70-luvulla.

Saas nähdä miten kauan täällä menee herätä siihen, ettei ruuhkia itse asiassa voi pysyvästi ratkaista rakentamalla lisää teitä.
Avatar
tekijänä Janne_H
#7766
Arvasitte oikein, autojen pahuudestahan se meille saarnasi. Meinas koko luokka nukahtaa siinä vaiheessa..
tekijänä Toni
#7767
Viime keväällä olin kaupan markkinointia käsittelevällä kurssilla, jonka luennon jälkeen keskustelin yliopiston kahvilassa kauppakeskuksien suunnitteluun ja tutkimukseen professorin kanssa. Ihqtettuamme kilpaa Jyväskylän Kauppakatua ja Oulun Rotuaaria kysyin hänen mielipidettään Ideaparkista. Hän (sekä kuulemma monet alan asiantuntijat) epäili paikan vetovoiman riittävyyttä ja sijantia. Kuulemma projektin idea perustui alunperin siihen, että "Ideapark-elämystä" etsiviä asiakkaita riittäisi Helsingistä, Turusta ja Jyväskylästä asti. Jos Ideaparkin menestykseen vaaditaan sitä, että siitä tulee Tuurin kyläkaupan kaltainen matkailukohde, jää nähtäväksi miten sille käy.

En itse oikein lämpene Ideaparkille sen takia, että tuolla liiketilalla saataisiin Tampereen keskustaaa elävöitettyä vaikka miten.
tekijänä jusa-masa
#7769
Saat toisen kannattajan täältä tampereen keskustan elävöittämisen puolesta ja lisäksi ei itseä kiinnosta pätkääkään koko Ideapark ja tulenkin boikotoimaan koko rakennusta.
tekijänä Sasu K
#7801
Liiketila Tampereen ydinkeskustassa ja liiketila Ideaparkissa eivät ole yhteismitallisia ja suoraan vertailukelpoisia yksikköjä.

Ideapark on palvelutuotannollinen ja logistinen kokonaisuus, jonka kaltaista ei ole mahdollista sellaisenaan toteuttaa Tampereen keskustassa. Tarvittavia maa-alueita ja liikenneyhteyksiä ei yksinkertaisesti löydy. Siitä voidaan käydä keskusteluja, olisiko Ideapark ollut järkevämpää sijoittaa lähemmäksi keskustaa, kuten esimerkiksi Lahdesjärvelle. Luultavasti olisi. Kysykää Tampereen päättäjiltä, miksi kaavoitus on täällä niin jumissa, että kauppakeskukset ja yrittäjät menevät naapurikuntiin.

Ideaparkissa otetaan käyttöön innovaatioita, jotka ovat uusia Suomessa ja koko Pohjoismaissa. Ne tuovat taloudellista tehokkuutta ja lisäarvoa keskuksessa toimiville yrityksille.

"Antaa kaikkien kukkien kukkia" ei ole hyvää kaupunkisuunnittelua. Ideapark ei pysy niissä raameissa, joita kuntarajat ylittävät kaavat edellyttäisivät. Kannattaisi kuitenkin pohtia asiaa siltäkin kantilta, mitä seuraisi, jos Ideaparkin rakentamista ei sallittaisi. Kilpailu ja taloudellinen toimeliaisuus eivät lisääntyisi. Uudet työpaikat ja uudet innovaatiot jäisivät tekemättä. Tai sitten ne tehtäisiin jossakin muualla.

En intä, mutta väitän edelleen, että kilpailun lisääminen on kuluttajan etu. Hinnat alenevat, mistä eräs esimerkki on Lidl-ketjun tulo Suomeen. Jos alemmat hinnat siis katsotaan kuluttajan eduksi. Markkinatalous lähtee käsittääkseni liikkeelle (edes jossain määrin :) ) rationaalisesta kuluttajasta, joka pyrkii maksimoimaan taloudellisen etunsa. Kysymys on tietysti arvoista. Raha on ihmisille niistä yksi ja varsin vahva, mitä tosiasiaa voidaan tuskin täysin sivuuttaa kaupunkisuunnittelussakaan.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#7804
Sasu Karjalainen kirjoitti:väitän edelleen, että kilpailun lisääminen on kuluttajan etu.

Mietitäänhän mistä johtuu esim. rakentamisen huono laatu? Kiireestä joka aiheutuu liian kovasta kilpailusta. Kiire näkyy myös suunnittelupöydillä. Monissa uusissa asunnoissa näkee aivan avuttomiakin virheitä jotka johtuvat suunnittelun aikaisesta kiireestä. Ei huonon asunnon ostaminen ole kuluttajan etu.

Monet erikoisliikkeet ovat kadonneet kaupunkien keskustoista kun suuret marketit kaukana keskustoista tekevät ne kannattamattomiksi. Hyvänä esimerkkinä käyvät vaikkapa kalastustarvikeliikkeet Oulussa. Keskustassa niitä ei enää ole ja Limingantullin Prisman kalastustarvikeosasto on autio paikka josta ei asiantuntevaa apua saa milloinkaan, lisäksi Professorit kainalossa saa jonottaa lapsiperheiden keskellä. Aikaisemmin erikoisliikkeet olivat harrastajien kokoontumispaikkoja. Lisäksi yksityiset kauppiaat ottivat usein myyntiin alan harrastajien tekemiä tuotteita. Prismaan niitä on aika vaikea saada sisään. Lisäksi hinnat nousevat taas kunhan kilpailijat on nujerrettu. Tällä tavalla ei lisäänny kuin välimatkaliikenne ja liikkeet katoavat kivijaloista.

Pidän kilpailun yletöntä kiihtymistä myös kansanterveydellisenä ongelmana. Lisäksi koveneva kilpailu suosii vain voimakkaimpia toimijia. Siitä seurauksena kaikkialla maailmassa myydään tasan samanlaisia tuotteita.

Minusta kilpailua pitäisi kontrolloida tiukilla laeilla. Se ei vaan onnistu kun rahavaikuttajat ovat myös suurimpia vaikuttajia politiikassa. Minkäänlaiset ideologiat eivät pääse toteutumaan. Yleishyödyllisiä tavaroita tuottavia aloja pitäisi pystyä suosimaan verotuksessa. Siten todellista hyvinvointia edistettäisiin. Samoin koko yhteiskuntaa hyödyttäviä toimenpiteitä tekeviä yrityksiä ja projekteja pitäisi pystyä suosimaan. Nyt tämä on mahdotonta koska politiikassa pätee sama laki kuin markkinamaailmassakin -voimakkaimman laki. Sen seurauksena vallassa olevat pitävät kiinni rahasammoistaan vaikka ne tuottaisivatkin yhteiskunnan kannalta haitallisia tuotteita.
tekijänä Sasu K
#7805
Markkinatalous vaatii toimiakseen lainsäädäntöä. Pelissä pitää olla selkeät, kohtuudella noudatettavat, ja valvottavissa olevat säännöt. Korporaatioiden anarkistinen kapitalismi, jollaista jotkin tahot tuntuvat ajavan läpi, ei ole etu koko yhteiskuntaa ajatellen. Toisaalta liian tiukka sääntely on suunnitelmataloutta, josta on tunnetut seuraukset...

Suomessa kaupan alan kilpailu on ollut riittämätöntä. Täällä on ollut oligopolimarkkinat ellei suorastaan monopolimarkkinat joissakin tapauksissa - vaihtoehtoja on ollut korkeitaan pari-kolme. Esimerkiksi päivittäistavaroissa hintataso on sen johdosta ollut vieläkin korkeampi kuin pelkkä syrjäinen sijainti ja pienet markkinat edellyttäisivät. Rahat ovat menneet keskusliikkeiden ja kauppiaiden taskuihin - kuluttajien kustannuksella.

Suomessa nähdään nyt kovasti huolta palvelualan kehittämisestä. Palatakseni Ideaparkiin, sinne pyritään kehittämään uusia palvelualan innovaatioita.

Palvelu on keskustan erikoisliikkeiden valtti. Olen henkilökohtaisesti valmis maksamaan asiantuntemuksesta, jos on kyse jostakin itselleni tavanomaista päivittäistavaraa tärkemmästä spesifistä hankinnasta. Jos palvelu on heikkoa ja liikkeeseen on hankala päästä, ostoksen tekeminen kauppakeskuksesta muun ostosreissun ohessa muuttuu houkuttelevammaksi.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 31